Vienas iš didžiausių Kėdainių pasiekimų – lyderystė švietimo srityje
Vienas iš didžiausių tiek praėjusių, tiek ir pastarųjų keliolikos metų Kėdainių pasiekimų – lyderystė švietimo srityje. Čia per daugiau kaip dešimtmetį įvykdyta švietimo sistemos reforma yra laikoma viena iš pažangiausių Lietuvoje. Tokia, į kurią gali lygiuotis kiti rajonai.
Kėdainiai vertinami kaip vieni iš pažangiausiai ugdantys moksleivius, tą byloja ir kasmet skelbiami žurnalo „Reitingai“ švietimo įstaigų vertinimai. Jau net nekalbant apie tai, kad šiame rajone veikia ir verslininkės Jolantos Blažytės bei Šviesiosios gimnazijos pedagogų įkurta Sėkmės ir lyderystės mokykla, kurioje ugdymo metodai – itin inovatyvūs ir pažangūs. Kas Kėdainių rajonui padeda išlikti Lietuvos švietimo sistemos aukštumose?
Ilgametės lyderės
Kėdainių rajono savivaldybėje pagal reitingus absoliuti lyderė yra Kėdainių šviesioji gimnazija. Itin aukštus pasiekimus demonstruoja ir „Atžalynas“.
Šios dvi švietimo įstaigos gali džiaugtis kasmetiniais pasiekimais, kurie yra ne kas kita, kaip ilgus metus trunkančio nuoseklaus darbo rezultatas.
„Rezultatais galima pasidžiaugti, nes seniai taip buvo, kad tiek krašto gimnazijų patektų tarp penkiasdešimties geriausiųjų, pagal vieno ar kito dalyko mokymą.
Aišku, dominuoja Šviesioji gimnazija ir Kėdainių „Atžalyno“ gimnazija. Labai džiugina, kad Šviesiojoje gimnazijoje akademinei sričiai skiriamas didelis dėmesys. Tą rodo vertinimas pagal olimpiadų rezultatus.
Dar prieš trejus metus pagal šiuos rezultatus Šviesioji gimnazija buvo 55-oje sąrašo vietoje, kasmet ji gerino rezultatus ir šiemet jau yra 10 vietoje iš 104 šalies gimnazijų!
Matome, kad geografijos mokymas yra aukštoje trečioje vietoje.
Aukštesnes mokyklų pozicijas lemia labiau motyvuoti mokiniai, dirbantys aukštesnės kvalifikacijos mokytojai, laboratorijos ir geriau aprūpinti mokymo kabinetai“, – kalbėjo Kėdainių rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas Julius Lukoševičius.
Tarp pačių geriausių
Visoje Lietuvoje yra 332 gimnazijos. Šiųmečiai „Reitingai“ išrinko Top 50 šalies gimnazijų ir jas surikiavo pagal pagrindinių dalykų valstybinių brandos egzaminų rezultatus. Galima džiaugtis, kad net keturios krašto gimnazijos buvo pastebėtos ir įvertintos, kaip vienos iš geriausių visoje šalyje.
Šviesioji gimnazija matoma net pusėje šių lentelių, „Atžalynas“ ir Šėtos gimnazija – dviejose, Krakių M. Katkaus gimnazija – vienoje iš 12 lentelių.
Šviesioji gimnazija patenka ir į Top 10 visų šalies gimnazijų pagal olimpiadų rezultatus. Nepaisant to, kad šie metai olimpiadoms buvo ypač nepalankūs, gimnazija ėjo iki galo – net 9 moksleiviai į Kėdainius parvežė prizines vietas.
Kaip yra sakiusi Kėdainių šviesiosios gimnazijos direktorė Violeta Liutkienė, sėkmę nulemia mokytojų darbas, nesužeminti reikalavimai mokiniams, pažymio vertės nenuleidimas, motyvacija dirbti.
Net penki šios gimnazijos mokytojai „Reitingų“ žurnale buvo įvardinti, kaip Mokytojai iš didžiosios raidės – tie, kurie užmezga glaudų ryšį su moksleiviais ir geba pasiekti puikių rezultatų.
Į geriausiųjų sąrašą pateko ir trys „Atžalyno“ gimnazijos pedagogai.
„Atžalyno“ direktorius Gintaras Petrulis yra minėjęs, kad skeptiškai vertina mokyklų reitingavimą, tačiau be abejonės, aukšti rezultatai širdį glosto tiek jam, tiek visai mokyklos bendruomenei.
[quote author=“Aut. past.“]Šviesioji gimnazija patenka ir į Top 10 visų šalies gimnazijų pagal olimpiadų rezultatus. Nepaisant to, kad šie metai olimpiadoms buvo ypač nepalankūs, gimnazija ėjo iki galo – net 9 moksleiviai į Kėdainius parvežė prizines vietas.[/quote]
Ne pirmus metus
Švietimo sistemoje ilgus metus dirbusi bei ne vienerius metus rajono Tarybos Švietimo ir kultūros komitetui vadovaujanti Tarybos narė Nijolė Naujokienė pastebi, kad mūsų krašto gimnazijos išsako aiškią poziciją visai Lietuvai – ne tik dažniausiai linksniuojamos didmiesčių gimnazijos geba kokybiškai paruošti mokinius.
