Dalia Lopez Madrona: menininko knyga yra laisvė!

 Dalia Lopez Madrona: menininko knyga yra laisvė!

Dalia Lopez Madrona tarptautinės 10-osios dailininko knygos trienalės parodos atidaryme Vilniuje./Agotos Spėčiūtės nuotr.

Vienoje svarbiausių tarptautinėje Vilniaus šiuolaikinės dailininko knygos parodoje kraštietė su savo sukurta knyga dalyvavo 6 kartą

Agota SPIEČIŪTĖ

Mūsų Krašto kultūros premijos laureatė Dalia Lopez Madrona (Bečelienė) šiais metais su savo kurta menine knyga ,,BŪTI BŪTI Būti“ (angl. ,,TO BE TO BE To Be“) dalyvavo reikšmingame renginyje – 10-ojoje Vilniaus tarptautinėje dailininko knygos trienalėje 2024“.

Svarbus meninis judėjimas

Parodos atidaryme LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje netikėtai buvo pranešta, kad šis  prieš 31 metus Lietuvoje užgimęs edukacinis meno projektas, garsinęs Lietuvą visame pasaulyje ir telkęs į mūsų šalį iškilius menininkus, laužęs stereotipus ir formavęs parodas lankančių žmonių išprusimą ir skonį, bus ir paskutinis.

Šis tęstinis tarptautinis tarpdisciplininis meno projektas apėmė ne tik parodas ir griežtą kūrinių atranką, bet ir organizuojamas paskaitas dailininko knygos tema bei kūrybines dirbtuves, kurios vykdavo Lietuvoje ir užsienio šalyse.

Šį kartą D. Lopez Madrona kartu su savo bičiule ir žinoma švedų menininke, ne kartą Kėdainiuose savo darbus eksponavusia Katriona Persson atvyko į Vilnių ne tik dalyvauti komisijos atrinktų darbų parodoje, bet ir klausyti pranešimų menininkų ir meno kritikų iš Didžiosios Britanijos, Italijos, JAV, Kolumbijos, Norvegijos, Vokietijos bei Taivano tarptautinėje konferencijoje „Dailininko knyga: tarp tradicijos ir multimedijos“. 

Dalios Lopez Madronos kurta meninė knyga ,,BŪTI BŪTI Būti“ (angl. ,,TO BE TO BE To Be“)./Agotos Spėčiūtės nuotr.

„10-ojoje Vilniaus tarptautinėje dailininko knygos trienalėje 2024“ atrenkant darbus buvo vertinama ir tai, kiek kūriniai atskleidžia dailininko knygos įvairovę, skirtingas struktūras, formas, medžiagas, įrišimo būdus, įvairių šalių dailininko knygų kūrimo tendencijas. Knygas parodai atrinko tarptautinė vertinimo komisija, kurią sudarė šeši ekspertai: profesoriai Kęstutis Vasiliūnas (Lietuva) (parodos kuratorius), Timothy Frerichsas (JAV) ir Vilborgas Stubseidas Hovetas (Norvegija), dr. Rasa Janulevičiūtė (Lietuva), menininkės Roberta Vaigeltaitė-Vasiliūnienė (Lietuva) ir Hanne Matthiesen (Danija).

Dailininko knyga yra meno objektas

Šiais metais komisija, vadovaudamasi iš anksto numatytais kriterijais – konceptualumu ir profesionalumu – parodai iš pristatytų 197 menininkų darbų net iš 41 pasaulio šalies atrinko 77 dailininko knygas. Tarp jų ir D. Lopez Madronos kurtą knygą.

Dailininkų knygos į Lietuvą atvyko po kovą–balandį vykusios ekspozicijos Leipcigo knygų mugėje Vokietijoje ir „SG“ galerijoje Venecijoje.

Klasikinės meninės knygrišystės meistrę D. Lopez Madroną dailininko knygos projektas minčių saviraiškai suviliojo jau šeštąjį kartą. Anksčiau taip pat yra dalyvavusi Knygos meno parodose.

10-ojoje Vilniaus tarptautinėje dailininko knygos trienalėje“ mūsų kraštietės, Kultūros premijos laureatės, meninės knygrišystės meistrės Dalios Lopez Madronos kurta knyga ,,TO BE TO BE To Be“ buvo eksponuojama Vilniuje  LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje.

Aut. past.

Jubiliejinei dailininko knygos trienalei menininkė atliepdama autoriams nurodytą konkursinę temą – „Būti“ (angl. To Be)  – sukūrė ir pristatė knygą „BŪTI BŪTI Būti“  (angl. „TO BE TO BE To Be“).

