Priemonė, pakeitusi kodų korteles, sparčiai populiarėja ir toliau
Išmaniosios technologijos lydi kiekvieną mūsų žingsnį, todėl žmogus vienaip ar kitaip yra priverstas koja kojon žengti su jomis. Tačiau svarbu nepamiršti, kad disponavimas naujausia informacija bei įrankiais yra ne trūkumas, o didelis privalumas, palengvinantis mūsų darbus ir buitį bei stipriai taupantis laiką. Viena iš tokių priemonių – „Smart-ID“ programėlė.
Tai sparčiausiai augantis ir klientų labiausiai pamėgtas unikalus asmens tapatybės nustatymo sprendimas Baltijos šalyse, kuris naudojamas prisijungti prie elektroninių finansų, mokslo, telekomunikacijų, energetikos, viešojo sektoriaus paslaugų bei e-parduotuvių platformų.
Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse „Smart-ID“ pradėtas naudoti nuo 2017 m. vasario. Jau po 1,5 metų, 2018 m. liepą, „Smart-ID“ naudotojų skaičius perkopė 1 mln.
„Tai rodo, kad sprendimas atitiko vartotojų lūkesčius ir juos tenkina“, – teigia bendrovės „SK-ID Solutions“ Lietuvoje vadovas Viktoras Kamarevcevas.
[quote author=“M. Zalatorius“]Technologijų srities ir mūsų įpročių pokyčiai – tik laiko klausimas. Pavyzdžiui, jau dabar gana ryškiai pastebima, kad jaunesnės kartos klientai pageidauja visus finansinius klausimus spręsti elektroniniu būdu. [/quote]
Lietuvoje šiuo metu yra daugiau kaip 1,2 milijono unikalių „Smart-ID“ naudotojų, kurie per mėnesį atlieka apie 18 milijonų transakcijų (operacijų). Bendrai visose trijose Baltijos šalyse šiuo metu yra daugiau kaip 2,56 milijono unikalių naudotojų, kurie praėjusį spalį sugeneravo net 50 milijonų transakcijų.
Apie sparčiai populiarėjančios bei aukščiausią ES įvertinimą pelniusios programelės privalumus bei trūkumus kalbamės su bendrovės „SK-ID Solutions“ vadovu Lietuvoje Viktoru Kamarevcevu ir Lietuvos bankų asociacijos prezidentu Mantu Zalatoriumi.
– Supažindinkite su programėle „Smart-ID“ tuos, kurie dar nėra jos vartotojai.
V. Kamarevcevas: „Smart-ID“ yra unikalus asmens tapatybės nustatymo internete ir elektroninio pasirašymo įrankis Baltijos šalyse, kuris gali būti naudojamas tiek prisijungti prie el. paslaugų, tiek pasirašyti dokumentus elektroniniu parašu ar patvirtinti operacijas. Pavyzdžiui, su „Smart-ID“ galima jungtis prie savo paskyros interneto banko, komunalinių paslaugų teikėjų puslapio ir t.t.
– Kodėl bankų klientams patogu naudotis „Smart-ID“?
V. Kamarevcevas: Bankų klientai šią programėlę, matyt, renkasi todėl, kad tai paprastas, saugus ir išmanus įrankis, leidžiantis patvirtinti savo tapatybę elektroniniu būdu. Be to, bankų klientai programėle „Smart-ID“ naudojasi nemokamai, ja naudotis galima turint išmanųjį telefoną ar planšetę, nereikia jokios papildomos įrangos.
Kadangi didesnė dalis žmonių šiandien naudojasi išmaniaisiais telefonais, tai galima teigti, kad programėlė visuomet yra su jais, ja galiam pasinaudoti bet kada, pavyzdžiui, pasitikrinti savo banko paskyrą.
– „Smart-ID“ jau pakeitė kodų korteles ir sparčiai keičia generatorius. Kodėl programėlė yra patogesnė nei minėtosios priemonės?
V. Kamarevcevas: Galima vardinti daug techninių išskirtinumų, pavyzdžiui, kriptografija, apsaugos priemonės ir panašiai, bet vienas pagrindinių „Smart-ID“ išskirtinumų yra tas, kad nereikia turėti jokios papildomos fizinės laikmenos, užtenka turėti tik išmanųjį telefoną ar planšetę su interneto ryšiu, ir net nereikia turėti SIM kortelės tame įrenginyje.
Taip pat svarbu, kad su tuo pačiu „Smart-ID“ galite pasinaudoti el. paslaugomis Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ar bet kurioje kitoje šalyje, kurioje naudotų „Smart-ID“ – tai yra universalus įrankis, kuris nėra apribotas valstybės sienų.
– Ar ja saugiau naudotis nei kodų kortele ar generatoriumi?
V. Kamarevcevas: Neabejotinai „Smart-ID“ yra saugi technologija. Vienas išskirtinumų, užtikrinančių „Smart-ID“ saugumą, – tai panaudoti technologiniai sprendimai: „padalinto rakto“ technologija, kai pilnas privatus raktas nėra saugomas nei vartotojo įrenginyje, nei serveriuose, kitais žodžiais tariant, „Smart-ID“ pasinaudoti įmanoma tik įvedus PIN, kurį žino išskirtinai tik pats vartotojas, todėl net ir sugebėjus kaip nors įsibrauti į įrenginį, įsilaužėlis vis tiek negalėtų pasinaudoti „Smart-ID“.