„Kiekvieno kėdainiečio širdį paglosto pamačius, kad tarp šalies mokyklų lyderių puikuojasi ir Kėdainių rajono mokyklos. O kai metai iš metų tos pačios mokyklos rikiuojasi įvairių reitingų ir pasiekimų lentelių solidžiose eilutėse su pakankamai aukštais įvertinimais, rodo, kad rajono švietimo bendruomenė yra stipri, o rajone formuojama švietimo politika eina kryptingai ir atitinka šios dienos aktualijas.
Iš „Reitingų“ žurnale pateiktų rezultatų matau, kad geriausiai moksleivius tam tikruose mokymo dalykuose gali paruošti ne tik visur įvardijamos elitinės didmiesčių gimnazijos. Tą kuo puikiausiai parodo mūsų Kėdainių miesto gimnazijų reitingas“, – sako N. Naujokienė.
Aklai vertinti neverta
N. Naujokienės teigimu, jokie reitingai neatspindi tikrosios mokymo vertės, nes mokykla – ne tik balai ir rezultatai. Tai daug didesnė ir sunkiai įvertinama ugdymo visuma. Mokyklose ugdomos asmenybės ir klojami jų vertybiniai pamatai, o tą kažin ar įmanoma įvertinti. O „Reitingų“ žurnalas neretai į švietimo bendruomenę įneša ir chaoso.
„Visų pirma, sudarant reitingus turi būti aiškus ir gana konkretus tikslas bei tikslus įvardijimas, ką mes norime įvertinti. Vertinti bet ką, neatsižvelgiant į valstybės švietimo politikos esmines užduotis, švietimo strategiją – ne kažkas.
Dar blogiau, kai nėra aiškios švietimo strategijos ir vizijos. Mokyklų reitingavimo rezultatai labai panašūs į eilę apsipirkti sustojusių pirkėjų: šiandien vieni pirmiau atėjo, nes turi didesnį norą ir finansines galimybes, o ryt bus kiti. Tačiau „sustatytų“ į eilę mokyklų pasekmės yra sudėtingesnės ir skausmingesnės. Juk reitingai daro didelę įtaką tam, į kokias mokyklas tėvai ves savo vaikus ir kaip į jas žiūrės vietos bendruomenė“, – sako pašnekovė.
Ar reikia „gėdos lentos“?
Jau ne pirmas ir, panašu, ne paskutinis kartas, kai „Reitingai“ duria pirštu į tas ugdymo įstaigas, kurioms sekasi ne taip gerai, kaip kitoms. Tik ar tas dūris pirštu gali paveikti mokyklos bendruomenę eiti kita linkme?
„Mane labai suneramino paskelbtos Žurnalo „Reitingai“ kūrėjų „gėdos lentos“. Akivaizdžiai nurodyta mokykloms jų vieta, kur yra bėdų dėl mokyklų tinklo pertvarkos plano efektyvumo. Ir, žinoma, paskaičiuota, kiek atskirose ugdymo įstaigose kainuoja vieno mokinio išlaikymas ir ar įdėtos didelės lėšos atsispindi rezultatuose.
Neatsispindi. Ir mes tai jau seniai žinome.
Ir kas iš to? Ar kai kurie vietos politikai žiūrės atsakingiau ir neužsiims beprasmėmis kalbomis ir pataikaujančiu rinkėjams elgesiu? Nemanau.
Lyginti mokyklas pagal atskirus kriterijus ir vertinti galima, net ir reikalinga, kad analizuotume, tartumės, diskutuotume ir spręstume. Bet surikiuoti visas per 350 mokyklų į bendrąsias eiles – sakyčiau, gana neatsakinga. Ir ypač COVID-19 pandemijos metu, kai visi ir taip gyvena įtampose ir baimėse, kurias mes sukūrėme patys ir jas toliau didiname.
Mokyklas vertiname ir renkamės pagal daugybę kriterijų. Yra juk ir individualūs tėvų, vaikų, bendruomenės poreikiai.
Manau, kad tėvai ieško tokios mokyklos, kurioje vaikas galėtų netrukdomas skleisti savo galias – tiek intelektines, tiek dvasines, tiek fizines. Kokie reitingai tai parodo?
Ir be reitingų aiškios mūsų rajono stipriosios mokyklos. Jų yra ne viena. Kiekviena rajono mokykla turi savo veidą ir savo įdirbį.
Džiugu, kad rajone yra mokyklų, kurių pedagogai randa unikalias strategijas, savitus priėjimo kelius prie vaikų, kurie šiandien gyvena gana sudėtingoje aplinkoje“, – sako N. Naujokienė.