Laiškas Kalėdų Seneliui tampa verslu
Ar pamenate, kaip vaikystėje buvo smagu rašyti laišką Kalėdų Seneliui ir dar smagiau gauti jo atsakymą? Ir visai nesvarbu, jog tai – tik pasaka vaikams, kad gyvenimas taptų įdomesnis ir džiaugsmingesnis. Galbūt net šiokia tokia auklėjamoji priemonė. Popieriniai laiškai jau seniai, atrodytų, praeitis, tačiau Lietuvoje vis labiau įsitvirtina nauja verslo niša – Kalėdinis laiškas vaikams nuo Kalėdų senelio.
Mokytoja: „Jei yra netikinčių, po pamokos patiki“
LSU Kėdainių „Aušros“ progimnazijos anglų kalbos mokytoja Ingrida Neliupšienė tai tik patvirtina. Ji tikina, kad nekantriai laukia to laiko, kai su vaikais galės vėl rašyti ilgus laiškus Santa Klausui.
„Labai laukiame gruodžio pradžios ar netgi lapkričio pabaigos, kai galime skirti laiko sau, – juokiasi mokytoja. – Vaikams gal ir keista, bet įdomu. Kadangi anglų kalbos pradeda mokytis pradinėse klasėse, tai rašome su 2–4 klasių mokiniais. Jei ir yra netikinčių (Kalėdų Senelio egzistavimu, – red.), tai po pamokos patiki. Mat mes iš pradžių žiūrime filmuką (iš „Youtube“) apie Kalėdų Senelio namus Laplandijoje, jo pagalbininkus nykštukus, darome įvairias užduotis, o tada jau rašome laišką.“
Anot I. Neliupšienės, pastaraisiais metais atsakymo iš Santa Klauso negavo. Tačiau ankstesniais metais gauti laiškai vaikus ne tik džiugino, bet ir stebino.
„Gal ir Kalėdų Senelis turi laaaabai daug darbo ir gauna daug laiškų. Bet prieš porą metų dar gavome ir atsakymus. Vaikai negalėjo patikėti, kad ne mokytoja atrašė. Bet kai pamatė voką – patikėjo. Keisčiausia buvo, kad rašėme į Laplandiją ir anglų kalba, bet atsakymą gavome lietuviškai“, – prisiminė pedagogė.
Paklausta, į kokias šalis dažniausiai siunčia laiškus, pašnekovė teigė, kad „tiesiai Kalėdų Seneliui į namus – į Laplandiją“. Tiesa, pasak jos, yra vaikų, kurie vis dėlto netiki, jog Kalėdų Senelis egzistuoja iš tiesų.
„Įvairiai – vieni tiki, kiti sako, kad ne, bet, manau, giliai širdyje tiki. Juk ir mes, suaugusieji, giliai širdyje norime tikėti stebuklais… Aš savo aštuntokams ir sakau: svarbiausia tai, kas mūsų širdelėse. O Kalėdos – stebuklų metas, tad…“ – mįslingai tęsė mokytoja.
I. Neliupšienė įsitikinusi, kad laiškų rašymas pamokų metu vaikams iš tiesų yra naudingas ir reikalingas.
„Aš manau, kad tokios pamokos yra pačios vertingiausios. Juk mokomės tinkamai panaudoti anglų kalbą, taip pat gauname peno ir dvasiai, – šypsojosi anglų kalbos mokytoja. – Noriu palinkėti sustoti tam beprotiškai greitame pasaulyje, paimti parkerį į rankas ir išsakyti savo svajones Kalėdų Seneliui. Juk viskas prasideda nuo svajonės.“
Kalėdų Senelio laiškai ne tik vaikams
Jei buvo geri per metus, vaikai gali gauti laišką ir iš lietuviškojo Kalėdų Senelio. Tiesa, iš pradžių už šiuos laiškus tėveliai ar kiti artimieji turės sumokėti tam tikrą pinigų sumą. Nepaisant to, nenorėjusi prisistatyti Kalėdinio pašto 2018 paslaptingoji elfė tikina, kad užsakymų jiems netrūksta.
