„Kėdbusui“ ieškos investuotojo: reikės bent 15 mln. eurų
Savivaldybės politikai priėmė principinį sprendimą, kuris artimoje ateityje nulems viešojo transporto paslaugas teikiančios įmonės „Kėdbusas“ likimą. Apsispręsta skelbti viešąjį konkursą, kuriame savivaldybės įmonė galės dalyvauti kartu su investuotoju, o kas tas investuotojas bus, rinksis pats „Kėdbusas“. Tiesa, apie šį vieną iš didžiausių ir svarbiausių pastarojo meto sprendimų Kėdainių rajono savivaldybės administracija nematė reikalo iš anksto informuoti visų tarybos narių, todėl dalis jų buvo šokiruoti, kai pamatė, kad po ilgos tylos staiga dėl „Kėdbuso“ sugalvotos tokios permainos.
Sutartis su „Kėdbusu“ baigsis kitąmet
Savivaldybė turi teisę skelbti viešąjį konkursą, kuris lems, kas gi teiks viešojo transporto paslaugas rajone.
Detaliai išnagrinėjus situaciją, teisės aktų reikalavimus ir įvertinus šiuo metu teikiamos paslaugos efektyvumą ir racionalumą bei atsižvelgiant į tai, kad 2025 m. kovo 23 d. baigiasi savivaldybės su UAB „Kėdbusas“ sudarytos Viešųjų paslaugų teikimo vežti keleivius vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais ir nuostolių kompensavimo sutartis, siūlomas organizuoti keleivių pervežimo vietinio (miesto ir priemiesčio) reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais paslaugos Kėdainių rajono savivaldybėje viešąjį pirkimą.
„Kėdbusui“ laikinai vadovaujantis Regimantas Valiauskas „Rinkos aikštei“ teigė puikiai žinantis, kokie yra savivaldybės planai, ir kad tokio konkurso skelbimas yra visiškai normali ir įprasta praktika.
Nori pakeisti visą autobusų bazę per 3 metus
Kaip sakė Kėdainių savivaldybės vicemerė Virginija Baltraitienė, skaičiuojama, kad įmonei reikia 33 naujų autobusų, o tam reikės didelių investicijų.
„Norint užtikrinti paslaugos teikimą tokį, koks turi būti XXI amžiuje, buvo pasirinktas variantas pirkti paslaugą. Mūsų apsisprendimas ir siūlymas toks, kad viešajame pirkime dalyvautų „Kėdbusas“, būtų daroma jungtinės veiklos sutartis su investuotoju, kuris galėtų per 2-3 metus atlikti tas investicijas, kurių reikia.
Iš viso reikia 33 naujų autobusų, tad planas yra per 1,5 metų sutvarkyti miesto autobusų bazę, dar per kitus 1,5 metų – kaimo maršrutų autobusus“, – sakė ji.
Tiesa, ji pridūrė, kad studijoje, kurią buvo užsakęs buvęs „Kėdbuso“ vadovas Remigijus Naujokas, buvo suskaičiuota, kad radikaliam įmonės atnaujinimui reikia 17 mln. eurų, tačiau savivaldybė tikisi išsisukti su kiek mažesne – 15 mln. eurų suma.
„Kėdbusas“ pats rinksis investuotoją ir galima nuspėti, ką pasirinks – įmonės valdyboje yra „Kautros“ atstovas, o ši įmonė jau seniai taikėsi pas mus ateiti“. V. Vanagas
Tartis su tarybos nariais nematė reikalo
Tiesa, anksčiau buvo suburta darbo grupė, kuri pateikė galimus penkis „Kėdbuso“ veiklos planus, kurie labai jau ilgai rūgo mero ar kitų valdininkų stalčiuose, nors ir buvo prašoma traukti juos į dienos šviesą ir sėsti atvirai diskusijai.
Deja, atviros diskusijos nebuvo, bet savivaldybės administracija planus panagrinėjo ir išsirinko vieną. O tada jį primetė visiems krašto politikams.
