E. parašui asmens korteles naudojantys gyventojai jas turi pasikeisti iki liepos pabaigos (PAPILDYTA)

 E. parašui asmens korteles naudojantys gyventojai jas turi pasikeisti iki liepos pabaigos (PAPILDYTA)

Migracijos departamento nuotr.

Įsigaliojus griežtesniems Europos Sąjungos (ES) reikalavimams, anksčiau nei šiemet išduotas asmens tapatybės korteles elektroniniam parašui naudojantys Lietuvos gyventojai jas turi pasikeisti iki liepos pabaigos.

„Tie, kurie turi asmens tapatybes korteles, išduotas nuo 2022 metų rugsėjo 2 dienos iki 2023 metų gruodžio 31 dienos, ir šias asmens tapatybes korteles naudoja tam, kad elektroniniu parašu pasirašytų dokumentus, tai tik šie asmenys turėtų suskubti ir pasikeisti asmens tapatybės korteles“, – antradienį LRT radijui sakė Migracijos departamento vadovė Evelina Gudzinskaitė.

„Pačios asmens tapatybės kortelės, kaip tapatybę patvirtinantys dokumentai, kaip galioja dešimt metų, taip ir galioja“, – pabrėžė ji.

Pasak Migracijos departamento vadovės, senesnės nei iki 2024-ųjų sausio išduotos asmens tapatybės kortelės nebegalės būti naudojamos kvalifikuoto elektroninio parašo kūrimui nuo šių metų liepos 23 dienos.

Anot jos, dėl tokios asmens tapatybės kortelės pakeitimo iki šių metų pabaigos besikreipiantys Lietuvos gyventojai tą galės padaryti nemokamai.

Senesnės nei iki 2024-ųjų sausio išduotos asmens tapatybės kortelės nebegalės būti naudojamos kvalifikuoto elektroninio parašo kūrimui nuo šių metų liepos 23 dienos.

Pasak Migracijos departamento vadovės, elektroninis parašas, esantis asmens tapatybės kortelėse, galioja trumpesnį laiką negu dešimt metų.

„O prisijungti prie elektroninės valdžios vartų arba policininkui parodyti kortelę galima tą pačią, net jeigu ji nepakeista, ji galioja tiek laiko, kokia parašyta galiojimo data“, – sakė E. Gudzinskaitė.

Jos teigimu, elektroniniam kvalifikuotam parašui taikomi labai aukšti standartais, o ES periodiškai juos griežtina ir kelia kartelę.

„Tie sertifikatai tikrai galioja trumpiau negu dešimt metų, ir tai yra ta problema, kurią šiuo metu su Asmens dokumentų išrašymo centru mes, Migracijos departamentas, pradėjome aptarinėti. Išties reikėtų atsisakyti fizinės elektroninio parašo laikmenos, tai yra pradėti galvoti apie tai, kad tas parašas turėtų būti rašomas ne plastikinėje kortelėje, o iškeliauti jau į mobilias aplikacijas, į debesis ir panašiai“, – sakė E. Gudzinskaitė.

„Apie tuos dalykus jau mes svarstome, diskutuojame, ką būtų galima palengvinti, kad piliečiams nereikėtų kas ketverius, trejus metus minti Migracijos departamento slenksčio“, – kalbėjo ji.

Anot E. Gudzinskaitės, Lietuvoje asmenų, kurie turi pasikeisti tokias asmens tapatybės korteles, yra apie 20 tūkstančių.

Ji taip pat kalbėjo, kad Lietuva yra pirmoji šalis, susidūrusi su šių standartų įgyvendinimo klausimu.

„Be to, ne visos valstybės turi tokias asmens tapatybės korteles, kad jose būtų įrašyti elektroninio parašo sertifikatai. Kitos valstybės išvis neturi asmens tapatybės kortelių“, – sakė Migracijos departamento vadovė.

Turi rezervuoti vizitą

E. Gudzinskaitė kiek vėliau antradienį vykusios spaudos konferencijos metu pasakojo, kad norintys pasikeisti korteles, turi rezervuoti vizitą Migracijos departamente puslapyje migracija.lt.

„Rytoj galima gauti vizitą Klaipėdoje, Alytuje, kituose mažesniuose miestuose, Vilniuje ir Kaune šiek tiek reikia palaukti vizito“, – sakė departamento vadovė.

Jos teigimu, tie gyventojai, kurių asmens tapatybės kortelės yra išduotos anksčiau nei 2022 metų rugsėjį ir norėjo naudotis e. parašu, jas jau turėjo būti pasikeitę iki pernai liepos.

Laikinai Asmens dokumentų išrašymo centro (ADIC) direktoriaus pareigas einantis Andžejus Kudalevas spaudos konferencijos metu sakė, kad jei gyventojai neatsižvelgs į šiuos saugumo reikalavimus, jų turtui ir tapatybei kyla grėsmė.

„Saugumo reikalavimai keičiami atsižvelgiant į situaciją IT sferoje, kadangi visi puikiai žinome, kad IT technologijos vystosi labai sparčiai, vystosi kvantinės kompiuterinės technologijos, atsižvelgiant į tai tobulinami saugumo reikalavimai“, – kalbėjo A. Kudalevas.

Anot jo, ADIC dėjo pastangas, kad kortelių keisti nereikėtų ir būtų pratęstas jų saugumo sertifikavimas.

„Tačiau, pasikeitus atitinkamiems reikalavimams, tai padaryti tapo neįmanoma, labai atsiprašome už tai“, – sakė laikinasis ADIC vadovas.

Atsiras skaitmeninė dėklė

Vidaus reikalų viceministrė Agneta Ladek teigė, kad dažnas tapatybės kortelių keitimas nėra patogus gyventojams, tad galvojama apie skaitmenines alternatyvas.

Pasak jos, kovo mėnesį ES įteisino skaitmeninę tapatybę ir atnaujintame reglamente numatyta, kad visos Bendrijos šalys privalės per 24 mėnesius išleisti savo nacionalines skaitmenines dėkles.

„Su tokia dėkle bus galima identifikuotis internete, pasirašyti saugiu elektroniniu parašu, joje laikyti įvairius svarbius dokumentus“, – kalbėjo A. Ladek.

Anot viceministrės, šiuo metu Lietuva dalyvauja bandomajame projekte ir testuoja skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą.

A. Kudalevas teigė, kad tokioje dėklėje gyventojai galės patalpinti ne tik vairuotojo pažymėjimą ar asmens tapatybės kortelę.

„Pavyzdžiui, leidimus gyventi (Lietuvoje – BNS), diplomus, transporto priemonių registravimo liudijimus ir panašiai. Tokius dokumentus galėsite turėti vieno aplikacijoje mobiliajame telefone“, – vardijo ADIC vadovas.

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video