Pas merą patekti nebus lengva
Patekti pas rajono merą Saulių Grinkevičių nuo šiol bus sunkiau. Jei anksčiau žmonės savo siūlymus arba problemas galėdavo jam asmeniškai išsakyti priėmimo metu, visa tai lieka praeityje. Pirmiausia žmonės turės kreiptis į kitus savivaldybės darbuotojus, o pas merą jie patekti galės tada, kai šiam vizitui pritars valdininkai.
Ar nebus užtvertos durys?
Kėdainių rajono meras Saulius Grinkevičius bando apsiginti nuo laiką gaišinančių interesantų. Pasak politiko, tai tokie žmonės, kurie eina į priėmimą, kalba apie problemas, kurių meras niekaip negali išspręsti.
Paskutinio rajono Tarybos posėdžio metu buvo nustatyta asmenų priėmimo pas Kėdainių rajono savivaldybės merą tvarka.
Nors visi puikiai suvokia, jog mero darbas nėra tik sėdėti kabinete ir laukti, kol pas jį ateis žmogus, norintis papasakoti apie savo bėdas, gali būti, jog naujai priimta tvarka išties gali tapti rimtu kliuviniu norint susitikti su savivaldybės vadovu.
Tarybos narė Adelė Štelmokienė nusistebėjo – nejau meras išties mano, kad žmonės yra tokie nesąmoningi, jog nežino, kad pirmiausia problemas spręsti reikia su tos srities specialistais, ir tik vėliau, problemai nejudant iš mirties taško, kreiptis į merą.
„Nuostatuose rašoma, kad asmenys į priėmimus pas merą asmeniniais klausimais registruojami, kai yra akivaizdūs klausimo sprendimo vilkinimo, biurokratizmo atvejai. Kas nustatys tuos biurokratizmo ar vilkinimo atvejus?“ – mero taip pat teiravosi Tarybos narė. Tačiau į šį klausimą atsakyta nebuvo.
„Įsivaizduokim situaciją: jūs kėdainietis, turintis idėjų dėl miesto – dabar jūs teoriškai negalite užsiregistruoti pas merą per priėmimo valandas, nes šiuo atveju nėra jokių biurokratinio vilkinimo požymių. Nebent meras kilniadvasiškai nusižengs priimtai taisyklei. Aš, žinoma, to ir linkiu merui: ignoruoti tą naują tvarką ir be jokių barjerų priimti besikreipiančius piliečius – specialiai tam skirtu laiku, žinoma.
Suprantu, kad meras, pasiūlydamas naują priėmimo tvarką, siekė apriboti kai kurių neadekvačių asmenų nuolatinį lankymąsi. Bet šią problemą buvo galima išspręsti kitais būdais, pavyzdžiui, registruojant į priėmimą pas merą, pirmenybę suteikti asmenims, kurie prieš tai pas merą nėra buvę ar buvę mažiau kartų.
[quote author=“ A.Štelmokienė“]Įsivaizduokim situaciją: jūs kėdainietis, turintis idėjų dėl miesto – dabar jūs teoriškai negalite užsiregistruoti pas merą per priėmimo valandas, nes šiuo atveju nėra jokių biurokratinio vilkinimo požymių.[/quote]
Visgi, savivalda yra arčiausiai žmonių esanti valdžios grandis, todėl nepritariu tokiems barjerams, skiriantiems piliečius nuo išrinktų vietos pareigūnų“, – savo nuomonę išreiškė A. Štelmokienė.
Bando išvengti „nuolatinių“ lankytojų
Rajono meras Saulius Grinkevičius patikino, kad nuostatai iš tiesų yra tvirtinami tam, kad būtų galima išvengti „nuolatinių“ lankytojų, kurie savo neišsprendžiamas problemas vis pasakoja merui, nors jis nieko pakeisti ir negali.
