Kodėl nevisi girdi perspėjamąsias sirenas?
Visai neseniai Lietuvoje buvo tikrinta Civilinės saugos gyventojų perspėjimo sistema. Nepaisant to, kad apie kauksiančias sirenas buvo pranešta tiek spaudoje, tiek kitais informacijos šaltiniais, ne visi informaciją spėjo pamatyti. Priešingai – kai kurie, kurie laukė sirenų, jų taip ir neišgirdo. Ir ne tik sirenų, bet ir žinučių per korinio transliavimo sistemą negavo. Taigi – kodėl ne visi girdime perspėjamąsias sirenas?
Atsako Kėdainių rajono savivaldybės vyr. specialistas civilinei ir priešgaisrinei saugai Stasys Okunevičius.
„Civilinės saugos gyventojų perspėjimo sistema yra sudėtinga techninių priemonių visuma, susidedanti iš dviejų pagrindinių elementų – perspėjimo sirenomis sistemos (PSS) ir trumpųjų perspėjimo pranešimų, perduodamų naudojant viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikėjų tinklų infrastruktūrą, sistemos (GPIS). Jos paskirtis – perduoti įspėjamąjį garsinį signalą ir informaciją apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją šalies gyventojams.
Kokios mūsų rajono gyventojų perspėjimo sistemos galimybės? Sausi skaičiai tokie – sirenomis perspėjama 67% rajono gyventojų, t. t. 94,5% miesto gyventojų, 36,4% kitų gyvenamųjų vietovių gyventojų. Kėdainiuose sirenomis neperspėjami Babėnų kvartalo gyventojai. Čia sireną numatyta įrengti 2018 m. (dar 3 – kaimo vietovėse). Rajone pastatytos 26 sirenos, iš kurių mieste, įskaitant pramoninę dalį, įrengta 12 sirenų (palyginimui – Jonavoje 6, Vilniuje 21), kaimo vietovėse –14. Šie rodikliai vieni geriausių šalyje.
Gyventojų perspėjimas ir informavimas per GPIS yra labai efektyvus, nes idealiu atveju pasiekia kiekvieną mobiliojo telefono savininką. Tačiau, mūsų duomenimis, perspėjimo žinutes gauna tik apie pusė abonentų. Pagrindinės to priežastys yra dvi – pirma, telefonų turėtojai nenustato savo telefonų perspėjimo žinučių priėmimui (telefonų nustatymo instrukcijos pateikiamos savivaldybės interneto svetainėje www.kedainiai.lt ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento svetainėje www.vpgt.lt) ir antra – dėl techninių problemų.
[quote author=“S. Okunevičius“]Gresiant ar įvykus ekstremaliam įvykiui, aktyvuoti rajono gyventojų perspėjimo sistemą turi teisę savivaldybės administracijos ir AB „Lifosa“ atsakingi darbuotojai. Priklausomai nuo situacijos, gyventojai gali būti perspėjami pasitelkiant policijos, ugniagesių automobilius su garso sustiprinimo įranga.[/quote]
Pirmąją priežastį stengiamės pašalinti, informuodami gyventojus apie šios sistemos svarbą per civilinės saugos pamokas mokyklose, privalomų kiekvienai įmonei, įstaigai metinių 2 val. trukmės civilinės saugos mokymų metu. Antroji priežastis susijusi su sparčia technine pažanga telekomunikacijų srityse. Pradžioje ši sistema buvo pritaikyta darbui 2G, vėliau 3G, šiuo metu jau veikia ir 4G tinkle. Pritaikymo procesai vyksta lėčiau, jie darosi vis sudėtingesni, taigi dalis potencialių vartotojų neturi galimybių tam tikrą laiką gauti svarbią paslaugą. Be to, ne visų gamintojų telefonai gali atlikti šią funkciją. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas deda daug pastangų tiek šalies, tiek tarptautiniu mastu, kad šios gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos veikimas būtų efektyvesnis“, – komentavo S. Okunevičius.
Ką daryti?
Kėdainiečiai panašu, nesijaučia itin saugiai dėl to, kad mieste veikia nemažos įmonės, kuriuose įvykusios nelaimės gali daryti tiesioginę įtaką visų gyventojų saugumui ir sveikatai. Taigi tiems, kurie jau neatsimena civilinės saugos pamokų turinio, primename, ką reikia daryti išgirdus perspėjimą.
„Gyventojų perspėjimo sistemos veikimas realiai tikrinamas 2 kartus per metus: trečiąjį balandžio ir spalio mėnesių trečiadienį, 11 val. 52 min. Apie tai iš anksto informuojama šalies televizijų, radijo stočių laidose, interneto svetainėse.
Sirenų kauksmas reiškia civilinės saugos signalą „Dėmesio, visiems“. Išgirdę sirenų kauksmą, gyventojai turi įsijungti televizorius, radijo aparatus, mobiliuosius telefonus ir išklausyti, perskaityti pateikiamą informaciją, vykdyti perduodamus nurodymus.
Gresiant ar įvykus ekstremaliam įvykiui, aktyvuoti rajono gyventojų perspėjimo sistemą turi teisę savivaldybės administracijos ir AB „Lifosa“ atsakingi darbuotojai. Priklausomai nuo situacijos, gyventojai gali būti perspėjami pasitelkiant policijos, ugniagesių automobilius su garso sustiprinimo įranga. Galimi pavojai, jų grėsmės vertinimas, apsisaugojimo būdai išsamiai pateikti savivaldybės svetainės www.kedainiai.lt skyriuje „Civilinė sauga“.
Gyventojų savalaikis perspėjimas ir informavimas yra pirmas ir labai svarbus žingsnis, siekiant išvengti didelių netekčių ekstremalių įvykių metu. Tai vienas iš civilinės saugos sistemos, kurios tikslas yra parengti gyventojus, infrastruktūrą, pajėgas veikti ekstremaliomis sąlygomis, uždavinių. Svarbu žinoti, kad civilinė sauga − tai civilinė krašto apsaugos funkcija, apimanti valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų ūkio subjektų, visuomeninių organizacijų bei gyventojų pasirengimą ekstremaliai situacijai ir veiksmus jai susidarius, visų valstybės išteklių panaudojimą gyventojams išgyventi, šalies ūkio gyvybingumui palaikyti, turtui ir aplinkai nuo susidariusios ekstremalios situacijos poveikio apsaugoti, aktyviai šiuose procesuose dalyvaujant piliečiams“, – komentavo S. Okunevičius.