Testavo senjorų koordinaciją,pusiausvyrą ir fizinį pajėgumą

 Testavo senjorų koordinaciją,pusiausvyrą ir fizinį pajėgumą

VSB nuotr.

Informaciją parengė Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro Visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, projekto koordinatorė Sonata Aleknaitė

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, įgyvendindamas valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo 2020 metų lėšomis finansuojamą projektą „Traumų ir sužalojimų (įskaitant skendimus) prevencijos, skirtos 65+ asmenų, vaikų ir jaunimo tikslinėms grupėms, stiprinimas“ organizavo mankštų ciklą „Koordinacijos ir pusiausvyros lavinimas baseine 65+ asmenims“, taip pat mankštų ciklą „Koordinacijos ir pusiausvyros lavinimas asmenims“ bei „Šiaurietiško ėjimo užsiėmimus“.

Visiems veiklų dalyviams buvo atlikta koordinacijos, pusiausvyros ir fizinio pajėgumo testavimas prieš ir po užsiėmimus. Dalyvių testavimus ir įvertinimus atliko dr. Kristina Visagurskienė ir doc. dr. Vida Česnaitienė, iš Lietuvos sporto universiteto.

TESTAVIMO INSTRUMENTAI

Testai vertinti vyresnio amžiaus žmonių fiziniam pajėgumui buvo parinkti naudojantis šiuo šaltiniu: Jones, C.J. and Rikli, R.E. (2002) Measuring Functional Fitness in Older Adults. The Journal of Active Ageing, 25-30. Buvo atliekami šie testai:

Koordinacijai ir dinaminei pusiausvyrai vertinti – “Stotis ir eiti“;

Statinei pusiausvyrai vertinti – testas  stovint ant vienos kojos.

Fizinio pajėgumo (rankų ir kojų raumenų jėga, lankstumas, širdies ir kraujagyslių sistemos aerobinis pajėgumas) vertinimui buvo pasirinkti šie testai:

“Plaštakos suspaudimas”, 

“Stotis ir sėstis per 30 sek”,

“Rankos lenkimas su svareliu per 30 sek.”,

“Susisiekti rankomis už nugaros”, 

“Sėdint ant kėdės siekti”,

2 min. ėjimo vietoje testas.

Papildomai buvo išmatuoti šie antropometriniai ir fiziologiniai rodikliai: kūno masės indeksas, juosmens apimtis, arterinis kraujospūdis, širdies susitraukimo dažnis.

TESTAVIMO REZULTATAI

2021 m. birželio mėn. buvo atliktas pirminis projekto dalyvių koordinacijos, pusiausvyros ir fizinio pajėgumo testavimas. Testuota 80 asmenų (6 vyrai,  74 moterys). 

Projekto dalyviai lankė įvairias fizinio aktyvumo veiklas: mankštą, baseiną, šiaurietiškąjį ėjimą.

2021 m. spalio mėn. buvo atliktas antrinis testavimas.

Nustatyti ryšiai tarp amžiaus, antropometrinių rodiklių ir testų rezultatų. Amžius labiausiai buvo susijęs su kūno masės indeksu, rankų raumenų jėga ir statine pusiausvyra. Kuo vyresnis asmuo, tuo šių testų rezultatai prastesni. Arterinis kraujospūdis labiausiai susijęs su juosmens apimtimi, kojų raumenų jėga, plaštakos jėga ir dinamine pusiausvyra. Kūno masės indeksas susijęs su juosmens apimtimi – kuo didesnė juosmens apimtis, tuo didesnis ir KMI. Taip pat kuo didesnis KMI – tuo prastesnė statinė ir dinaminė pusiausvyra, pečių lankstumas ir kojų jėga. Plaštakos jėga labiausiai susijusi su rankos raumenų jėga. Aerobinis pajėgumas (2 min. ėjimo vietoje testas) labiausiai susijęs su rankų ir kojų raumenų jėga bei dinamine pusiausvyra. Kuo didesnė raumenų jėga ir geresnė dinaminė pusiausvyra, tuo geresnis ir aerobinis pajėgumas.

