Skip to content

R. Doveika: formuojasi trumparegė visuomenė – pasauliui reikia patikimų žmonių (PAPILDYTA FOTOGALERIJA)

 R. Doveika: formuojasi trumparegė visuomenė – pasauliui reikia patikimų žmonių (PAPILDYTA FOTOGALERIJA)

Giedrės Minelgaitės-Dautorės nuotr.

Sekmadienio pavakarę tyliąją ir sakraliąją Paberžę užtvindė tūkstančių žmonių širdžių meilės, tikrumo, bendrystės, artumo, vilties ir šviesos dūžiai, kartu su malda įsipynę į mūsų tautos milžinų susitikimą. Tų milžinų, kurių jau nebėra tarp mūsų, bet tų, kurių niekas nepajėgs ištrinti iš tautos širdies – dviejų sielų gydytojų – prieš 20 metų išėjusio kunigo Tėvo Stanislovo ir prieš 15 metų išėjusio poeto Justino Marcinkevičiaus. Jie abu patyrė tai, ką kunigas Ričardas Doveika, aukodamas šventas Mišias, pavadino nebijojimu nukentėti už drąsą. „Nebijokime nukentėti už drąsą, darant gera. Nes jei darydamas gera nenukentėjai, tai nieko gero ir nepadarei“, – sekmadienį į jau 12-ąjį tarptautinį Paberžės muzikos festivalį, skirtą Tėvo Stanislovo atminimui, susirinkusiai tūkstantinei žmonių miniai sakė kunigas Ričardas Doveika, primindamas mūsų visų misiją šiandieniniame pasaulyje. Netrukus visiškai paprastai, vos keliais taikliais žodžiais iki deginančio skaudėjimo jis apnuogino žmonių širdis, kurias Tėvo Stanislovo išmintimi ir giliomis Justino Marcinkevičiaus eilėmis bei dainomis virtusiais kūriniais pripildė legendinės scenos žvaigždės – Virginija Kochanskytė, Ilona Balsytė, Aurelija Tamulytė, Vladas Bagdonas, Gediminas Storpirštis, Liudas Mikalauskas ir Beata Vingraitė.

Kai dykuma įsiveržia į žmogaus širdį…

Simboliška ne tik tai, kad šiais metais Paberžės muzikos festivalis, skirtas Tėvo Stanislovo atminimui, buvo pradėtas per Devintines koncertu „Amžinasis Justinas Marcinkevičius“, bet ir tai, kad Amžinybės palytėjimo ženklų būta ir akimirkos dvelksme – visą dieną dangų traukę niūrūs debesys sekmadienio pavakare ties Paberže prasisklaidė, kaip pastebėjo kunigas R. Doveika, matyt, Tėvas Stanislovas pravėrė dangų, kad saulės spindulys išryškintų kiekvieno mūsų veidą. O gal net ir leistų pajusti dar stipresnę akistatą su pačiu savimi po kiekvienų ištartų R. Doveikos žodžių, ar aktorių lūpomis perduotų J. Marcinkevičiaus eilių ar Tėvo Stanislovo išminties krislų.

„Dykuma visuomet įsiveržia į žmogaus širdį, kai yra uždaromos durys, kai širdys labiau užkietėja. Šiandien mes taip pat, stebėdami savo tautos ir pasaulio įvykius, matome, kad formuojasi keista, trumparegė visuomenė.

Vienadienio buvimo, karaliavimo ir sensacijų visuomenė. Susiskaldymo, susipriešinimo visuomenė. Atmetimo, nepagarbos nei praeičiai, nei į Amžinybę žengiančiam žmogui.

Šiandien labai daug dykumos mąstymo įsiveržia į mūsų visų gyvenimą.

Kai trokštama įstatymais užkirsti pradėtas gyvybes, kai norisi gyvybę nutraukti. Kai žmogus tampa žaidimų aikštele, o jo kūnas – bandymų poligonu. Galiausiai paverčiamas bevaise dykuma, kurioje atimama viltis kitiems todėl, kad mes patys tą viltį praradome.

Ir egoizmas tampa šiandienos žmonijos egzistencijos pagrindu.
Atimam viltį kitam, patys praradę ją“, – drąsiai apnuogina skaudžiausią šiandienos faktą kunigas R. Doveika.

