Didės valdininkų atlyginimai: pirmiausia mero ir kitų vadovų

 Didės valdininkų atlyginimai: pirmiausia mero ir kitų vadovų

Giedrės Minelgaitės-Dautorės/ „Rinkos aikštės“ archyvo nuotr.

Likusieji valstybės tarnautojai palauks

Eglė KUKTIENĖ

Valstybės tarnybos pertvarką pradėjusi Vyriausybė metė akibrokštą valstybės tarnautojams: atlyginimai pirmiausia didės įstaigų vadovams, merams, ministrams ir kitiems savivaldybių bei valstybės vadovams, o tik paskui kvalifikuotiems darbuotojams, nors esą dėl jų ši pertvarka ir pradedama. Pradedant ją tikinta, kad atlyginimus valdininkams būtina didinti, nes jie tokie maži, kad neįmanoma į valstybines įstaigas prisikviesti kvalifikuotų specialistų, tačiau dabar valstybės tarnautojai neslepia pykčio, kad atlyginimų padidėjimo turės laukti dar daugiau nei metus. Tuo tarpu projekto rengėjai sako, kad atlyginimai vadovams, o ne specialistams pirmiausia didinami todėl, kad vadovai esą sugebės reorganizuoti įstaigas, kurioms vadovauja. Paprasčiau sakant – sugebės atleisti dalį darbuotojų, kad liktų pinigų likusiųjų atlyginimų pakėlimui.

Didins atlyginimus du kartus

Įstatymų projektai parengti norint padidinti valstybės tarnybos įstaigų vadovų, valstybės politikų, valstybės pareigūnų, teismų vadovų, viešųjų įstaigų, atliekančių viešojo administravimo funkcijas, vadovų ir valstybės bei savivaldybių institucijų ir įstaigų darbuotojų darbo užmokesčio konkurencingumą.

Atlyginimas bus didinamas etapais: jau kitąmet jis kiltų įstaigų vadovams, teisėjams ir valstybės pareigūnams. Tam reikėtų kone 23 mln. eurų.

Po gerų metų atlyginimai padidėtų Prezidentui, Seimo nariams ir Vyriausybės nariams bei merams. Tam būtų skirta dar papildomas milijonas eurų.

Sukurta nauja sistema, kaip tie atlyginimai valstybės tarnautojams turėtų būti išmokėti. Kažkam jie didės, tačiau tam, kad taip nutiktų, dalis darbuotojų neteks darbo.

Aut. past.

Tačiau tai – ne pabaiga. Po dvejų metų atriekus dar 3 milijonus eurų atlyginimai dar kartą būtų padidinti Prezidentui, Seimo ir Vyriausybės nariams.

Pastaruoju metu atsirado seimūnų, kurie sako nesuprantantys, kaip galima išgyventi už Seimo nario atlyginimą, siekiantį 3,5 tūkst. eurų (2 089 eurus į rankas).

Darbuotojai antrame plane

Tuo tarpu valstybės tarnautojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų atlyginimams papildomų lėšų net nenumatyta. Tačiau sukurta nauja sistema, kaip tie atlyginimai turėtų būti išmokėti.

Kažkam jie didės, tačiau tam, kad taip nutiktų, dalis darbuotojų neteks darbo.

Pastaruoju metu atsirado seimūnų, kurie sako nesuprantantys, kaip galima išgyventi už Seimo nario atlyginimą, siekiantį 3,5 tūkst. eurų (2 089 eurus į rankas).

Aut. past.

Projekto rengėjai viliasi, kad įstaigų vadovai, pasipildę kišenes pirmuoju atlyginimo didėjimo etapu, sugebės optimizuoti savo valdomų įstaigų darbą.

Valstybės tarnautojų profesinės sąjungos piktinasi, kad Vyriausybės rengiamoje valstybės tarnybos pertvarkoje algas pirmiausia žadama didinti vadovams, o darbuotojams vėliau.