,,Menininko knyga vertinama tuomet kai ji savo konceptualumu nutolsta nuo visko, kas būdinga tradicinei knygai, jos formatui. Tradicinė knygrišystė turi labai daug kanonų, o menininko knygai, priešingai nei tradicinei knygai, tinka viskas, kas laužo bet kokius parametrus. Ji gali būti garsas, vaizdas, skulptūra. Menininko knyga yra laisvė. Tu gali daryti ką nori“, – apie visišką pasirinkimų laisvę kuriant menininko knygas sako D. Lopez Madrona.

Autorė, kurdama savo knygą trienalės tema, savo idėjai atskleisti pasitelkė klasikinius metodus.  Iliustracijoms pasirinktas vienas iš seniausių pasaulyje žinomų fotografinio atvaizdo išgavimo procesų – cianotipija. Vaizdas kuriamas iš skirtingų paveiksliukų, fotografijų, žolynų. Susluoksniavus norimą vaizdą ir ant popieriaus teptuku užliejus specialų tirpalą saulės šviesoje formuojasi fotograma. Kuriant galutinį vaizdą knygai pridėta tapybos potėpių, brūkšnių ar kitų elementų.

Thomas Milroth monografija, į kurią tarp iškilių knygos meno kūrėjų įtraukta ir Dalia Lopez Madrona, kraštietės prašymu padovanota Kėdainių Mikalojaus Daukšos viešajai bibliotekai./Agotos Spėčiūtės nuotr.

Interpretavo klasikinius metodus 

Kuriant šiuo būdu iliustracijos būna labai unikalaus specifiško mėlio, vadinamojo „Ciano mėlynos“ arba prūsiškojo mėlio, Berlyno mėlynos. Galima kūrinius atspausti tamsiau arba šviesiau, bet vis tiek mėlynai. Todėl greičiausiai šis būdas pasitiktas irgi ne atsitiktinai. Gerai žinomas angliškas posakis ,,blue mood“ (pažodžiui mėlyna nuotaika) arba idioma –  ,,feeling blue“, lietuviškai būtų verčiamas kaip liūdesys, melancholija.

Būtent dabar pasaulį yra apėmusi ši mėlyna liūdesio nuotaika, o kai kuriose šalyse ir reali mirties baimė. Be to, svetimoje kultūroje (emigracijoje) gyvenantys žmonės taip pat vadinami mėlynos spalvos žmonėmis dėl išsiskyrimo svetimoje kultūroje, kartais nepritapimo ar akyse matomo ilgesio savo tėvynei. 

Cianotipijos metodu sukurti vaizdai turi stebuklingos gilumos, į kuriuos žvelgdamas nejučiomis pagauni save, kad matai išnyrant vis kitą paveikslą, o sluoksnis po sluoksnio atsiveriant naujiems elementams pasiduodi užplūstančioms emocijoms ir pajauti kylančius savo paties prisiminimus bei asociacijas. Vos prabilus apie tai, ką matai, autorė lakonišku sakiniu pritaria ir taip leidžia žiūrinčiajam interpretuoti jos kūrybą savaip ir neprisirišti prie tikrosios jos pačios originalios minties.

Knygai pasirinkta ir įdomi sulankstoma armonikos forma. Ji gali būti vartoma, gali gulėti lentynoje  ir gali stovėti kaip savarankiškas erdvinis objektas. Taip ji ir buvo eksponuojama parodoje. Knygos armonika sulankstoma ir sudedama į specialią tvirtą uždaromą dėžutę.

Menininkė knygoje nerašė daug teksto. Tik keletą parinktų lakoniškų frazių. Žodžius ir sakinius savo knygoje D. Lopez Madrona atspaudė senuoju būdu rinkdama po raidę parinkusi šaltą –  sidabrinę – spalvą teksto atspaudui. Tai ji daro savo studijoje senu karštuoju ,,Krause“ presu.

Kėdainių Mikalojaus Daukšos viešajai bibliotekai padovanota  monografiją ,,Menininkų knygos Švedijos požiūriu, ypatingą dėmesį skiriant Danijos ir VDR indėliui“ (angl. ,,Artists books from a Swedish point of view with special with special attention to the contributions of  Denmark and GDR“) su Švedijos meno kritiko, parodų kuratoriaus ir rašytojo Thomas Millroth aprašymais, kurioje įtrauktas ir kraštietės Dalios Lopez Madronos kūrinys. 

