Lėšų kelių asfaltavimui skirstymo detektyvas: kieno paliepimu buvo išasfaltuotas akligatvis?

 Lėšų kelių asfaltavimui skirstymo detektyvas: kieno paliepimu buvo išasfaltuotas akligatvis?

Eglė KUKTIENĖ

Vienu iš pačių jautriausių infrastruktūros klausimų veikiausiai dar ilgai išliks kelių asfaltavimas. Prie dulkančio žvyrkelio gyventi niekas nenori, todėl net ir dėl menkiausios galimybės gauti išsvajotą asfaltą gyventojai paprastai grumiasi iš visų jėgų.

Tačiau nors kelių, kuriuos nuspendžiama kapitaliai suremontuoti, atrankos kriterijai lyg ir sukurti laikantis sveiko proto nuostatų, Lietuvoje periodiškai vis nuskamba skandaliukai apie išasfaltuotus kelius iki kokio vieno didelio pono namų.

O štai Kėdainiuose po mero Valentino Tamulio ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovų susitikimo išaiškėjo mūsų krašto kelių asfaltavimo užkulisiai.

Kažkas prieš keletą metų dėjo riebų „už“ staiga sąraše atsiradusiam akligatviui, o raštas, kuris atskleistų, kas tą riebų „už“ davė ir akligatvio asfaltavimui įjungė žalią šviesą, iki šiol saugomas po devyniais užraktais.

Buvo įtartina

Prieš keletą metų Rudžiuose nutiestas naujutėlis asfaltas, arba kitaip sakant – kelio Nr. 2029 Lančiūnava–Rudžiai ruožas nuo 0,019 iki 1,792 kilometro. Mokesčių mokėtojams jis atsiėjo nepigiai. Šio kelio kapitalinis remontas (su projektavimu) kainavo 778 tūkst. 759,29 su PVM. Ir sutapimas ar ne, bet šis kelias baigiasi ties stambaus krašto ūkininko sandėliais.

Dar 2018 metais ši istorija dvelkė prastais kvapais. Tai, kad buvo nuspręsta asfaltuoti kelią Lančiūnava–Rudžiai, nustebino ne vieną.

Beinaičių gyventojai anuomet perpyko – metų metus prašę kelio asfaltavimo, atitinkantys daug prioritetų, jie buvo nustumti į antrą planą.

„Net pačiam Vilainių seniūnui Antanui Bružui buvo staigmena, kad šis kelias, esantis jo seniūnijoje, bus asfaltuojamas.

Anksčiau jis nebuvo įtrauktas į prioritetus.

Beinaičiuose gyvena penkis kartus daugiau žmonių nei Rudžiuose. Ten nevažinėja ir joks visuomeninis transportas, o pas mus jis važinėja. Sunku suprasti tokią skaičiavimo ir prioritetų metodiką“, – tuomet kalbėjo V. Tamulis.

Tiesa, pats A. Bružas sako, kad taip jau būna – keliai asfaltavimo planuose netikėtai atsiranda ir netikėtai dingsta, tačiau jis, kaip seniūnas, Automobilių kelių direkcijos sprendimų kvestionuoti negalintis.

„Na, atsirado tas kelias, atsirado. Buvo ir Tiskūnuose atsiradęs, ir aš nustebęs, kad kažkokiu būdu pradingo. Čia yra kompetencija Kelių direkcijos“, – sakė A. Bružas.

Atsakinėjo skirtingai?

Dabar meras V. Tamulis sako, kad Rudžių kelio niekada jokiuose planuose nebuvo.

Jis tiesiog bac ir atsirado, bac ir asfaltą gavo, o kiti, ilgus metus rašinėję prašymus, liko it musę kandę.Kelias Nr. 2029 Lančiūnava–Rudžiai buvo vietos savivaldybės pažymėtas kaip prioritetinis (ir iš viso surinko 77 balus)./Dimitrijaus Kuprijanovo nuotr.

„Niekados nebuvo planuose to kelio. Juk turiu 20 metų susirašinėjimus dėl kelių. Apie šį kelią niekad niekas nešnekėdavo.

Seniūnas, ir tas nustebęs buvo, dėl to, kad tas kelias atsiradęs, tai reikia įsivaizduoti, kaip jis atsirado ten“, – sako meras V. Tamulis.

Kad istorija galimai yra ne pati švariausia, antrina ir Beinaičių seniūnaitis Tomas Mickevičius, kuris, vos sužinojęs, kad kelio beinaitiškiai negaus, ėmė atakuoti tuometinį merą Saulių Grinkevičių su klausimais, pagal kokius prioritetus pasirinktas būtent akligatvis Rudžiuose. Tačiau tuometinio savivaldybės vadovo atsakymai buvo migloti.

„Viename laiške rašė vienaip, kitame jau kitaip. Pirmiausia rašė, kad nenorėjo patys vertinti prioritetų, paskui rašė, kad vertino.