„Išanalizavus penkis variantus, kuriuos pateikė darbo grupė, nusprendėme rinktis tokį variantą, (koks dabar pristatytas – aut. pastaba), nes savivaldybė pati tokių pinigų neturi.
Palaipsniui investuoti pinigus taip pat ne variantas.
Jau dabar 129 tūkst. eurų nuostolis įmonėje, o tik ketvirtis metų praėjo. Tai čia tik nuostoliai, apie autobusų parko atnaujinimą net neina kalba“, – sakė V. Baltraitienė.
Paklausta, kodėl apie tokį didelį ir svarbų sprendimą nebuvo tartasi su krašto politikais, vicemerė įžūliai atšovė: „Aš nežinau, ar pasitarimus reikia daryti su visais tarybos nariais. Analizuoti galėjote praeitoje kadencijoje“.
Vis dėlto opozicija mėgino pristabdyti įsibėgėjusį valdančiųjų traukinį ir prašė klausimo svarstymą nukelti – juo labiau, kad ne tik su tarybos nariais jis nebuvo aptartas, bet ir komitetuose, kai buvo nagrinėjamas, nedalyvavo nei meras, nei „Kėdbuso“ vadovas, tad ir į daugelį klausimų politikai atsakymų taip ir negavo.
„Šiam sprendimo projektui nėra jokios skubos. Iki šiol valdantieji atkakliai siekė, kad dirbtų „Kėdbuso“ valdyba, kurios nariams yra ir mokami atlyginimai iš kėdainiečių pinigų.
Valdybai buvo sudarytos sąlygos pradėti dirbti su ta mintimi, kad jie išanalizuos iki šiol padarytus tarybos narių darbus, išanalizuos verslo planus ir pateiks siūlymą, kaip išsaugoti „Kėdbusą“.
Ir išties, dar 2022 metų vasarą „Kautros“ atstovai buvo atvykę į Kėdainius ir kalbėjo apie jungtinės veiklos sutartį – tą patį, ką dabar prastūmė valdantieji.
Aut. past.
Aišku, valdyba dirba kol kas tik du mėnesius, tad kažkokių reikšmingų sprendimų turbūt ir negalime tikėtis, nebent valdyba buvo sukurta fiktyviai, ko nenorėčiau manyti“, – sakė Indrė Fiodorova.
Jai antrino Paulius Aukštikalnis sakydamas, kad neaišku ir kodėl iš penkių pateiktų darbo grupės variantų savivaldybės administracija pasirinko būtent šį – įsileisti į mūsų kraštą stambią svetimą įmonę, kad ši darytų tvarką.
„Tai yra labai didelis klausimas. Nieko neatsitiktų atidėjus klausimo svarstymą. 10 metų sutartis, milijonai investicijų. Kodėl dabar reikėjo tai padaryti, kodėl taip iš karto?
Jau ne vienus metus merui primindavau, kad „Kėdbuso“ klausimą reikia spręsti, o dabar, klausimą staiga įdėjote, komitetuose nei meras, nei įmonės vadovas nedalyvavo, net klausimų iš esmės tai nebuvo kam pateikti.
Įmestas ant greitųjų pasiūlymas, pasitarimas buvo vienas, inicijuotas opozicijos“, – aklą skubėjimą ir dialogo trūkumą akcentavo P. Aukštikalnis, pridurdamas, kad keistai atrodo, jog 42 rajonų savivaldybės pačios išlaiko savo autobusų parkus, o Kėdainiai to nepajėgia padaryti.
Kas galėtų išgelbėti „Kėdbusą“?
Darbo grupėje, sprendusioje „Kėdbuso“ likimą, dalyvavęs Jonas Talmantas rėžė, kad nieko naujo šiuo tarybos sprendimu jie neišranda.
„Buvo išsamiai viskas išdiskutuota, buvo penki variantai ir vienas iš jų buvo skelbti viešąjį konkursą. Nieko naujo mes čia neišrandam.
