Lopšelyje-darželyje „Puriena“ – fizinė veikla per smagius žaidimus
Bent šiek tiek kasdien pajudėti ne tik rekomenduojama, bet ir būtina visiems, o ypač vaikams. Ikimokykliniame amžiuje vyksta intensyvus biologinis vaiko smegenų brendimas, lemiantis vaiko prigimtinių galių sklaidą, fizinę, kognityvinę, emocinę, socialinę jo raidą bei mokymosi mokykloje ir tolesnio gyvenimo sėkmę. Pedagogai kartu su tėvais yra atsakingi už vaiko gerovę, sveikatą ir kokybišką ugdymą(si). Todėl norint užtikrinti kokybišką vaikų fizinį vystymąsi, pedagogai turi ieškoti naujausių metodų ir priemonių, nuolatos kelti savo kvalifikaciją.
Lopšelyje-darželyje vyko naudingas seminaras
Viena iš tokių priemonių buvo įgyvendinta ir lopšelyje-darželyje „Puriena“ pagal projektą „Sveikata – raktas į sėkmingą ugdymą(si)“ NR. SRF-SIĮ-2020-1-0051. Jo metu vyko nuotaikingas ir visai „Purienos“ bendruomenei labai naudingas seminaras „Fizinio aktyvumo skatinimas lopšelyje-darželyje“, kurį vedė Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazijos fizinio ugdymo, žmogaus saugos mokytojas, Kėdainių sporto centro krepšinio treneris Vaidas Simonavičius.
„Seminaras įtraukė „Purienos“ bendruomenę ne tik klausytis lektoriaus, bet ir patiems aktyviai judėti, žaisti atpalaiduojančius žaidimus, taisyklingai kvėpuoti“, – pasakojo seminare dalyvavusi „Purienos“ vyresnioji mokytoja A. Mykolajūnienė, sveikatingumo grupės lopšelyje-darželyje pirmininkė.
Anot jos, lektorius akcentavo fizinio aktyvumo svarbą: „O jis apima net kelis aspektus: padeda bendrauti su aplinkiniais, dirbti komandoje, gerina asmeninį įvaizdį ir padeda įgyvendinti siekius“.
Taip pat V. Simonavičius pateikė fizinio aktyvumo rekomendacijas ikimokyklinio amžiaus vaikams atsižvelgiant į jų amžių.
„1–2 metų vaikams rekomenduojama per parą skirti bent 180 minučių įvairiausiai, nesvarbu, kokio intensyvumo, fizinei veiklai, įskaitant vidutinio ir didelio intensyvumo fizinę veiklą. Vaikams iki 3–5 metų rekomenduojama per parą skirti bent 180 minučių įvairiausiai fizinei veiklai, iš kurių bent 60 minučių būtų vidutinio ir didelio intensyvumo fizinė veikla (kuo daugiau, tuo geriau), – patarimais dalijosi vyresnioji mokytoja. – Mūsų lopšelio-darželio „Puriena“ ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojos seminaro metu įgytas žinias, lektoriaus pateiktus fizinio aktyvumo metodus pradėjo taikyti ugdymo procese.“
Svarbi ne tik fizinė veikla, bet ir taisyklingas kvėpavimas
Vyresnioji mokytoja R. Dirmantienė, dirbanti su pačiais mažiausiais, atkreipė dėmesį, jog labai svarbu nuo mažens vaikus mokyti taisyklingai kvėpuoti, tai daryti galima pasitelkus įvairius imitacinius žaidimus.
„Kvėpavimas taip pat gali būti naudojamas kaip nusiraminimo, atsipalaidavimo priemonė. Mažiausieji „purieniukai“ dar tik mokosi kvėpavimo pratimų. Sudarydamos žaidybines situacijas mokytojos pasitelkia įvairias priemones: gėlės žiedą, plunksneles.
R. Dirmantienė
„Kvėpavimas taip pat gali būti naudojamas kaip nusiraminimo, atsipalaidavimo priemonė. Mažiausieji ,,purieniukai“ dar tik mokosi kvėpavimo pratimų. Sudarydamos žaidybines situacijas mokytojos pasitelkia įvairias priemones: gėlės žiedą, plunksneles. Svarbiausia – mokyti vaikus įkvėpti per nosį – iškvėpti per burną, nupūsti plunksną nuo delno, uostyti gėlę“, – aiškino pedagogė.
R. Dirmantienė pasakojo, kad kvėpavimo pratimus „Purienos“ mokytojos taiko organizuodamos ugdomąją veiklą, pertraukėlių metu, atsipalaidavimui nuo intensyvios veiklos: „Buvimas užsimerkus, ir atliekant rankų, kojų, liemens tempimo pratimus teigiamai veikia tiek vaikus, tiek ir suaugusiuosius. Leidžia atsipalaiduoti ir nepervargti“.
Ugdomosios veiklos per žaidimus
Nė viename darželyje rytas neįsivaizduojamas be rytinės mankštos. Mankštintis, kaip pastebi pašnekovė, tiek vaikams, tiek ir suaugusiems reikia reguliariai.
„Labai smagūs vaikams pratimai, kurie atliekami su muzika, – šyptelėjo mokytoja. – Ne mažiau smagūs gali būti ir tokie pratimai, kurie imituoja tam tikrus veiksmus, pavyzdžiui, plaukimą. Mokytoja rodo pratimus imituojančius: šuniuko, varlytės, delfino, ruonio plaukimą, o vaikai mėgdžioja. Rankų, kojų judesiai atliekami įvairiu intensyvumu, mažesniais, didesniais mostais (rodomas plaukimas). „Plaukimo“ imitavimą galima atlikti ne tik stovint, bet ir sėdint ant kėdučių.“
Sveikatingumo grupės pirmininkė A. Mykolajūnienė prisiminė, kad seminaro metu mokytojos, pačios išbandžiusios žaidimus, sėkmingai pradėjo juos taikyti per ugdomąsias veiklas.
„Vyresnio amžiaus vaikų grupėse labai mėgstami komandiniai, loginį mąstymą skatinantys žaidimai, kurie moko bendrauti ir suteikia žinių. Šie žaidimai sukelia daug juoko, vaikai įsikrauna teigiamų emocijų, atsipalaiduoja“, – apie smagų kasdienį gyvenimą „Purienoje“ pasakojo pedagogė.
Dalyvauja ne viename projekte
Projektas „Sveikata – raktas į sėkmingą ugdymą (si)“ NR. SRF-SIĮ-2020-1-0051, lopšelyje-darželyje „Puriena“ vykdomas ne vienerius metus. Šio projekto iniciatyva, pagal sudarytą grafiką visose grupėse vyksta fizinio aktyvumo pratybos: badmintono ir tinklinio žaidimai.
Žaidimai organizuojami sporto salėje, esant geram orui – lauke. Rengiami futboliuko ir krepšinio turnyrai, organizuojamos sporto šventės su tėvais, kitų ugdymo įstaigų vaikais.
„Nuo 2023 m. vasario mėn. dalyvaujame respublikiniame projekte „Sveikata visus metus 2023“. Šio projekto tikslas – išsiugdyti sveikatai naudingus gebėjimus, paskatinti vaikus rinktis sveiką gyvenimo būdą. Kiekvieną mėnesį skelbiamas naujas iššūkis, nauja užduotis susijusi su aktyvia sportine veikla. Tad fizinis aktyvumas reikalingas mums tam, kad jaustumėmės sveiki, gyvybingi, aktyvūs ir neprarastume gyvenimo džiaugsmo“, – pažymėjo A. Mykolajūnienė.