Mokiniai vis drąsiau priešinasi patyčioms
Patyčios, nors ir liūdna, bet tikriausiai yra neatsiejamos nuo vaikų brendimo. Retas, kuris nėra susidūręs su patyčiomis, daugelis, jei pats to nepatyrė, tai bent jau matė, kaip jos atrodo iš šalies. Tam, kad patyčių problema būtų sprendžiama dar efektyviau, Švietimo mokslo ir sporto ministerija pristato programą „Patyčių dėžutė“.
Priimtinas formatas
„Patyčių dėžutės“ platforma egzistuoja jau daugiau kaip metus, tačiau buvo nuolat tobulinama. Ją sudaro tinklapis, mobilioji programėlė ir mokykloms skirta administravimo sistema. Pastaroji yra nemokama, ją įsidiegti gali visos šalies mokyklos. Platformos kūrėjų manymu, baimė atvirai kalbėti kartais gali tapti didele kliūtimi aiškinantis patyčių priežastis ir pasekmes. Tuo tarpu programėlė leis apie patyčias pranešti anonimiškai.
„Baimė prabilti yra didelė kliūtis siekiant įveikti patyčias, todėl labai svarbu vaikams sukurti tokią aplinką, kurioje jie nebijotų pranešti apie patyčias. Ši platforma yra būtent tokia – garantuojanti anonimiškumą, padedanti greitai sutelkti pajėgas pagalbos suteikimui ir kas svarbiausia – patogi mokiniui, patogi mokytojams. Ją įsidiegusios mokyklos turės daugiau galimybių tiek reaguoti į jau įvykusių patyčių atvejus, tiek užbėgti potencialioms patyčioms už akių“, – sako švietimo, mokslo ir sporto viceministras Arūnas Plikšnys.
Mokytojai tobulinasi
Kalbintas Kėdainių „Atžalyno“ gimnazijos direktorius Gintaras Petrulis teigė, kad greitu metu bus svarstoma apie „Patyčių dėžutės“ platformos įdiegimą, o kol kas mokytojai gauna pakankamai informacijos ir literatūros, nuolat mokosi, kaip užbėgti patyčioms už akių.
„Apie „Patyčių dėžutę“ sužinojome rugsėjo mėnesį. Svarstome apie tai, kad gal reikėtų dalyvauti šioje programoje. Kalbėsime su mokytojais, tėvais ir vaikais, ir jei bus nuspręsta, kad reikalingas dalyvavimas, tai prisijungsime. Žinoma, reikia dar panagrinėti, kaip tiksliai visa programa veikia.
Apskritai, jei būna patyčių atvejų, mes aiškinamės juos gyvai, žodžiu. Tiesą sakant, stengiamės užbėgti tokiems dalykams už akių, nors, žinoma, ne visuomet pavyksta. Mūsų mokytojai dirba šiuo klausimu, gauna daug informacijos, literatūros, yra mokomi atpažinti ženklus, žino, kaip reaguoti ir spręsti susidariusias situacijas“, – kalbėjo G. Petrulis.
Problemą supaprastina
Kėdainių šviesiosios gimnazijos vadovė Violeta Liutkienė pasakojo, kad jau vyksta programos diegimo darbai ir visai netrukus „Patyčių dėžutė“ ims veikti.
„Išbandyti tokias naujoves ir reikia, ir norisi. Tokios programos leidžia atskleisti tam tikrus dalykus, kurių nežinai ir net neįtari kartais. Tiesa, vaikai dabar yra pakankamai atviri, drąsūs, jie sako, ką galvoja labai konkrečiai.
Kai įsidiegsime platformą, apie „Patyčių dėžutę“ mes skelbsime ir mūsų mokyklos socialiniame tinkle, ir pačioje mokykloje per pertraukas leisime informacinį filmuką“, – apie programos populiarinimą kalbėjo direktorė.
