Jei politikams pritrūks ryžto, galime paskęsti šiukšlėse
Ir vis tik pasiruoškite paploninti pinigines
Vienas iš svarbiausių klausimų Kėdainių rajone metams ritantis į pabaigą – kiek kitais metais didės mokestis gyventojams už komunalinių atliekų tvarkymą? Teoriškai skaičiuojant, šis mokestis galėtų didėti drastiškai. Jis jau realiai turėjo padidėti kone dvigubai, mat pati savivaldybė už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą vežėjams jau dabar moka beveik dvigubai daugiau, naudodama tam mūsų visų biudžeto pinigus, nors gyventojai to dar ir nejaučia. Nuo kitų metų stipriai brangs ir Kauno atliekų tvarkymo centro (KRATC) vadinamasis „vartų“ mokestis, tad išvengti mokesčio už komunalinių atliekų tvarkymą didėjimo realiai nėra jokių šansų. O jei politikams pritrūks ryžto ir bus atsisakyta didinti mokestį gyventojams, pasekmes visi greit pajusime savo kailiu: arba paskęsime šiukšlėse, arba savivaldybė turės mokėti už šias paslaugas iš savo biudžeto lėšų.
Mokestį turėjo pakelti jau seniai
Mokestį už komunalinių atliekų tvarkymą Kėdainių rajono savivaldybė jau turėjo pakelti, mat atliekų išvežimo ir tvarkymo kainos realiai padidėjo dar praėjusiais metais.
Dalies kitų rajonų gyventojai už komunalinių atliekų tvarkymą jau seniai moka daugiau nei kėdainiečiai. O Kėdainiuose mokestis laiku nebuvo padidintas, matyt, politikams baiminantis prieš rinkimus užsitraukti rinkėjų nemalonę.
Laiku nepadidinus šio mokesčio, savivaldybė įsiskolino KRATC‘ui. Šiandien jos skola jau siekia apie 580 tūkst. eurų.
[quote author=“A. Kacevičius“]Priemonių turėjo imtis ankstesni vadovai, o aš užtikrinsiu, kad tokia situacija nebūtų man vadovaujant. Turiu pripažinti, kad realiai dirbti buvo pradėta tik šią vasarą.[/quote]
Šiemet mokestis ir vėl didėja. Tiek dėl valstybėje priimtų įstatymų, tiek dėl KRATC‘o išlaidų, tiek ir pabrangus atliekų vežimo ir tvarkymo paslaugoms.
Tad dabar politikams jau norom nenorom teks didinti šį mokestį ir dėl to, kad pernai jis nebuvo koreguotas, ir dėl šiemet susiklosčiusių aplinkybių.
Taršos mokestis padidėjo drastiškai
O tos aplinkybės – nevienareikšmės.
Europos Sąjungos spaudžiama Lietuvos valdžia net penkis kartus padidino taršos mokestį už atliekų šalinimą sąvartyne. Nuo 5 eurų iki 27,51 euro.
Negelbėja ir tai, kad daugiau atliekų bus deginama – kitais metais jau ir Kaune turi pradėti veikti kogeneracinė jėgainė, kur bus utilizuojamos ir Kėdainiuose sukaupiamos atliekos. Tačiau tokių paslaugų mokestis taip pat nustatytas didžiulis. 1 tonos atliekų priėmimo į deginimo įrenginius kaina sieks net 35 eurus.
Vienintelė galimybė atpiginti mokesčius už komunalinių atliekų tvarkymą – šių atliekų rūšiavimas, tačiau pagal tai, kaip dabar vyksta šis procesas, panašu, kad atpigimo teks laukti labai ilgai.
KRATC skaičiuoja, kad dėl visų šių aplinkybių ji turi savivaldybėms padidinti regioninės sistemos atliekų tvarkymo mokestį, vadinamąjį „vartų“ mokesčiu, nuo 41,48 iki 73,58 euro.
Be to, mokestį išpučia ir padidėjęs atliekų tvarkytojų – vežėjų mokestis.
Jau dabar už 1 tonos atliekų surinkimą ir tvarkymą savivaldybė vietoj 23,75 eurų yra priversta mokėti 44,78 euro.
Spaudimas KRATC‘ui – nepadėjo
Kėdainių rajono savivaldybė kartu su kaimyninių rajonų savivaldybėmis, kurios taip pat yra KRATC‘o dalininkės, kreipėsi į šios įstaigos vadovus prašydama ieškoti galimybių drastiškai nekelti „vartų“ mokesčio ir net reikalaudamos jį perskaičiuoti.
Tačiau KRATC‘as pateikė faktus, įrodančius, kad būtent savivaldybės privalo padengti visas šios įmonės patiriamas išlaidas, nes visi įmanomi vidiniai rezervai jau yra išsemti ir nieko kitaip negalima padaryti.
Nė vienai savivaldybei KRATC‘as negali daryti išimčių – kiekviena turi sumokėti už tiek atliekų, kiek pristato.
[quote author=“Aut. past.“]Dabar savivaldybė priversta bendrovei „VSA Vilnius“ mokėti ne 23,75 eurus, kaip buvo mokama iki tol, o 44,78 eurus. [/quote]
KRATC‘as neketina keisti savo pozicijos, tad nėra tikimybės, kad atliekų tvarkymo mokesčio didėjimo būtų galima išvengti.
Vežėjui moka tiek, kiek pareikalavo
Dar viena priežastis, dėl kurios didės mokestis už komunalines atliekas – padidėjusios vežėjų paslaugų kainos.
