Maslauskų šeimos verslas: nuo taisyklos kioskelyje iki tarptautinio prekinio ženklo
Nuo avalynės taisymo kioskelio iki tarptautinio rankų darbo batų prekinio ženklo „Mas Laus“. Taip per tris dešimtmečius išaugo šviesaus atminimo kėdainiečio žymiojo avalynės kūrėjo Žano Maslausko ir jo žmonos Jurgitos pradėtas, o dabar judviejų sūnaus Beno ir marčios Gintarės tęsiamas nišinės rinkos verslas. Kėdainių krašto muziejaus Daugiakultūriame centre Verslo dieną Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų Kėdainių filialo organizuotoje konferencijoje „Kėdainių verslumo identitetas: nuo nulio iki mėnulio“ Benas Maslauskas su publika atvirai pasidalino, kaip po tėčio netekties gyvuoja verslas, kodėl nusprendė atsisakyti individualių batų užsakymų, su kokiais iššūkiais teko susidurti siekiant įsitvirtinti užsienio rinkoje bei kokius tikslus sau kelia šiandien.
Ambicingas pažadas žmonai
Rankų darbo avalynę kuriančio tarptautinio prekinio ženklo „Mas Laus“ istorija – tai jaudinantis pasakojimas apie Kėdainiuose gimusį išskirtinį šeimos verslą.
Lietuviškos rankų darbo avalynės gamybos pionieriaus a. a. Žano Maslausko vardas tapo neatsiejamas nuo aukščiausios kokybės avalynės Lietuvoje, o šiandien dirbtuvėse kuria jau antroji Maslauskų šeimos karta.
„Viskas prasidėjo 1995 metais mažame kioskelyje Kėdainiuose, – į praeitį sugrįžta B. Maslauskas. – Tėtis turėjo aiškų tikslą. Per vestuves jis mamai pasakė: „Vieną dieną mes turėsime avalynės fabriką.“ Nors tuo metu jis tebuvo pradėjęs kioske taisyti batus, – nusišypso apie tėčio užmojus pasakodamas Ž. Maslausko sūnus, ženklo „Mas Laus“ direktorius. – Taip, tėtis turėjo didelių ambicijų ir žinojo, kaip jas įgyvendinti.
Tėtis taisė batus, mokėsi gaminti avalynę. Ilgainiui vizija ėmė virsti realybe ir gimė „Batų namai“. Toks buvo pirmasis mūsų ženklo vardas.
Tėtis ištesėjo pažadą mamai – nors fabrikas mažytis, tačiau buvo. O šiandien mūsų kuriama rankų darbo avalynė „Mas Laus“ pasiekia Amerikos ir kitas pasaulio rinkas. Baltijos šalyse šiuo metu esame didžiausias nepriklausomas avalynės prekės ženklas.“
Studentas versle
B. Maslauskas į šeimos verslą atėjo 2016-aisiais, kai tėvai – Žanas ir Jurgita – antrame kurse studijavusio dvidešimtmečio sūnaus paprašė padėti – perimti sąskaitų rašymą ir kitus panašius darbus.
„Tuo pačiu metu dar dirbau ir banke, bet neatsisakiau padėti tėvams. Tada didelių ambicijų šeimos versle neturėjau, – pasakoja B. Maslauskas. – Tačiau ilgainiui pamačiau, kad šeimos verslą galime pakreipti visiškai kita linkme: nuo amato pereiti prie tikro verslo, turėti prekinį ženklą, kurti kolekcijas ir parduoti jas internetu.“
Batai ponioms – iš bagažinės
Netrukus virtualias duris atvėrė pirmoji internetinė „Batų namų“ parduotuvė. Tiesa, žvelgiant iš šiandienos perspektyvos, B. Maslauskui ji kelia šypseną.
„Parduotuvė buvo labai juokinga, – atvirai tarė verslininkas. – Batų nuotraukos buvo fotografuotos telefonu, bet elektroninė prekyba prasidėjo. Pamatėme, kad žmonėms įdomu. Iš klientų sulaukėme daug žinučių – jie norėjo pamatyti, pasimatuoti.
Taigi susikraudavau batus ir važiuodavau į Vilnių. Ponioms su poršais traukdavau ir rodydavau batus iš bagažinės, – prisiminęs juokiasi B. Maslauskas. – Tai tęsėsi kokį pusmetį.“
Po kurio laiko prekyba išskirtine rankų darbo avalyne iš bagažinės baigėsi. Ž. Maslausko kūriniai rado savęs vertą erdvę – Vilniaus prekybos centre „Ozas“ šeima atidarė fizinę parduotuvę.
