Konkurencija dėl darbuotojų – kada ji tampa nesąžininga?
Šiandien ne vienas geras specialistas galėtų pasigirti gavęs pasiūlymų prisijungti prie konkurentų komandos ir išnaudoti savo potencialą efektyviau. Darbuotojų viliojimas – opi modernios darbo rinkos problema. Gero darbuotojo praradimas – laiko ir finansiniai nuostoliai. Ne kiekvienas žino, kad už darbuotojo perviliojimą tam tikromis sąlygomis konkuruojanti įmonė prisiima ne tik moralinę, bet ir teisinę atsakomybę. Kur yra „sveikos“ konkurencijos ribos ir kada pirmosios darbovietės darbdavys gali kreiptis dėl konkurencijos teisės pažeidimo ir nuostolių atlyginimo?
Kada „sveika“ konkurencija peržengia nesąžiningos ribą?
Vienas konkurencijos teisės įstatymų apibrėžia tai, kaip įsivaizduojama sąžininga konkurencija dėl darbuotojų. Trumpai tariant, konkurencijos įstatymas draudžia veiksmus, kuriais vienas ūkio subjektas pakenkia kito galimybei konkuruoti. Nedaugelis tai žino ir aiškiai įvardina, bet konkurentų darbuotojų viliojimas – vienas tokių veiksmų.
Vis dėlto, kadangi šis įstatymų pažeidimas nėra aiškiai įvardintas su labai tiksliomis gairėmis ir ribomis, ne vienam kyla klausimas – tai kada peržengiamos „sveikos“ konkurencijos ribos ir darbuotojų paieškos tampa nesąžiningomis? Atsakymas – kai darbuotojas nuviliojamas tam, kad konkuruotų prieš buvusį darbdavį, ir šis patiria ženklius konkurencinius nuostolius, pavyzdžiui, praranda klientus, jų duomenų bazę, išduodamos kitos komercinės paslaptys.
Kas išduoda, kad darbuotojas buvo „perviliotas“?
Darbovietės keitimas, ypač konkurencingose darbo rinkose, yra natūralus procesas – specialistai ieško geresnių karjeros galimybių, geresnio atlygio, papildomų darbdavio teikiamų pranašumų. Jei pas jus atėjęs darbuotojas atskleidė, kad nuo kito mėnesio ims darbuotis pas konkurentus, vien ši žinia nėra pakankamas pagrindas įtarti nesąžiningos konkurencijos atvejį.
Teisininkai sako, kad panikuoti neverta, tačiau budrūs išlikti turėtų kiekvienos konkurencingos rinkos atstovai. Su konkurencijos teise Motieka teisininkai susiduria kasdien – jie dalinasi keliais aspektais, kurie gali leisti objektyviau įvertinti, ar perėjimas į kitą įmonę galėjo būti perviliojimas. Apsvarstykite:
- ar darbuotojas įmonę paliko vienas, ar tokį pat žingsnį žengė ir kiti;
- ar buvo aiški priežastis, dėl ko paliekama užimama pozicija;
- ar darbuotojų patirtis bei žinios turi reikšmingos konkurencinės persvaros rinkoje;
- ar išėjus darbuotojui staiga prarastas pranašumas, klientai;
- ar konkurentai staiga įgijo didelį pranašumą;
- kt.
Tokie ir panašūs klausimai leidžia geriau suvokti, kodėl buvo priimtas toks sprendimas ir ar tai gali būti konkurentų darytos įtakos padarinys. Efektyviausias sprendimas – konsultuotis su patyrusiais konkurencijos teisės ekspertais. Sukaupę didelį žinių ir patirties bagažą, specialistai iškart mato, kuri situacija gali būti sprendžiama prevenciniu ieškiniu ir reikalavimu atlyginti patirtus nuostolius.
Patarimai, kaip išvengti konfidencialios informacijos nutekėjimo
Pasitaiko nesąžiningo darbuotojų viliojimo atvejų, kai kartu su specialistu „iškeliauja“ ir konfidenciali verslo informacija. Kaip nuo to apsisaugoti? Visų pirma, labai aiškiai įvardinkite, kam tiksliai yra reikalinga apsauga – pavyzdžiui, klientų bazė, unikalūs verslo modeliai, sutartys, receptai ir kt.
Tuomet reikia atsargiai „pasverti“, kas gali pasiekti konfidencialią informaciją ir kur ji laikoma. Daug kalbama apie sustiprintą IT apsaugą, tačiau darbuotojų perviliojimo atvejais kur kas aktualesnė yra teisinė apsauga. Konkrečiai įmonei teisininkų parengtos konfidencialumo sutartys – nekvestionuojama saugaus verslo dalis. Kiekviena rinka turi savų teisinių niuansų, tad nepriklausomai nuo verslo tipo, dydžio ar rinkos, su teisininkais verta bendradarbiauti nuolat.
Advokatai sako – vis dažniau tokiose situacijose stojama nukentėjusiojo pusėn, tačiau apginti savo interesus bet kokiu atveju nėra taip lengva. Būtina kritiškai įvertinti savo verslo situaciją – galbūt darbuotojai įmonės viduje nesutarė, o konkurencinis pranašumas jau kurį laiką krito žemyn.
Vieno sėkmės recepto tikrai nėra, tačiau aišku viena – patyrę teisininkai, kurie nuolat atlieka įmonės monitoringą ir teikia konsultacijas, gali apsaugoti verslą nuo neapgalvotų sprendimų bei neatlygintos kitų rinkos žaidėjų sukeltos žalos.