Žinom, kokia „Kėdbuso“ situacija ir nieko mes tom mažom injekcijom nepadarysim. Tas viešas pirkimas – ateis, kas galės padaryti normalią injekciją, per 2-3 metus įsigysim elektrinius autobusus, sumažinsim įmokas už oro taršą“, – sakė jis.
Vygantas Vanagas, pats kadaise vadovavęs „Kėdbusui“, išsakė priešingą nuomonę J. Talmontui – jis priminė, kad už solidžias investicijas savivaldybė sumokės gerokai daugiau, o ir gyventojams paslaugos kaina išaugs mažiausiai dvigubai.
Aut. past.
Savivaldybė sumokės dvigubai, o gyventojams paslauga bus brangesnė?
Tačiau kitas darbo grupės narys Vygantas Vanagas, pats kadaise vadovavęs „Kėdbusui“, išsakė priešingą nuomonę J. Talmontui – jis priminė, kad už solidžias investicijas savivaldybė sumokės gerokai daugiau, o ir gyventojams paslaugos kaina išaugs mažiausiai dvigubai.
„Iš kur mes imsim pinigų sumokėti investuotojui? Be palūkanų jie nedirbs. Jiems reiks sumokėti tą, ką investavo, plius palūkanas, plius pelną.
Mano pozicija visada buvo nuosekli, kad savivaldybė turi turėti savo įmonę ir ją valdyti pati. Paskutiniais metais atkreiptas dėmesys į „Kėdbusą“, atliekami ženklūs darbai, nupirkti nauji autobusai. Nėra ta paslaugos kokybė tokia bloga, kaip visi piešiat.
Aišku, atėjus investuotojui, tikiu, kad paslaugos kokybė pagerės, tačiau ji ir pabrangs mažiausiai dvigubai“, – sakė jis.
Taip pat V. Vanagas spėjo, kad yra gana akivaizdu, kas gi taps tuo investuotoju.
„Kėdbusas“ pats rinksis investuotoją ir galima nuspėti, ką pasirinks – įmonės valdyboje yra „Kautros“ atstovas, o ši įmonė jau seniai taikėsi pas mus ateiti“, – spėjo V. Vanagas.
Meras jau seniai proteguoja vieną įmonę?
Ir išties, dar 2022 metų vasarą „Kautros“ atstovai buvo atvykę į Kėdainius ir kalbėjo apie jungtinės veiklos sutartį – tą patį, ką dabar prastūmė valdantieji.
„Kautros“ vystymo direktorė Aurelija Varkučinskė jau tada sakė, kad jungtinės veiklos sutartis būtų tinkamiausias variantas, kur „Kėdbusas“ būtų pagrindinis, vedantysis partneris, o „Kautra“ pakreiptų jį tinkama linkme, pasidalindama savo per daugiau kaip 80 metų sukaupta viešojo transporto organizavimo patirtimi.
Tiesa, 80 metų patirtimi nemokamai niekas nesidalina…
„Kito geresnio kelio aš nematau“, – jau tada reziumavo meras Valentinas Tamulis, tačiau ne visi politikai tryško tokiu optimizmu.
„Žodžio „pelnas“ nereikėtų vartoti, jo niekada nebuvo ir nebus, – kalbėjo V. Vanagas. – Čia ne tas miestas, kad viešasis transportas galėtų dirbti pelningai. Nebent sumažintume važiavimus kokius 5 kartus. Keleivių srautai kokiuose Druskininkuose visai kiti nei pas mus.
Be to, priemiesčio maršrutai niekada nebus pelningi.“
„Kautros“ vystymo direktorė tuomet pritarė, kad įmonė nuostolingai tikrai nedirbs, tačiau paskutiniu metu apie didelius pelnus net nesvajojama – dažnu atveju stengiamasi tiesiog nepatirti nuostolių. Tikslių skaičių, kainų ir finansų pakomentuoti tuo metu ji negalėjo.