Į pamaldas ateina vos pora žmonių, klebonas ironiškai svarsto imsiąs vairuoti „Bolt“, kad pragyventų
Asociatyvi nuotr.
Ant kalno prie Nevėžio upės kranto, kone pačioje Kėdainių miesto širdyje, stovi vienas seniausių ir didingiausių Lietuvos gotikos perlų – Šv. Jurgio bažnyčia. Jos raudonų plytų mūrai, menantys Vytauto Didžiojo laikus, matė Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės gimimą, karus, marus, reformaciją ir sovietų priespaudą. Ši bažnyčia – ne tik maldos namai. Tai Kėdainių miesto lopšys, vieta, nuo kurios ir aplink kurią išaugo visas miestas. Šimtmečius ji buvo dvasinės traukos centras, atlaikęs visas istorijos audras ir, neįtikėtina, niekada nebuvęs uždarytas net ir tamsiausiu sovietmečiu. Tačiau šiandien, XXI amžiaus trečiajame dešimtmetyje, šventovė, kurios neuždarė okupantai, tyliai užsidaro pati. Jos skliautuose nebeskamba gausių maldų aidas, o per pamaldas suoluose sėdi vos keletas senolių. Ši tyla – labai skausminga jos klebonui, teologijos licenciato kunigui Sigitui Bitkauskui, kuris jau antrą kartą savo tarnystės kelyje paskirtas į šią parapiją ir mato jos lėtą merdėjimą iš arti. Ilgas ir atviras pokalbis su kunigu atveria ne tik vienos parapijos, bet galbūt ir visos Lietuvos dvasinės krizės žaizdas.
Miesto lopšys, kuris niekam neberūpi
Kad suprastume dabarties tragedijos mastą, pirmiausia reikia suvokti Šv. Jurgio bažnyčios svarbą. Pirmą kartą rašytiniuose šaltiniuose paminėta 1403 m., ji laikoma viena pirmųjų mūrinių bažnyčių Lietuvos gilumoje. Jos gynybinio tipo architektūra, masyvios sienos ir aukštai iškelti langai liudija neramius laikus, kai maldos namai turėjo būti ir tvirtove. Būtent nuo šios bažnyčios, pastatytos strategiškai patogioje vietoje, ir pradėjo kurtis Kėdainių miestas.

„Reikia suvokti, kad viskas prasidėjo nuo čia. Kol nebuvo šios bažnyčios, nebuvo ir miesto“, – su kartėliu balse konstatuoja kunigas S. Bitkauskas. Ši istorinė tiesa dabartiniame kontekste įgauna ypač ironišką atspalvį. Miesto pamatinis akmuo, jo dvasinis centras, šiandien yra atsidūręs užribyje.
Pats pastatas yra unikalus architektūros paminklas. Po visa bažnyčia esantys rūsiai su cilindriniais skliautais yra išlikę autentiški, nemūryti. Tai retenybė ne tik Lietuvoje, bet ir visame regione. Tačiau šiandien šis paveldas byra tiesiogine to žodžio prasme.
„Sienos baigia byrėti. Viena iš seniausių Lietuvos bažnyčių, kuriai beveik 600 metų, o niekam tai neįdomu. Paveldas sako: to negalima, ano negalima. Sudarytas defektų aktas, apskraidė dronais, apžiūrėjo visas palėpes – visur problemos. Bet realios pagalbos – jokios. Nei finansavimo, nieko“, – pasakoja klebonas.
Kunigas savo jėgomis ir su saujelės parapijiečių pagalba įvedė infraraudonųjų spindulių šildymą, kad maldininkai nešaltų, susimokėjo galios mokestį ESO, kuris siekė kelis tūkstančius eurų. Tačiau tai tik lašas jūroje.
„Kartais galvoju, kokio galo aš čia draskausi? Nei aš kėdainietis, nei man čia asmeniškai reikia. Gal geriau nieko nedaryti, gyventi ramiai, kaip kiti klebonai?“ – retoriškai klausia kunigas, tačiau jo paties veiksmai rodo, kad pasiduoti jis neketina.
Parapija, neturinti tikinčiųjų, negali išlaikyti nei savęs, nei kunigo. Aukų surenkama tiek mažai, kad, pasak paties dvasininko, jo mėnesio pajamos tikriausiai mažesnės nei valytojos atlyginimas.
Aut. past.