„Vadovų korpusas bus pertvarkomas pirmiausia, jiems keisis ir atlyginimai, tuo tarpu valstybės tarnautojams visa tai bus ne pirmam etape“, – teigė Valstybės tarnautojų profsąjungos pirmininkė Irena Petraitienė.

„Iš esmės mūsų siūloma reforma yra orientuota į stiprius vadovus, kurie atneštų tam tikrą pokytį į įstaigas, tačiau tai yra tiesioginė sąsaja ir gėris visiems valstybės tarnautojams“, – komentavo vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė.

Kokius atlyginimus gauna savivaldybės darbuotojai?

Meras: 4 193 eurai (2 485 eurai į rankas).

Vicemeras: 2 896 eurai (1 744 eurai į rankas).

Administracijos direktorius: 3 825 eurai (2 275 eurai į rankas).

Skyriaus vedėjas: 2 986 eurai (1 796 eurai į rankas).

Vyresnysis specialistas: 1 973 eurai (1 217 eurų į rankas).

Vyriausiasis specialistas: 1 907 eurai (1 180 eurų į rankas).

Merai: laikas netinkamas

Trys Kėdainių merai – esamas ir du buvę – laikosi vieningos nuomonės, kad nors pertvarka ir reikalinga, bet laikas pasirinktas labai netinkamas.

Mažų mažiausiai pertvarka daroma ne nuo to galo, mat ir taip sunkmečio vis labiau spaudžiamiems žmonėms žinia, kad atlyginimai didės tiems, kurie ir taip uždirba daugiausiai – kaip spjūvis į veidą.

Meras Valentinas Tamulis:

Algimanto Barzdžiaus/„Rinkos aikštės“ archyvo nuotr.

„Pokyčiai yra reikalingi, tačiau ar būtent tokie, kokius siūlo Vidaus reikalų ministerija, ir būtent dabar jie reikalingi – nemanau. Dabar tikrai nėra tinkamas laikas pertvarkai. 

Pertvarkos rengėjai teigia, kad po reformos valstybės tarnyba bus efektyvesnė, o kritikai sako, kad bus suteikta daugiau galių vadovams ir iš valstybės tarnautojų bus atimtos turimos socialinės garantijos.

Darbo rezultatus lemia ne vienas faktorius, bet ir deramas atlyginimas už darbą turi įtakos darbo rezultatams.

V. Tamulis

Manau, kad skubos šiuo klausimu nereikia. Būsimą reformą reikėtų išgryninti, kad norimas rezultatas tikrai būtų geras – ir tarnyba taptų patrauklesnė, ir joje dirbantys žmonės jaustųsi saugiai bei tinkamai įvertinti. 

Žinant dabartinę situaciją šalyje, pirmiausia didinant atlyginimus turi būti ieškoma galimybių tai padaryti tiems, kas gauna mažiausius atlyginimus, kam dabartinio nesibaigiančių kainų šuolių viršun laike yra sunkiausia pragyventi.

Vien atlyginimo dydis nėra didesnė motyvacija pokyčiams įstaigose. Darbo rezultatus lemia ne vienas faktorius, tačiau ir deramas atlyginimas už darbą turi įtakos darbo rezultatams“.

Buvęs meras Saulius Grinkevičius:

Giedrės Minelgaitės-Dautorės/„Rinkos aikštės“ archyvo nuotr.

„Pertvarka ne šiandienai. Situacija tokia, kai žmonės už galvų susiėmę dėl brangstančių dalykų, reikia spręsti kitas problemas šiuo metu. Tad tokia pertvarka – ne laiku. Paprasti žmonės pyksta ir teisingai, kad pyksta.

Apskritai jei jau užsimota didinti atlyginimus, tai turi būti daroma tolygiai. Jei didėja minimalus atlyginimas, proporcingai jis turi didėti ir visiems kitiems.

Žiūrint iš verslo pusės, jei aš matau, kad man trūksta kažkokioje pozicijoje darbuotojų, toje pozicijoje atlyginimus ir didinu.

Jei didėja minimalus atlyginimas, proporcingai jis turi didėti ir visiems kitiems.

