Lytinis ugdymas: vis dar tabu ar svarbi jaunimo švietimo dalis?

 Lytinis ugdymas: vis dar tabu ar svarbi jaunimo švietimo dalis?

Piqsels.com nuotr.

Dovydas PASLAUSKAS

Rengiantis kalbėti apie lytinį jaunimo ugdymą ir švietimą negalima nepastebėti, jog visuomenė vis dar susiskirsčiusi į dvi puses. Vieni mano, jog lytinio ugdymo klausimus turėtų spręsti tėvai ir tai neturėtų būti įtraukta į švietimo procesus mokyklose, kiti – jog lytinio ugdymo temos jaunimui aktualios ir nepaprastai svarbios ugdant jaunus, smalsius ir savarankiškus piliečius, todėl apie tai kalbėti mokyklos suole ne tik reikalinga, bet ir būtina. Ar jaunimui reikalingas lytiškumo ir lytinis ugdymas? Ar ši tema jaunimui aktuali? Kas gali suteikti informacijos rūpimais klausimais bei kur jos ieškoti? Šių bei kitų klausimų pasiteiravome VšĮ Įvairovės ir edukacijos namų lytiškumo ugdymo, žmogaus teisių edukatorės bei mokymų vadovės Linos Januškevičiūtės.

Tema aktuali ir suaugusiam, ir jaunam

Pasak L. Januškevičiūtės, lytiškumo ugdymas – plati, daug aspektų apimanti ir aktuali tema tiek suaugusiam asmeniui, tiek jaunam.

„Sąvokos „lytinis švietimas“, „lytiškumas“ ir „lytinis ugdymas“ iš esmės papildo viena kitą ir yra neatsiejamos.

Lytinis švietimas ar ugdymas daugiau koncentruojasi į mūsų kūną, jo pokyčius, kas vyksta fiziologiškai brendimo metu, mūsų reprodukcinę sistemą, saugesnius lytinius santykius ir pan. Lytiškumo ugdymas apima labai platų spektrą: nuo fiziologijos iki psichologijos.

Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad lytiškumo ugdymas gilinasi ir į tai, kaip jaunas ar suaugęs žmogus jaučiasi su viskuo, kas vyksta su juo/ja, kaip priimti tuos pokyčius, kaip su tais jausmais išbūti.

VšĮ Įvairovės ir edukacijos namų lytiškumo ugdymo, žmogaus teisių edukatorė bei mokymų vadovė Lina Januškevičiūtė./Asmeninio archyvo nuotr.

Dažnai šios sąvokos yra dirbtinai supriešinamos, tarsi parodant, jog kažkuri dalis yra nereikalinga, negalima, tačiau iš tiesų lytiškumo ugdymas yra labai plati, daug įvairių aspektų apimanti tema, reikalinga ne tik jaunam, bet ir suaugusiam žmogui“, – apie tai, jog lytinio ugdymo tema yra aktuali, pasakojo L. Januškevičiūtė.

Tam tikrų įgūdžių ugdymas

Specialistės teigimu, lytiškumo ugdymas – tai tam tikrų įgūdžių ugdymas.

„Lytiškumo ugdymas – tai tam tikrų įgūdžių, užtikrinančių mūsų savivertės augimą, saugumą, ribų ir poreikių atpažinimą ir įvardinimą, sveikų ir lygiaverčių santykių kūrimą, ugdymas.

Labai dažnai atrodo, kad lytiškumas yra tik paauglystės tema – štai atėjo brendimas, prasidėjo „hormonų audros“ ir va čia ir dabar reikia kalbėtis, kažką daryti, reaguoti.

„Lytiškumo ugdymas – tai tam tikrų įgūdžių, užtikrinančių mūsų savivertės augimą, saugumą, ribų ir poreikių atpažinimą ir įvardinimą, sveikų ir lygiaverčių santykių kūrimą, ugdymas“.

L. Januškevičiūtė

Visgi, labai daug temų ateina iš pačios vaikystės – apie ribas ir saugumą, apie supratimą, kad visas kūnas yra svarbus ir vertingas, kad kito žmogaus ribų aš neturiu teisės peržengti ir kitas žmogus neturi šios teisės, kad yra svarbu kitą priimti tokį/tokią, koks jis/ji yra.

Tai yra pirmieji įgūdžiai, kuriuos turėtų mokėti vaikai, vėliau paaugliai ir pagaliau – suaugusieji.

Tikriausiai paklausus dabartinių suaugusiųjų daugelis iš jų turėtų įvairių skaudžių patirčių iš vaikystės ar paauglystės, kurios turėjo įtakos tiek savęs suvokimui ir priėmimui, tiek kito žmogaus priėmimui, tiek santykių kūrimui.