Aut. past.
Fizinė parduotuvė sostinėje
Po kurio laiko prekyba išskirtine rankų darbo avalyne iš bagažinės baigėsi. Ž. Maslausko kūriniai rado savęs vertą erdvę – Vilniaus prekybos centre „Ozas“ šeima atidarė fizinę parduotuvę.
„Sekėsi labai gerai, todėl 2019 m. atidarėme parduotuvę ir Klaipėdoje. Per šį laikotarpį sparčiai užaugome: nuo 2017 m. pradžios – nulio – iki 2019 m. rugsėjį pasiektos 300 tūkst. eurų apyvartos. Ir tai – be jokių papildomų investicijų. Mados versle toks augimas pakankamai greitas“, – sako B. Maslauskas.
Pakeitė vardą
Lūkesčius pranokusi sėkminga plėtra Lietuvoje drąsioms ambicijoms išaugino sparnus. Maslauskai pasiryžo žengti į užsienio rinką.
Šiandien pats profesionaliai padedantis kitiems verslams kurti marketingo strategijas, B. Maslauskas atvirai pripažįsta tada, stokodamas patirties, padaręs visas įmanomas klaidas.
„Taip, augome sparčiai. Skamba gražiai, – publikos dėmesį sutelkė verslininkas. – Tačiau tas augimas buvo per greitas – mes jo nesukontroliavome.
Pasisamdyti marketingo profesionalų komandos finansinių galimybių tada neturėjome. Šeima manimi pasitikėjo ir viską atidavė į rankas 21-erių metų studentui, kuris galvojo, kad viską žino, – šypteli B. Maslauskas. – Nors augome greitai, bet sprendimai nebuvo gerai apgalvoti, todėl ilgainiui susidūrėme su daugybe problemų. Prekybos centrai mus, rankų darbo batų kūrėjus, įtraukė į kainų karą su tokiais masinės gamybos avalynės tinklais kaip „Danija“, „Eco“. O mes juk negalime konkuruoti kaina.
Bandymas patekti į užsienio rinką taip pat buvo labai skausmingas ir prisidėjo prie įmonės finansinių nuostolių. Neturėdami aiškios marketingo strategijos, su 20 tūkst. eurų investicija į feisbuko reklamą nusprendėme pabandyti įeiti į Amerikos rinką. Tokie pinigai JAV rinkoje tėra mažas lašas vandenyne, – karčia ir brangiai kainavusia patirtimi dalijasi šiandien profesionalus marketingo strategas B. Maslauskas. – Po kurio laiko buvome beveik visiškai bankrutavę. Padarėme daug klaidų – mūsų sprendimai nebuvo strateginiai, juos priimdavau pagal nuojautą.“
Lūkesčius pranokusi sėkminga plėtra Lietuvoje drąsioms ambicijoms išaugino sparnus. Maslauskai pasiryžo žengti į užsienio rinką.
Aut. past.
Feniksas pakilo iš pelenų
Nišinę prekę kurianti ir verslo iššūkių užgrūdinta Maslauskų šeima nepasidavė ir tąsyk. Įvertinusi padarytas klaidas, subrandino verslo strategiją ir galiausiai pakilo tarsi Feniksas iš pelenų.
„Išgyvenę bankroto laiką, nusprendėme viską keisti iš esmės. O ką darai, kai tavo verslui sunku? – retoriškai į konferenciją susirinkusios publikos paklausė verslininkas ir tuoj pat atsakė. – Žinoma, bandai plėstis.
Nuėjome į banką, iš naujo užstatėme turtą ir visus gautus pinigus investavome į marketingo priemones.“
Taip „Batų namai“ tapo tarptautiniam klientui įsimintinesniu ir solidžiai skambančiu „Mas Laus“.
„Vis tik ėmęsi naujo starto klaidų vėl neišvengėme, – pasakoja per trumpą laiką gausią įvairiausių viražų patirtį versle sukaupęs B. Maslauskas. – Tačiau klaidos – įdomiausia verslo dalis, todėl mėgstu apie jas kalbėti.
Viena didžiausių klaidų – tada mes nepadarėme elementaraus rinkos tyrimo, kad žinotume, ko nori ši rinka ir kaip turime judėti. Mūsų strategija rėmėsi nuojauta, bet to neužteko.“
Nišinę prekę kurianti ir verslo iššūkių užgrūdinta Maslauskų šeima nepasidavė ir tąsyk. Įvertinusi padarytas klaidas, subrandino verslo strategiją ir galiausiai pakilo tarsi Feniksas iš pelenų.