„Smart-ID“ nepriklausomų auditorių buvo pripažinta kvalifikuoto elektroninio parašo kūrimo įrenginiu (angl. Qualified Signature Creation Device) – tai aukščiausias ES įmanomas įvertinimas.
Tai reiškia, kad „Smart-ID“ pateikti parašai turi tokią pačią teisinę galią, kaip ir ranka rašyti parašai bei yra pripažįstami visoje Europos Sąjungoje. Šių metų rugsėjį „Smart-ID“ Estijoje buvo pripažinta kaip aukštą saugumo užtikrinimo lygį atitinkanti priemonė bei pradėta naudoti Estijos valdžios el. paslaugose.
– Kokių bankų klientai gali naudotis šia programėle?
V. Kamarevcevas: Lietuvoje šiuo sprendimu gali naudotis visų šalyje veikiančių bankų klientai, išskyrus „Citadele“.
[quote author=“M. Zalatorius“]Žmonių emocijomis manipuliuojantys sukčiai neretai naudojasi galimybe užmegzti kontaktą skambučiais ar elektroniniais laiškais ir provokuoja klientus atlikti veiksmus sąskaitoje elektroninėmis priemonėmis.[/quote]
– Tiesa, visi geri dalykai turi ir tam tikrų spragų, pavyzdžiui, programėlės „užlūžimas“. Dėl kokių priežasčių taip nutinka?
V. Kamarevcevas: „Smart-ID“ yra sudėtingas sprendimas, o kiekviena technologija patiria sutrikimų. Ne išimtis ir „Smart-ID“. Tačiau svarbu pažymėti, kad sutrikimų pasitaiko ypač retai ir jie operatyviai šalinami, pavyzdžiui, per visus šiuos metus programėlės veikimas buvo sutrikęs vos keletui valandų.
– Ar dažnai į bankus kreipiasi klientai būtent dėl tam tikrų programėlės trikdžių?
M. Zalatorius: Tokių situacijų pasitaiko itin retai. Dažniau klientams kyla klausimų, kaip su ta pačia išmaniosios programėlės „Smart-ID“ paskyra jungtis prie savo sąskaitų skirtinguose bankuose, arba kai norima įsidiegti „Smart-ID“ antrame įrenginyje.
Svarbu žinoti, kad klientas gali turimą „Smart-ID“ įsidiegti į neribotą išmaniųjų įrenginių skaičių, pavyzdžiui, į antrą išmanųjį telefoną, į planšetę ir kt., tačiau kiekvieną naują „Smart-ID“ reikia patvirtinti su jau turimais prisijungimo duomenimis.
Pasitaiko situacijų, dėl kurių kreiptis į specialistus būtina. Žmonių emocijomis manipuliuojantys sukčiai neretai naudojasi galimybe užmegzti kontaktą skambučiais ar elektroniniais laiškais ir provokuoja klientus atlikti veiksmus sąskaitoje elektroninėmis priemonėmis. Todėl rekomenduojame klientams būti budriems ir įtarus, kad turi reikalų su nusikaltėliais, nedelsiant kreiptis į banką bei teisėsaugą.
– Visgi ar įžvelgiate kokių nors šios programėlės trūkumų?
V. Kamarevcevas: Šiai dienai galima tvirtai teigti, kad pačios programėlės trūkumų neįžvelgiame.
– Kur turėtų kreiptis klientas, kai reikia atlikti tam tikras bankines operacijas?
V. Kamarevcevas: Reikėtų kreiptis į savo banką arba pasiskambinti „Smart-ID“ svetainėje nurodytu pagalbos telefonu, nes gali būti, kad programėlė veikia, bet yra kitos sutrikimo priežastys. Taip pat patariama turėti alternatyvią asmens tapatybės nustatymo internete priemonę, pavyzdžiui, mobilųjį parašą.
M. Zalatorius: Be to, jeigu programėlės veikla neatkurta, o mokėjimą būtina atlikti konkrečią dieną ir galimybės lukterėti nėra, reikėtų nuvykti padaryti mokėjimą banko skyriuje.
– Jei ateityje iš išmaniojo įrenginio išsitrintų ar kitaip pradingtų „Smart-ID“ programėlė, ką reikėtų daryti? Ar svarbu tokiais atvejais prisiminti prisijungimo duomenis?
V. Kamarevcevas: Jei iš išmaniojo įrenginio ištrynėte „Smart-ID“ programėlę, o taip pat iš naujo nustačius „Android“ ar „iOS“ įrenginio gamyklinius parametrus, visa su jūsų „Smart-ID“ paskyra susijusi informacija yra pašalinama. Norėdami vėl naudoti „Smart-ID“ programėlę, užregistruokite kitą paskyrą. Nėra būtinybės prisiminti prisijungimo duomenis, nes gausite naujus.