Patikimos, mokslu grįstos informacijos pateikimas jauniems žmonėms, leidimas jiems klausti ir gauti atsakymus į visus klausimus, kurie jiems svarbūs, diskusijos galimybė – tai parodymas jauniems žmonėms, kad jais yra pasitikima, kad šiomis temomis galima diskutuoti ne tik interneto pasaulyje, bet ir su suaugusiais žmonėmis, kurie yra arčiausiai jų.

Turbūt labai svarbu suvokti, jog lytiškumo temose jauni žmonės gyvena nuolat ir tik suaugusių žmonių atsakomybė yra tai, ar jie tas temas palies, ar leis tą padaryti nepatikimiems šaltiniams“, – kuo svarbi lytinio ugdymo tema, atskleidė L. Januškevičiūtė.

„Labai daug temų ateina iš pačios vaikystės – apie ribas ir saugumą, apie supratimą, kad visas kūnas yra svarbus ir vertingas, kad kito žmogaus ribų aš neturiu teisės peržengti ir kitas žmogus neturi šios teisės, kad yra svarbu kitą priimti tokį/ tokią, koks jis/ji yra. Tai yra pirmieji įgūdžiai, kuriuos turėtų mokėti vaikai, vėliau paaugliai ir pagaliau – suaugusieji“.

L. Januškevičiūtė

Situacija keičiasi

Specialistės manymu, šiais laikais lytinio ugdymo temos jau pradedamos priimti kaip neatsiejamos nuo jaunų žmonių gyvenimų.

„Situacija šiek tiek keičiasi – po truputį lytiškumo temos pradedamos priimti, kaip tos, kurios yra reikalingos, kaip tos, kurios yra neatsiejamos nuo jaunų žmonių gyvenimų.

Tiesa ir ta, jog dar labai dažnai lytiškumo ugdymas yra apipintas mitais, baimėmis, neapykanta ir įvairiais gandais, kurie ateina iš turimų nuostatų, nepasitikėjimo ir įvairių melagienų.

Visgi lytiškumo ugdymas yra labai skirtingas – kai kuriose mokyklose mokiniai turi kassavaitines pamokas, kitose – vos vieną kartą per metus. Dažnai tai atsitinka dar ir todėl, kad mokyklos bendruomenė būna labai susiskaldžiusi viena ar kita tema, tad galų gale jauni žmonės negauna jokios informacijos.

Kaip ir minėjau, jaunimas tos informacijos vis tiek ieškosi, tačiau tokiu atveju ne kur kitur, o pornografiniuose portaluose ar kituose ne visuomet patikimuose šaltiniuose“, – apie tai, jog lytiškumo ugdymui visuomenėje vis dar trūksta deramo dėmesio, pasakojo L. Januškevičiūtė.

Dažnai lytiškumo ugdymas yra apipintas mitais, baimėmis, neapykanta ir įvairiais gandais, kurie ateina iš turimų nuostatų, nepasitikėjimo ir įvairių melagienų“.

L. Januškevičiūtė

Vis dar tabu

Pašnekovės manymu, lytiškumo tema visuomenėje, nors po truputį priimama, tačiau vis dar yra tabu – apie ją bijoma, vengiama kalbėti.

„Lytiškumo tema vis dar yra tabu. Nors, kaip ir minėjau, ji po truputį yra priimama kaip reikalinga tema, tačiau šioje vietoje mes dirbame su įsisenėjusiomis nuostatomis – ar tai būtų apie lyčių stereotipus, ar tai būtų apie dėmesio rodymą kitam/kitai, ar tai būtų apie mūsų kūno priėmimą.

Neretai apie lytiškumo ugdymą suaugusieji sužino mokymų metu ir dažnai nustemba, kiek daug temų į jį įeina, kiek daug įvairių sluoksnių yra, kiek daug reikia žinoti informacijos ir kokių metodų yra šias temas gvildenti lengviau ir paprasčiau.

Dažnai sakome, kad apie lytiškumą su jaunais žmonėmis turėtų kalbėti tie asmenys, kurie nebijo ir nesigėdija šių temų, kadangi jauni žmonės labai greitai supranta, kad kažkuri tema yra nebūtinai patogi, lengva, tad būtinai išbandys ribas, o atstovėti jas – ne pats lengviausias išbandymas.

Jauni žmonės mėgsta provokuoti ir klausti įvairių, net ir labai asmeninių klausimų, tad žmogus, nusprendęs kalbėtis lytiškumo temomis, turi būti pasiruošęs įvairiausiems klausimams, temoms, pasidalinimams ir turi turėti ne tik patikrintų žinių, bet ir gebėti valdyti grupės procesus, konfliktus, atliepti grupės poreikius.

