„Kėdbuso“ apetitas auga – prašoma skirti dar daugiau pinigų

 „Kėdbuso“ apetitas auga – prašoma skirti dar daugiau pinigų

Mokesčių mokėtojų lėšomis finansuojamos Kėdainių rajono savivaldybės valdomos bendrovės „Kėdbusas“ veikla sukėlė įtarimų rajono politikams. Bendrovės atstovams paprašius skirti dar daugiau lėšų kompensuoti esą nuostolingiems maršrutams, nuspręsta kviesti „Kėdbuso“ vadovus, kad šie pagrįstų, kodėl prašoma vis daugiau pinigų. Įtarimų sukėlė ir senų autobusų pirkimo aplinkybės, viešai suabejota, ar teiginiai apie pakeistus jų variklius atitinka tikrovę.

Nori dar daugiau pinigų

Ruošiantis 2018 metų savivaldybės biudžeto tvirtinimui, o kitaip tariant – visų mokesčių mokėtojų pinigų paskirstymui, rajono savivaldybėje nerimsta aistros. Kėdainių rajone veikianti keleivių pervežimo bendrovė „Kėdbusas“ vėl atsidūrė po didinamuoju stiklu. 

Praėjusią savaitę į posėdį susirinkus rajono savivaldybės tarybos Ekonomikos ir biudžeto komitetui, jo nariams kilo rimtų įtarimų dėl savivaldybei pavaldžios bendrovės veiklos. Esminis klausimas – kodėl prašoma šiais metais dar daugiau lėšų, nei anuomet, nors ekonominės situacija tarsi leistų pačiai bendrovei dirbti pelningiau? 

Taip pat rimtų įtarimų politikams kelia sprendimas iš Vokietijos bendrovės pirkti senus, pasak „Kėdbuso“ atstovų, kapitaliai suremtuotus autobusus. Ketinama aiškintis, ar šis sandoris – ekonomiškai pagrįstas.

Kai kuriems Ekonomikos ir biudžeto komiteto nariams užkliuvo keleivių pervežimo bendrovės „Kėdbusas“ prašymas skirti 250 tūkst. eurų. Esą šios pinigų sumos reikia dengti nuostoliams, kurie patiriami autobusams važinėjant nepelningais maršrutais.

Buvęs ilgametis rajono meras Viktoras Muntianas įsitikinęs: „Kėdbusas“ gali pragyventi iš biudžeto kasmet jam skiriant 193 tūkst. eurų. Politikas pabrėžė, jog nereikėtų tuomet pirkti senų autobusų, už juos mokant triskart brangiau. Apetitas auga kasmet

„Gal yra galimybė, kad pristatytų (pagrindimą – red.), kodėl reikalingi 250 tūkst. eurų. Nes mes buvome kalbėję, jog pernai skirtų 220 tūkst. eurų užtenka įmonei išsilaikyti. Buvome priėmę sprendimą, jog mes dirbame ir stengiamės išlaikyti savivaldybės įmonę. Šiais metais (prašoma skirti – red.) 250 tūkstančių eurų, kitais metais – gal jau 300 tūkst. eurų? Gerbiamieji, turi būti ekonominis pagrįstumas“, – kalbėjo tarybos narys Darius Petrauskas.

Politikas prisiminė kiek anksčiau gautą vieno didžiausių šalyje keleivių vežimo bendrovės „Kautra“  pasiūlymą investuoti Kėdainių regione. Politikų valia jo buvo atsisakyta, nuspręsta lėšas skirti vietinei, pačios savivaldybės kontroliuojamai bendrovei „Kėdbusas“.

[quote author=“V. Muntianas“]Ar esi toks panaudotų automobilių žinovas? Jeigu tau parašytų turguje „po kapitalinio remonto“, ar mokėtum tris kartus brangiau?[/quote]

Iškilus abejonėms, kodėl šiais metais prašoma skirti dar daugiau lėšų, 250 tūkst. eurų, nuskambėjo  Ekonomikos ir biudžeto komiteto posėdyje dalyvavusių savivaldybės administracijos atstovų paaiškinimas. 

Paaiškėjo, jog „Kėdbuso“ apetitas – kur kas didesnis, bendrovė prašė šiais metais skirti net 390 tūkst. eurų mokesčių mokėtojų lėšų. Supratus, jog tokia suma per didelė našta – suma sumažinta iki 250 tūkst. eurų.

„Kitam posėdžiui pakviesime „Kėdbuso“ vadovą“, – replikavo savivaldybės administracijos vadovas Ovidijus Kačiulis.

Veiklai pakaktų ir kuklesnės sumos

Kodėl kasmet prašoma vis daugiau lėšų, kilo neaiškumų ir buvusiam ilgamečiam Kėdainių rajono merui, savivaldybės tarybos Ekonomikos ir biudžeto komiteto nariui Viktorui Muntianui.

Jis prisiminė, jog anksčiau svarstant kokios dotacijos reikėtų, kad keleivių vežimo bendrovė galėtų funkcionuoti, išgirdęs kur kas mažesnius skaičius. Juolab kad nemažai lėšų įmonė užsidirba pati, o dabartinė situacija leidžia gauti kur kas didesnį pelną, nei anksčiau.

