Kartą per sezoną šis patiekalas būtinai turi paviešėti ant Jūsų stalo

 Kartą per sezoną šis patiekalas būtinai turi paviešėti ant Jūsų stalo

Penkios priežastys kodėl troškintus kopūstus turėtume valgyti dažniau: tai tradicinis, sezoninis, sveikas, šildantis ir sotus patiekalas. /BNS Redo Vilimo nuotr.

Atskleistos dvi troškintų kopūstų gaminimo paslaptys  

Jorūnė LIUTKIENĖ

Pirmą kartą savo troškintų kopūstų receptą viešai paskelbiau draugės prašymu 2013 metais asmeniniame socialinio tinklo „Facebook“ profilyje. Nuo to karto dar patobulėjau. O vos prieš savaitę sulaukiau klausimo, kaip aš troškinu kopūstus ir… net pati nustebau, kad daviau patarimą išmintingai, patyrusiai ir daug bei skaniai gaminančiai šeimininkei. Taigi ryžtuosi ir plačiau paskleisti atradimus bei patobulinimus, kurie padeda skaniau paruošti troškintus kopūstus.

5 ir daugiau priežasčių, kodėl verta troškinti kopūstus 

Troškinti kopūstai vienas iš tų senų, gerų, tikrų, šiltų naminių patiekalų, kuris niekada nenusibosta. Tai mūsų senosios virtuvės klasika. Šildantis patiekalas. Sentimentalus ir jaudinantis skonis. Troškinti kopūstai – sotu!

Žiema yra geriausias sezonas troškintiems kopūstams valgyti. Man tai – ryškiausias sezoninis valgis, kuris gyvybiškai svarbus palaikant šaltuoju metu blėstančią gyvybę. O ir sveikuoliai rekomenduoja valgyti kuo daugiau natūraliai fermentuotų daržovių. Kopūstuose gausu vitaminų ir ypač vitamino C. Jie stiprina mūsų imunitetą, apsaugo nuo virusų, ligų ir negalavimų.

Gaminimo subtilybės  

Niekada netroškinu kopūstų, kurie būna rauginti su spanguolėmis, nors netroškintus tokius valgyti daug skaniau. Troškinimui renkuosi kopūstus ir su mažiau morkų, nes pati pridedu į juos žalių, supjaustytų stambesniais šiaudeliais. Galima troškinti kopūstus ir su pomidorų padažu, tačiau gardu ir be jų.

Kartais tikrai daug skanesni „raudoninti“ kopūstai, o kartais širdį džiugina tik senieji − auksiniai. Galite pasirinkti. Labai mėgstu gardinti daugybe prieskonių. Visiškai nenaudoju lauro lapų, ką darydavo mūsų mamos ir močiutės ir rekomenduoja visi seni vadovėliai.

Man labiausiai tinka kuminas, čiobrelis, kvapieji pipirai arba rytietiškų prieskonių mišiniai. O ypatingai dera džiovinti gelsvės lapeliai. Ir visada, kur kopūstai, ten ir gelsvė. Ji labai pastiprina šią daržovę ir lydi visuose patiekaluose.  

Taigi, o kur tikroji skanių kopūstų paslaptis? Tereikia pamaišyti raugintus kopūstus su žaliais. Derinant raugintus ir žalius kopūstus 50 ir 50 nebus taip rūgštu ir aitru. Galima imti 70 ir 30, arba 30 ir 70 – taip išgausite jums patį skaniausią balansą, kuris bus labiau arba vos vos rūgštus.

Beje, jei kopūstai gana stipriai rūgštūs, juos reikia prieš troškinant gerai nuspausti. Taip pat rūgštumą galima gesinti vienu kitu šaukštu cukraus.

Antrasis patarimas būtų: troškinti kopūstus orkaitėje. Tada juos dedant į indą reikia susluoksniuoti. Galima troškinti ir ant kaitlentės, bet kai pradėjau ir pripratau troškinti orkaitėje, man daug gardžiau ir patogiau.

Jei valgysite kopūstus be mėsos, pridėkite šaukštą sviesto. Pirštus apsilaižysite. Jeigu vis dėlto pasirinksite troškinti tik raugintus kopūstus, tuomet morkas, svogūnus ir šoninę geriau apkepkite atskirai ir sudėkite tik baigiant troškinti kopūstus. 