Kaip būti neramiame pasaulyje

Apmąstant situaciją pasaulyje, konfliktus tarp valstybių, krizes ir pandemijas, kurios asmeniškai palietė ir paliečia kiekvieną iš mūsų, autoriams, kaip ir žmonėms, kyla įvairių egzistencinių klausimų, o kiekvienas menininkas tai išreiškia labai savitai.

,,Jokūbo kopėčios“, ,,Bus kaip lemta būti“, ,,Reikia drąsos laukti“, ,,Būti moterimi – svarbiausia yra tai, kas yra viduje“ – šios ir kitos mintys kartu su vaizdais kuria kiek fatalistinę nuotaiką, bet religiniai simboliai suponuoja į stabilią žmogaus būseną. 

Dalios ,,Būti“ švelnus, žadinantis, ilgesingas ir jautrus. ,,Būnant“ jis labiau kviečia paklusti ir pasitikėti Dievu, tačiau kai kurie simboliai palieka žmogui ir galimybę rinktis būti ar nebūti. Net trys knygos pavadinimo dalys ,,TO BE“ pagal joms parinktą vietą ant viršelio leidžia suprasti, kad visada esi tarp dangaus, svajonių horizontų ir mirties. Atsakyti į šiuos klausimus teks tik patiems.

Atvykstančią į Vilnių Dalią lanko bičiuliai. Nuotraukoje su kraštiečiais Zita ir Broniumi Rutkauskais, jų sūnumi Augiu ir kėdainiečių bičiule menininke Katriona Persson./Asmeninio archyvo nuotr.

Parvežė lauktuvių į Kėdainius

D. Lopez Madrona, atvykdama į tarptautinį renginį, nepamiršo ir savo krašto. Kėdainių Mikalojaus Daukšos viešajai bibliotekai, Kraštotyros skyriui, ji padovanojo Švedijos meno kritiko, parodų kuratoriaus ir rašytojo kone 50 monografijų apie įžymius Švedijos menininkus autoriaus Thomas Millroth sudarytą ir 2021 metais Walther König leidykloje išleistą  monografiją ,,Menininkų knygos Švedijos požiūriu, ypatingą dėmesį skiriant Danijos ir VDR indėliui“ (angl. ,,Artists books from a Swedish point of view with special with special attention to the contributions of Denmark and GDR“).

Kone 600 puslapių leidinyje aprašyti 656 menininkų atrinkti darbai. Joje įtraukta ir D. Lopez Madronos kurta knyga ,,Lopšys“, kuri kurta 2007 metais buvo pristatyta ir Lietuvoje, galerijoje ,,Meno niša“.

Thomas Milroth šiam leidiniui dešimt metų rinko duomenis ir rašė apie menininkus. Knyga Švedijoje jau išgraibstyta. Planuojamas antras tiražas.

Gilinasi į senuosius amatus

Jau dvidešimt šešerius metus gyvendama Švedijoje, pastaraisiais metais D. Lopez Madrona yra labai atsidavusi kūrybiniams darbams. Po savo meninės knygrišystės studijų Šveicarijoje (angl. ,,The centro del bel libro Ascona“) gavo stipendiją ir trejus metus  dirbo mokine pas žymų Švedijos knygrišystės meistrą Per-Anders Hübner Halmstado mieste, kuris taip pat yra lankęsis Lietuvoje.

,,Pameistrystė yra viena iš švietimo programų. Mokinys dirba ir kartu mokosi iš savo srities profesionalo – meistro ir gauna mokslo baigimo diplomą. Švedija atgaivino senąsias pameistrystės tradicijas 2008 metais ir aš pasirinkau tokiu būdu mokytis meninės knygrišystės“, – sako D. Lopez Madrona.

Rankų darbo knygrišystės programos baigimo diplomas buvo įteiktas Stokholmo rotušėje, o už egzaminų darbus Dalia buvo skirtas sidabro medalis, kad įvykis buvo reikšmingas rodo ir tai, kad studijų baigimo diplomą ir medalį įteikė Švedijos darbo ministrė.

Jau dvidešimt šešerius metus gyvendama Švedijoje, pastaraisiais metais D. Lopez Madrona yra labai atsidavusi kūrybiniams darbams.

Aut. past.

Namie vien knygos

Be knygos jokia jos forma Dalia negali gyventi. Jos namuose knygos – visur: lentynose, po lova, ant spintos ir nors jos tokiose vietose siaubingai renka dulkes, tačiau ,,Ir šiandien aš nusipirkau knygą“, – pasakodama apie savo veiklas sako Dalia.

