„Purienos“ darželyje ugdo ekovaikus
Birutė Naruševičienė, lopšelio-darželio „Puriena“ direktorė
Ekologija, antrinės žaliavos, rūšiavimas, gamtos saugojimas ir mažesnis vartojimas – tai gal vis dar skamba naujoviškai vyresnės kartos gyventojams, tačiau augančiai kartai tai taps kasdienybe, gyvenimo būdu. Nuo pat mažiausių dienų vaikai namuose ir darželiuose mokomi apie ekologiją. Kėdainių „Purienos“ lopšelis-darželis kartu su kolegomis iš užsienio vykdo projektą, kurio tikslas – tinkamai ugdyti ekovaikus.
Lavina visapusiškai
Vykdydami projektą „Ekovaikas“ (ang. „Ecochild“), bendradarbiaujame su pradinėmis mokyklomis ir darželiais bei dalijamės patirtimi apie aplinkos ir gamtos svarbą, siekiame supažindinti vaikus su rūšiavimu, gamtos išteklių tausojimu, energijos taupymu ir aplinkos saugojimu.
Tačiau projektas leidžia išmokti ir daugiau – skatinamas vaikų kūrybiškumas, lavėja vaikų viešojo pristatymo ir meniniai įgūdžiai.
Svarbiausia, žinoma, kad mažieji išmoksta rūpintis aplinka – kaip teisingai rūšiuoti atliekas, kaip pakartotinai panaudoti antrines žaliavas.
Kūrybiniai darbeliai iš to, ką lengva ranka kiti išmeta, skatina vaikus pasitelkti fantaziją, pamatyti grožį ir terpę kūrybai ten, kur įprastai to ir nedarytume.
Mažųjų grupėse buvo vedamos veiklos, susijusios su rūšiavimu, gamtos, pasaulio tema. Darbeliai buvo daromi iš antrinių žaliavų. Panaudojami rūšiavimo konteineriai, skirti mokytis vaikams. Jie patiko ir projekto partneriams.
Į šias veiklas stengtasi įpinti ir tautinius elementus. Vienose grupėse jau buvo auginamos daržovės ir augalai, o kitose svečiai patys turėjo galimybę išbandyti save sodinant daržoves.
Ir mokytojams
Kokybiškai ugdyti ekovaiką reikia mokėti. Dėl to projektas orientuojamas ne tik į mažuosius, bet ir į mokytojus, ugdymo įstaigų administraciją.
Mokytojai projekto metu užmezga naujas pažintis būsimiems projektams, taip pat plečia profesinę kompetenciją stebėdami įvairius mokymo metodus skirtingose institucijose.
Maža to, suaugusieji tobulina savo anglų kalbos įgūdžius, nes projekto dalyviai kalbasi ir idėjomis dalinasi būtent anglų kalba.
Projektą koordinuoja Diadrastiko Europaiko Sxoleio privati pradinė mokykla ir darželis iš Graikijos, o kartu su mūsų „Purienos“ darželiu jame dalyvauja ir darželis-mokykla regos sutrikimų turintiems vaikams iš Rumunijos Scoala Gimnaziala Speciala Pentru Deficienti De Vedere bei darželis iš Turkijos Selçuklu Keskesler Anaokulu.
Atvyko į Kėdainius
Projekto dalyviai susitikimuose buvo ir Graikijoje, ir Rumunijoje, o štai žiemos gale jie lankėsi ir Lietuvos širdyje – Kėdainiuose.
Susitikimo Lietuvoje metu didelis dėmesys skirtas ekologijai. Visos mobilumo savaitės metu atstovai iš partnerių šalių galėjo susipažinti su lopšelio-darželio „Puriena“ veiklomis, ekologinės ir aplinkosauginės savimonės ugdymu.
Susitikome su Kėdainių meru Valentinu Tamuliu ir savivaldybės administracija. Šilto priėmimo metu kalbėjomės apie aktualias švietimo problemas tiek Lietuvoje, tiek partnerių šalyse.
Lankėmės kitose Kėdainių miesto ir rajono ikimokyklinėse įstaigose, susipažinome su jų veikla, aplinkosauginiu ugdymu, ekologijos puoselėjimu.
Su svečiais nuvykome į ekologinį Kunionių ūkį, kuriame auga bambukai, bei aplankėme Trakuose įsikūrusį alpakų ūkį.
Tarptautinis forumas
„Purienos“ darželis kovo 2 dieną surinko projekto dalyvius į tarptautinį forumą „Eco child“, kurio metu patirtimi apie ekologiją ir aplinkosaugą dalijosi įvairūs Kėdainių miesto, rajono bei kiti Lietuvos „Purienų“ lopšeliai-darželiai iš Šiaulių, Panevėžio, Vilniaus, Klaipėdos ir projekto partneriai iš užsienio ikimokyklinių įstaigų.
Buvo aptartos tokios temos, kaip mokymasis gamtoje, gamtos tyrinėjimų skatinimas naudojant STEAM priemones, lauko erdvių pritaikymas mokinių ugdymui(si) ir kt. Sulaukėme ir stendinių pranešimų gausos.
Visi partneriai pirmą kartą lankėsi Lietuvoje ir buvo sužavėti mūsų kultūra, švietimu, požiūriu į ekologiją ir svetingumu. Susitikimų, veiklų stebėjimo ir tarptautinio forumo metu pamatėme, kad ekologija yra svarbi problema, jai skiriamas dėmesys įvairiose šalyse. Jos puoselėjimu rūpinasi ugdymo įstaigos, šeimos, bendruomenės.