Vaikai ir išmaniosios technologijos – ar galima išskirti šiuos du dalykus?
Technologijos užima didelę dalį mūsų gyvenimo – mes skaitome naujienas naudodami išmaniuosius telefonus, planšetes, kompiuterius, taip pat žiūrime filmus, kuriame, bendraujame. Žinoma, dažnas laisvalaikiu žaidžia virtualiuosius žaidimus, kuriuos naudoja pramogai arba švietimui.
Vaikai, kaip niekas kitas, greitai ima naujausias technologijas į savo rankas ir naudoja jas savo poreikiams tenkinti. Tad domintis švietimu ir technologijų sąsaja bei ugdymu, klausti nuomonės pravartu specialistų, kurie technologijas švietimui naudoja savo praktikoje. Lietuvos sporto universiteto Kėdainių „Aušros“ progimnazijos pradinių klasių mokytoja Danguolė TUMĖNIENĖ savo mokinius stengiasi sudominti mokslu įvairiais būdais. Mokytoja savo patirtimi skuba pasidalinti su visais, kuriems švietimo procesas naudojant išmaniąsias programas bei įrenginius atrodo įdomus ir įtraukiantis.
– Danguole, kas yra svarbu vaiko raidai?
– Vaiko raidai svarbu viskas: ir socialinė aplinka bei joje įgyti įgūdžiai, ir emocinė bei fizinė sveikata, artimiausios aplinkos pažinimas, gebėjimas pagal galimybes būti savarankišku. Svarbus ir smalsumas, kuris tiesia kelią tyrinėjimams, eksperimentams, patirtinei mokinio ūgčiai. Į mokyklą atkeliauja vaikai ir su įgytais tam tikrais socialiniais įgūdžiais, susiformavusia kalbine raiška, įgytais gebėjimais ir jiems svarbiais lūkesčiais.
– Ar išmaniosios technologijos ir įrenginiai formuoja vaiko mąstymą ir jį ugdo?
– Tikrai taip, jeigu išmaniosios technologijos integruojamos į ugdymo procesą. Juk mokiniai matematikos pamokose spręsdami uždavinius mąsto, taiko įvairias skaičiavimo strategijas. Lygiai taip pat mąstymo procesai įsijungia užduotis atliekant pasitelkus išmaniąsias technologijas. Viskas priklauso nuo pasirinktų metodų, būdų, užduočių pasirinkimo ir pateikimo, bei ugdomosios aplinkos. Dirbant su šiuolaikiniais įrenginiais auga ir mokinių motyvacija.
[quote author=“D. Tumėnienė“]Jei vaikui duotas išmanusis įrenginys, kad jis nurimtų ar tiesiog netrukdytų, – tai jau yra žala. Pats didžiausias dėmesys ikimokykliniame ir priešmokykliniame vaiko amžiuje skiriamas lietimui, stebėjimui, pažinimui, tyrinėjimui.[/quote]
– Nuo kada optimaliausia vaiką supažindinti su interaktyviuoju pasauliu?
– Dažnai galima išgirsti, kad šiuolaikiniai vaikai skaitmeninėmis technologijomis naudotis pradeda anksčiau negu pieštukais. Tai nėra gerai. Juk nė vienas iš mūsų nesidžiaugtume, jei žiemą savo gražiais baltais žiedais pražystų obelis. Viskam turi ateiti savas laikas, tad spartinti nieko nereikia. Manau, kad interaktyvus pasaulis jau turi pradėti atsiverti vaikams priešmokykliniame ugdyme. Bet pabrėžiu, jog ugdyme, o ne žaidimams. Ne kiekvienas žaidimas yra ugdymasis. Jei vaikui duotas išmanusis įrenginys, kad jis nurimtų ar tiesiog netrukdytų, – tai jau yra žala. Pats didžiausias dėmesys ikimokykliniame ir priešmokykliniame vaiko amžiuje skiriamas lietimui, stebėjimui, pažinimui, tyrinėjimui. Išmanieji įrenginiai startuoja kartu su vaiko bendrojo ugdymo pradžia, pirma klase. Visada reikia laikytis taisyklės: interaktyvus pasaulis neturi užgožti realaus vaiko pasaulio.