Po pandemijos viskas pasikeitė – atšalo ir atitolo
Jei byrančios sienos yra matoma problema, tai tuštėjantys suolai – kur kas gilesnė, dvasinė žaizda. Pasak kunigo S. Bitkausko, sekmadieniais į mišias susirenka saujelė žmonių, daugiausia vyresnio amžiaus. Vasarą, vakarinėse mišiose, kartais tebūna trys ar penki žmonės. Mieste, kuriame gyvena per 20 tūkstančių gyventojų, šie skaičiai skamba kaip nuosprendis.
„Kėdainiai, deja, yra toks miestas. Kalbėjau su Raseinių dekanu – pas juos pilna bažnyčia, pilna žmonių. Kaune, kur dirbau anksčiau, Prisikėlimo bažnyčioje, ateidavo minios jaunimo, į pamaldas, išpažinties. O čia – štilius. Sako, kad kunigų trūksta… Ne kunigų trūksta, manau, o tikinčiųjų“, – sako dvasininkas.
Jis išskiria dvi pagrindines tokio atšalimo priežastis: pandemiją ir išaugusią materialinę gerovę. Jo nuomone, COVID-19 pandemija ir su ja susiję apribojimai sudavė lemtingą smūgį bendruomeniškumui. Žmonės atprato eiti į bažnyčią, o virtualios transliacijos tapo patogiu religijos propagavimo būdu.
„Žmonės atprato. Dabar bobutės kepa blynus ir žiūri pamaldų transliaciją per televizorių. Kas čia per nesąmonė? Tai kažkokia parodija, o ne tikėjimas“, – piktinasi kunigas.
Jis kritiškai vertina ir pačios bažnyčios hierarchijos elgesį pandemijos metu, kai, jo manymu, reikėjo ne drausti, o kaip tik raginti žmones melstis ir ieškoti dvasinės atramos.

Antroji, ir galbūt dar gilesnė, priežastis – materializmas. Kėdainiai, pasak kunigo, yra pasiturintis miestas. Žmonės gražiai įsirengę namus, turi stabilius darbus, pinigų. Ir šioje gerovėje Dievui vietos tiesiog nebelieka.
„Aš tai galvoju, kad kuo geresnis mūsų gyvenimas, tuo Dievo mažiau reikia. Prireiks, kai prasidės koks karas ar kita nelaimė. Dabar jo nereikia. Viskas, ką darome – tai ruošiamės šventėms. Adventas pavirto ne dvasinio laukimo, o žaisliukų, dovanų ir blizgučių pirkimo sezonu. Kristaus gimimas tapo nebeaktualus“, – konstatuoja dvasininkas.
Jis primena, kad visais laikais būdavo taip, kad žmonėms nutolus nuo Dievo, jis pasistengdavo priminti apie žmogaus gyvenimo trapumą. Klebonas retoriškai klausia, nejau reikia laukti karo, kad užkluptų? Tada, kaip rodo patirtis Ukrainoje, maldos namai greitai prisipildė ir ėmė gausti maldomis. Nors iki tol taip pat buvo pustuščiai.
Dievo tarnas ragina nelaukti siaubų ir nelaimių. Dievo šauktis ne tik tada, kai užklumpa negandos, o nepamiršti jam padėkoti ir už visą gerą, ką turime dabar, taikos ir ramybės laikais.
Vienas skaudžiausių aspektų – visiškas vietos valdžios ir institucijų abejingumas. Kunigas pasakoja pribloškiantį pavyzdį: minint Kėdainių miesto jubiliejų, savivaldybė paskelbė apie specialias maldas už miestą Šv. Jurgio bažnyčioje. Rezultatas? Į bažnyčią neatėjo niekas: nei miestiečiai, nei jaunimas, nei net patys renginio organizatoriai iš kultūros skyriaus. Vienintelis dalyvavęs pamaldose asmuo buvo administracijos direktorius Gintautas Muznikas. Vienas. Žmogus. Per miesto šventę. Pamaldose, kurias užsakė patys valdininkai.
Kunigas S. Bitkauskas
Ignoruoja ir bendruomenė, ir vietos valdžia
Vienas skaudžiausių aspektų – visiškas vietos valdžios ir institucijų abejingumas. Kunigas pasakoja pribloškiantį pavyzdį: minint Kėdainių miesto jubiliejų, savivaldybė paskelbė apie specialias maldas už miestą Šv. Jurgio bažnyčioje.
Rezultatas?
