Gyventojai mato akciją, o prekybininkai – ne
Kova su alkoholio vartojimu paskutiniu metu stebima pro didinamąjį stiklą. Kiekviena iniciatyva ir siūlymas sulaukia gausių reakcijų – kartais teigiamų, o kartais ir nelabai. Tačiau faktas tas, kad priimtų įstatymų reikia laikytis, ir gyventojams jau ne pirmą kartą užkliūva prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvėse galimai matomi pažeidimai – išskirtinėmis spalvomis pažymėtos alkoholinių prekių kainos. To pro akis nepraleido ir kėdainiečiai.
Jau gavo baudą
Už minėtą išskirtinį alkoholio kainų žymėjimą „Skonių dienos“ prekybos tinklui jau buvo skirta minimali bauda, kuri siekė 289 eurus. Tiesa, tokį sprendimą prekybos tinklas apskundė.
„Viską vertiname vidutinio vartotojo požiūriu, kaip yra suformulavęs reklamos bylose Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas. Tai buvo visuma veiksmų. Akcija yra veikimas kažkokiam tikslui pasiekti. Buvo išskiriami tam tikri alkoholiniai gėrimai ir tokiu būdu vartotojai buvo skatinami juos įsigyti ir vartoti. Vartotojas atvedamas nuo katalogo iki gėrimo parduotuvėje ir jis mato, kad yra išskirtas gėrimas“, – situaciją komentavo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas Jurgis Kazlauskas.
Pirkėjams jau nebejuokinga
Tuo tarpu gyventojai, vienoje iš Kėdainiuose esančių „Maxima“ parduotuvių užfiksavę tokius „Skonio dienų“ pasiūlymus, buvo nusiteikę skeptiškai. Visų pirma jie pastebėjo esminį nelogiškumą – kad vienos prekės dvigubai didesnis kiekis kainuoja mažiau, nei tos pačios prekės mažesnis kiekis. O ir išskirtinis kainų ženklinimas priminė akciją. Galų gale prekių išdėstymas taip pat ne atsitiktinis – šalia sudėtos tos pačios prekės, kad pirkėjas aiškiai matytų vienai jų taikomą ženklią nuolaidą.
[quote author=“Aut. past.“]Esminis nelogiškumas – vienos prekės dvigubai didesnis kiekis kainuoja mažiau, nei tos pačios prekės mažesnis kiekis. O ir išskirtinis kainų ženklinimas priminė akciją. Galų gale prekių išdėstymas taip pat ne atsitiktinis – šalia sudėtos tos pačios prekės, kad pirkėjas aiškiai matytų vienai jų taikomą ženklią nuolaidą.[/quote]
Kėdainiečiai piktinosi, kad prekybos centras mulkina žmones, be to, galimai pažeidinėja įstatymus ir skelbia apie akciją – ir visai nesvarbu, kad žodžio „akcija“ kainų lentelėje nėra.
Lyg to būtų maža, žmonės piktinasi ir dėl to, kad dideliam alkoholio kiekiui esant pigesniam, nei mažam, pirkėjai galimai yra skatinami pirkti daugiau alkoholio. Prie ko tai veda – spręsti galite patys.
Atstovai viską neigia
Tuo tarpu prekybos tinklo „Maxima LT“ Korporacinių reikalų departamento direktorius Jaunius Špakauskas „Rinkos aikštei“ komentavo, kad informacinis katalogas „Skonių dienos“ yra skirtas parodyti platų alkoholinių gėrimų ir prie jų tinkantį užkandžių pasirinkimą, ir kad tai – jokiu būdu ne akcijos skelbimas.
„Savo pirkėjams visad siūlome paltų prekių pasirinkimą ir mažas prekių kainas, tai – „Maximos DNR“.
Į leidinį „Skonių dienos“ įtrauktos prekės parduotuvių lentynose žymimos specialiais „Skonių dienų“ karuliais tam, kad kataloge prekę išsirinkęs pirkėjas, lentynoje ją rastų greičiau ir paprasčiau. Norime akcentuoti, kad šis informacinis leidinys nėra akcinių nuolaidų leidinys, o „Skonių dienų“ tematika pažymėti karuliai prekių lentynose jokiu būdų nežymi prekių su nuolaida.