S. Grinkevičius

Be abejo, nuo atlyginimo dydžio priklauso ir darbuotojo kompetencijos.

Galime matyti mūsų savivaldybės įstaigose situaciją – nusivarėm iki tokio lygio, kai turime tokio žemo lygio įstaigų vadovus. Kadangi gauna mažą atlyginimą, protingi žmonės ten neina, tai gaunasi, kaip gaunasi.

Viskas turi būti suvesta į rezultatą. Jei priimame vadovą, siūlome gerą atlyginimą, savo ruožtu galime reikalauti iš jo daug. O jei jis reikalavimų neįgyvendina, sakome „ačiū už dėmesį, bet metas eiti lauk“.

Buvusi merė Nijolė Naujokienė:

Asmeninio archyvo nuotr.

„Teisybės dėlei turiu pasakyti, kad didinti atlyginimus valstybės tarnybos darbuotojams, vadovams, politikams gero laiko nebūna. Bet netinkamesnio laiko nei dabar, pasirinkti net ir neįmanoma.

Numatyti milijonus merams, politikams, teisėjams ir kitiems, pirmiausia, kurie ir taip gauna nemažus atlyginimus, kai eilinis žmogus skaičiuoja centus ir ieško nukainotų produktų maisto prekių parduotuvėse, manau, yra amoralu ir neteisinga.

Pasirinkti reformos būdai, argumentai visiškai neatlaiko kritikos.

Į ką tai veda? Į atlyginimų mokėjimą pagal simpatijas, lojalumą ir pataikavimą.

N. Naujokienė

Valstybės tarnautojai – savivaldybės administracijos specialistai – atlaiko didžiulį darbų krūvį, kuris yra savivaldybėje. Vadovai dažniausiai tik pasirašo ant įvairių dokumentų, diskutuoja klausydami specialistų nuomonės ir numato strateginius tikslus, tačiau visą pagrindinį darbą atlieka būtent specialistai, kurie šiuo atveju su atlyginimų pakėlimu yra paliekami už borto ir bus priversti laukti.

Tai ypač skausminga dabar, kai jaučiamas valstybės tarnautojų trūkumas, kai į konkursą ateina vos po vieną kitą žmogų arba ir visai neateina, o yra ir tokių atvejų, kai jau ir dirbantys yra priversti išeiti iš savivaldybės neatlaikę politinio spaudimo ir net patyčių. O ką jau kalbėti apie apgailėtinus specialistų atlyginimus, kai nuolat girdime gąsdinimus apie laukiančią sunkią žiemą ir kitus sunkumus.

Tačiau puikiai matome, kokie pastaruoju metu sprendimai ateina į rajono tarybą. Pasirašyti mero, administracijos direktoriaus, o galiausiai net nesvarstomi, išimami iš darbotvarkės, kaip netinkamai paruošti.

Ką tai reiškia?

Vadinkime dalykus tikraisiais vardais – tai reiškia, kad vadovai savo darbo dalies iki galo neatlieka, nesusiderina tarpusavyje, sprendimų projektų neišdiskutuoja ar net atidžiai jų neperskaito.

Taigi, tarkime, jei savivaldybių merų atlyginimai padidės ir į rankas jie gaus 3,5 tūkst. eurų, ar nuo to staiga jie jau taps kompetentingi? Išmoks užsienio kalbą? Žinos labai gerai šalies įstatymus? Mokės naudotis informacinėmis technologijomis? Dirbs be krūvos patarėjų ir padėjėjų?

Tarkime, jei savivaldybių merų atlyginimai padidės ir į rankas jie gaus 3,5 tūkst. eurų, ar nuo to staiga jie jau taps kompetentingi? Išmoks užsienio kalbą? Žinos labai gerai šalies įstatymus? Mokės naudotis informacinėmis technologijomis? Dirbs be krūvos patarėjų ir padėjėjų?

N. Naujokienė

Tikrai ne.

Visa tai daro specialistai už itin mažą atlygį, kurio kėlimas… nukeliamas tolyn.