„Dykuma visuomet įsiveržia į žmogaus širdį, kai yra uždaromos durys, kai širdys labiau užkietėja. Šiandien mes taip pat, stebėdami savo tautos ir pasaulio įvykius, matome, kad formuojasi keista, trumparegė visuomenė.

R. Doveika

Išbandymų metas: krikščionys tampa pakrikštytais ateistais

Tęsdamas R. Doveika Paberžėje susirinkusiems papasakojo tai, ką naujasis Popiežius sakė kardinolams tuoj po to, kai buvo išrinktas ir kėlė itin giliai kiekvieną paliečiančius klausimus: „Ne veltui Šventasis Tėvas Leonas XIV, kurį Šventoji Dvasia dovanoja mūsų laikų bažnyčiai, pirmose aukotose šventose Mišiose, rytojaus dieną po išrinkimo Siksto koplyčioje, sakė jį išrinkusiems kardinolams: „Ir šiandien yra nemažai kontekstų, kuriuose krikščioniškas tikėjimas laikomas absurdišku, skirtu silpniems ir neprotingiems žmonėms. Kontekstų, kuriuose pirmenybė teikiama kitiems saugikliams, tokiems kaip technologijos, pinigai, sėkmė, valdžia, malonumai.

Tai aplinka, kurioje nelengva liudyti ir skelbti Evangeliją. O iš tikinčiųjų tyčiojamasi, jiems prieštaraujama, jie niekinami, arba geriausiu atveju jie tik pakenčiami ir užjaučiami. Ir kaip tik tai yra tos vietos, kur misija skubiai reikalinga, nes tikėjimo stoka dažnai atneša su savimi tokias dramas, kaip gyvenimo prasmės praradimas, gailestingumo užmiršimas, asmens orumo pažeidimai pačiomis dramatiškiausiomis formomis, šeimos krizė ir daugybė kitų žaizdų, nuo kurių taip kenčia mūsų visuomenė.

Ir šiandien netrūksta kontekstų, kur Jėzus, nors ir vertinamas kaip žmogus, yra suvokiamas tik kaip charizmatiškas lyderis ar antžmogis.

Taip galvoja ne tik netikintieji, bet daug pakrikštytųjų, kurie šitaip ir atsiduria faktinio ateizmo lygmenyje.“

Popiežius Leonas šiandien pavartoja labai giliai susimąstyti kviečiančius žodžius.

Kas nutiko daugeliui krikščionių, kad jie savo gyvenime tapo pakrikštytais ateistais? Jie pakrikštyti, bet tikėjimą laiko tradicija, kultūra, bereikšmiu balastu, bet netiki. Netiki Dievo buvimu. Netiki Kristaus atpirkimu, netiki Eucharistija, atleidimu, netiki prisikėlimu iš numirusių ir amžinuoju gyvenimu..?“

Gydykime savo aplinką meile

Kunigas R. Doveika ne tik kėlė aktualius klausimus, bet ir dalinosi žiniomis, kaip įveikti šiandienos iššūkius: „Sustiprinkime kitus ne tik viltimi, bet ir padrąsinimu.

Nebijokime pasaulio. Nebijokime tiesos. Nebijokime kitoniškumo.

Nesigėdykime savo tikėjimo ir neatsiprašinėkime, kad esame tikintys žmonės. Bet gydykime. Gydykime savo aplinką meile.

Tėvelis Stanislovas čia, Paberžėje, ir visur, kur jis tarnavo, turėjo vienintelį ginklą, įrankį ir Sakramentą, kuriuo gydė visus mus, tai buvo meilė.

Jis suprato kiekvieną iš mūsų. Jis įsiklausė į kiekvieną iš mūsų. Jis asmeniškai mylėjo tą akimirką prieš jį visą esantį žmogų. Jis gydė meile. Tai buvo vienintelis Tėvo Stanislovo sakramentas, kuriame tilpo viskas – gydyti meile.

Išlikime ištikimi Dievui, tautai ir tėvynei. Vienas kitam. Nebijokime mylėti vieni kitų. Nebijokime patarnauti vieni kitiems. Nebijokime paduoti ranką vieni kitiems.

Nebijokime nukentėti už drąsą, darant gera. Nes jei darydamas gera nenukentėjai, tai nieko gero ir nepadarei.

Nebijokime pamokyti, apsaugoti. Nebijokime ir būkime drąsūs priminti žmogui jo žmogiškojo asmens prigimtinio orumo gelmę.