Į bažnyčią neatėjo niekas: nei miestiečiai, nei jaunimas, nei net patys renginio organizatoriai iš kultūros skyriaus. Vienintelis dalyvavęs pamaldose asmuo buvo administracijos direktorius Gintautas Muznikas. Vienas. Žmogus. Per miesto šventę. Pamaldose, kurias užsakė patys valdininkai.
„Aš tiesiog supykau. Po to pasakiau, kad daugiau tokių mišių nepriimsiu ir nesimelsiu. Kam to reikia? Man vienam? O kai arenoje vyksta koks renginys, tai net šlubos bobutės su lazdelėmis sueina. Štai kur mūsų vertybės“, – aštriai palygina kunigas.
Šis abejingumas persmelkęs ne tik valdžios institucijas, bet ir švietimo sistemą. Anksčiau buvusi tradicija mokslo metus pradėti mišiomis bažnyčioje, dabar yra visiškai išnykusi. Bandymas ją atgaivinti atsimušė į mokyklos administracijos nenorą ir pasiteisinimus, kad „čia jau seniai to nėra“, „nėra tradicijos“.
Tradicijos miršta ne tik viešajame, bet ir asmeniniame gyvenime. Kunigas su liūdesiu pasakoja apie nykstantį kalėdojimą – kunigo lankymąsi parapijiečių namuose advento laikotarpiu.
„Po pandemijos ši tradicija praktiškai pasibaigė. Žmonės tiesiog nepriima. Mes nebesibeldžiame į duris, jei žinome, kad mūsų nelaukia“, – sako jis.
Net ir laidotuvių apeigos praranda savo sakralumą ir orumą. Viskas daroma paskubomis, formaliai. Žmonės vengia atnešti velionio kūną į bažnyčią atsisveikinimui, viską nori sutvarkyti kuo greičiau, kad tik iš morgo – tiesiai į kapines.
„Mačiau laidą respublikinėje televizijoje, kur diskutavo apie nykstančias laidojimo apeigas. Žmonės nebeišgedi, neišlydi artimųjų, nes turi nupirktą kelialapį į kurortą. Įsivaizduokit, kokia nepagarba mirusiajam! Motinai, kuri tave užaugino! Ir pas mus Kėdainiuose vyksta lygiai tas pats“, – apibendrina klebonas.
Grįžęs į Kėdainius po ilgesnės pertraukos, kurios metu dirbo policijos kapelionu Kaune, jis rado dvasiškai nualintą kraštą. „Nežinau, kodėl mane čia paskyrė antrą kartą. Lyg nebūtų kur kitur darbo. Iš kitos pusės, net gailiuosi, kad iš to Kauno išėjau“.
Aut. past.
Ganytojo vienatvė ir sarkastiška mintis – tapti vairuotoju
Tarnystė tuštėjančioje parapijoje kunigui tampa ne tik dvasiniu, bet ir egzistenciniu iššūkiu. Jis, Kauno arkivyskupijos egzorcistas, susiduriantis su pačiomis tamsiausiomis dvasinėmis problemomis, kasdienybėje jaučiasi nereikalingas ir apleistas.
„Aš per dienas žiūriu į sienas savo klebonijoje. Nėra ką veikti. Aplinkui niekam nieko nereikia. Sveikatos yra, galėčiau daug nuveikti, bet nėra kam, nėra dėl ko“, – atvirauja kunigas.
Ši neveiklumo našta yra sunki ne tik morališkai, bet ir finansiškai. Parapija, neturinti tikinčiųjų, negali išlaikyti nei savęs, nei kunigo. Aukų surenkama tiek mažai, kad, pasak paties dvasininko, jo mėnesio pajamos tikriausiai mažesnės nei valytojos atlyginimas.
„Kartais juokauju, bet tame juoke daug tiesos – gal reiks eit „Boltą“ vairuot, kad pragyvenčiau?
Aš dvejus metus čia dirbdamas neturiu už ką kažkur nuvažiuoti. Nors esu vyresnio amžiaus, bet vis tiek norisi ir pakeliauti, ir pamatyti pasaulio. O čia nieko nėra, išvis nieko“, – su neslepiamu kartėliu kalba S. Bitkauskas.
Ši situacija verčia jį abejoti savo paskyrimo prasme. Grįžęs į Kėdainius po ilgesnės pertraukos, kurios metu dirbo policijos kapelionu Kaune, jis rado dvasiškai nualintą kraštą. „Nežinau, kodėl mane čia paskyrė antrą kartą. Lyg nebūtų kur kitur darbo. Iš kitos pusės, net gailiuosi, kad iš to Kauno išėjau“, – prisipažįsta jis prisimindamas, kad Kaune darbo buvo per akis.