Tiršti vandenys ten vaikščiojo, suvedinėjame patys galus…

Kelias nutiestas iki ūkio, sodybėlės kelios prie to kelio testovi, gal penkios.

Nebuvo įtrauktas tas kelias į jokius sąrašus niekada gyvenime, apie jį nekalbėjome, nes buvo kur kas svarbesnių kelių. O staiga jis ten tapo prioritetiniu, kai mes 30 metų dėl kelio kovojame, jau keturis kartus žadėjo asfaltuoti, ir iš panosės tas asfaltas dingdavo.

Tikrai pyktis ima, tyčiojasi iš žmonių, numuilina viską. Tuomet labai kraujas virė, paskui pamiršti viską, ir lauki, vėl lauki, tikiesi“, – kalbėjo Beinaičių seniūnaitis.

Ir išties, pirmame S. Grinkevičiaus pasirašytame atsakyme rašoma, kad savivaldybių pridėti balai yra vienas iš devynių atrankos kriterijų.

„Nors savivaldybė skyrė balų valstybinės reikšmės rajoninio kelio Šėta–Beinaičiai–Nociūnai ruožui, jis nesurinko pakankamai balų“, – taip rašoma balandžio 19-osios dienos rašte.

Tuo tarpu gegužės 7-osios rašte jau rašoma, kad savivaldybė kelių sąrašo nereitingavo, o Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) savivaldybės balus automatiškai pridėjo prie pradinės atrankos metu daugiausiai balų surinkusių kelių.

Dabar S. Grinkevičiaus pasiteiravus apie situaciją ir paklausus, kodėl jo vadovavimo laikotarpiu buvo išasfaltuotas akligatvis į Rudžius, jis konkrečių atsakymų nepateikė ir raštu parašė: „Šie klausimai skirti savivaldybės administracijos direktoriui, Statybos ir turto skyriaus specialistams“.

Balus skyrė savivaldybė

Dabar, po savivaldybės mero V. Tamulio pokalbio su Lietuvos automobilių kelių direkcijos Transporto infrastruktūros planavimo ir inovacijų departamento direktoriumi Aivaru Vilkeliu, ši tema vėl tapo aktuali, mat paaiškėjo, kad, LAKD teigimu, kelio Lančiūnava–Rudžiai asfaltavimas yra gryniausias savivaldybės nuopelnas.

Būtent savivaldybės, mat rajono tarybai svarstyti šis klausimas net nebuvo teiktas.

Tiesa, dabar LAKD, priiminėdama sprendimus, su savivaldybėmis jau nebesitaria. Esą iš to dažnai daugiau problemų nei naudos. Kaip ir šiuo atveju.

„Pas mus atsirado vienas kelias, kuriame buvo nuklotas asfaltas, nors kelias veda į akligatvį. Lančiūnava–Rudžiai. Ten nei autobusai važiuoja, nei kitų svarbių objektų.

Žmonės juk mato puikiai, koks ten kelias, net mokykliniai autobusiukai nevažinėja“, – priežasčių, kodėl asfaltas staiga atsirado tame kelyje A. Vilkelio klausė meras.

„Jam davė prioritetą savivaldybėje. Mūsų siūlymu šio kelio balai buvo ant ribos su kitu keliu Nr. 1955 Čekiškiai–Langakiai, bet pastarasis liko už brūkšnio.

Dėl to sakau, kad su savivaldybėmis bendravimas kartais išvirsta į blogus pavyzdžius. Ir žinok, ar prioritetai gerai sudėlioti“, – kalbėjo A. Vilkelis, vartydamas lapus ir dar kartą patikindamas, kad Rudžių kelio asfaltavimą nulėmė būtent Kėdainių rajono savivaldybė.

[quote author=“Lietuvos automobilių kelių direkcija“]Atkreipiame dėmesį, kad Kelias Nr. 2029 Lančiūnava–Rudžiai buvo vietos savivaldybės pažymėtas kaip prioritetinis (ir iš viso surinko 77 balus).[/quote]

Raštas dingo

Kelių priežiūros, asfaltavimo klausimai, savivaldybių ir LAKD bendradarbiavimas –  nesibaigianti tema, neretai vystoma neigiamame kontekste. Kodėl?

Galbūt atsakymas yra paprastas. Savivaldybė sako, kad LAKD jai nesiteikia paaiškinti kelių reitingavimo motyvų, tuo tarpu LAKD sako, kad savivaldybė jiems taip pat neaiškina savo skirtų balų sistemos.

Žodžiu, tiek vieni, tiek kiti, prioritetus dėlioja kaip nori, niekieno nekontroliuojami, tad po kurio laiko suprasti ir sužinoti, kodėl sąraše staiga atsiradęs akligatvis gauna daugiau balų nei 30 metų sąrašuose esantis kelias, tiesiog neįmanoma.

