Ar užtikrinamas kokybiškas ikimokyklinis ugdymas?
Apie ikimokyklinio ugdymo svarbą kalbama vis daugiau. Užsienio šalių praktika rodo, kad kokybiškas ikimokyklinis ugdymas daro teigiamą įtaką vėlesniais vaiko formavimosi etapais. Tačiau ne visi tėvai įvertina ikimokyklinio ugdymo naudą, ne visi gauna vietą tame darželyje, kurio nori, tada, kada šeimai palanku. Galų gale, kas yra kokybiškas ikimokyklinis ugdymas?
Kas yra kokybiška?
2011 metais LR Švietimo ir mokslo ministerijos problemos analizėje teigiama, kad tęstinių tyrimų duomenys rodo, jog didžiausią naudą iš ikimokyklinio ugdymo jauniausiajame amžiuje (pirmaisiais gyvenimo metais) gauna kūdikiai iš skurdžių, rizikos grupės šeimų, kuriose patiria nuolatinį skurdą, sensorinį ir emocinį nepriteklių, yra nepakankamai prižiūrimi. Vis dėlto tyrėjai teigia, kad žalą gali daryti nekokybiškos kūdikių ugdymo programos, kurios gali lemti padidėjusį vaiko nesaugumo jausmą.
Įvairiose šalyse atlikti tyrimai (taip pat ir tęstiniai) rodo, kad ikimokykliniame amžiuje formuojasi pažintiniai vaiko gebėjimai, kurie lemia jo sėkmę pradėjus lankyti mokyklą. Tikslingas ikimokyklinis ugdymas daro teigiamą poveikį mokymosi pasiekimams, tolesnei socialinei ir emocinei raidai. Tačiau teigiamas ikimokyklinio ugdymo poveikis vaiko kalbos, pažintinei, emocinei ir socialinei raidai priklauso nuo pedagoginio proceso, pedagogo ir vaiko sąveikos ypatumų.
Tačiau trūksta patikimos informacijos apie tai, kas lemia ikimokyklinio ugdymo programų kokybę ir kokios programos gali būti laikomos kokybiškomis.
Kokybės net nevertina
Tuo tarpu Valstybės kontrolės pernai metais paskelbtos valstybinio audito ataskaitos išvados griežtos – Lietuvoje neužtikrinama, kad visiems vaikams, ypač tiems, kurie auga nepalankioje aplinkoje, ikimokyklinis ugdymas būtų prieinamas. Maža to, ikimokyklinio ugdymo auklėtojų darbo sąlygos sudėtingos, neretai dirbama perpildytose grupėse, dažnai nepajėgios skirti pakankamai dėmesio kiekvienam vaikui, o jų darbo užmokestis – mažiausias iš visų pedagogų. Nesukurta ikimokyklinio ugdymo programą vykdančių įstaigų veiklos išorinio vertinimo sistema. Savarankiškus ikimokyklinio ugdymo programą vykdančių įstaigų vertinimus atliko tik 5 iš 60-ies savivaldybių. Trečdalis savivaldybių nevertino savo įstaigų vaikų ikimokyklinio ugdymo programų.
Nežinant, kokia ugdymo kokybė, sunku kryptingai planuoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimą, suteikti pagalbą įstaigų vadovams, užtikrinti kokybišką ugdymą kiekvienam vaikui pagal poreikius.
Svarbu pažeidžiamiausiems
Nors ikimokyklinis ugdymas nėra privalomas, savivaldybė turi įrankių, kaip užtikrinti, kad socialinės rizikos šeimose augantys vaikai privalomai lankytų darželius. Juose bent jau būtų užtikrinama, kad vaikas bus pavalgęs, augs šiltai, galės socializuotis bei lavintis tam pritaikytoje aplinkoje. Tačiau audito rezultatai rodo, kad daugiau kaip trečdalis (36 proc.) socialinės rizikos šeimose augančių vaikų iki 5 metų nedalyvavo ikimokyklinio ugdymo procese, nes savivaldybės neskyrė privalomo ugdymo, neorganizavo vežiojimo į ikimokyklinio ugdymo programą vykdančias įstaigas. Ikimokyklinis ugdymas šiems vaikams reikalingiausias: nedalyvaudami jame vaikai praranda geresnių pasiekimų galimybę ateityje, didėja rizika, kad jie bus priklausomi nuo socialinių išmokų ir liks atskirtyje.