Labai svarbu suprasti, kad lytiškumo ugdymas nėra kažkokia pamoka, kurios metu pasakome jauniems žmonėms, koks gyvenimo kelias yra „pats teisingiausias“, veikiau kartu diskusijos metu, parodome, kiek įvairių kelių yra ir tik jie/jos patys/pačios gali nuspręsti, kuris kelias yra jų.

Tad kviečiame ir suaugusius nebijoti dalyvauti mokymuose – kai temos nėra paprastos ir lengvos, labai svarbu skirti laiko išbuvimui jose, refleksijai, pažinimui“, – apie tai, jog lytiškumo temomis nėra lengva kalbėtis, sakė specialistė.

Svarbu suprasti, kad lytiškumo ugdymas nėra kažkokia pamoka, kurios metu pasakome jauniems žmonėms, koks gyvenimo kelias yra „pats teisingiausias“, veikiau kartu diskusijos metu, parodome, kiek įvairių kelių yra ir tik jie/jos patys/pačios gali nuspręsti, kuris kelias yra jų“.

L. Januškevičiūtė

Stigmatizuotas visuomenės požiūris

Pašnekovės teigimu, visuomenėje vyrauja daug problemų, o ir lytinio ugdymo temos dažnai priimamos su išankstiniais stereotipais, vengiamos pripažinti ir dėl to jauniems žmonėms sunku pasitikėti ir apie tai kalbėti su artimaisiais, informacijos ieškoma kitur.

„Kaip žinia, Lietuva pirmauja tiek jaunų žmonių savižudybių skaičiumi, tiek nelabai žibame įvairių psichologinių problemų, valgymo sutrikimų kontekstuose, turime aplink daug neapykantos, smurto lyties pagrindu.

Lytiškumo ugdymas dažnai yra sutinkamas, kaip kažkoks priešas, kuris atkeliavo „iš kažkur ten toli“, kaip dalykas, kuris mums yra svetimas.

Tačiau juk mes visi ir visos gyvename su savo kūnu, jį prižiūrime, puoselėjame, stengiamės suprasti, kaip jis veikia, kaip jaučiamės vienoje ar kitoje situacijoje, kokie žmonės mums patinka, su kokiais žmonėmis mes norime kurti santykius, o su kuriais – nenorime turėti jokių ryšių. Juk tai yra mūsų kasdienos dalis, tad sakyti, jog lytiškumas yra kažkur toli – būtų didelė klaida.

Kuo labiau „mitizuojame“ lytiškumo ugdymą, tuo daugiau jauni žmonės informacijos ir pagalbos eina ieškoti kažkur kitur, o juk tikslas turėtų būti toks, kad jauni žmonės pasitikėtų savo artimiausias žmonėmis ir kreiptųsi į juos“, – teigė L. Januškevičiūtė.

Jos manymu, priimti lytiškumo temą gali padėti keletas paprastų patarimų.

„Pirmiausia reikėtų suprasti, kodėl man asmeniškai lytiškumo temos kelia tuos jausmus, kuriuos kelia (ar tai būtų pyktis, ar tai būtų pasipriešinimas, ar tai būtų nenoras) – dažnai tai ateina iš nežinojimo ar įvairių nuostatų turėjimo.

Mes visuomet tikime, kad ugdymas yra visko pagrindas, tad reikia gilinti savo žinias, skaityti, gauti daugiau informacijos apie tas temas, kuriose jaučiamės nesaugiai.

Tik susipažinus galime eiti į diskusiją, dialogą ir suprasti, kaip vienos ar kitos temos atsispindi jaunų žmonių gyvenimuose ar suaugusių žmonių gyvenimuose.

Ir turbūt svarbiausia – bendradarbiauti, kad jauni žmonės galėtų gauti geriausią pagalbą, kai jiems jos prireiks“, – įsitikinusi specialistė.

„Patikimos, mokslu grįstos informacijos pateikimas jauniems žmonėms, leidimas jiems klausti ir gauti atsakymus į visus klausimus, kurie jiems svarbūs, diskusijos galimybė – tai parodymas jauniems žmonėms, kad jais yra pasitikima, kad šiomis temomis galima diskutuoti ne tik interneto pasaulyje, tačiau ir su suaugusiais žmonėmis, kurie yra arčiausiai jų“.

L. Januškevičiūtė

Šeimos vaidmuo – labai svarbus

Pasak L. Januškevičiūtės, lytinio ugdymo temos tampa aktualios nuo mažų dienų, todėl šeimos vaidmuo, atsakant į įvairius jaunimui iškylančius klausimus lytinio ugdymo temomis, yra labai svarbus.

