„Sodra“ lobsta iš neapdairių piliečių
Dažnas sergantysis pamiršta po ligos kreiptis į Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybą („Sodrą“), kad atgautų priklausančią ligos pašalpą. Tokiu būdu kasmet „Sodros“ biudžetas pasipildo milijonais eurų užmaršuolių sąskaita.
Į biudžetą grįžta milijonai
„Sodros“ duomenimis, 2015 metais dėl ligos pašalpos išmokėjimo nesikreipė 59 300 apdraustųjų asmenų. Paskaičiuoti, kokia tiksli suma jiems būtų išmokėta, sudėtinga, tačiau remiantis „Sodros“ duomenimis, jei pernai mokėta vidutinė suma buvo apie 21 eurą už dieną, o sirgimo vidutiniška trukmė – 12,9 dienos, matematika paprasta – neišmokėta suma siekia apie 16 mln. eurų.
Kreiptis dėl ligos pašalpos galima per 12 mėnesių nuo ligos pabaigos, tad jei per šį laikotarpį nesikreipiama, pinigai lieka „Sodrai“.
Kasmet situacija ta pati
Kiekvienas žmogus po ligos ar laikino nedarbingumo turi teisę kreiptis dėl ligos pašalpos išmokėjimo. Už pirmąsias dvi ligos dienas moka darbdavys, o nuo trečios ligos dienos pašalpa mokama iš „Sodros“ biudžeto. Tačiau tam, kad asmuo gautų priklausančią ligos pašalpą jis privalo atvykti į artimiausią „Sodros“ skyrių arba užpildyti prašymą internetu. Jei to nepadaro laiku, t. y. nesikreipia per 12 mėnesių, jo ligos pašalpa taip ir lieka „Sodros“ biudžete. Žmogui nesikreipus per jau minėtą nustatytą laiką laikoma, kad žmogus nenori gauti ligos pašalpos.
Daugelis pamiršta
Kėdainių „Sodros“ poskyrio vedėjas Jonas Švedas sakė, kad dažniausiai žmonės mano, kad pati „Sodra“ turi priminti apie ligos pašalpos susigrąžinimą.
„Manyčiau, kad tai iš dalies žmogaus aplaidumas, juk žmogui susirgus duomenis pateikia ir darbdavys, visą tvarko ir buhalterija, tad kodėl žmogus nesikreipia, sunku atsakyti. Žmonės galbūt paprasčiausiai nesidomi savo finansais. Suprantama, kai serga tik kelias dienas, kai kurie net nenori kreiptis, tačiau kai liga užsitęsia ir pinigai nemokami, būtų savaime suprantama pasidomėti situacija. Tačiau visi žino tik tai, kad „Sodra“ turi išmokėti pinigus. Seniau, kai prašymai būdavo priimami tik popierine forma, visi ateidavo, pildydavo, o kai atsirado galimybė prašymą pateikti internetu, kažkodėl pamiršta. Gal žmogus galvoja, kad kažkas kitas turi už tai padaryti“, – sakė J. Švedas.
Planuojama sistemos pertvarka
Nors dar nėra galutinai patvirtinta, tačiau „Sodra“ skelbia, kad galbūt jau šiais metais pradės veikti programinė sistema, kuri šiuo metu yra rengiama. Jai startavus gyventojui pakaks vieną kartą užpildyti prašymą ir ligos pašalpa bus pervedama į tą pačią gyventojo nurodytą sąskaitą, todėl kiekvieną kartą nereikės teikti naujo prašymo.
KĖDAINIEČIŲ NUOMONĖ
Giedrė
„Jau seniai teko susidurti su tuo. Tačiau manau, kad sistema galėtų veikti automatiškai, nereikėtų gaišti laiko.“
Milda
„Šeima retai serga, man gal tik vieną kartą teko kreiptis į „Sodrą“ dėl ligos pašalpos, bet, jei reikia, visada kreipiamės ir nepraleidžiame. Žinoma, automatiška sistema būtų žymiai geriau, nereikėtų kiekvieną kartą gaišti laiko.“
Auksė
„Dar neteko niekada susidurti. Tačiau manau, kad sistema galėtų veikti automatiškai. Vis dėlto, manau, kad įstatymas yra įstatymas, gal tik mums patiems reikia priprasti prie tokios sistemos ir nepamiršti laiku susigrąžinti tai, kas priklauso.“
Rūta
„Teko ne vieną kreiptis dėl ligos pašalpos ir tikrai manau, kad sistema galėtų būti automatiškai atnaujinama, nes kiekvieną kartą tenka vykti į „Sodrą“. O internetu pildyti prašymą atrodo sudėtinga, todėl niekada nebandžiau.“
Almis
„Daug metų nedirbu valdiško darbo, todėl nieko apie tai nežinau. Papildomai domėtis neteko, o ir stipriai niekada nesergu. Tačiau manau, kad gal trūksta bendros informacijos apie tai, kur ir kada reikia kreiptis po ligos.“