Kokią ugdymo įstaigą pasirinkti specialiųjų poreikių vaikui?
Gimus vaikui iškart pagalvojame apie tolimesnius jo ugdymo veiksmus. Registruojame į darželius, vėliau renkamės mokyklą. Tėvai, auginantys ikimokyklinio amžiaus specialiųjų poreikių turintį vaiką, dažnai susiduria su dilema: ką pasirinkti – auginti mažylį namuose, integruoti jį į įprastą ikimokyklinio ugdymo įstaigą ar grupę ar patikėti savo atžalą specialiųjų poreikių vaikus ugdantiems pedagogams?
Ką tėvams, auginantiems specialiųjų poreikių vaiką, šiandien gali pasiūlyti mūsų miesto švietimo sistema, kokios yra galimybės suteikti negalią turinčiam vaikui jo poreikius atitinkantį ugdymą, pasakoja Kėdainių lopšelio-darželio „Vyturėlis“ direktorė Audronė Vanagienė ir lopšelio-darželio „Pasaka“ vadovė Audronė Rokienė.
Pasak lopšelio-darželio „Vytirėlis“ direktorės A. Vanagienės, siekdamos įgyvendinti valstybinės švietimo strategijos nuostatas – švietimo prieinamumą, socialinį teisingumą ir kiekvieno besimokančiojo ugdymo kokybę, ugdymo įstaigų bendruomenės stengiasi atverti duris kiekvienam norinčiajam jose mokytis. Tačiau švietimo prieinamumas nėra vien atviros durys, tai ir galimybė mokytis saugioje, tinkamoje aplinkoje, t. y. aplinkoje, kurioje kiekvienas besimokantysis būtų ugdomas pagal jo galimybes, poreikius bei polinkius.
„Lopšelis-darželis „Vyturėlis“ – bendrojo tipo ikimokyklinio ugdymo įstaiga, kurioje veikia trys specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų grupės. Jas gali lankyti vaikai, turintys kalbos ir komunikacijos bei kompleksinius sutrikimus.
Atsižvelgiant į sutrikimą ir jo laipsnį, vaikai ugdomi pagal bendrą amžiaus grupės programą, individualizuojant ugdymą, sudarant individualią ugdymo programą, tenkinančią bendravimo, pažinimo, motorikos, kalbos, savitarnos ugdymo poreikį. Stengiamasi atliepti tėvų lūkesčius, palengvinti jų vaikų integraciją į visuomenę. Tėveliai, atsižvelgdami į vaiko sutrikimų pobūdį, sunkumo laipsnį, individualias ypatybes, gali apsispręsti, kokios ugdymo formos jie pageidauja. Svarbu, kad vaikas gautų visą reikalingą pagalbą, adekvačiai patenkinančią jo poreikius“, – informuoja A. Vanagienė.
Patyrę specialistai
Specialistai, dirbantys lopšelyje-darželyje „Vyturėlis“ pasižymi ne tik aukšta kvalifikacija, bet didžiule meile ir pakantumu vaikams.
Kaip tikina A. Vanagienė, įstaigoje užtikrintas švietimo paslaugų prieinamumas, teikiama pedagoginė, psichologinė ir socialinė pagalba tiek vaikui, tiek šeimai.
„Pagalbą teikia specialistai: psichologas, socialinis pedagogas, specialusis pedagogas, logopedas, masažuotojos, visuomenės sveikatos specialistė, gydytoja, kurie individualių veiklų metu lavina vaikų kalbą, skatina pažinimo procesų lavėjimą, normalizuoja raumenų tonusą, koreguoja laikyseną: šiuo metu 53 vaikams dėl kalbos ir komunikacijos sutrikimų teikiama logopedo pagalba, dėl raidos ir kalbos sutrikimų parengtos ir pritaikytos programos ir teikiama spec. pedagogo pagalba 26 vaikams, 50 vaikų masažuotoja taiko masažą ir gydomąją mankštą, 42 vaikams pagalbą teikia socialinis pedagogas, 40 vaikų – psichologas“, – vardija A. Vanagienė.
Pagalbą teikia jau 30 metų
Regos sunkumų, judesio ir padėties, kalbos ir komunikacijos sutrikimų turintiems vaikams specialių pedagogų pagalbą gali pasiūlyti ir Kėdainių lopšelis-darželis „Pasaka“.
Šios įstaigos vadovė A. Rokienė pasakoja, kad „Pasakoje“ jau 30 metų teikiama pagalba šeimoms, kuriose auga vaikai, turintys įvairių regėjimo sutrikimų. Čia dirba gydytojas oftalmologas ir specialistas, dirbantis su oftalmologine medicinine įranga, kuri padeda vaikams atlikti akių mankštą, koreguoja regėjimą. Tėvams nereikia vaiko kasdien vežioti į polikliniką, kad atliktų gydytojo oftalmologo paskirtus nurodymus.
Pedagogai, turintys didelę darbo patirtį, parenka specialias priemones, nurodo vaikams, turintiems regėjimo sutrikimus, kokioje padėtyje žaisti, piešti, kaip saugiai atlikti fizinius pratimus, pataria tėvams, koks apšvietimas privalo būti jų namuose, kokio režimo privaloma laikytis, kokia turi būti vaiko mityba.
Judesio ir padėties sutrikimus, neurologinių susirgimų pasekmes šalina kineziterapeutas ir masažuotojas. Kalbos ir komunikacijos sutrikimus koreguoja logopedai ir grupių auklėtojai. Specialusis pedagogas padeda vaikams, kurie turi vidutinių, didelių ir labai didelių specialiųjų poreikių. Psichologo pagalba teikiama ne tik vaikams, bet ir jų šeimoms, pedagogams. Socialinis pedagogas gelbsti mamoms, tėčiams, tvarkant buities problemas, padeda specialiųjų poreikių vaikams adaptuotis draugų būryje.
„Nuo 2014 metų rugsėjo 1 dienos visi į mūsų lopšelį-darželį atvykstantys vaikai ugdomi drauge su vaikais, kurie yra visiškai sveiki. Tolerancija šalia esančiam specialiųjų poreikių vaikui ugdoma nuo vaikystės. Kai kurie tėvai pradžioje baiminasi pamatę, kad grupę lanko „kitoks“ vaikas, bet įsitikina, kad jų vaikas, būdamas sveikas, ir nuo mažų dienų matydamas ir jausdamas vaiką, turintį specialiųjų ugdymo poreikių, augs jautresnis, nekils noras juoktis ir žeminti kitaip atrodantį žmogų“, – teigia lopšelio-darželio „Pasaka“ direktorė A. Rokienė.