Projektą „Kokybės krepšelis“ įgyvendinanti J. Paukštelio progimnazija įvertinta aukštais balais
Rugpjūtį Juozo Paukštelio progimnazija baigia dvejus metus trukusį projektą „Kokybės krepšelis“. Jo metu moksleiviai pagerino matematikos ir lietuvių kalbos žinias, neatpažįstamai pasikeitė progimnazijos erdvės bei ugdymo(si) aplinkos. O Nacionalinė švietimo agentūra išorinio vertinimo metu net tris iš penkių stipriųjų mokyklos veiklos aspektų įvertino aukščiausiais balais.
Į sprendimą žiūrėjo labai atsakingai
Juozo Paukštelio progimnazijos direktorė Tereza Sotnik po sėkmingai pasibaigusio projekto pripažįsta, kad priimti sprendimą jame dalyvauti buvo labai nedrąsu ir atsakinga.
„Dalyvauti šiame projekte mums pasiūlė Kėdainių rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Vilma Dobrovolskienė. Labai atsakingai žiūrėjome į šį pasiūlymą, nes projekto „Kokybės krepšelis“ reikalavimai buvo labai aukšti. Bendruomenėje pasiūlymą svarstėme dvi dienas. Galiausiai, daugumai pritarus, priėmėme sprendimą – dalyvauti.“
Pasak direktorės T. Sotnik, projekto įgyvendinimui parengtame mokyklos veiklos tobulinimo plane buvo išsikeltas tikslas „Gerinti mokinių skaitymo ir matematikos pasiekimus“ ir uždaviniai tikslui pasiekti: „Stiprinti mokinių skaitymo gebėjimus diegiant modernias skaitymo strategijas ir kuriant skaitymą skatinančias aplinkas“ ir „Stiprinti mokinių matematinius gebėjimus“.
„Per tuos dvejus metus įgyvendinant projektą „Kokybės krepšelis“ daug pasiekta kuriant savitas skaitymo ir matematikos gebėjimų gerinimo strategijas, gerinant ugdymosi sąlygas, efektyviai diferencijuojant ugdymo procesą, gilinant mokytojų profesinį meistriškumą“, – teigė mokyklos vadovė.
Dėmesys skaitymo įgūdžiams lavinti
Siekiant ugdyti ir tobulinti mokinių skaitymo gebėjimus, buvo parengti 1–4 ir 5–8 klasių mokinių skaitymo skatinimo planai, kuriuos įgyvendinant įsigyta priemonių ir organizuota daugybė įvairių veiklų: parengti rekomenduojamų knygų sąrašai 1–8 klasių mokiniams, informaciniai stendai „Skaitymo strategijų kombinacija analizuojant tekstus“, „Skaitymo strategijų apžvalga“, įsigytos pagalbinės skaitymo strategijų kortelės, kiekvienoje pradinėje klasėje įrengtos mobiliosios bibliotekėlės, vykdyti 1–4 klasių mokinių knygų skaitymo projektai, organizuotos edukacijos-susitikimai su lietuvių rašytojais ir knygų iliustruotojais.
Skaitymo pratybos-konsultacijos – viena iš projekto „Kokybės krepšelis“ veiklų, skirta skaitymo sunkumų patiriantiems pradinių klasių mokiniams. Pagrindinio ugdymo mokiniams buvo įvestas modulis „Skaitymo valanda“, kurio tikslas – sudaryti prielaidas mokiniams ugdytis sąmoningo skaitymo ir teksto suvokimo gebėjimus, būtinus sėkmingam mokymuisi. Šios veiklos suteikė galimybę atsiskleisti mokinių individualumui, gilėjo mokinių skaitymo įgūdžiai, stiprėjo mokymosi motyvacija, pasitikėjimas savimi.
Daug pasiekta teikiant mokiniams individualias ir grupines konsultacijas, gerinant ugdymosi sąlygas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams bei gilinant mokytojų profesinį meistriškumą, efektyviai diferencijuojant ugdymo procesą, kuriant savitas skaitymo gerinimo strategijas.