– Ar naudojant interaktyvias priemones vaiko kūrybiškumas auga? Ar jo mąstymas platėja, o gal visgi siaurėja?
– Šalia vadovėlių, grožinės literatūros knygų protingai naudojamos technologijos tikrai duoda ugdymo procese pridėtinę vertę. Išmanūs įrenginiai „čia ir dabar“ mokinius gali nuvesti į įvairius pasaulio muziejus, dailės parodas, netgi pamatyti procesus, kurie vyksta kosmose. Taip pat galima atlikti tyrimus. Aš manau, kad kiekvienas žmogus yra savaip kūrybiškas. Na, o vaikai nuo prigimties yra labai smalsūs ir žingeidūs. Tad šį smalsumą reikia tenkinti mokinius nukreipiant teisinga, patrauklia ieškojimų ir atradimų kryptimi. Na, o po to, meistriškai mokytojui tai pritaikius, pamokose mokiniai rašydami, kurdami, pasakodami, piešdami ar vykdydami projektinę veiklą, augins ir stiprins savo kūrybinę kompetenciją.
– Kokias priemones naudojate praktikoje dirbant su vaikais? Kokius rezultatus tai atneša jums ir auklėtiniams?
– Dirbu aktyvioje klasėje (mokiniai naudodamiesi savo mobiliaisiais įrenginiais virtualioje aplinkoje atlieka užduotis, testus, atsakinėja į mokytojo užduotus klausimus). Naudoju „Aktyvi klasė“ pamokų paketą, kuriu aktyvias pamokas pati, jas pristatau atvirų pamokų metu. Klasėje su išmaniąja lenta baigia užaugti jau antra mano ketvirtokų karta. Pamokose naudoju daug įvairių programų. Matematikos pamokose sukurtos užduotys su programos Learningapps.org, Jigsaw Planet padeda įtvirtinti žinias, motyvuoja mokytis. Džiugina ir motyvuoja mokytis matematinės viktorinos, sukurtos su įrankiu QUIZALIZE.com. Sudominome šiuo įrankiu ir partnerius iš tarptautinio eTwinning projekto. Su Turkijos ir Ukrainos mokiniais tenka ir kartu atlikti užduotis, mokytis, o kartais net ir pasivaržyti. Dažnai dirbame kompiuterių klasėje, naudojamės išmaniaisiais telefonais, planšetėmis. Pati nenaudoju popierinių vadovėlių. Pasiruošimui pamokoms ir darbui pamokose naudojuosi Eduka plaftormos skaitmeniniais vadovėliais. Mokiniai atlieka įvairias aktyvias užduotis ir čia pat gauname grįžtamąjį ryšį. Refleksijai vaikai naudoja minčių žemėlapius, kuriuos jau geba sėkmingai susikurti patys. Rašant kompiuteriu, didelis dėmesys skiriamas ir rašybai. Mes daug kuriame. Kaip tikri rašytojai naudojamės sąsiuviniais, juodraščiais, o jau subrandintas mintis perkeliame į kūrybinę animaciją, naudojant planšetėse programą Toontastic 3D arba kurdami komiksus. Nuostabūs mano mokinių sukurti piešiniai piešimo lapuose atgyja naudojant papildytos realybės programas Animals4d+ , Space 4D+ ar Quiver 3D. Pamokose koduojame užduotis QR Code Generator , apklausai naudojame Mentimeter arba Padlet lentą. Galiu drąsiai teigti, kad visos veiklos su išmaniaisiais įrenginiais pateisina ir net pranoksta numatomus pamokų rezultatus ir lūkesčius. Mokiniams smagu, įdomu, ir jie viską išmoksta greičiau. Visi mūsų progimnazijos pradinių klasių mokiniai dalyvauja projekte „Informatika pradiniame ugdyme“. Sėkmingai jame startavome, pradėdami mokytis programuoti be kompiuterio. Mokausi ir aš. Džiaugiuosi pradėjusi veiklą programoje „Technologijų vedliai“. Kartu su mokiniais pradedame mokytis programuoti su programa „Scratch“.
