Vaikų adaptacija darželyje ekstremalios situacijos metu

Pandeminė situacija pasaulyje sukėlė daug įtampos ir nerimo kasdieniame mūsų gyvenime. Ruošiantis naujiems mokslo metams kilo daug dvejonių ir nežinomybės, kaip seksis mažiausiems lopšelio-darželio vaikams adaptuotis naujoje aplinkoje, kadangi laikantis COVID-19 ligos prevencinių priemonių lopšelio grupės tėveliai turėjo galimybę tik vieną savaitę pabūti su savo vaiku ugdymo patalpose. Nebeliko galimybės tėveliams būti su vaiku grupėje tiek, kiek jiems atrodo reikalinga. Teigiama, kad tikroji adaptacija vaikui prasideda tik tada, kai mamos ar tėčio nėra šalia. Tačiau kai kurie tėveliai labai prisirišę prie savo vaikų, todėl padėti prisitaikyti prie naujovių reikėjo ne tik vaikams, bet ir jiems.
Įgyvendino projektą
Kėdainių lopšelyje-darželyje „Puriena“ didelį dėmesį skiriame vaikų emocinei būsenai, psichinės sveikatos saugojimui ir stiprinimui. Mums svarbu, kad vaikas darželyje jaustųsi saugus ir laukiamas.
Atsižvelgdami į tai, kad daugelis vaikų lopšelio grupę pradeda lankyti atvykę iš namų, prieš tai nelankę ankstyvojo amžiaus grupės bei siekdami kokybiško ugdymo planavimo ir jo rezultatyvaus įgyvendinimo kasdieniame vaikų ugdyme, „Viščiukų“ grupėje kartu su grupės bendruomene įgyvendinome projektą „Man darželyje gera ir smagu“, kuris padėjo palengvinti vaikų adaptaciją darželyje.
Projekto vykdymo metu siekėme suteikti kuo daugiau teorinių žinių ugdytinių tėveliams apie vaikų adaptaciją ir jos ypatumus. Prasidedant naujiems mokslo metams buvo surengtas grupės tėvų susirinkimas. Jo metu tėveliai susipažino su grupės mokytojomis, padėjėja, psichologe ir visuomenės sveikatos specialiste.
Tėveliai turėjo galimybę aptarti visus jiems rūpimus klausimus. Lopšelio-darželio psichologė pristatė pranešimą „Sėkminga adaptacija darželyje“. Pristatymo tikslas – suteikti ugdytinių tėveliams teorinių žinių apie vaikų adaptaciją ir jos ypatumus, pasidalinti gerąja patirtimi.
Tam, kad vaikų adaptacija vyktų kuo sklandžiau, buvo pateikti praktiniai patarimai, kaip rytais atsisveikinti su vaiku bei kaip paruošti vaiką naujam gyvenimo etapui.
Taip pat tėveliams buvo išdalinti informaciniai lankstinukai „Pirmieji žingsniai darželyje“. O visuomenės sveikatos specialistė pristatė rekomendacijas dėl COVID-19 ligos prevencinių priemonių laikymosi.
Paskaita – nuotoliniu būdu
Siekdamos įtvirtinti tėvelių žinias apie vaikų adaptaciją, rugsėjo gale įvyko dar viena paskaita tėveliams „Vaiko adaptacija darželyje“, kurią nuotoliniu būdu skaitė Kėdainių švietimo pagalbos tarnybos psichologė Arūnė Jakutienė.
Projekto vykdymo metu didelis dėmesys buvo skiriamas tėvų ir pedagogų bendradarbiavimui. Su šiuolaikinių technologijų pagalba mokytojos su tėveliais dalinosi gražiausiomis akimirkomis iš kasdienio grupės gyvenimo.
Tėveliai nuotraukose matydami besišypsantį, žaidžiantį, dalyvaujantį veikloje ar miegantį savo vaiką, galėjo jaustis ramiai, kad jų vaikui viskas gerai ir jis sugeba prisitaikyti prie jam naujos aplinkos.
Kūrė saugią aplinką vaikams
Pirmosiomis savaitėmis tikrai buvo nemažai ašarų, bet vis tiek stengėmės kurti saugią ir jaukią aplinką vaikams. Grupės vaikai iš lėto susipažino su ugdymo įstaigos aplinka. Pirmosios „išvykos“ iki kito korpuso kėlė nerimą, vaikučiai išplėtę akytes dairėsi, tačiau kiek džiaugsmo ir įspūdžių kėlė koridoriuje akvariumuose gyvenančios žuvytės ir vėžlys.
Grupių mokytojos Marytė Mockienė, Anželika Ševčiukienė ir psichologė Airinė Gailiūnienė stengėsi žaismingai vesti įvairias veiklas, užsiėmimus, tam naudojo įvairias lėles ir žaislus. Argi nesmagu, kai pasaką skaito Zuikis Puikis ar piešti kviečia padūkusi varna?!
Užbaigdamos projekto įgyvendinimą kvietėme grupės tėvelius kartu su savo vaikais pagaminti žaislą-lėlę „Noriu turėti draugą“. Smagu, kad pagaminti žaisliukai džiugina grupės vaikus bei tarsi leidžia turėti dalelę namų aplinkos.
Atliko apklausą
Siekdami sužinoti, ar ugdytinių adaptacijos procesai vyksta sėkmingai, atlikome tėvelių anketinę apklausą. Prašėme tėvelių įvertinti, kaip jų vaikui praėjo pirmasis mėnesis darželyje.
Apibendrindamos anketinės apklausos duomenis, galime daryti prielaidą, kad beveik visi grupės vaikai lopšelyje-darželyje adaptavosi sėkmingai. Tai patvirtina ir tėvelių nuomonė, kurie pažymi, kad jų vaikas jau priprato prie naujos aplinkos, grupės mokytojų.
Vaikų adaptacija – sėkminga
Taip pat tyrimas parodė, kad 9 vaikai iš 15 noriai eina į darželį, 4 vaikai rytais lengvai, be ašarų atsisveikina su tėveliais. Tai, kad daugelio vaikų emocijos mažai pasikeitė ir tik ne didelė dalis vaikų tapo irzlesni, verksmingesni, rodo, kad vaikai gana sėkmingai adaptavosi darželyje.
Pandeminės situacijos akivaizdoje suvokėme, kad nesvarbu, kiek laiko tėveliai praleis grupėje su vaiku, svarbiausia yra šiltas ir palaikantis bendravimas ir bendradarbiavimas su vaikų tėvais. Džiaugiamės, kad turėjome galimybę, grupės vaikų tėveliams, ne tik suteikti daug teorinių žinių apie adaptacijos ypatumus, bet ir juos įtraukti į bendras veiklas (žaislo kūrimas, dalyvavimas sporto šventėje). Galime pasidžiaugti, kad vaikų adaptacija įvyko sėkmingai.