„Yra žmonių, kurie eina po šešis ar septynis kartus dėl kokių nors dalykų, kurie seniai išspręsti teismo arba pasakoja, kad 1992 metais kažkokia institucija pradangino jo žemę ir sako: „Mere, tu išspręsk“. Ir jie eina, ir eina, ir eina, ir eina dėl to paties dalyko. Skiri pusvalandį tokiam žmogui, praeina pusė metų ir vėl iš naujo viskas kartojasi. Aš negaliu to dalyko daryti, neturiu laiko.
Žmonės neretai kalba apie problemas, kurios buvo prieš 15 metų, prieš 20 metų. Bet padėti jiems tai aš negaliu!
Per tą pusvalandį, kol kalbu su tokiu žmogumi, aš galėčiau priimti keletą kitų žmonių ir padėti išspręsti jiems problemas. Tačiau vietoje to aš turiu klausyti to garbaus amžiaus žmogaus, tapti tam tikru psichologu – bandau raminti, bandau gražiai kalbėti, nes negaliu juk su senyvo amžiaus žmogumi grubiai bendrauti.
Tiesa ta, kad yra žmonių, kurie piktnaudžiauja galimybe patekti pas merą galbūt dėl savo sveikatos problemų ar kitų bėdų.
[quote author=“S. Grinkevičius“]Tiesa ta, kad yra žmonių, kurie piktnaudžiauja galimybe patekti pas merą galbūt dėl savo sveikatos problemų ar kitų bėdų.[/quote]
Tačiau visi kiti kėdainiečiai gali drąsiai keliauti pas merą. Nemanau, kad žmonėms, kurie turi tikrų rimtų reikalų, išsprendžiamų problemų, pas mane bus sunkiau patekti“, – tikino rajono meras S. Grinkevičius.
Problema išties egzistuoja
Buvęs Kėdainių rajono meras, Tarybos narys Viktoras Muntianas pripažino, kad piktnaudžiaujančių vizitais pas rajono galvą problema išties egzistuoja. Tačiau jo teigimu, darbas turėtų vykti taip, kad žmonių problemų sprendimu rūpintųsi administracija.
„Turėtų būti taip reglamentuotas darbas, kad mero šitoje vietoje nelabai reikėtų. Juk yra administracija, kuri ir turėtų visus tokius klausimus išspręsti. Turėtų būti daugiau išimtis nei taisyklė, kad struktūroms neatlikus savo vaidmens reikalingas mero įsikišimas.
Kita vertus, iš tikrųjų būna tokių žmonių, kurie vis eina tuo pačiu klausimu, kuris sprendimo neturi. Būna įvairių skundų, tačiau kai skundas yra nepagrįstas, o žmogui visvien atrodo, kad jo reikalavimai yra teisėti.
Galėtų būti priimtas sprendimas, kad to žmogaus pretenzijos nebus nagrinėjamos, nes jos neturi teisinio pagrindo, na, žmogui atrodo kitaip, bet jam tokio dalyko neišaiškinsi. Tai taip, yra tų žmonių iki dešimties, kurie eina vos ne į kiekvieną priėmimą, nors jam būna pasakyta, kad sprendimo jo klausimu nebus“, – kalbėjo V. Muntianas.
Pašnekovas teigė, kad einant mero pareigas su „nuolatiniais“ lankytojais buvo tvarkomasi kiek kitaip – tiesiog asmens klausimas, kuris yra neišsprendžiamas, būdavo nebenagrinėjamas.
„Anuo metu buvo kitaip, valdyba priimdavo sprendimą, kad kažkokio žmogaus skundo ir problemos sprendimo nėra, nes nėra teisinio pagrindo ir kad tų skundų daugiau nenagrinėtume. Tai tokį atsakymą žmogui ir pateikdavome. Taip būdavo paprasčiau. Manyčiau, kad ir dabar galėtų pateikti Tarybai tą dalyką – kad būtų Tarybos nutarimas, jog nėra pagrindo to žmogaus skundo nagrinėti.