„Lytiškumo ugdymas visų pirma ir atsiranda šeimoje nuo pat gimimo, tad pačius pirmus žingsnius šioje temoje padeda ne kas kitas, o tėvai, globėjai, artimieji. Tačiau neretu atveju net ir artimiausioje aplinkoje šios temos pasidaro tabu arba tos, apie kurias reikės sužinoti „kai paaugs“, arba niekada.

Net ir mažiems vaikams nuolat kyla įvairiausių, su lytiškumu susijusių klausimų, kadangi jie gyvena tarp žmonių, mato, kas vyksta, kad žmonės skiriasi, kad žmonės kuria ir puoselėja santykius, kad bendrauja tarpusavyje.

Negavus atsakymų, jaunimas atsakymus gauna kieme, darželyje, vėliau mokykloje, geriausių draugų kompanijoje, tačiau ne iš patikimiausių šaltinių.

Labai svarbu, kad jauni žmonės pasitikėtų savo tėvais, globėjais, artimaisiais ir galėtų kreiptis tuomet, kai jiems kyla klausimų, kai jie susiduria su nemalonia situacija ar kai jiems trūksta žinių viena ar kita tema.

Turbūt mano kvietimas ir linkėjimas būtų toks – kad lytiškumo temas pradėtume atverinėti šeimoje, kad jauni žmonės jau nuo mažų dienų turėtų įgūdžių, reikalingų savęs priėmimui, ribų nubrėžimui, saugesnių ir lygiaverčių santykių kūrimui.

Tą reikėtų daryti jaukiai, priimant jauno žmogaus patyrimą, klausimus, priimant tai, kad jų nuomonė gali visiškai skirtis nuo suaugusiųjų nuomonės, negėdinti ir nesmerkti, o verčiau palaikyti ir parodyti, jog jie jums rūpi“, – apie šeimos vaidmenį ir svarbą lytinio ugdymo klausimais atviravo specialistė.

Informacija internete – nebūtinai patikima

L. Januškevičiūtės teigimu, dažnai informacijos lytinio ugdymo klausimais jauni asmenys ieško internete. Tačiau informacija, rasta internete, nebūtinai yra patikima, saugi ir užtikrina visus atsakymus rūpimais klausimais.

„Turbūt labai dažnai paaugliai įvairios informacijos susirenka internete. Kai kurie portalai, įvairūs žmonės pateikia amžiui pritaikytą ir svarbią, mokslu grįstą informaciją. Visgi, nemažai svetainių yra pornografinio turinio, kuris nėra tinkamas ir pritaikytas jauniems žmonėms.

Dėl smalsumo, noro sužinoti, informacijos negavimo, jauni žmonės pasitiki, kad tai, ką mato tuose vaizduose – yra tikrovė. Visgi tai netiesa ir reikia suprasti, jog pamatytų vaizdų nebegalime atmatyti, tad tą informaciją jauni žmonės gali imti taikyti ir savo kuriamuose santykiuose.

Svarbu, kad jauni žmonės mokytųsi ne tik kaip susirasti informaciją, bet ir tai, kaip ją atsirinkti, vertinti kritiškai, ne aklai pasitikėti, o visų pirma pagalvoti, kokius jausmus ta informacija jiems suteikia ir kaip jie  gali ją pritaikyti“, – jog ne visa informacija randama internete gali būti patikima, aiškino L. Januškevičiūtė.

Turinčius klausimų ragina kreiptis

Ieškančius informacijos lytinio ugdymo klausimais ir temomis L. Januškevičiūtė ragino kreiptis per socialinius tinklus arba į kompetentingus specialistus.

„Jaunus žmones visuomet kviečiame „pasekti“ mūsų socialinės paskyros Instagram profilį ,,lytiskumo_namai“ – ten ne tik atsakinėjame į gautus tikrus tikrų jaunų žmonių klausimus, bet galima siųsti ir naujus klausimus, kurie neramina, bei gauti atsakymus.

Taip pat galima kreiptis į „Vaikų liniją“ ir „Jaunimo liniją“ – ten dirba apmokyti savanoriai, kurie ne tik išklauso, bet ir išbūna su visomis temomis, kurios tuo metu yra svarbios.

Instagram platformoje yra ir dar daugiau naudingų profilių lytiškumo temomis, tad tai yra viena iš prieigų gauti informacijos. O apskritai labai skatiname kreiptis į mokyklos švietimo pagalbos specialistus: psichologus, socialinius darbuotojus, sveikatos priežiūros specialistus, kurie gali išklausyti, priimti, palaikyti, suteikti reikiamos informacijos“, – kvietė L. Januškevičiūtė.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


Rekomenduojami video