Tiesa, ji pastebėjo, kad neretai mokiniai netiksliai supranta, kas yra patyčios, o kartais pačią sąvoką labai supaprastina. Lig šiol mokykla turėjo labai panašią pranešimų sistemą, kuri buvo pakankamai populiari, tačiau joje pasitaikydavo visokiausių pranešimų.
„Reikia suprasti, kas yra patyčios – tai pastovūs, besikartojantys veiksmai, žeminantys vaiko orumą. Pranešimų laiškų dėžutėje būdavo visokių – susistumdė vaikai, susipyko merginos dėl vaikinų – na tai ne patyčios, tokių dalykų buvo ir bus.
Dabar bet kas nutinka – ir jau patyčios. Supaprastinome šį žodį. Taigi toje laiškų dėžutėje buvo visko, vaikų pajuokavimų taip pat“, – apie iš esmės tokią pačią, tik ne elektroninę pranešimų apie patyčias versiją kalbėjo V. Liutkienė.
Vaikai nebijo
Kėdainių rajono Josvainių gimnazijos direktorius Ramūnas Zigmantavičius neslėpė, kad, jo manymu, vaikai nebijo ir drąsiai kreipiasi į suaugusiuosius, kai turi problemų.
„Apie programą žinome, tačiau kol kas negaliu sakyti, kad tikrai įsidiegsime ją. Turime aptarti viską su vaiko gerovės komisija. Žinoma, patyčių problema tikrai egzistuoja ir kuo daugiau yra galimybių, kaip ją spręsti, tuo geriau. Aš manau, kad visos priemonės yra svarbios ir jas išbandyti verta.
Kol kas mokykloje mes turime laiškų dėžutę, kur mokiniai gali mesti laiškelius, turime ir kortelių sistemą. Jei mokytojai pastebi netinkamą vaiko elgesį, gali, kaip futbole, parodyti raudoną arba geltoną korteles.
Mūsų mokykla yra palyginus nedidelė, tad viską pakankamai gerai matome. Galiausiai mokiniai patys yra drąsūs, nebijo kreiptis į mane, į pavaduotojas, socialinę pedagogę. Būna gal, kad lieka vienas kitas neišaiškintas, nutylėtas atvejis – visko gali būti. Tačiau mes viską stengiamės išspręsti čia ir dabar“, – tikino R. Zigmantavičius.
Ruošiasi įdiegti
Platformos diegimo darbus jau pradeda ir Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazija. Švietimo įstaigos direktorė Tereza Sotnik pasakojo, kad popierinis „Patyčių dėžutės“ variantas mokykloje anksčiau buvo, tačiau pasisekimo nesulaukė.
„Ruošiamės programą įdiegti, ši naujovė mūsų progimnazijos neaplenks.
Anksčiau turėjome pašto dėžutę, bet kažkaip vaikai labiau linkę ateiti pas klasės vadovę, mokytojus, socialinę pedagogę ir žodžiu išsakyti visus savo rūpestėlius. Pasiteisino greitas reagavimas į problemą iš karto, nieko nelaukiant, gal todėl tomis pašto dėžutėmis vaikai ir nesinaudojo“, – svarstė T. Sotnik.
Pasaulio sveikatos organizacijos tyrimo duomenimis, Lietuvoje patyčias patiria 29 proc. berniukų ir 26 proc. mergaičių, tačiau mokiniai nenoriai praneša apie patyčias, o daug patyčių atvejų apskritai nėra užregistruojami. „Patyčių dėžutę“ įsidiegusių mokyklų mokiniai tinklalapyje ar mobiliuoju įrenginiu galės užfiksuoti patyčių atvejį – nurodyti vietą, laiką, dalyvius, trumpai apibūdinti situaciją, o elektroninių patyčių atveju ir įkelti nuotrauką. Pranešti galima ne tik apie save, bet ir apie kitą su patyčiomis susidūrusį vaiką ar mokyklos bendruomenės narį. Nemokamą mobiliąją programėlę „Patyčių dėžutė” atsisiųsti galima iš „Google Play“ arba „App store“.