Žiniasklaidai pradėjus tyrimą ir siekiant išsiaiškinti, kodėl anuomet buvo išasfaltuotas Rudžių akligatvis, paaiškėjo ir daug keistų dalykų.

Pasirodo, Kėdainių rajono savivaldybėje tokio rašto, kuriuo būtų nuspręsta asfaltuoti minėtą kelią… nėra. Galima būtų galvoti, kad jis slepiamas nuo žiniasklaidos, tačiau rašto prašė ir meras V. Tamulis, tačiau ir jis jo negavo.

Po kreipimosi į LAKD, viskas pasidarė dar painiau.

Beveik mėnesį laiko trukę žurnalistės susirašinėjimai su LAKD atstovu tapo kone neišaiškinama situacijos interpretacija.

Į konkrečius klausimus, KAS pasirašė raštą, kuriame buvo nurodyti keliams skirti balai ir informuota, kad tarybai klausimas net nebus teikiamas svarstyti, LAKD neatsakė.

Iš pradžių buvo sakoma, kad minėtą raštą dėl Rudžių akligatvio asfaltavimo LAKD iš Kėdainių rajono savivaldybės buvo gavusi elektroniniu paštu, vėliau, kad raštas vis tik buvo gautas paprastu paštu, popieriniu variantu ir esą jo surasti archyve nėra kam dėl nuotolinio darbo.

„Informuojame, kad 2017 m. pavasarį Kėdainių raj. savivaldybė el. paštu informavo Kelių direkciją, kad savivaldybės taryba nesvarstys asfaltuotinų žvyrkelių ruožų tarp skirtingų kelio dangų („zebrų“) atrankos ir sutinka, kad savivaldybės balai būtų pridėti prie Kelių direkcijos pradinės atrankos metu savivaldybės teritorijoje daugiausiai balų surinkusių ruožų. Taip pat Kėdainių r. savivaldybė raštu informavo Kelių direkciją, kad pritaria Kelių direkcijos pateiktai asfaltuotinų ruožų per gyvenvietes atrankai“, – informavo LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vadybininkas Evaldas Tamariūnas.

Tačiau kartu jis informavo, kad Rudžių kelias kaip prioritetinis buvo pažymėtas būtent savivaldybės popieriniame dokumente.

„Informuojame, kad Kelių direkcija iš Kėdainių raj. savivaldybės yra gavusi tik balų skaičių; kodėl vienam ar kitam keliui buvo skirta vienoks ar kitoks balų skaičius reikėtų teirautis vietos savivaldybėje.

Atkreipiame dėmesį, kad kelias Nr. 2029 Lančiūnava–Rudžiai buvo vietos savivaldybės pažymėtas kaip prioritetinis (ir iš viso surinko 77 balus)“, – atsakyme teigė jis, o paklausus, kas  jį pasirašė, atsakymo gauti nepavyko.

Tiesa, Kėdainių rajono savivaldybė žiniasklaidai pateikė panašų raštą, kuriame paskirstyti balai, tik kitiems keliams. Raštas pasirašytas tuometinės vicemerės, pavadavusios merą, Olgos Urbonienės, o tai leidžia daryti prielaidą, kad ir po Rudžių keliui skirtais maksimaliais balais savo parašą dėjo arba ji, arba tuometis meras Saulius Grinkevičius.

Deja, į pateiktus klausimus apie šią situaciją buvusi vicemerė O. Urbonienė, kaip ir buvęs meras S. Grinkevičius, neatsakė.

Kokie tie prioritetai?

Dar 2017 m. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos parengė „Asfaltuotinų valstybinės reikšmės kelių ruožų tarp skirtingų kelio dangų („zebrų“) atrankos metodiką“ ir „Gyvenviečių teritorijose esančių asfaltuotinų žvyrkelių ruožų atrankos metodiką“.

Kelių direkcijai priklausantys valstybinės reikšmės keliai asfaltavimui atrenkami pagal žvyrkelių ruožų atrankos metodikas ir nustatytus atrankos kriterijus, t. y. ar yra viešasis transportas ar ne, ar bus sugeneruotas papildomas eismas, ar yra lankytinos vietos, koks vidutinis metinis paros eismo intensyvumas, maršruto užbaigtumą, savivaldybės prioritetus ir t.t.

Kaip ne kartą minėta, Rudžių kelyje nei viešasis transportas nevažiuoja, nevažiuoja ten net mokyklinis autobusiukas, lankytinų vietų ten taip pat nėra, kadangi tai akligatvis, sugeneruoti papildomo eismo būtų sunkoka, tačiau maršruto užbaigtumas išties išpildytas – baigiasi jis ties ūkininko sandėlio durimis.

Taigi, kas, kam ir kodėl nusprendė išasfaltuoti Rudžių akligatvį, klausimas lieka neatsakytas…

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


Rekomenduojami video