Nesigėdinkime, brangieji, kaip tikintys žmonės, apginti kiekvieno žmogaus prigimtinį orumą, dar negimusio, bet jau esančio, keliaujančio į amžinybę, bet dar neperžengusio Anapusybės slenksčio, ligos ir mirties patale.“

Iš tikinčiųjų tyčiojamasi, jiems prieštaraujama, jie niekinami, arba geriausiu atveju jie tik pakenčiami ir užjaučiami.

R. Doveika

Galia slypi bendrystėje

Tęsdamas pokalbį su žmonėmis, R. Doveika pabrėžė ir ypatingą bendrystės galią: „Nė vienas žmogus, brangieji, nė vienas žmogus negali gyventi vien tik savyje ir vien tik sau. Ypač mums, Kristaus mokiniams, negali būti svetimų žmonių ir svetimų rūpesčių. Todėl bendryste negalime pavadinti vien tik sentimentalių nuostatų ar gražių žodžių. Bendrystės mokomės šiandien ir prie Tėvelio Stanislovo kapo, ką liudija visas jo šventas gyvenimas ir konkretūs darbai. Ir Jėzaus raginimas būti atviriems, sprendžiant kitų žmonių problemas, buvo iš tiesų ypatingas.

<…>. Šiandien mes esame kaip tas mažasis būrelis, susispietęs būti aplink altorių, kad žvelgdami vieni kitiems į akis, mes suprastume ir įvertintume tai, ką kiekvienas turime: viltį, kalbą, tautą, kultūrą, tėvynę. Taip prasideda kelionė. Kelionė išlaisvėjimo link. Nes be laisvės negali būti bendrystės, kaip negali būti ir laisvės be bendrystės. Nes meilė visada tarnauja tiesai.“

Festivalio meno vadovas Liudas Mikalauskas ir labdaros ir paramos fondo „Viltis–Vikonda“ direktorė Virginija Ragauskienė./Giedrės Minelgaitės-Dautorės nuotr.

Pasauliui reikia patikimų žmonių

Dar viena itin paprasta, bet nepaprasta savo išmintimi ir geniali paprastumu bei įkvepianti R. Doveikos mintis apie tai, ko iš tiesų reikia šiandienos pasauliui: „Šiandien pasauliui, mūsų tautai reikia ne neklystančių ar ypatingai tobulų žmonių. Šiandien visi mes trokštame pirmiausia susitikti su patikimu žmogumi. Krikščionis turi būti patikimas žmogus. Ne tobulas, bet patikimas.

Šiandien pasauliui reikia patikimų žmonių.

Mums reikia patikimų gydytojų, mokytojų, kunigų, politikų, visuomenės veikėjų, kultūros ir meno darbuotojų, patikimo tėčio ir patikimos mamos, patikimo senelio ir senelės, patikimo kaimyno, patikimo bendradarbio. Ne tobulo, ne neklystančio, ne susireikšminusio, bet patikimo.

<…>. Tėvas Stanislovas yra kažkada pasakęs: visuomenėje yra per daug liūdesio. Žmonės praradę viltį ir tikėjimą šviesesne ateitim. Jie nusivylę, juos slegia baimė ir neviltis. Mes turime artimuosius ištraukti iš baimės ir nevilties, išvaduoti iš nuobodulio, sugrąžinti jiems tikėjimą šviesesne ateitim. Mes turime atgimti dvasiškai, pakelti žmonių dvasią. Šiais jubiliejiniais širdies ir gerumo metais, tai Tėvelio Stanislovo ir pranašystė, ir užduotis, ir padrąsinimas.“

„Kas nutiko daugeliui krikščionių, kad jie savo gyvenime tapo pakrikštytais ateistais? Jie pakrikštyti, bet tikėjimą laiko tradicija, kultūra, bereikšmiu balastu, bet netiki. Netiki Dievo buvimu. Netiki Kristaus atpirkimu, netiki Eucharistija, atleidimu, netiki prisikėlimu iš numirusių ir amžinuoju gyvenimu..?“