Ieškant sąsajų tarp lankytų treniruočių ir testų rezultatų pagerėjimo pastebėta, kad kuo daugiau kartų asmuo lankė treniruotes, tuo labiau pagerėjo pečių juostos paslankumas (r=0,248) ir statinė pusiausvyra (r=0,283).

Aptariant įvairių fizinio pajėgumo testų rezultatus buvo taikoma balų sistema: 1 balas – rezultatas “prastesnis už vidutinį“, 3 – „vidutinis“ rezultatas, 5 – „geresnis už vidutinį.

Mankštos poveikis

Prieš treniruotes 40 procentų asmenų, kurie lankė mankštą, plaštakos suspaudimo rezultatai buvo „prastesni už vidutinius“. Po treniruočių net 87,1 proc. šių asmenų rezultatas pagerėjo ir  buvo jau vertinamas kaip „vidutinis“. Rankų raumenų jėgos testo rezultatas „geriau už vidutinį“ padidėjo 7 procentais. Kojų raumenų jėgos testų rezultatų, kurie buvo vertinami „geriau už vidutinį“ po mankštos padaugėjo 14 proc.

Statinės pusiausvyros testo vertinimo „geriau už vidutinį“ rezultatas pagerėjo 8 proc.

Pečių juostos paslankumo testo vertinimas „vidutinis“ pagerėjo 10 proc.

Aerobinio pajėgumo testo vertinimo “vidutinis” rezultatas pagerėjo 23 proc.

Baseino poveikis

Baseino treniruotės net 22 procentų asmenų padėjo pasiekti „geresnį už vidutinį“ rankų raumenų jėgos testo rezultatą. Taip pat beveik 17 proc.  daugiau buvo vertinami plaštakos jėgos rezultatai “geriau už vidutinį”. Kojų raumenų jėgos testų vertinimas “vidutinis” ir “geriau už vidutinį” atitinkamai pagerėjo po 6 proc.

Statinės pusiausvyros testo vertinimo „geriau už vidutinį“ rezultatas pagerėjo net 33 proc.

Pečių juostos paslankumo testo vertinimas „vidutinis“ pagerėjo net 78 proc.

Aerobinio pajėgumo testo vertinimo “geresnis už vidutinį” rezultatas pagerėjo 18 proc.

Šiaurietiško ėjimo poveikis

Plaštakos jėgos “vidutinis” rezultatas asmenų, lankiusių šiaurietiškojo ėjimo teniruotes pagerėjo net 34 proc. Kojų raumenų jėgos testo rezultatas 17 proc. pagerėjo vertinimas „geriau už vidutinį“.

Lankiusiųjų treniruotes dinaminė pusiausvyra „geriau už vidutinę“ pagerėjo 23 procentais. Statinės pusiausvyros testo vertinimo „vidutinis“ rezultatas pagerėjo 9 proc.

Pečių juostos paslankumo (kairės) testo vertinimas „vidutinis“ pagerėjo 9 proc.

Aerobinio pajėgumo testo vertinimo “geresnis už vidutinį” rezultatas pagerėjo 14 proc.

KOMENTARAI IR REKOMENDACIJOS

Gali būti, kad visų testų rezultatų statistiškai patikimo pokyčio nerasta, kadangi intervencinė treniruočių programa buvo pakankamai trumpa. Dažniausiai reikia ne mažiau šešių mėnesių treniruočių, kad išryškėtų didesni pokyčiai. Tačiau jau ir po trumpos intervencijos matyti gerėjimo tendencijos.

Taip pat visos pasirinktos treniruočių rūšys buvo tinkamos ir leido išryškėti su sveikata susijusio fizinio pajėgumo bei kasdieniame vyresnio amžiaus asmenų gyvenime svarbių fizinių ypatybių testų rezultatų gerėjimo tendencijoms. Svarbu, kad pagerėjo statinė ir dinaminė pusiausvyra, kas padeda sumažinti griuvimų ir traumų riziką vyresniame amžiuje.

Rekomenduojama tęsti treniruočių programas ir padidinti jų dažnį per savaitę, atsižvelgiant į Pasaulinės sveikatos organizacijos rekomendacijas. Vyresniame amžiuje statinės ir  dinaminės pusiausvyros bei koordinacijos lavinimo pratimai turėtų būti atliekami kasdien. 

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


Rekomenduojami video