„Veiklą vykdome jau ketvertus metus, šiais metais ypač daug žmonių kreipiasi dėl kalėdinių laiškų ne tik vaikams, bet ir suaugusiesiems. Mano manymu, paslauga populiarėja, nes rinkoje matome tikrai nemažai atsiradusių konkurentų, – kalbėjo pašnekovė. – Didžioji dalis klientų visgi nori nustebinti savo mažuosius ir suteikti jiems tą stebuklingą jausmą gauti asmeninį laišką nuo paties Kalėdų Senelio.“
Kitos įmonės „Party panda“ atstovė Donata Navajauskaitė taip pat pritaria prieš tai kalbėjusiai pašnekovei, jog tokia paslauga populiarėja. Tiesa, suagusiems Kalėdų Senelis rašė tik kelis kartus. Dažniausiai norima juoko forma nustebinti artimuosius.
Anot D. Navajauskaitės, taip galima ne tik nudžiuginti ir nustebinti vaikus, bet ir „sužinoti, kokios yra vaiko svajonės, ką jis norėtų gauti dovanų, nes prie laiško pridedamas ir atsakymo lapas Kalėdų Seneliui“. Ji taip pat pažymi, kad kiekvienas laiškas yra individualus.
„Vaikams išties būna didelis įspūdis gavus tokį laiškelį, nes Kalėdų Senelis kreipiasi į juos asmeniškai, primena, kad jis visus metus vaikutį stebėjo ir kad per šv. Kalėdas būtinai jį aplankys, – pasakojo D. Navajauskaitė. – Ant laiško būna užrašytas vaikučio vardas, adresas, jis atkeliauja paštu, todėl vaikučiui tikrai neturėtų kilti abejonių, kad Kalėdų Senelis žino, kur jis gyvena.“
Nemokami laiškai – sunkiai tikėtini
Paklaustos apie siunčiamų laiškų turinį abi pašnekovės teigė, kad jis nėra šabloninis ir kuriamas kiekvienam vaikui atskirai.
„Laiškas kuriamas kartu su tėveliais ir jų atsiųsta informacija. Taip siekiame, kad staigmena būtų įtikinama. Malonu kasmet galvoti kažką naujo ir stebinti klientus. Dalis mūsų klientų jau tapo nuolatiniais“, – džiaugsmingai kalbėjo Kalėdinio pašto 2018 elfė.
Pasak D. Navajauskaitės, laiškas yra „stebuklingas“, kuriame užsimenama apie Kalėdų Senelio gyvenimą, tačiau daugiausia dėmesio skiriama mažyliui.
„Vaikas pagiriamas, paskatinamas būti geru, pasveikinamas su šventėmis bei jo pasiteiraujama, apie ką jis svajoja, ko norėtų gauti dovanų, – apie laiško turinį kalbėjo „Party panda“ atstovė. – Be to, tai ir auklėjamoji priemonė – juk, kai tave stebi Kalėdų Senelis, norisi pasitempti, būti geresniu, padėti tėveliams… O vaikų norai ir pageidavimai būna įvairiausi: nuo robotų transformerių iki broliuko ar sesutės – tai labai priklauso nuo vaiko bei jo amžiaus.“
Kodėl Lietuvoje, kaip kai kuriose kitose šalyse, nėra nemokamos laiškų siuntimo Kalėdų Seneliui paslaugos?
„Idėja tikrai puiki, tačiau Lietuvoje galbūt trūksta savanorių, geros valios žmonių, kurie kartu susivienytų, pritartų ir įgyvendintų šią idėją. Pasvarstymų pas mus taip pat tikrai yra įvairių“, – kalbėjo Kalėdinio pašto 2018 elfė.
Tuo metu D. Navajauskaitė sakė, kad, norint padaryti gerą įspūdį, reikia nemažai investuoti.
„Kadangi Santa Klausas siunčia visiems pasaulio vaikams vienodą laišką anglų kalba, mes pasiūlėme kitokią alteratyvą – individualizuotą Kalėdų Senelio laišką lietuviškai. Rinkinyje yra atsakymo į Kalėdų Senelio laišką lapas, kuriame jūsų mažylis turės išvardinti savo atliktus gerus darbus bei svajones apie dovanas. Kitoje laiško pusėje rasite vietą piešiniams. Pridedame dovanėlę – spalvinimo lapą su Kalėdų Seniu ir jo padėjėju elniuku. Kadangi šiems dalykams sukurti reikia kūrybiškumo, be to, spausdiname ant kokybiško gražaus popieriaus, todėl paslauga yra mokama, tačiau kaina tikrai prieinama kiekvienam“, – teigė pašnekovė.