[quote author=“D. Tumėnienė“]Mes, suaugę, turime žinoti, ką, kiek ir kodėl veikia išmaniajame įrenginyje mūsų vaikai. Ir toje vietoje privalome būti labai gerais diplomatais. Ne drausti vaikui, o patarti. Jei matote, kad veikla žalinga, reikia draugiškai paaiškinti ir turėti alternatyvų sprendimą.[/quote]
– Kokios pasekmės gali ištikti vaiką, kada yra smarkiai prisirišama prie išmaniųjų įrenginių?
– Bet ką naudojant be saiko ir ne laiku galima susilaukti rimtų bėdų. Juk vaikas gali privalgyti per daug saldainių, ir jam skaudės pilvą ar imsis gęsti dantys. Taip ir su išmaniaisiais įrenginiais. Viskas priklauso nuo susitarimo. Mano mokiniai ketvirtokai ir su išmaniaisiais įrenginiais jie dirba jau nuo pirmos klasės. Visa tai su saiku. Mums nereikia jokių dėžučių telefonams sudėti prieš pamokas. Yra sutarimas, kad telefonus naudosime tik mokymui, o jei kartais skambina mokinių tėveliai – tam ant mano stalo guli pasiruošęs atsakyti telefonas. Pertraukas mano mokiniai skiria savo, kaip mokinių, laisvalaikio poreikiams tenkinti. Jie bendrauja, žaidžia koridoriaus erdvėse įvairius žaidimus, šachmatai ir šaškės – klasėje. Vyksta įvairios diskusijos, o atsakymai atrandami enciklopedijose, o jei ne – visada galima prieiti prie mano darbo kompiuterio ir rasti google naršyklėje tai, ko reikia. Tad jei mes, suaugę, laikysimės susitarimų su savo vaikais, mokiniais dėl išmaniųjų įrenginių naudojimo, patikėkite, jokio prisirišimo prie jų nebus. Apie tai mes su mokiniais dažnai diskutuojame.
– Ką rekomenduotumėt naudoti – knygas ar interaktyvius įrenginius tam, kad vaikas taptų kūrybiškesnis, imlesnis, smalsesnis?
– Aš visada esu už gyvas, tikras knygas. Džiaugiuosi, kad ir mano dauguma mokinių tam pritaria ir daug skaito. Bet yra ir išlygų. Kartais skaitome kažkokią pasirinktą knygą visi. Mūsų klasėje 27 mokiniai, tad bibliotekoje tiek knygų vienodų knygų nerasime. Ir tada pasitelkiame į pagalbą e-knygą. Jei vaikas matys tėvelius su knyga rankose, skaitys ir jis. Tuo pačiu ir akytes savo pasaugos. Kūrybiškumas, imlumas ir smalsumas atkeliauja nuo sužadinimo ir pateikimo metodų ir būdų. Svarbiausia, kad tai netaptų įpročiu ar rutina.
– Kaip manote, ar planšetiniai kompiuteriai, išmanieji telefonai gali atitolinti vaiką nuo realybės?
– Jei vaiką paliksime be priežiūros prie banguojančios jūros, galime jo ir netekti. Tas pats ir su išmaniuoju pasauliu. Mes, suaugę, turime žinoti, ką, kiek ir kodėl veikia išmaniajame įrenginyje mūsų vaikai. Ir toje vietoje privalome būti labai gerais diplomatais. Ne drausti vaikui, o patarti. Jei matote, kad veikla žalinga, reikia draugiškai paaiškinti ir turėti alternatyvų sprendimą. Parodyti tame įrenginyje veiklą, kuri bus naudinga, net kartu išbandyti. Tad jei vaikus paliksime ilgam, be draugiškos priežiūros plačiajame, kartais ir klaidžiajame išmaniajame pasaulyje, į realybę bus sunku juos parsivesti.