Aut. past.
Žinomi užsienyje
Kas atkaklus – to ir dangus. Analizuodami savo klaidas, sparčiai mokydamiesi ir gebėdami greitai persiorientuoti, Maslauskai pasiekė tikslą – šiandien šeimos auginamas verslas ir jo kūriniai žinomi užsienyje. „Mas Laus“ batų įsigyti gali klientai iš viso pasaulio. Paklaustas, kokios egzotiškiausios šalies grindiniu žingsniuoja Kėdainiuose sukurti batai, B. Maslauskas įvardijo Arabijos pusiasalyje esantį Katarą.
„Nors padarėme daug brangių klaidų, bet nutiesėme savo verslui kelią į Ameriką ir Jungtinę Karalystę, – sako tėčio įkurtą verslą plėtojantis B. Maslauskas. – Per įvairias platformas mus pamatė klientai iš skirtingų šalių, buvome pastebėti „Zalando“ (aut. past. – prekyboje mados prekėmis besispecializuojantis Vokietijos internetinės prekybos tinkas, veikiantis visoje Europoje). Partneriai ir klientai mato, kad esame kokybiškas ir patikimas prekinis ženklas.
Mūsų batais prekiauja ir „Zalando“ partnerių internetinės parduotuvės. Taigi žmonės iš viso pasaulio mus mato ir mumis pasitiki.“
Tolesni „Mas Laus“ plėtros planai kūnu turėtų tapti pavasarį, kai kėdainiečių siuvama avalyne bus pradėta plačiau prekiauti Amerikoje.
Viso pasaulio klientams kuriamus batus siuva meistrai Kėdainiuose ir partneriai Latvijoje.
Aut. past.
Atsisakė individualių užsakymų
„Visas fizines parduotuves uždarėme, palikome tik savame mieste – Kėdainiuose, – sako B. Maslauskas. – Dabar koncentruojamės į elektroninę prekybą. Taip pat atsisakėme individualių avalynės užsakymų, nes tai užima labai daug laiko, todėl yra išties brangu.“
Viso pasaulio klientams kuriamus batus siuva meistrai Kėdainiuose ir partneriai Latvijoje.
„Noriu padėkoti tėčiui, kad jis tada už mano tokias „dideles“ žinias mane pasamdė, – per dantį save – anuomet žalią marketingo specialistą – patraukia B. Maslauskas. – Tėčio dėka dabar aš esu čia ir tęsiu šeimos verslo tradiciją.“
Lapkričio pradžioje vykusių Kėdainių verslo apdovanojimų iškilmių metu tarptautinį prekinį ženklą „Mas Laus“ kuriančiai Maslauskų šeimai įteikta nominacija „Už šeimos verslo plėtojimą“.
Konferencijoje – verslo istorijos
Minint Verslo dieną, Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų Kėdainių filialo komanda verslo bendruomenę tradiciškai pakvietė į konferenciją. Šįsyk joje bandyta apžvelgti Kėdainių verslumo identitetą, kuris, kaip parodė verslininkų patirtys, prasidėjęs nuo nulio gali įsitvirtinti užsienio rinkose.
Publiką pasveikino Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų viceprezidentas Vidas Butkus bei rūmų Kėdainių filialo pirmininkas Egidijus Žaltauskas.
Konferenciją savo pranešimu „Vidinė ir krizių komunikacija. Kaip priversti savo darbuotojus dirbti dar geriau?“ pradėjo charizmatiškasis rašytojas, žurnalistas ir visuomenės veikėjas Giedrius Drukteinis, kuriam taip pat buvo patikėtas ir renginio moderatoriaus amplua.
Konferencijoje verslo plėtros istorijomis dalijosi šešių žinomų bendrovių atstovai: UAB „Dotnuva Baltic“, avalynės prekinį ženklą „Mas Laus“ valdančios UAB „Batų namai LT“, AB „Kauno grūdai“, UAB „Linėja Transport“, prekinį ženklą „Urbanfood“ kuriančios UAB „Kvalitetas“ ir UAB „Daumantai LT“.
Konferenciją puikaus humoro prisodrinta nata vainikavo studijų laikų bičiulių G. Drukteinio ir Kėdainių krašto muziejaus direktoriaus istoriko Rimanto Žirgulio panelinė diskusija „Kartų pasaulėžiūrų konfliktas iš verslo perspektyvos“.
1 Komentaras
Šaunuolis Benas, vertas tik geriausių žodžių, pagarba Žanui ir už kūrybą, ir už tokį užaugintą protingą sūnų.