Popieriniai atvirukai vis dar populiarūs
Leidyklos „Nieko rimto“ rinkodaros specialistės Renatos Rimkutės teigimu, nors technologijos stipriai užvaldžiusios daugelį gyvenimo sričių, tačiau popieriniai, apčiuopiami sveikinimai vis dar išlieka populiarūs.
„Kasmet artėjant Kalėdoms užduodame sau šį klausimą, bet kol kas atrodo, kad technologijos neišstūmė šių gražių tradicijų. Tiek įmonės, tiek pavieniai klientai šventėms ieško popierinių atvirukų savo sveikinimams“, – sakė R. Rimkutė.
Anot leidyklos atstovės, kokios tematikos atvirukai populiariausi: religiniai, vaikiški, gamtos – pasakyti sudėtinga.
„O čia niekada nežinosi. Vienais metais populiariausi būna minimalistiniai, kitais – visi kaip susitarę ieško namų jaukumo, dar kitais – net rimčiausios įmonės renkasi žaismingus vaikiškus atvirukus. Religinių neleidžiame, tad sunku komentuoti, bet net bažnyčios randa pas mus jiems artimų atvirukų, – apie žmonių pasirinkmimą kalbėjo pašnekovė. – Kurdami kolekciją žiūrime, kad atvirukai būtų įvairūs ir tiktų tiek verslo kolegas, tiek draugus pasveikinti.“
R. Rimkutė pastebėjo, jog gana dažnas atvejis, kai įmonės savo verslo partneriams ieško atvirukų, kurių kaloritas panašus į jų logotipus arba atvirukuose nori matyti objektus, susijusius su jų veikla.
„Žmonės, kurie perka atvirukus savo artimiesiems irgi pasiskirsto į kelias grupes: populiarūs būna tiek netikėti ir šmaikštūs atvirukai, tiek mieli ir jaukūs ar tradiciniais motyvais puošti atvirukai. Ir amžina taisyklė – tai, kas buvo populiaru pernai, visiškai kitaip bus šiemet“, – juokėsi leidyklos atstovė.
Atgimsta ranka rašyti laiškai
Lietuvos pašto (LP) Korporatyvinių reikalų departamento vadovės Vaidos Budrienės teigimu, tiksliai pasakyti, ar mažėja kalėdinių atvirukų, sveikinimų siuntimas neįmanoma, nes laiškų turinio nepamatysi.
„Tendencija tokia, kad laiškų siuntimo kiekiai kasmet krenta, tačiau sparčiai didėja daiktų siuntimas (Lietuvoje – vidutiniškai po 13 proc. kasmet). Galbūt jie pakeičia tuos pačius atvirukus, nes žmonės siunčia nebe sveikinimus, o dovanas, – svarstė LP atstovė. – Visgi technologijos lemia sveikinimų siuntimo būdą ir turinį, todėl šventiniu laikotarpiu karaliauja trumposios žinutės, elektroniniai laiškai ir įvairūs animuoti paveikslėliai.“
Tiesa, V. Budrienė pastebėjo, kad tam tikra dalis visuomenės, net jaunimas (daugiau didžiuosiuose miestuose), vėl iš naujo atgaivina tradiciją sveikinti vienas kitą popieriniu palinkėjimu ar nusiųsti ranka rašytą laišką.
„Ant tokių atvirukų dažnai klijuojamas išskirtinis pašto ženklas tam, kad atvirukas būtų ne tiesiog palinkėjimas, bet ir tam tikra kalėdinė dovana“, – kalbėjo pašnekovė.
Deja, bet pasaulinės tendencijos, pasak V. Budrienės, rodo, kad laiškų kiekiai ženkliai krenta – pasaulyje vidutiniškai 4,2 proc., Lietuvoje – 6 proc. per metus. Pasaulyje išsiunčiamų laiškų kiekis vienam gyventojui sumažėjo nuo 141 iki 123 laiškų, Lietuvoje – iki 22 laiškų.