Šiuo metu galiojanti LR Alkoholio kontrolės įstatymo pataisa draudžia skelbti apie akcijas alkoholiniams gėrimams. Alkoholinius gėrimus mūsų parduotuvėse pirkėjai gali įsigyti mažomis kainomis, tačiau jas pirkėjai kainų etiketėse turi pastebėti patys. Visur, kur nurodome alkoholinių gėrimų kainas – etiketėse lentynose, kaininiuose leidiniuose, svetainėje internete ir kt. – nurodome tik tikslią, galutinę prekės kainą, kurią, įsigydamas alkoholinius gėrimus, pirkėjas turi sumokėti kasoje“, – komentavo prekybos tinklo atstovas.
Tiesa, į klausimą, kaip įmanoma, kad du kartus didesnis tos pačios prekės kiekis kainuoja mažiau, už mažesnį kiekį, atsakyta nebuvo.
Įvykį tirs
Tuo tarpu Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus l. e. p. vedėjas Jurgis Kazlauskas „Rinkos aikštei“ komentavo, kad dėl konkrečiai tokio „Skonio dienų“ ženklo kainų etiketėse ir buvo priimtas sprendimas nubausti prekybos tinklą.
„Norėtume informuoti, kad Departamentas UAB „Maxima LT“ šiemet skyrė baudą už Alkoholio kontrolės įstatymo 28 str. 1 d. 4, 7 p. pažeidimus, tačiau Įmonė su Departamento pateiktu situacijos vertinimu nesutiko ir apskundė nutarimą Vilniaus apygardos administraciniam teismui, todėl jis nėra įsigaliojęs.
Nors minimos bylos situacija nebuvo visiškai analogiška Jūsų įvardytai, bet vienas iš Departamento argumentų priimant minėtą nutarimą buvo toks, kad, Departamento nuomone, skelbimas apie alkoholinių gėrimų kainų sumažinimą gali pasireikšti ir, pvz., tiesiogiai nenurodant buvusios (didesnės) alkoholinių gėrimų kainos, tačiau atliekant veiksmus, kurie vartotojo yra suprantami kaip informacijos apie kainų sumažinimą pateikimas.
Kita vertus, kiekvieną situaciją būtina įvertinti individualiai, nes mažesnė tam tikros talpos butelio kaina nebūtinai reiškia, kad buvo skelbiama apie kainos sumažinimą ar organizuojama akcija, todėl galutinį tašką konkrečioje byloje padės teismas“, – komentavo specialistas.
NTKAD kontrolės skyriaus l. e. p. vedėjas taip pat paprašė patikslintos informacijos tam, kad būtų pradėtas tyrimas.
Galite pranešti
J. Kazlauskas taip pat teigė, kad apie panašius atvejus Departamentą informuoja patys vartotojai.
„Panašius atvejus tiriame ne tik savo iniciatyva, bet periodiškai sulaukiame ir vartotojų pranešimų.
Alkoholio kontrolės įstatymo 28 str. 1 d. 4, 7 p. nustatyta, kad įmonėms draudžiama organizuoti akcijas, kurios skatintų įsigyti ir (ar) vartoti alkoholinius gėrimus, taip pat draudžiama skelbti apie alkoholinių gėrimų kainų sumažinimą.
Už šių reikalavimų pažeidimus, padarytus pirmą kartą, įmonėms gresia bauda nuo 289 iki 2 896 eurų, už kiekvieną to paties reikalavimo pakartotinį pažeidimą, padarytą per dvejus metus nuo baudos paskyrimo, – nuo 2 896 iki 5 792 eurų.
Vartotojai, pastebėję panašius atvejus, gali apie juos pranešti Departamentui elektroniniu paštu ntakd@ntakd.lt. Vartotojų pateikta informacija visada yra analizuojama ir vertinama, o pranešėjas informuojamas apie jo pranešimo tikrinimo rezultatus“, – komentavo J. Kazlauskas.