Prie projekto veiklų įgyvendinimo prisidėjo ne tik mokytojai, bet ir švietimo pagalbos specialistai, vesdami sąmoningo skaitymo pratybas skirtingų gebėjimų mokiniams. „Mokiniai, kuriems teikiama švietimo pagalba, susiduria su skaitymo iššūkiais. Reikia lavinti ne tik sąmoningo skaitymo įgūdžius, įprasminti daugelį nežinomų žodžių, bet kartu skirti dėmesio ir skaitymo technikai, – paaiškino progimnazijos specialioji pedagogė Vitalija Minialgaitė. – Teikiant intensyvesnę pagalbą buvo pasiekta kiekvieno mokinio asmeninė pažanga. Ne tik patobulėjo mokinių skaitymo įgūdžiai, bet ir atsirado noras skaityti.“
Pavaduotoja ugdymui Jolita Gaučienė pasidžiaugė organizuota iniciatyva „Rudens–žiemos vakarai su knyga“, jos suteikta galimybe draugėn sutelkus vaikus, jų tėvelius ir pradinio ugdymo mokytojus, pažinti įvairialypį knygų pasaulį, įdomiai ir naudingai praleisti laiką kartu.
Lietuvių kalbos ir matematikos dalykų mokymasis per integruotas veiklas
Įgyvendinant progimnazijos veiklos tobulinimo planą, tikslingai planuotas integruotas ugdymas.
„Integravimas skatina mokytojus dirbti komandomis, o toks mokymas ugdo mokinių mąstymą, savarankiškumą ir atsakomybę už savo darbą, skatina kūrybiškumą, aktyvų mokymąsi per praktinę veiklą, formuoja bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius“, – kalbėjo direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jūratė Kavaliauskienė.
5–6 klasių mokiniams vestos integruotos lietuvių kalbos ir literatūros ir matematikos pamokos „Matematikos pamoka: skaitymo gebėjimų ugdymas“, įgyvendintos integruotos 1–8 klasių mokinių projektinės veiklos „Matematika ir metų laikai“ ir „Matematikos uždavinys“. Organizuota mokyklinė 1–4 klasių mokinių darbų konferencija „Matematika aplink mus“. Parengta 5–8 klasių mokinių projektinės veiklos kūrybinių darbų knygutė.
„Mokinių pavasario atostogų metu 2–4 klasių mokiniams vyko stovykla „Matematika linksmai“, – pasakojo direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jolita Gaučienė. – Visos mokytojų organizuotos veiklos buvo labai įdomios ir naudingos, organizuotos interaktyvaus mokymosi principu – vaikai žaisdami, gamindami, modeliuodami, bandė patys atrasti sprendimus, dirbo komandoje ir, svarbiausia, kiekvieną dieną sužinojo kažką naujo! Maloniais įspūdžiais paremtas ugdymasis sustiprino motyvaciją mokytis.“
Organizuoti du respublikiniai konkursai: 1–4 klasių mokinių integruotas lietuvių kalbos, dailės ir technologijų kūrybinių darbų konkursas „Žvilgsnis į knygų pasaulį“, integruotas 5–8 klasių mokinių matematikos, dailės ir lietuvių kalbos ir literatūros kūrybinių darbų konkursas „Skaičių pasaulyje“.
Įgyvendinant progimnazijos 5–8 klasių mokinių skaitymo skatinimo planą, organizuota atvira integruota lietuvių kalbos ir literatūros bei technologijų pamoka rajono mokytojams „Baltų ženklai ir šiuolaikiniai simboliai“ bei integruotas 5 klasių mokinių lietuvių kalbos ir literatūros bei technologijų projektas „Žolynai žolynėliai eilėraščiuose ir ant palangių“. Organizuotas integruotas 5–8 klasių mokinių dailės ir lietuvių kalbos ir literatūros kūrybinis procesas, kurio metu parengti 5–8 klasių mokinių knygų skirtukai.
Įsigijo daug vertingos įrangos, pagerino aplinką
„Šiais laikais įsivaizduoti pamokas be interaktyvių priemonių darosi sudėtinga. Jos tampa vienu pagrindiniu mokytojo darbo įrankiu, suteikiančiu galimybę pagyvinti pamokas, įtraukti mokinius į mokymosi procesą bei optimizuoti ir netgi palengvinti mokytojo darbą. Projekto lėšomis įsigijome šiuolaikinius ugdymo reikalavimus atitinkančių mokymo(si) priemonių skaitymo ir matematikos gebėjimams ugdyti, knygų mokinių savarankiškam skaitymui ir kūrinių nagrinėjimui pamokų metu, matematikos pratybų programą „Matematika“, matematikos uždavinynų, „Lego Education SPIKE“ Starto rinkinių, įvairių priemonių švietimo pagalbos specialistų pratyboms.
