Karantinas visur, tik… ne parduotuvėje
Karantinas Lietuvoje pratęstas iki gruodžio 17 dienos. Tiesa, jo palyginti su pavasarį buvusiuoju neįmanoma – dažnas sakosi, jei ne kaukės, karantino net nejaustų.
Prekybos centrai ir parduotuvės dirba pilnu tempu, žmonių srautai ten – kaip niekada dideli. Net nuspręsta atidaryti muziejus, kad žmonės vietoje maklinėjimo parduotuvėje rinktųsi bent kažkokią šviečiamąją veiklą. Ir nors parduotuvės tikina griežtai besilaikančios Vyriausybės numatytos tvarkos, gyventojams tos tvarkos beveik nesimato.
Dirba viena kasa
Į „Rinkos aikštės“ redakciją paskambinęs kraštietis Antanas sakosi situaciją pasaulyje ir Lietuvoje vertinantis rimtai. Garbaus amžiaus sulaukęs vyras saugo save, stengiasi turėti kuo mažiau kontaktų uždarose erdvėse.
„Aš einu į parduotuvę ne pasišnekėti ir ne pasivaikščioti. Žinau, ko reikia, per keletą minučių susirenku prekes ir einu į kasą susimokėti. O kasoje vaizdas toks: dirba viena kasininkė, o eilėje 15 žmonių su mokesčių knygutėmis.
Ir stovi, lauki, kol ten susikrapštys visi. Apsiperku greitai, o esu priverstas eilėje laukti ilgą laiką, uždaroje patalpoje su krūva žmonių šalimais“, – sako Antanas.
Jis pastebi, kad parduotuvėje tokia situacija – toli gražu ne vienkartinė, o kartojasi nuolatos. Tikėtina, kad senjorai mokesčius susimokėti į parduotuvę kulniuoja visai ne piko metu, o ryte iki pietų.
Dėl kokių priežasčių šiuo metu jautriausios visuomenės grupės nepasivarginama apsaugoti, atidarius bent dar vieną ar dvi kasas – taip ir lieka neaišku.
[quote author=“E. Dapkienė“]„Visose „Maxima“ parduotuvėse atėjusiems apsipirkti yra galimybė nemokamai gauti apsauginę veido kaukę bei vienkartines pirštines.[/quote]
Žada pasitaisyti
Tiesa, Chemikų g. 1A adresu įsikūrusi „Maxima“ parduotuvė, kurioje įvyko konkreti situacija, nėra vienintelė tokia. Daugelyje parduotuvių Vyriausybės nurodymų paisymas nepadeda išspręsti problemų – ilgų eilių kasose arba susigrūdimo prie tam tikrų prekių.
Kaip pavyzdį galima duoti ir kitą patraukliomis kainomis garsėjantį prekybos tinklą „Lidl“, kuriame į prekybą paleidus geidžiamas vaikų kalėdines dovanas, neretai ne kas kitas, o tie patys senjorai būriais kovoja dėl paskutinės likusios vaikiškos virtuvėlės dėžės.
Kaip sakė „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė, minėtoje jų parduotuvėje pirkėjų srautai ir taip yra sumažėję penktadaliu, lyginant su praėjusiais metais.
Jos teigimu, kasa, kuri priima komunalinius mokesčius, dirba nuolatos, o kitos kasos atidaromos pagal poreikį.
Tik kas tą poreikį nusprendžia? Panašu, kad pirkėjų ir parduotuvės darbuotojų ar vadovų papildomos kasos atidarymo poreikis stipriai skiriasi.
„Laikomės Vyriausybės numatyto reikalavimo, kad vienam pirkėjui būtų užtikrinamas ne mažesnis nei 10 kvadratinių metrų plotas.
Šioje „Maximos“ parduotuvėje vienu metu gali būti ne daugiau nei 48 žmonės. Apsaugos darbuotojai stebi ir kontroliuoja žmonių srautą.
Parduotuvėje dirba pilnas personalas. Visada dirba kasa, kurioje yra priimami komunaliniai mokesčiai, o kitos kasos atidaromos pagal poreikį. Pamainos metu visada būna bent kelios kasų darbuotojos, kurios dirba ir kitus darbus prekybos salėje, ir jeigu tik pamatome, kad žmonių parduotuvėje padaugėjo – atidarome papildomą kasą“, – komentavo prekybos tinklo atstovė pridurdama, kad į gyventojų skundą atsižvelgs ir akyliau stebės situaciją parduotuvėje, valdant žmonių srautus prie kasų.
Saugumui – trečdalis milijono
„Darbuotojų ir klientų saugumas yra mūsų pagrindinis prioritetas. Saugiam apsipirkimui užtikrinti kas mėnesį skiriame apie 0,3 mln. eurų.
Šiuo metu laikomės itin sugriežtintų higienos reikalavimų: reguliariai dezinfekuojami pirkinių vežimėliai ir krepšeliai bei kiti įvairūs paviršiai, parduotuvių vėdinimui yra padidinta šviežio oro cirkuliacija.
Darbuotojai yra supažindinti su papildomomis rekomendacijos vengti tiesioginių tarpusavio kontaktų ir laikytis saugaus atstumo“, – informavo E. Dapkienė.
Ji taip pat pabrėžė, kad visose „Maxima“ parduotuvėse atėjusiems apsipirkti yra galimybė nemokamai gauti apsauginę veido kaukę bei vienkartines pirštines.
Kur sąmoningumas?
Panašu, kad prekybos tinklų vizijos yra geros – jie nori apsaugoti pirkėjus ir, žinoma, išlaikyti juos pas save. Netinkamas Vyriausybės sprendimų įgyvendinimas ir į akis krentančios klaidos gali jiems skaudžiai atsirūgti – tarkime, būtų trumpinamas darbo laikas ar apskritai ribojami apsilankymai prekybos vietose.
Vis dėlto kai kurie sprendimai, panašu, yra tik gražūs norai, surašyti popieriuje.
„Tiek apsaugos darbuotojai, tiek salėje dirbantieji stebi, kad būtų laikomasi tvarkos: dėvimos apsauginės veido kaukės, nesibūriuojama, išlaikomi saugūs atstumai“, – tikino „Maxima“ atstovė.
Bet paklauskite savęs, kiek kartų jautėte, kad už jūsų stovintis pirkėjas neramiai mindžikuoja vos per porą centimetrų nuo jūsų nugaros?
Kiek kartų matėte, kad apsaugos darbuotojas išsklaidytų būrelį pirkėjų? Kad paragintų kaukę dėvėti taisyklingai? Kad išprašytų lauk asmenį, kuris nedėvi kaukės?
Kita vertus, kuo tai galėtų baigtis? Keiksmais, mažų mažiausia, o gal net grumtynėmis. Galų gale, prie kiekvieno nesusipratėlio po apsaugininką juk nepastatysi…
O apsaugoti senjorus nuo būriavimosi uždaroje erdvėje galima paprastai. Dauguma jų – kažkieno tėvai, kažkieno seneliai.
Paimkite jų mokesčius ir sumokėkite už juos. Internetu, pasinaudodami vienasąskaita.lt platforma, ar toje pačioje parduotuvėje. Tačiau jums tai pavyks padaryti žymiai greičiau, ir rizikuosite žymiai mažiau.