Kėdainių rajono savivaldybė jau seniai yra paskelbusi konkursą, kuriuo siekiama atsirinkti geriausią kainą pasiūlysiančią įmonę, kuri bus atsakinga už atliekų vežimą ir tvarkymą Kėdainiuose. Tačiau konkursas jau ilgą laiką yra užstrigęs, nes jo dalyviai pateikė skundus, kurie dar nėra išnagrinėti.
O kad Kėdainiuose atliekos ir toliau būtų surenkamos ir išvežamos iš konteinerių, šių metų liepos 1 dieną savivaldybė pasirašė trumpalaikes sutartis su supaprastintus atvirus konkursus laimėjusia UAB „VSA Vilnius“, kuri šiame mieste iki šiol ir tvarkė atliekas.
Tačiau dabar savivaldybė priversta jai mokėti ne 23,75 eurus, kaip buvo mokama iki tol, o 44,78 eurus.
Nėra kito pasirinkimo
„Derėjomės su šia įmone, tačiau kitaip ji teikti paslaugos nesutiko. Mes tiesiog neturime kito pasirinkimo.
Kitų įmonių kviestis atlikti šį darbą negalime, nes yra paskelbtas konkursas. Pagal įstatymą mes galėjome pratęsinėti sutartį tik su ta pačia įmone, kuri anksčiau buvo laimėjusi konkursą.
O jeigu būtume nesutikę su padvigubintu mokesčiu, būtų viskas – niekas nevežtų atliekų Kėdainiuose, o jos jau ir taip neretai lipa per konteinerių kraštus“, – „Rinkos aikštei“ sakė Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius Arūnas Kacevičius.
Skolų neišieškojo daugiau kaip 2 metus
Kėdainių situaciją apsunkina ir tai, kad KRATC‘ui rajono savivaldybė skolinga jau apie 580 tūkst. eurų.
Šią skolą naujiems rajono vadovams paliko nuėjusi valdžia, laiku nepadidinusi mokesčio už komunalinių atliekų tvarkymą.
Be to, prie skolos augimo ženkliai prisidėjo ir tai, kad skolos iš gyventojų nebuvo išieškomos daugiau kaip 2 metus.
[quote author=“Aut. past.“]Vienintelė galimybė atpiginti mokesčius už komunalinių atliekų tvarkymą – šių atliekų rūšiavimas, tačiau pagal tai, kaip dabar vyksta šis procesas, panašu, kad atpigimo teks laukti labai ilgai.[/quote]
Už šį darbą atsakingas Kėdainių rajono savivaldybės Bendrojo skyriaus vedėjas Egidijus Grigaitis teisinasi, kad 2017 metais jo vadovaujamam skyriui perėmus metinės vietinės rinkliavos administravimą iš seniūnijų ir kilus chaosui, jo darbuotojai ilgai suvedinėjo duomenis ir sprendė administravimo sistemos problemas.
Ir tai užtruko daugiau nei dvejus metus, nes realus skolų išieškojimas, kaip teigia administracijos direktorius A. Kacevičius, prasidėjo tik pasikeitus rajono valdžiai.
„Aš, kaip naujas vadovas, nepateisinu tokių veiksmų – užtrukta pernelyg ilgai.
Manau, kad duomenų suvedimui turėjo užtekti gero pusmečio, daugiausiai – metų, tad jau pernai tikrai turėjo būti pradėti skolų išieškojimai, o realiai tai buvo pradėta tik šią vasarą, kai tapau administracijos vadovu. Jei iki tol ir buvo bandoma išieškoti skolų, tai tik iš pavienių įmonių.
Dabar, nuo vasaros pradžios, skolininkams išsiuntinėti reikalavimai padengti iš viso daugiau kaip 808 tūkst. eurų skolų.
Iš jų savivaldybė jau atgavo 302 tūkst. eurų, tačiau dalis šių pinigų yra ir už šių metų atliekų tvarkymą“, – paaiškino A. Kacevičius.
Realiai pradėjo dirbti tik šią vasarą
Paklaustas, ar reikalaus atsakomybės už laiku neatliktą darbą iš už tai atsakingų savivaldybės darbuotojų, A. Kacevičus sakė: „Įrodyti tiesioginę darbuotojų kaltę būtų labai sudėtinga.
Priemonių turėjo imtis ankstesni vadovai, o aš užtikrinsiu, kad tokia situacija nebūtų man vadovaujant.
Turiu pripažinti, kad realiai dirbti buvo pradėta tik šią vasarą.“
Ar savivaldybės gali nedidinti mokesčio?
Kas bus, jei vis tik rajono tarybos nariai nepadidins gyventojams mokesčio už komunalinių atliekų tvarkymą? O jei tai atsisakys padaryti ir kaimyninės savivaldybės, kurios taip pat yra KRAC‘o steigėjos? Ar vis tik gali Kėdainių rajono savivaldybė ir kaimyninės savivaldybės nedidinti mokesčio už komunalinių atliekų tvarkymą gyventojams?
„Negali. Jei savivaldybės atsisakytų dengti KRATC‘o išlaidas, jis, kaip ir bet kuri kita įmonė, tokiu atveju tiesiog bankrutuotų.
O įvertinus tai, kad sąvartyno pajėgumai yra riboti, visos savivaldybės ne tik paskęstų šiukšlėse, jei nebūtų kam jų tvarkyti, bet ir paprasčiausiai turėtų padengti visus KRATC‘o nuostolius, nes jos yra šios įmonės steigėjos.
Su Kėdainių savivaldybe – tas pats.
Jei rajono tarybos nariai atsisakys didinti mokestį gyventojams už komunalinių atliekų tvarkymą, savivaldybei iš savo biudžeto teks padengti nuostolius, vadinasi, stipriai nukentės kitos sritys“, – sako A. Kacevičius.