Ypač džiaugiamės, kad įsigijome net 26 išmaniuosius ekranus, kartu su „mozaBook“ licencijomis, atnaujinome stacionarius kompiuterius informacinių technologijų kabinete, skaitykloje, mokomųjų dalykų kabinetuose. Visa tai suteikė galimybę padidinti ugdymo įvairovę ir padarė teigiamą įtaką ugdymo(si) rezultatams“, – kalbėjo progimnazijos direktorė.
Progimnazijoje įrengta skaitymui skirta erdvė „Tylioji skaitykla“, bibliotekos vaikų ir jaunimo literatūros knygų fondas papildytas skirtingiems mokinių skaitymo gebėjimų lygiams pritaikytomis knygomis. Įrengta ir edukacinė erdvė: parengti informaciniai stendai „Skaitymo strategijų apžvalga“ ir „Rekomenduojamų perskaityti knygų sąrašas“, nupirkti mobilūs baldai ir trys mokinių labai pamėgti akustiniai minkštasuoliai, įgyvendintas 5–8 klasių mokinių skaitymo skatinimo plane numatytas projektas „Kitokia siena“.
„Tai yra kitokia knygų „lentyna“. Ji suteikia galimybę nuskenavus QR kodą parsisiųsti audio ar skaitymui skirtą knygos versiją. Šioje knygų „lentynoje“ sau knygą gali išsirinkti ir mokiniai, ir mokytojai“, – teigė direktoriaus pavaduotoja ugdymui J. Kavaliauskienė.
Dalijimasis patirtimi
„Siekiant dalintis savo patirtimi, vykdyta gerosios patirties sklaida įgyvendinant projektą. Dalyvauta Nacionalinės švietimo agentūros organizuotuose projekto viešinimo renginiuose, respublikinėje konferencijoje, publikuoti straipsniai rajono ir respublikos žiniasklaidoje, informacija apie projekto vykdymą dalintasi progimnazijos interneto svetainėje, vyko susitikimas su rajono pedagogais – organizuotas rajoninis seminaras „Skaitymo ir matematikos gebėjimų ugdymas“, kurio metu pristatytos projekto „Kokybės krepšelis” veiklos ir įgyta patirtis gerinant mokinių skaitymo ir matematikos pasiekimus.
Taip pat progimnazijoje organizuota metodinė diena, kurios metu aptarti tarpiniai projekto „Kokybės krepšelis“ veiklos tobulinimo plano vykdymo rezultatai, dalintasi gerąja patirtimi. Vyko ir kolegialus pamokų stebėjimas bei refleksija, mokytojai stebėjo kolegų vedamas pamokas, keitėsi tarpusavyje grįžtamąja informacija“, – kalbėjo J. Kavaliauskienė.
Išorinio vertinimo ataskaita
Siekiant įvertinti „Kokybės krepšelį“ gavusios mokyklos padarytą pažangą, progimnazijoje 2023 m. gegužės 22–25 d. Nacionalinė švietimo agentūros atliko teminį išorinį vertinimą.
Vertinimo ataskaitoje aukščiausiuoju (4 lygiu) įvertinti net trys iš penkių stipriųjų veiklos aspektų: Veiksmingas išteklių paskirstymas ir panaudojimas; Išskirtinė mokyklos tobulinimo kultūra, siekiant nuolatinės pažangos; Mokyklos vadovų įsipareigojimas susitarimams, telkiant bendruomenę pokyčiams. Visi kiti mokyklos veiklos rodikliai vertinti gerai (3 lygiu).
Rekomendacijos Mokyklos steigėjui – užtikrinti projekto „Kokybės krepšelis“ veiklų tęstinumą, kurios padarė didžiulį poveikį mokinių aukštesniųjų gebėjimų ugdymui. Padėti skleisti mokyklos gerąją patirtį Kėdainių mieste ir rajone, šalies mokyklose.
„Projekto „Kokybės krepšelis“ veiklų įgyvendinimas, siekiant nuolatinės pažangos, sustiprino ir sutelkė progimnazijos bendruomenę. Džiaugiamės sėkmingu projekto įgyvendinimu ir mokyklos teminio išorinio vertinimo išvadomis. Esu dėkinga projekto įgyvendinimo komandai – administracijai, pradinio ugdymo, lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos, dailės ir technologijų mokytojams, švietimo pagalbos specialistams ir visiems kitiems, kurie prisidėjo prie projekto įgyvendinimo.
Projektas „Kokybės krepšelis“ sėkmingai baigtas, progimnazija įsigytas priemones ir įrengtas aplinkas ir toliau naudos įgyvendindama jau kitą – „Tūkstantmečio mokyklos“ – programą“, – džiaugiasi progimnazijos direktorė T. Sotnik.