R. Doveika

Kai vienas didelis nebijo nusilenkti kitam dideliam

„Rašytoja Vita Morkūnienė straipsnyje „Tėvas Stanislovas – žmogus ant amžių slenksčio“ rašė: „Tėvas Stanislovas laisvėjančios visuomenės lyderiu, dvasios vedliu ir mokytoju tapo, jo žodžiais tariant, būdamas seniausiu, mažiausios Lietuvos parapijos klebonu. Bažnyčios hierarchijoje jis neužėmė jokios reikšmingos vietos. Neturėjo jokio titulo, galių, išskyrus tas, kurias suteikė jo globojami mažutėliai. Tiesa, kardinolas Vincentas Sladkevičius, sveikindamas Tėvą Stanislovą garbingo amžiaus ir kunigystės sukakties proga, yra jam taręs: „Tai tu esi tikrasis Lietuvos žmonių kardinolas.“ Graži tiesa, kai vienas didelis nebijo nusilenkti kitam dideliam. Nuostabūs čia rašytojos įžvalgos žodžiai. Kokia graži tiesa, kai vienas didelis nebijo nusilenkti kitam dideliam!

Rašytoja tęsia: „Tėvas Stanislovas dar gyvas būdamas tapo legenda. Tą legendą kūrė žmonės, traukiantys paskui jį gyva upe. Pasakojimai apie jį ėjo iš lūpų į lūpas. Apie jį buvo rašomos knygos, kuriami filmai. Praėjus keliolikai metų po Tėvo Stanislovo mirties, jo atminimas tebėra gyvas žmonių prisiminimuose ir iš tylos sugrįžtančiuose žodžiuose. Kokį jo paveikslą kuriame ateičiai? Norėtųsi, kad jis būtų toks, koks buvo žmogus, o ne toks, kokį šiandien norėtųsi nupiešti. Kad neįspraustume jo gyvenimo, jo asmenybės į rėmus, charakteristikų, epitetų šablonus, formules, į kurias jis niekada netilpo ir jų nepripažino. Kad nepasiduotume pagundai pagražinti, kas ir taip gražu, patiesinti, kas ir taip tiesu, sudievinti tai, kas yra tik labai žmogiška. Nieko nėra geriau ir gražiau už tiesą.“

Tėvas Stanislovas išlieka mums tiesos mokytoju, vienijančiu skirtingumus tiltu, visada dėjusiu pastangas, kad susipykę žmonės susitaikytų. Ir ši vieta, Paberžės vieta, Tėvelio Stanislovo kapo vieta, turi būti, tapti ir išlikti susitaikinimo su Dievu ir su vienas kitu vieta.

Mes turim daug dvasios milžinų. Turim istoriją, nes mes esam istorija. Turim laiką, nes remiantis šventuoju Augustinu, mes esame laikai. <…>. Ir ši karta, mūsų karta, pajėgi subrandinti ir dovanoti šiandienos dvasios milžinus, kurie ties tiltus istorijos puslapiuose, nes meilė niekada nesibaigia“, – tvirtino R. Doveika.

Kol sugebėsime atsiklaupti prieš Dievą, niekada nepražūsime

O baigdamas savo įkvepiantį kalbėjimą kunigas R. Doveika, vilkėdamas tą patį arnotą, kuriuo vilkėdamas Tėvas Stanislovas aukojo paskutiniąsias savo Šv. Mišias, žmonėms įžiebė ir neblėstančią viltį: „Kol tauta gerbs Švenčiausiąjį Sakramentą, nepražūsim. Kol mes, žmonės, mylėsime Eucharistiją, niekada nepražūsim. Nes Eucharistija įgalina atrasti teisingą santykį su laiku. Dievas yra meilė. Yra pati tikriausia mūsų ateities garantija.

Todėl šiandien čia, šiose Mišiose, prie Tėvelio Stanislovo kapo ir iš jo sklindančios stiprybės bangose, į ateitį žvelkime ne su baime, bet su viltimi. Ir, sakyčiau, jog didesnės dovanos ir negalima tikėtis atvykus į Paberžę, kaip Tėvelio Stanislovo suteiktos vilties dovanos. Tegu ta viltis šiandien sugrįžta į mūsų namus. Tegu šiandien mūsų buvimas čia tampa milžinų sugrįžimu į savo šeimas.

Tauta ir žmogus, kol sugebės atsiklaupti prieš Dievą ir ties vienybės bei meilės tiltus, visada turės dabartį, ateitį ir amžinybę.

Ši karta taip pat yra milžinų karta.