Stilistė ir kulinarinių knygų autorė Agnė Jagelavičiūtė vienoje iš savo knygų rašo: ,,Kuo ilgiau troškinsite kopūstus – tuo jie bus skanesni. Iš savo patirties galiu pasakyti, kad kopūstus būtina troškinti ne mažiau nei dvi valandas“. Tuomet tai reikia daryti ant mažos ugnies ir nuolat prižiūrėti ar nesibaigia sultys.  

Paruošti kopūstai yra ir atskiras patiekalas, ir turtingas garnyras prie keptos žąsies, anties arba kalakuto. Jie niekada nenuvils su rūkytomis dešrelėmis arba šonkauliukais.

Kopūstai tinka ir prie stiprių skonių, pavyzdžiui, rūkytos mėsos, ir prie lengvų – virtų švelnių dešrelių, ar vien tik prie virtų trupančių bulvyčių.

Dar vienas patarimas: troškintų kopūstų nepulkite valgyti. Baigę troškinti, palikite juos dvidešimčiai minučių atsikvėpti, o tik tada − ant stalo.

Troškintų raugintų kopūstų receptas

Reikės: 500 g raugintų kopūstų, 500 g šviežių kopūstų, 1–2 morkų, 200–300 gramų rūkytos šoninės, 2 didelių svogūnų, 300 gramų džiovintų obuoliukų, 4 šaukštų pomidorų padažo, jei mėgstate, pusės stiklinės vandens, 2–3 skiltelių česnako, druskos, cukraus, kumino ir gelsvės pagal skonį.

Gaminame:

raugintus kopūstus permaišau su šviežiais, kuriuos jau būnu supjausčiusi labai plonomis juostelėmis. Kopūstus pagardinu pasirinktais prieskoniais. Permaišau. Tada į platų troškinimo indą įpilu šiek tiek aliejaus ir sudedu ilgomis pakankamai stambiomis juostelėmis pjaustytas morkas.

Ant jų dedu kopūstų, tada sudedu šoninės juosteles bei kelis svogūno ketvirčius. Užkloju kopūstais. Išlyginu. Dedu sluoksnį džiovintų obuoliukų. Tada vėl šoninės juosteles su svogūnais ir vėl kopūstų.

Išdedu visus ingredientus įmetu česnako skilteles. Švelniai įpilu vandens. Pašaunu į orkaitę ir troškinu iki 180 laipsnių įkaitintoje orkaitėje apie 1,5 valandos.

Na, o mūsų kraštietė tinklaraštininkė, kulinarinio žurnalo redaktorė ir laidų vedėja Beata Nicholson jums rekomenduoja kiek įmantresnį patiekalą, kuris tiks nustebinti svečius ir artimuosius.

Paplotis su troškintais kopūstais, grybais ir šonine

Reikės: 200 g kvietinių miltų, 100 g ruginių miltų, 180 g šalto sviesto, druskos, 100–120 ml šalto vandens, moliūgų sėklų.

Įdarui: 150 g rūkytos šoninės, 1 svogūno, 250 g pievagrybių, 20 g džiovintų grybų, 500 g raugintų kopūstų.

Pirmiausia ruošiame tešlą: sviestą pirštais sutriname su miltais ir druska. Įpilame vandens ir labai greitai suminkome tešlą. Formuojame diską, apvyniojame maistine plėvele ir dedame į šaldytuvą bent valandai.

Karštame vandenyje išbrinkiname džiovintus grybus. Puode, kuriame troškinsime kopūstus, pakepiname kubeliais supjaustytą šoninę. Į keptuvę beriame smulkintą svogūną, supjaustytus pievagrybius ir viską apkepame, kol šie suminkštės.

Į puodą dedame raugintus kopūstus, supjaustytus išmirkusius grybus, supilame nuo jų likusį vandenį ir gerai išmaišome. Puodą uždengiame dangčiu ir statome troškintis ant silpnos ugnies apie 30–40 minučių, vis pamaišydami ir įpildami truputį vandens, jei trūksta drėgmės.

Pailsėjusią tešlą iškočiojame į didelį 5 mm storio diską, jį perkeliame ant kepimo popieriumi išklotos kepimo skardos. Į vidurį sudedame troškintus kopūstus, tolygiai paskirstome. Paliekame kraštus „nuogus“, juos užlenkiame ant įdaro. Tešlą sudrėkiname trupučiu vandens ir pabarstome moliūgų sėklomis ir druska.

Paplotį kepame iki 180 laipsnių įkaitintoje orkaitėje. Pirmąsias 20 minučių kepame apatinėje orkaitės lentynoje, paskui dar 20 minučių kepame orkaitės centre.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


Rekomenduojami video