Kėdainiečiams atvėrė japoniško meno slėpinius – išbandė ir patys

Yuki Nagatomo pristatė savo darbus, sukurtus naudojant senąją japonišką Yuzen marginimo techniką, bei vedė nemokamas kūrybines dirbtuves, kuriose lankytojai galėjo patys pabandyti ranka piešti raštus ryžių pasta./ Martynos Kasčiukaitės nuotr.
Janinos Monkutės-Marks muziejuje-galerijoje atidaryta japonų menininkės Yuki Nagatomo tekstilės paroda „YUZEN: už KIMONO ribų“, pristatanti tradicine Yuzen marginimo technika sukurtus darbus. Tai pirmasis menininkės vizitas Lietuvoje ir pirmoji jos personalinė paroda už Japonijos ribų.
Atidarymo metu Yuki Nagatomo pristatė savo darbus, sukurtus naudojant senąją japonišką Yuzen marginimo techniką, bei vedė nemokamas kūrybines dirbtuves, kuriose lankytojai galėjo patys pabandyti ranka piešti raštus ryžių pasta.
Yuzen – tradicija be trafaretų
Yuki Nagatomo pristato unikalią japonų tekstilės marginimo techniką Yuzen. Skirtingai nei kitos marginimo technikos, Yuzen išsiskiria tuo, kad piešiniai ant audinio kuriami visiškai ranka – be trafaretų, naudojant ryžių miltelių pastą. Šia pasta padengtas plotas nėra dažomas, todėl raštas išryškėja po plovimo.
„Yuzen dažymo pradėjau mokytis Tokijo menų universitete maždaug prieš 10 metų. Buvau sužavėta tuo, kad galima piešti ranka labai detalius raštus – be jokių trafaretų. Baigus magistro studijas, dvejus metus skyriau šiai technikai Kanadzavos mieste, garsėjančiame amatų miestu“, – pasakojo menininkė.








Anot jos, šios technikos unikalumas slypi ne tik estetikoje, bet ir procese: „Ši technika leidžia man dirbti net mažose patalpose – viską kuriu savo namuose.“
Vieno kūrinio gimimas yra kruopštus ir ilgas procesas. Paprastai kūryba nuo idėjos iki galutinio rezultato trunka 2–3 mėnesius, o kimono darbui prireikia net pusės metų.
Šis kūrybos artumas, pasak menininkės, leidžia pasinerti į labai asmenišką, kone meditacinį darbo procesą.
„Nors iš išorės gali atrodyti, kad dirbu tyliai, mintyse nuolat kalbuosi su savimi – kad viskas vyktų sklandžiai, reikia daug susikaupimo“, – pasakojo Yuki Nagatomo.
Yuki neslepia – nors kimono kūrimo tradicija nyksta, Yuzen meno dvasia išlieka: „Yra meno studentų, kurie kiekvienais metais renkasi šią techniką savo baigiamiesiems darbams. Manau, kad jie ir ateityje išlaikys šią tradiciją.“
Šiuolaikiniai peizažai tradiciniais raštais
Nors Yuzen technika yra giliai įsišaknijusi Japonijos kultūroje, Yuki Nagatomo ją taiko šiuolaikiniam kontekstui.
„Mano tema – užfiksuoti modernius besikeičiančius peizažus naudojant tradicinius raštus. Nes modernūs ir tradiciniai dalykai mūsų gyvenime lieka kartu“, – sako menininkė.



Pirmoji paroda užsienyje – Kėdainiuose
Mintis surengti parodą Lietuvoje kilo galerijos, kurioje ji dirba, savininkei – poniai Ando, jau 20 metų priklausančiai Japonijos ir Lietuvos draugystės asociacijai. Ji ir pasiūlė menininkei idėją eksponuoti darbus Lietuvoje.
Šią iniciatyvą įgyvendinti padėjo ir ponios Ando draugė Gabija Čepulionytė, Lietuvos ambasados Japonijoje kultūros atašė, bei Dalia Truskaitė. Jų dėka menininkė užmezgė ryšį su Janinos Monkutės-Marks muziejumi-galerija, kur ir buvo surengta jos pirmoji paroda už Japonijos ribų.





Dalijosi patirtimi kūrybinėse dirbtuvėse
Parodos atidarymo metu vykusios dirbtuvės tapo proga lankytojams ne tik iš arčiau susipažinti su Yuzen technika, bet ir patiems išbandyti piešimą ryžių pasta. Tai buvo pirmosios Yuki vedamos kūrybinės dirbtuvės užsienyje.
„Pirmieji žingsniai gali būti nelengvi – ypač išgauti tikslias ribas. Tačiau yra tam tikrų gudrybių, kurias mielai perduodu dalyviams“, – dalijosi ji.

Trys parodos
Tą pačią dieną Janinos Monkutės-Marks muziejuje-galerijoje atidarytos ir dar dvi parodos: keramikės Albinos Žiupsnytės kūrinių paroda „Dangaus karalystė“ bei latvių menininkių Martos Ģibietes ir Ievos Birģeles stiklo meno paroda „Atsiveriantis“.
Visos trys parodos veiks iki liepos 26 dienos, o įėjimas į muziejų yra nemokamas. Be to, liepos 26 d., parodos „YUZEN: už KIMONO ribų“ uždarymo metu, planuojamos Yuki Nagatomo dirbtuvės, kuriose bus galima iš arčiau susipažinti su unikaliąja japoniška Yuzen marginimo technika.