Ir nuoširdžiai linkiu, kad visi mes, kiekvienas savo vardu, savo aplinkoje galėtume rašyti didžiųjų vardus. Būti tėčiu, būti mama, būti patikimu žmogumi. Tai ir yra tautos didieji, patikimi žmonės. Būkime vilties žmonėmis ir nieko nebijokime.“

Laukia dar du festivalio koncertai

R. Doveikos įkvėpta viltis kartu su Tėvo Stanislovo išminties bei Justino Marcinkevičiaus poezijos pakylėjimu pasklido po visą Lietuvą – Paberžėje buvo girdėti net ir žemaitiškos šnektos.

Festivalyje atsisveikinta tik iki kitų šio sezono koncertų: rugpjūčio 31-ąją po Išlaužo parapijos klebono kun. Viliaus Sikorsko aukojamų šv. Mišių, kuriose giedos Išlaužo Dievo dvaro choras, bus parodytas spektaklis „Miško seserys“, (aktorės Neringa Varnelytė, Vitalija Mockevičiūtė bei folkloro muzikantai Darius Mockevičius bei Paulius Kovalenko), taip pat bus surengtas Lietuvos dailininkų sąjungos asociacijos „Individualistai“ tapybos plenero uždarymas ir paroda.

Rugsėjo 28 d. Tėvo Stanislovo gimtadienio minėjimo Šv. Mišias aukos Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis, o koncertą „Apie tave ir tau“ surengs aktorė Nijolė Narmontaitė su Andriumi Balachovičiumi (akordeonas). Visi renginiai – nemokami.

Tarptautinio Paberžės muzikos festivalio mecenatas – „Vikonda grupė“.

Festivalio globėja – „Vikonda grupės“ įmonių valdybos pirmininkė Jolanta Blažytė, dvasinis vadovas – Kauno arkivyskupijos Kėdainių dekanato dekanas kunigas Žydrūnas Paulauskas, meno vadovas – Liudas Mikalauskas.

Festivalio partneriai: Kėdainių kultūros centras, 1863 Sukilimo muziejus Paberžėje.

Festivalį rengia ir organizuoja: Labdaros ir paramos fondas „Viltis–Vikonda“ ir VšĮ „Liudo Mikalausko koncertai“.

Festivalį iš dalies finansuoja – Lietuvos kultūros taryba, Kėdainių rajono savivaldybė.

Rėmėjai: UAB Kėdainių konservų fabrikas ir „Dadu“ ledus gaminanti UAB „Vikeda“ .

2 Komentarai

  • Nešveskit svetimu švenčiu, nešlovinkit svetimu vadu, nekurkite mišrių santuokų- tai tevo Stanislovo pamokslas Kaune . Už tai jis buvo saugumiečiu suimtas ir išvežtas i Sibira lagerio kančioms . Marcinkevičius buvo konformistas , prisitaikę prie soviet okupantu santvarkos, tapo Literatų sąjungos pirmininkas, gaudavo ivairiu premijų ir privilegijų. Juos lygint gali tik neišmanėlis. Nesmerkiu lb Marcinkevičius, Nepriklausomybes kovose susiprato ir daug prisidėjo teikiant tauta išsivadavimo kovai. Dabar gyvenam laisvoj , demokratinej, klestinčios Lietuvoj ir kalbėt apie žodžio laisve gali tik visiškai istorijos nežinantys žmogus. Melas ir šmeižtas nera žodžio laisve , už šmeižta ir dergima baudžiama istatymu . Su Joninem visus dorus tautiečius…..***

  • Komentatoriau, tu komentatoriau… Kai tik toks supratimas apie Marcinkevičiaus kūrybą, tik kaip apie susipratusį, tai štai taip ir ateiname į tą laiką, kai tokiems poetams nebelieka vietos tarp mūsų, kai tokie poetai ujami ir trypiami. Štai todėl R. Doveika ir kalbėjo apie tai, kad jei darydamas gera nenukentėjai, tai nieko gero ir nepadarei… Gaila, kad tokių pavirš plaukiančių ir giliau nežvelgiančių dabar labai jau daug, o tų darančių gera ir dėl to nukenčiančių, ačiū Die, yra, bet, deja, kol kas ne tiek, kad atsvertų tą daugumą… Matyt, ne kiekvienam net ir suvokti duota dvasios milžinystę.

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video