„Mums apsistojant ties 193 tūkstančiais eurų paklausiau vadovo, ar iš šių pinigų jūs užtikrinsite visą parko atnaujinimą? Atsakymas buvo „taip“, kadangi (finansuos – red.) iš savo veiklos. PVM sumažėjo nuo 21 iki 9 procentų, kuro kaina sumažėjo, neliko konkurentų, sumažėjo aptarnaujamų maršrutų“, – sakė V. Muntianas.

Buvęs ilgametis rajono vadovas tikino – „Kėdbusas“ gali pragyventi iš biudžeto jam skiriant 193 tūkst. eurų bei pabrėžė, jog nereikėtų tuomet pirkti senų autobusų, už juos mokant triskart brangiau.

Regi sąmokslą ir kauniečių kėslus

Ginti „Kėdbuso“ tuomet stojęs Ekonomikos ir biudžeto komiteto narys Juozas Gaidamavičius pareiškė įžvelgiantis planą sužlugdyti „Kėdbusą“ ir sudaryti sąlygas privačios Kauno bendrovės „Kautra“ atėjimui, kurį jis tikino pats sustabdęs.

Pasak J. Gaidamavičiaus, atėjus į rajono keleivių pervežimo rinką „Kautrai“ bilietų kainos išaugtų galbūt net dvigubai. 

Darbo partijos atstovas emocingai piktinosi ir spaudoje paviešintais faktais, jog neseniai „Kėdbuso“ pirkti seni autobusai – daugiau nei du kartus brangesni nei analogiškų metų gamybos tos pačios markės autobusai kainuoja Vokietijoje. 

[quote author=“J. Gaidamavičius“]Pažiūrėkite, kas tame autobuse įdėta… Na, nereikia diskutuoti ta tema. Čia mano pasisakymas, be jokių priekaištų ir taip toliau. [/quote]

„Pažiūrėkite, kas tame autobuse įdėta… Na, nereikia diskutuoti ta tema. Čia mano pasisakymas, be jokių priekaištų ir taip toliau“, – emocingai kalbėjo J. Gaidamavičius.

Šis politiko pasisakymas neliko neišgirstas. Tarybos narys V. Muntianas viešai suabejojo apie panaudotų transporto priemonių vertės ypatumus kalbėjusio kolegos nusimanymu.

„Ar esi toks panaudotų automobilių žinovas? Jeigu tau parašytų turguje „po kapitalinio remonto“, ar mokėtum tris kartus brangiau?“ – neišvėręs replikavo V. Muntianas.

Politikas pasidalino rimtais įtarimais

Bendrovės „Kėdbusas“ vadovai metų pradžioje vykusios spaudos metu tikino, jog autobusai kainavo gana brangiai, nes buvo kapitaliai suremontuoti – seno Euro 3 standarto varikliai pakeisti į naujus, atitinkančius Euro 5 reikalavimus, taip pat pakeisti pagrindiniai važiuoklės mazgai, salono elementai. 

Keista, tačiau pirkimo–pardavimo sutartyse apie šiuos pakeitimus nei žodžiu neužsiminta. Pasak „Kėdbuso“ vadovų, šie duomenys atsispindi sutarčių bei įsigytų prekių priėmimo aktų prieduose. Deja, dokumentuose taip pat neminima, jog egzistuoja kokie nors priedai.

Tad kokie darbai buvo atlikti, kokia reali jų vertė, jeigu senų autobusų kaina išaugo daugiau, nei du kartus?

Ekonomikos ir biudžeto komiteto narys D. Petrauskas pateikė pribloškiančią versiją. Jos manymu, autobusų varikliai ko gero pakeisti nebuvo, o išmetamų teršalų išmetimo į aplinką kiekis sumažintas papildomai sumontavus filtrus.

„Kalbant apie emisijos klasę, 2004 metų gamybos autobusuose ji buvo Euro 3 ir varikliai, jie nebuvo pakeisti. Emisijos klasei padidinti yra sumontuojami nauji filtrai. Tai gali kainuoti 7–8 tūkstančiai eurų“, – sakė D. Petrauskas.

Transporto versle dirbantis tarybos narys taip pat pareiškė, jog seno variklio keitimas nauju – atsieitų daugiau, nei „Kėdbusas“ sumokėjo už autobusus.

Aiškintis teks „Kėdbuso“ vadovams

Ką visa tai reiškia? Jeigu paaiškės, kad D. Petrausko įtarimai, jog atlikus minimalius autobusų pakeitimus jų kaina buvo dirbtinai padidinta,  „Kėdbuso“ vadovams neabejotinai teks aiškintis ne tik savivaldybės administracijai ir tarybos nariams, bet, ko gero, ir teisėsaugai. 

Kodėl savivaldybės valdomos keleivių vežimo bendrovės apetitas vis didėja, kasmet ir rajono biudžeto prašoma vis didesnės pinigų sumos? Ar senų, nors ir suremontuotų autobusų pirkimas iš Vokietijos įmonės buvo ekonomiškai naudingas sandoris?

Į šiuos klausimus „Kėdbuso“ atstovai turės atsakyti vasario 8 dieną vyksiančio Ekonomikos ir biudžeto komiteto posėdžio metu. Galima prognozuoti, jog politinei atmosferai kaistant, lėšų skyrimo „Kėdbusui“ svarstymas iššauks dar daugiau aistrų. 

Rekomenduojame parsisiųsti:

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video