Kėdainių situacija
Štai Kėdainių rajono savivaldybėje privalomas ikimokyklinis ugdymas nenustatytas nė vienoje šeimoje.
„Privalomą ikimokyklinį ugdymą galima nustatyti, tą sprendžia administracijos direktorius. Bet tokių atvejų savivaldybėje neturime. Tačiau teoriškai tai įmanoma – jei šeima socialiai remtina, ten susidaro krizinė situacija, o vaikai nelanko darželio – tada būtų tvarkomi dokumentai, kad vaikas privalomai lankytų darželį“, – komentavo savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas Julius Lukoševičius.
Savivaldybės pateikti duomenys rodo, kad tik pusė socialinės rizikos grupės šeimose augančių vaikų lanko darželius. Lopšelinio amžiaus vaikai į lopšelius neina ir yra auginami namuose.
„2019 m. rugsėjo mėn. duomenimis, Kėdainių rajono savivaldybėje turėjome 163 vaikus (1–5 metų amžiaus), kurie auga šeimose, patiriančiose socialinę riziką. Iš jų 82 (50 proc.) yra ugdomi pagal ikimokyklinio ugdymo programą, 76 (46,6 proc.) vaikai yra vienerių–dvejų metų amžiaus ir juos augina tėvai patys, 5 vaikai neugdomi, nes gyvena kaimo vietovėje didesniu kaip trijų kilometrų atstumu nuo švietimo įstaigos“, – informavo Švietimo skyriaus specialistė Rasa Petrėtienė.
[quote author=“Aut. past.“]Šiuo metu rajono ikimokyklinio ugdymo įstaigose yra 47 laisvos vietos. Lopšeliuose laisvų vietų nėra, daugiausiai laisvų vietų yra penkiamečiams vaikams.[/quote]
Skaičius auga
Vis dėlto Švietimo skyriaus duomenimis, kasmet vis daugėja vaikų, kurie lanko darželius – tėvai ima vis aiškiau suprasti ankstyvojo ugdymo naudą.
„Mūsų skaičiavimu, rajone apie 80 proc. 1–5 metų amžiaus vaikų lanko darželius.
Tyrimai rodo, kad kuo ankstesnis institucinis ugdymas, tuo geresni vaiko vystymosi rezultatai. Labai svarbu stiprinti ankstyvąjį ugdymą iki penkerių metų. Kai kurios šalys įvedė privalomą ikimokyklinį ugdymą jau 3 ar 4 metų vaikams“, – kalbėjo J. Lukoševičius pridurdamas, kad pasigirdę planai mokyklinį ugdymą pradėti nuo 6-erių metų lems, jog penkiamečiai jau lankys priešmokyklines grupes, kurios yra privalomos.
„Duomenys gerėja, vis daugiau šeimų supranta ankstyvo ugdymo naudą ir leidžia vaikus į darželius. Pas mus darželių prieinamumas yra tikrai geras, kaimo vietovėse išlaikome mokyklos skyrius, kur yra darželiai. Jei nėra kaimo teritorijoje buvusio darželio, yra jungtinės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo grupės. Tarkim, Gudžiūnuose nėra darželio, bet skyriuje turime 10 ikimokyklinukų ir 3 priešmokyklinukus. Šlapaberžėje mokinių nebeliko, bet išlaikome mišrią grupę, kurioje yra 9 ikimokyklinukai ir 3 priešmokyklinukai. Tokių mišrių grupių visame rajone yra 14 skyrių – kur nėra mokinių, bet yra 1–6 metų amžiaus vaikai“, – komentavo skyriaus vedėjas.
Laisvų vietų dar yra
Šiuo metu rajono ikimokyklinio ugdymo įstaigose yra 47 laisvos vietos. Lopšeliuose laisvų vietų nėra, daugiausiai laisvų vietų yra penkiamečiams vaikams.
Rugsėjo pradžios duomenimis, 2 laisvos vietos yra „Aviliuke“ dvimečiams vaikams, 8 laisvos vietos skirtinguose darželiuose trimečiams vaikams, daugiausiai – 22 laisvos vietos yra penkiamečiams vaikams.
Sausio pradžioje duomenis ketinama atnaujinti.