Klebonas sako, kad nemažai jam skambina prašančiųjų jo, kaip egzorcisto, paslaugų, bet jis priimantis ne visus. Nors skambučių sulaukia iš Kauno ir Vilniaus, ten, sako klebonas, yra bent keli egzorcistai, kurie savus žmones ir turėtų gelbėti.
Už egzorcizmą kunigai taip pat negali imti jokios piniginės aukos, tad šis darbas gelbstint svetimų miestų kraštiečius, tampa dar labiau alinantis. Juolab, kad reikia išmanyti ir žmogaus psichologiją, suprasti, kada žmogų reikia nukreipti pas medikus, o kada problema iš tiesų dvasinė.
Kunigo S. Bitkausko istorija – tai perspėjimas. Perspėjimas apie tai, kas nutinka, kai bendruomenė praranda savo dvasines šaknis, kai istorinė atmintis nusileidžia momentiniam komfortui, o materialinė gerovė užgožia amžinąsias vertybes.
Aut. past.
Vilties turėti reikia, bet kokia bažnyčios reali ateitis?
Ar šis pasakojimas – tai Kėdainių Šv. Jurgio parapijos nekrologas? Pats kunigas, nepaisant visko, rankų nuleisti neketina. Jis ir toliau aukoja mišias, sako pamokslus, ruošia vaikus Pirmajai Komunijai, bendrauja su tais, kurie ateina.
„Aš nenuleidžiu rankų. Ką galiu, tą darau. Bandau kalbėti ne iš rašto, o gyvai, kad žmonėms būtų įdomiau. Ir girdžiu, kad tiems, kurie į pamaldas ateina, patinka. Bet bėda ta, kad kalbu vis tiems patiems…“ – sako jis.
Mažyčiai vilties daigai visgi matyti. Kartais į bažnyčią užklysta viena kita šeima iš kitų rajonų – Jonavos ar Šėtos, ieškanti gyvesnio dvasinio gyvenimo. Tačiau tai – tik pavieniai atvejai, nekeičiantys bendro vaizdo.
Kunigo S. Bitkausko istorija – tai perspėjimas. Perspėjimas apie tai, kas nutinka, kai bendruomenė praranda savo dvasines šaknis, kai istorinė atmintis nusileidžia momentiniam komfortui, o materialinė gerovė užgožia amžinąsias vertybes. Šv. Jurgio bažnyčios tyla – tai ne tik Kėdainių, bet ir visos Lietuvos tyla, kurioje vis sunkiau išgirsti ne tik Dievo, bet ir vienas kito balsą.
Ar atsiras, kas šią tylą sudrums? Ar senosios gotikinės sienos dar kada nors girdės gausias maldas? Atsakymas į šį klausimą priklauso ne nuo vieno kunigo pastangų, o nuo visos bendruomenės pasirinkimo.





























17 Komentarai
Šiaip nieko tokio, jei gali vairuoti bolt, nes daugelį profesijų, kuriems reikia dasidurti pinigų vairuoja , aktoriai, anksčiau ir gydytojai tą darė
Tai ką,tada sėsdamas į Boltą turėsi persižegnoti?
Prisimenu dieną po Sausio 13 nakties. Viduržiemy bažnyčia buvo pilnutėlė. Negi tik tolie iššūkiai sukviečia žmones melstis? Juk nieko panašaus nenorėtumėm sulaukt.
O kodėl ne? Sėdi į BOLTĄ ir kol važiuoji atlieki išpažintį. Įdomu, naujoviška ir patogu.
Ar
Del to va ir nesurenka pinigu ant naujo dzipo reik skatinti jaunima lankyti baznycia taipat ir aukoti. Patarimas isidiegti korteliu skaitytuva nebus iseities kad nebeturiu grynu
Kunigai nemoka jokių mokesčių, bet reikalauja, kad kitų į biudžetą suneštais pinigais būtų tenkinami jų poreikiai. Apsidairykite, bažnyčios apytuštės ne tik Lietuvoje, visoje Europoje.
Gerbiamas klebonas palietė tikrai skaudžią temą. Pas mus,Čekiškėje, irgi ta pati problema.Nejaugi galima Dievą atsiminti,tik kai bėda prispiria? Kartais gali būti ir per vėlu. Dievas dar nieko nėra atstūmes nelaimėje. Susimastykite kol nevėlu.
