Problemų sprendimai visada yra
Šį vakarą, kaip ir kasdien, dviračiu apvažiuoju ne vieną ratą aplink savo miestą. Tikrai nesinorėtų gyventi niekur kitur. Visur sava, pažįstama. O ir žmonės nuoširdūs, atviri. Štai šiandien sutikau grupelę pažįstamų. Pasikalbėjome. Kaip dažnai pasitaiko, pokalbis vėl pakrypo apie automobiliais užstatytas gatves. Vietomis tiesiog nei praeiti, nei pravažiuoti. Liūdna tai matyti. Vargstame visi.
O juk net prieš keletą metų rajono savivaldybės vykdyto ES projekto „Sektorinių studijų bei tyrimų, skirtų tobulinti Kėdainių rajono savivaldybės strateginį plėtros planą, parengimas“ ataskaitoje automobilių stovėjimo vietų prie daugiabučių gyvenamųjų namų trūkumas buvo įvardintas kaip viena iš aktualiausių problemų mūsų mieste.
Tokią situaciją daugiausia nulėmė tai, kad didžioji dalis mūsų daugiabučių namų statyti dar tuomet, kai automobilių buvo gerokai mažiau, todėl ir jų stovėjimo vietų poreikis buvo žymiai mažesnis. Be to, nors per pastarąjį dešimtmetį Kėdainiuose gyventojų skaičius sumažėjo keliolika procentų, lengvųjų automobilių užregistruojama vis daugiau. Juk prieš kelis dešimtmečius tikrai ne kiekviena šeima turėjo automobilį, o šiandien kai kurios šeimos naudojasi net keliais.
Ypač aštri automobilių statymo problema Kėdainių miesto J. Basanavičiaus g., A. Kanapinsko g., Žemaitės g., Josvainių g. ir kai kuriuose kituose kvartaluose.
Nors Kėdainių rajono savivaldybė ieško būdų, kaip padidinti automobilių statymo vietų skaičių, pavyzdžiui, paženklintos automobilių stovėjimo vietos Respublikos, Gegučių ir kai kuriose kitose gatvėse, akivaizdu, kad artimiausiu metu Kėdainiuose šios problemos išspręsti nepavyks, todėl iniciatyvos turėtų imtis patys daugiabučių namų gyventojai.
Daugiabučių kiemams reikalingos didelės investicijos. Tačiau viską lemia ne tik finansai. Didelė problema, kad daugiabučių namų kiemai neturi tikro šeimininko. O jis privalo atsirasti, ir čia iniciatyvos galėtų imtis daugiabučių namų bendrijos. Juk Kėdainiuose turime gerų pavyzdžių – Mindaugo g. 16, Chemikų g. 20 ir kai kurių kitų daugiabučių namų gyventojai patys sugebėjo išspręsti automobilių statymo problemas.
[quote author=“Aut. past. „]Reikėtų skatinti gyventojus daugiau naudotis viešuoju transportu ar kitomis alternatyviomis transporto priemonėmis.[/quote]
Aišku, nuo to neturėtų nusišalinti, o kaip tik ženkliai aktyviau reikėtų dalyvauti savivaldybės administracija.
Žinau, jog norint padidinti automobilių stovėjimo aikštelę arba įsirengti naują, reikia atlikti nemažai formalumų. Pirmiausia prie daugiabučio namo pagal teisės aktų reikalavimus turi būti suformuotas žemės sklypas, ir tik įgijus teisę jį valdyti, bus galima įsirengti naują automobilių stovėjimo aikštelę. Be abejo, reikės parengti techninį projektą ir gauti leidimą statybai. Savivaldybė rengia ir tvirtina detaliuosius planus, išduoda leidimus rekonstruoti ar įrengti aikšteles automobilių statymui. Svarbu užtikrinti, kad šie procesai nebūtų vilkinami.
Beje, rengiant minėtus dokumentas, reikėtų neapsiriboti minimaliais reikalavimais dėl automobilių statymo vietų skaičiaus – juk ateityje automobilių skaičius tikrai nemažės.
Reikia pažymėti, kad praėjusiais metais pakeitus statybos techninį reglamentą „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“, patikslinti pėsčiųjų eismo ir automobilių stovėjimo infrastruktūros reikalavimai leidžia lengviau spręsti automobilių statymo problemas.
Šiais pakeitimais buvo siekiama paskatinti vietos savivaldybes, susisiekimo komunikacijų savininkus ir valdytojus veikti kartu, nes šias problemas galima išspręsti tik bendromis pastangomis. Be to, sudaryta lankstesnių galimybių įrengti privalomas automobilių stovėjimo vietas, išskyrus vietas specialiajam transportui ir žmonėms su negalia, už statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribų.
Dar vienas būdas, siekiant spręsti minėtą problemą – skatinti gyventojus daugiau naudotis viešuoju transportu ar kitomis alternatyviomis transporto priemonėmis. Čia didžiausią įtaką gali padaryti savivaldybė, gerindama susisiekimo infrastruktūrą, plėsdama dviračių takų tinklą, atnaujindama šaligatvius, optimizuodama autobusų maršrutus ir grafikus.
Taigi, tik bendromis jėgomis galime pasiekti teigiamo rezultato.
Manau, kad reikėtų parengti programą, atsižvelgiant į dabartinę daugiabučių namų kiemų padėtį, sudaryti kiemų tvarkymo grafikus, pradedant nuo tų daugiabučių kiemų, kurių būklė yra tikrai apverktina.
Mano nuomone, tikslinga daugiabučių kiemų tvarkymo projektus rengti lygiagrečiai su renovacijos projektais. Tikiu, kad per keletą metų padėtį įmanoma žymiai pagerinti ir sukurti galimybes statyti automobilius sutvarkytuose kiemuose laikantis Kelių eismo taisyklių, o ne ant žaliosios vejos ar šaligatvio.