Dalia ne tik kuria, bet ir kaupia menininkų knygas. Dalios namuose Švedijoje jau sukaupta nedidelė  jų kolekcija. 

,,Nusiperku dailininko knygas, kurios man patinka ir yra konceptualiai sukurtos“, – apie savo aistrą pasakoja Dalia. 

Knygai pasirinkta ir įdomi sulankstoma armonikos forma. Ji gali būti vartoma, gali gulėti lentynoje  ir gali stovėti kaip savarankiškas erdvinis objektas. Taip ji ir buvo eksponuojama parodoje. Knygos armonika sulankstoma ir sudedama į specialią tvirtą uždaromą dėžutę.

Aut. past.

Dalyvauja dešimtyse parodų

D. Lopez Madrona rūpinosi, kad tarptautinės penktosios (2009 metų) Vilniaus dailininko knygos trienalės paroda būtų eksponuojama Švedijoje jos mokytojo Per-Anders Hübner knygos galerijoje Halmstade.

2014 metais D. Lopez Madrona „Litexpo“ rūmuose su savo darbais dalyvavo kuratorės Aušros Petroškienės rengtoje parodoje ,,Craft Vilnius“. 2015 metais į Vilniaus knygų mugę D. Lopez Madrona atvyko jau ne viena, o su savo bičiuliais knygrišiais Per-Anders Hübner, Kristina Enhörning ir Eva Eriksson bei rašytoja Angelica Ahlefeldt-Laurvig, kurie kartu su menininke demonstravo savo kūrinius. 

Kiekvienais metais Švedijoje yra renkamas vienas knygrišys meniškai įrišti specialiai parinktą knygą. 2022 metais ta garbė teko Daliai. Stipendiją darbui skyrė Švedijos grafikos centras. Savo sukurtą knygą Knygrišystės meistrų asociacijai D. Lopez Madrona pristatė nuostabioje ,,Carolina Redoviva“ bibliotekoje, kuri įsikūrusi Upsalos mieste. Po to knyga buvo eksponuojama muziejinėje meistrų darbų kolekcijoje Stokholmo grafikos centre.

Dar viena meninės knygrišystės darbų paroda Lietuvoje, kurios kuratorė buvo Rūta Taukinaitytė Narbutienė, 2016 metais vyko Dailininkų asociacijos galerijoje Vilniuje. Joje Dalia taip pat dalyvavo su savo mokytoju Per-Anders Hübner. Iš viso Dalia jau yra dalyvavusi keliose dešimtyse meninės knygrišystės žiuri atrinktų parodų ne tik Lietuvoje ir Švedijoje, bet ir  Danijoje, Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Šveicarijoje ir kitose šalyse. 

Vien šių metų kovą D. Lopez Madrona jau dalyvavo trijose tarptautinių komisijų atrinktose grupinėse parodose Leipcige, Venecijoje bei mieste, kuriame gyvena nuo 1998 metų, Höganäs. Parodų centras (švedišk. Krapperups Konsthall) su muziejumi, kuriame kraštietė dirba jau daugiau nei 20 metų, įsikūręs šalia gražaus Krapperups dvaro, šiuolaikiškai įrengtose buvusiose senosiose karvidėse. Jame šiais metais eksponuota dar viena autorės meninė knyga ,,Svajonė apie mėlyną dangų“ taip pat daryta kurta iš mėlynų atspaudų. Panašu, kad autorę šiuo metu lydi ir jaudina mėlyna  –  ledo, išminties ir liūdesio – spalva.

Visame pasaulyje garsioje Vilniaus tarptautinėje dailininko knygos trienalėje  Dalia Lopez Madrona savo knygas pristatė šešis kartus:

4-ojoje / 2006m. – tema KIŠKIS IR NAMAS

5-ojoje / 2009m. – tema TEKSTAS

7-ojoje/ 2015m. – tema KLAIDA 

6-ojoje/ 2012m. – tema MEILĖ

8-ojoje/ 2018m.  – tema MEMENTO MORI (lot. prisimink mirsiąs)

10-ojoje/ 2024m. – tema BŪTI

Rašyti komentarą

Dėmesio! El. paštas nebus skelbiamas. Komentuodami esate atsakingi už savo išsakytas mintis. Gerbkime vieni kitus, venkime patyčių, nekurstykime neapykantos ir susipriešinimo. Skaitytojų komentarai neatspindi „Rinkos aikštės“ redakcijos nuomonės.

Už komentarus atsakingi juos parašę asmenys.

Rekomenduojame parsisiųsti:

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video

Skip to content