[quote author=“V. Muntianas“]Turėtų būti taip reglamentuotas darbas, kad mero šitoje vietoje nelabai reikėtų. Juk yra administracija, kuri ir turėtų visus tokius klausimus išspręsti. Turėtų būti daugiau išimtis nei taisyklė, kad struktūroms neatlikus savo vaidmens reikalingas mero įsikišimas.[/quote]
Žmonės apkrauna valstybės tarnautoją papildomais nereikalingais darbais. Aš pats žinau, kad važiuoja ir važiuoja žmonės, komisijos, ir yra išlaidos tiek žmogiškųjų resursų, tiek transporto ir pan. Visa tai kainuoja mokesčių mokėtojams, tačiau problema yra neišsprendžiama ir nebus niekada išspręsta. Išeina pinigų švaistymas“, – kalbėjo V. Muntianas.
Gyventojų išklausymas – esminė darbo dalis
Tarybos narė ir buvusi merė Nijolė Naujokienė atkreipė dėmesį, kad žmonių, norinčių patekti pas merą, visuomet būna daug, tačiau tai – darbo dalis.
[quote author=“N. Naujokienė“]Žmogui taip pat yra svarbu pasikalbėti, pasitikslinti, išsiaiškinti ir įsitikinti, ar jo problemų sprendimo eiga yra vykdoma tinkamai. Tai yra kiekvieno mero ir kiekvieno rajono Tarybos nario darbo būtinybė, paskirtis.[/quote]
„Tikrai žmonių būdavo daug, ir kai kurie iš jų ateidavo su labai rimtomis problemomis, kiti ateidavo norėdami pasitarti ir, be abejo, būdavo ir tokių, kurie tik galvodavo, kad turi problemų, arba turėdavo tokių klausimų, į kuriuos bet kuris specialistas atsakyti galėdavo.
Esu iš tų žmonių, kurie labai brangina laiką, ir tikrai kartais atrodydavo, kad tie pokalbiai, kuriuos būdavo sunku nutraukti, „valgo“ mano laiką.
Iš kitos pusės manau, kad žmogui taip pat yra svarbu pasikalbėti, pasitikslinti, išsiaiškinti ir įsitikinti, ar jo problemų sprendimo eiga yra vykdoma tinkamai. Tai yra kiekvieno mero ir kiekvieno rajono Tarybos nario darbo būtinybė, paskirtis.
Manau, kad atsitverti nuo žmonių tikrai nederėtų. Svarbu žiūrėti, kaip šis sprendimas bus įgyvendinamas – galbūt tie nuostatai yra ženklas bendruomenei, kad pas merą eiti reikia tik tada, kai jau niekas kitas padėti negali, ar duodamas ženklas, kad reikėtų gerbti vienas kito laiką ir prieš einant pas merą pagalvoti, ar tikrai toji problema negali būti niekaip kitaip išspręsta“, – kalbėjo N. Naujokienė.
Politikė teigė, kad žmones, kurie nuolatos varstydavo jos kabineto duris norėdami pasikalbėti apie kelių dešimčių metų senumo bėdas, taip pat tekdavo pristabdyti.
„Žmonių, kurie turi kažkokių vidinių problemų ir nuolatos eidavo dėl tų pačių reikalų, išties buvo. Ilgainiui šiuos žmones ėmėme pažinti ir mano referentė iš karto juos nukreipdavo pas reikiamos srities specialistus.
Referentė visuomet išsiaiškindavo, su kokiu klausimu ar kokia problema žmogus nori ateiti. Jeigu žmogaus netenkindavo kažkokios institucijos ar specialistų padaryti sprendimai, iš karto kviesdavausi ir tuos specialistus, ir visi kartu su interesantu kalbėdavomės apie situacijos esmę. Taip ir spręsdavome tokias problematiškesnes situacijas, tačiau reikia pripažinti, kad tokių situacijų nebūdavo labai daug“, – tikino N. Naujokienė.