Dabar visi „meldžiasi” Maximoje,kraudami visokį šlamstą i vežimus. Užtenka paklausyti dėjavimų,atėjusių į laidotuves žmonių….kad ko čia reikėjo eit,daug turi reikalų…dar gėles reikėjo pirkt.,kam tų gėlių reika,juk brangios….girdėtų tas velionis jų mintis,su pagaliu išvarytų. Labai patogu,ant sofos gulint mišias klausyti ir jaustis labai „tikinčiu”. Prieš dievą nepasirodysi gulėdamas sofoje,reiks eit ir pakelt tingų užpakalį…
dešimtuką
Klebono susirūpinimas jaunimo, kaip tikinčiųjų ateitimi yra labai prasmingas ir laiku. Kaimai miršta, jaunimas bažnyčia ir kunigu naudojasi kaip paslauga, reikia pakrikštyti dar pirmos komunijos prieiti, o toliau gyvenu kaip noriu ir su kuo noriu… dar kai mirs paslaugos kunigo prireiks. Užsigeisiu būti vyru ar moterimi ir būsiu pagal pasirinkimą, o ne pagal prigimtį.Pažymėtina, kad valstybė toleruoja visokius spalvotus paradus net Seimo nariai pirmose parado eilėse. Jau ES skiedžia, kad vaikas galės pasirinkti kuo nori būti, prigimtis ir tėvai nieko nereikš. Visa tai ir privedė prie tuštybės, neliko Dievo širdyje. Vilniuje tikrai daug jaunimo bažnyčiose, ir dar pažymėtina, kad rajonų lenkiškose parapijose tikinčiųjų daugiau, be to ir rajonų valdžios remia bažnyčią materialiai. Apgailėtina, kad Kėdainių vadovai nedalyvavo Kėdainių miesto šventės proga užsakytose mišiose.
Nebe viduramžiai , kad lankstytis kažkokioms dvasioms ….O žiūrint iš šalies ( mama lanosi ir pasakoja ) bažnyčios marketingas šlubuoja , – bažnyčioj dažniausiai šalta, sunku suprast ka kunigas i džeržgenti mikrofona šneka, nieko nepasako apie žmonių šiandienos aktualijas , o tik viduramžių tezes aiškina…. Tai ko ten eiliniam tautiečiui eit ?
kiek metų ta mama, kad dejuoja, jog šalta. O kada bažnyčios buvo šildomos? Dabar po truputi randasi šildomų bažnyčių. Be to, gebame tik kritikuoti ir reikalauti, o ką patys padarėme, kad būtų geriau. Už nugarų verkiame kaip viskas blogai ir tie patys senoliai, o per TV kiek yra patenkintų, kaip jiems visko užtenka ir t.t. Turi klausimų ,yra abejonių ir kalbėk. bet ne ,aš pastovėsi už nugaros, o gal kitas padarys. Aš būsiu labai visiems geras. Ir dar. Ne vien , galimai, yra kalti žmonės, kad tuščios bažnyčios, bet , galimai, yra kaltės ir kunigų. Tai turime visi apmastyti ir įvertinti.
Kai esi toks niurgzlys, kad visus tik puoli kaltinti, o ne patį save, tai reiškia esi smarkiai užrietęs nosi.
„Kartais galvoju, kokio galo aš čia draskausi? Nei aš kėdainietis, nei man čia asmeniškai reikia. Gal geriau nieko nedaryti, gyventi ramiai, kaip kiti klebonai?“
Nemoki žmonių pritraukti, tai ir neina niekas.
Mano nuomone , klebonui reikėtų nuo savęs pradėti , per mišias jokio prasmingo pamokslo niekada nesu girdėjęs. Tik visų auklėjimas ir pinigų prašymas. Prieš tai buvęs klebonas tai pat nebuvo suinteresuotas bendruomenės sukūrimu. Reikia pradėti nuo paprastų dalykų ir nuo savęs , nes šalia bažnyčios gyvenantis gyventojai renkasi kitas parapijas, kur gali rasti prasmės, žmogiško bendravimo, supratimo.
Nereikia koncentruotis į tas penkias babas.
Ką pasėsi ta ir pjausi
nu sitas kunigelis ka moka tai moka knisti prota kad niekas neina i baznycia, kokie visi blogi, pamirso baznycia ir taip puse misiu, kita puse, kad niekas neaukoja ir reikia tiek ir tiek pinigu.