Maža to, pavyzdžiui, merai patys spręs, kokio dydžio algas mokėti specialistams patys nebūdami jais ir nesugebėdami jų darbo nudirbti, nežinodami dažnai net ką tai reiškia.

Į ką tai veda?

Į atlyginimų mokėjimą pagal simpatijas, lojalumą ir pataikavimą. O jei kažkuo neįtiksi – maža alga galimai bus kaip drausminimo priemonė. Tai ar tokie tikrieji reformos tikslai?

Sprendimas, atvirai sakant, apgailėtinas.

Mokytojai, medikai, ugniagesiai, socialiniai ir kultūros darbuotojai gauna tikrai nepakankamus atlyginimus, o valdžia pirmiausia juos kelia politikams.

Kaip visada – pertvarkos daromos ne iš to galo, tad ir deklaruojamų rezultatų tikėtis, ko gero, neverta“.

13 Komentarai

  • Nu vsio,dabar iš mero darysim sūrį-už pakeltą atlyginimą spausim jį negailėdami.

  • Su Gimimo diena, Tamuli, liko tau paskutiniai mėnesiai ir būsi išpirdolintas, negausi darbo niekur, niekas rankos nepaduos, niekas neipils, niekam nebūsi reikalingas.
    Paskutinė tau dienos, arba priimk Fėdės pasiųlymą ir eik į seniūnus.

  • Dar veršis ruroj.o jau peilį galanda.Karas nesibaigia,o jie jau žino kiek mokės po dviejų metų.Gal rubliai bus?

  • Pamirsot praeita valdzia? Melioratorius ir sau ir savo chebrai pasididino algas, greit pamirstat.

    • Tamulis kai buvo seniūnu Kėdainiuose tvarka buvo, bet niekas nenori to pripažint, o kai meru tapo viską sau į kišenę dedasi, o paprastą žmogelį paspiria į šoną.

  • Seniunas Valentinas buvo geras, ir pagarba zmoniu turejo, o meras is jo toks kaip is manes balerina… Ir pagarba zmoniu dingo 🙁 ka reiskia valdzios, lovio ir pinigu troskulys

  • Užtai Naujokienė nors kartą sąžiningai pasisakė. Ji labai mėgsta kai jos bijo ir jai pataikauja užtat reformos siūlymuose iškart mato galimybę manipuliuoti. Ką ir už kur patemps, ką nubaus, ką paskatins. Kad tik visi būtų ant trumpo pavadžio. Nebegali moteris suvokti, kad ne visi tokie kaip ji.

  • negali sau atleist kad žentas nieko vertas?

    • Nu jau mintinai visi įsikalė į galvas apie tą uošvienę ir žentą….Koks kvailas pavydas graužia kėdainiečius……Žentas jaunas, gražus, protingas, mandagus, energingas,, sugebantis vadovauti…..BET KALTAS, kad yra buvusios merės žentas!!!! Bet jis gi ne SŪNUS!! Seniai visi juokiasi iš lietuvių….nesvarbu žmogaus PROTAS, bet svarbu pakenkti, pasišaipyti ,,įkąsti“, ir tada jausti malonumą. .Nereikia Kėdainiams tuščių pasipūtėlių, reikia PROTINGŲ ,turinčių patirtį, ir ne arogantiškų.,,visažinių“..

  • Visi Kėdainiai žino koks žentas goželis nesugebantis logiško sakinio suformuoti, o dėl grožio tai tikras memelis.

  • Už Paulių. Bijosi jo politpletkininkai tai ir loja. O kitą vertiną kiekvienas pagal savo protelį, kai savo nėr reikia parodyt, kad ir kiti tokie. Sena tiesa, kaip gyvenimas.Lokit, gal kaulą ilgesnį gausit.

    • Už tryda!!!

  • Man tai vienodai ir fiodorovs ir aukštikalnis. Jau nenoriu to naujai atgimusio socialisto, katras per 10 partijų praėjęs. Algų tokių nori? Jie jokių algų neverti.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


Rekomenduojami video