[quote author=“V. Kamarevcevas“]Galima vardinti daug techninių išskirtinumų, pavyzdžiui, kriptografija, apsaugos priemonės ir panašiai, bet vienas pagrindinių „Smart-ID“ išskirtinumų yra tas, kad nereikia turėti jokios papildomos fizinės laikmenos. [/quote]
Beje, jei prieš iš naujo nustatydami gamyklinius parametrus savo paskyros nepašalinote, užregistravus naują paskyrą rekomenduojame pašalinti ankstesnę „Smart-ID“ paskyrą Smart-ID portale.
Taip pat jei pametėte ar kitaip netekote savo išmaniojo telefono, turėtumėte pašalinti savo „Smart-ID“ paskyrą.
Tai galite atlikti dviem būdais: aplankydami „Smart-ID“ savitarnos portalą https://portal.smart-id.com ir ten pašalindami paskyrą. Prisijungti galite, naudodamiesi tapatybės kortele arba mobiliuoju parašu. Jei turite kelias aktyvias „Smart-ID“ paskyras skirtinguose išmaniuosiuose įrenginiuose, prie savitarnos svetainės galite taip pat prisijungti naudodami kitą įrenginį, kuriame įdiegta „Smart-ID“ programėlė. Arba susisiekdami su „Smart-ID“ klientų aptarnavimo tarnyba ir paprašydami pašalinti jūsų paskyrą.
– Įdomu, kada nepakanka turėti „Smart-ID“ ir visgi reikia kreiptis į banką?
V. Kamarevcevas: Pirmiausiai reikėtų paminėti, kad yra keli „Smart-ID“ lygiai – tai „Smart-ID“ ir „Smart-ID basic“. Pasitikrinti, kuris lygis turimas, galima atsidarius programėlę ir pažiūrėjus fono spalvą: jei spalva žalia, jūs turite „Smart-ID basic“ ir galite naudotis tik el. bankininkyste, t. y. prisijungę prie savo paskyros interneto banke galite atlikti visas bankines operacijas. O jei fonas baltas – galite prisijungti prie visų el. paslaugų, kurios asmens tapatybės nustatymui internete naudoja „Smart-ID“: kreditų, komunalinių paslaugų, pensijų fondų ar draudimo svetainių, taip pat galite pasirašyti dokumentus su elektroniniu parašu (detalus sąrašas ir daugiau kitos informacijos tinklapyje www.smart-id.com/services/).
[quote author=“V. Kamarevcevas“]Svarbu pažymėti, kad sutrikimų pasitaiko ypač retai ir jie operatyviai šalinami, pavyzdžiui, per visus šiuos metus programėlės veikimas buvo sutrikęs vos keletui valandų. Kamarevceva.[/quote]
M. Zalatorius: Yra dviejų lygių „Smart-ID“: vadinamasis paprastas (angl. basic), kurį klientas gali įsidiegti pats su kodų generatoriumi, bei kvalifikuotas. Pastarojo lygio programėlę galima įsidiegti apsilankius banko skyriuje arba savarankiškai, jeigu turite mobilųjį parašą.
„Basic“ lygio programėlė leidžia jungtis prie interneto banko ir tvirtinti finansines operacijas. Kvalifikuotas leidžia daugiau – taip pat ir pasirašinėti dokumentus, tvirtinti sutartis, pavyzdžiui, dėl būsto kredito. Konkreti paslaugų apimtis gali skirtis ir priklausomai nuo banko, tad rekomenduojame klientams pasitikslinti, ką siūlo jūsų finansų paslaugų teikėjas. Žvelgiant plačiau, vis daugiau paslaugų tampa skaitmeninės, tad ateityje jų pasiūla tik plėsis.
– Visuomenė kasdien koja kojon žengia su technologijomis, tad įdomu, ar „Smart-ID“ pakeis ir generatorius?
M. Zalatorius: Technologijų srities ir mūsų įpročių pokyčiai – tik laiko klausimas. Pavyzdžiui, jau dabar gana ryškiai pastebima, kad jaunesnės kartos klientai vietoje analoginių sprendimų bei papildomų įrenginių renkasi skaitmeninius ir apskritai pageidauja visus finansinius klausimus spręsti elektroniniu būdu. Šie klientai dažniausiai teikia pirmenybę „Smart-ID“ arba mobiliajam parašui.
Turintiems sąskaitas keliuose skirtinguose bankuose „Smart-ID“ programėlė taip pat labai patogi. Kadangi ją klientams siūlo daugelis šalies bankų, tokiems klientams nebereikia turėti dviejų ar daugiau prisijungimo priemonių.
Kita vertus, daug kas priklauso nuo kliento poreikių ir veiklos. Pavyzdžiui, įmonių darbuotojai, neturintys darbinio telefono, bet juridinio asmens vardu atliekantys bankines operacijas, neretai nenori į savo asmeninį išmanųjį siųstis darbui reikalingų programėlių. Šią situaciją išsprendžia generatoriaus naudojimas.
– Dėkoju Jums už pokalbį.