Tekstilininkai įgyvendino seniai sumanytą idėją
Janinos Monkutės-Marks muziejuje-galerijoje atidaryta šiluma pulsuojanti 19 autorių respublikinė paroda „Gobelenas vakar ir rytoj“, skirta sukurti platformą ir parodyti, kad dailininkai vis dar kuria šia tekstilės technika, nepaisant to, kad tai labai ilgas ir daug pastangų bei kruopštumo reikalaujantis procesas.
Netradicinė ekspozicija
„Idėja suorganizuoti tokio pobūdžio parodą gimė prieš keletą metų. Kadangi audžiančių gobeleną šiuo metu yra labai mažai, nes tai labai imlus ir ilgalaikis darbas, todėl prikalbinti kūrėjus po truputį kurti gobelenus nebuvo lengva.
Penkis metus keliavome su tekstilininkų kolekcija, kurioje – baltų ženklų tematika, todėl šį kartą, nebenorėdami kartotis, priešingai, stengdamiesi atrasti kažką naujo, pateikėme parodai netradicinę ekspoziciją“, – apie parodoje eksponuojamus tekstilininkų kūrinius kalba parodos kuratorė, Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus tekstilės sekcijos pirmininkė Birutė Sarapienė.
Menininkų, gebančių austi kūrinius gobeleno technika, profesionaliai atlikti kūriniai vienaip ar kitaip atspindėjo parodos pavadinimą „Gobelenas vakar ir rytoj“.
Šeši autoriai
Šventinėje ceremonijoje dalyvavo šeši parodoje eksponuojamų kūrinių autoriai, kurie pasakodami apie savo kūrybinius ieškojimus, rankinį gobeleno audimą, įvardijo tai kaip didelio audėjų meistriškumo, kruopštumo ir meninės nuovokos reikalaujantį kūrybinį procesą.
Vilniaus dailės akademijos profesorė, 1982 metais baigusi Lietuvos dailės institutą, Danguolė Brogienė jau penktoje klasėje turėjo svajonę tapti tekstilininke.
Trys darbai
Nuo 1982 metų parodose dalyvaujanti menininkė kraštiečiams pristatė tris savo gobeleno technika nuaustus darbus.
„Paskutiniame, per šią vasarą nuaustame darbe „2050-ieji“ paliesta opi globalizacijos tema ir vaizduojama deganti, raudonuojanti, verkianti žemė. Kitas mano darbas „Kelionė į anapus“, kurį audžiau keletą metų, skirtas mano anapilin išėjusiems artimiesiems: mamai, tėčiui ir anytai.
Trečiame kūrinyje „Už lango pūga“ ramią nuotaiką skleidžia pasirinktos šviesios spalvos“, – eksponuojamus darbus apžvelgia D. Brogienė.
Globali tema
Šiuo metu menininkė neatsitraukdama audžia dar vieną darbą „Ledynai“, kuris, kaip ir paskutinysis tekstilininkės kūrinys, palies globalią temą.
„Atidėjusi kitas tekstilės technikas, negaliu atsiplėšti nuo gobeleno audimo, kuris padeda atskleisti savo esybę, leidžia pailsėti, pamedituoti bei panaikinti bet kokią psichologinę įtampą.
Pirmą kartą jaučiuosi labai laiminga, nes audžiant visos problemos tarsi ištirpsta“, – tikina D. Brogienė.
Pasineria į meditaciją
Iš mūsų krašto kilusi dailininkė, tekstilininkė Danguolė Čachavičienė, kurdama gobeleno technika, kas kartą pasineria į meditaciją ir atsiduria rimtyje.
Apie tai kalba ir parodoje pristatomas tekstilininkės darbas „Rimtis“, pulsuojantis meditatyvia nuotaika ir ramybe.
Audžia iš vieno siūlelio
Kaip ir kitiems parodoje savo kūrybinius darbus pristačiusiems autoriams, taip ir Danutei Valentaitei kurti gobeleno technika yra labai įdomu.
Tarybiniais laikais didesnių darbų kūrybai daugiau dėmesio skyrusi tekstilininkė šiuo metu įpratusi austi tik iš vieno siūlelio.
Ryškios spalvos
„Užaugau tremtyje, todėl grįžus į Lietuvą niekaip negalėjau atsigerėti lietuviškais ornamentais, audiniais. Jie man ir iki šiol daro labai didelį įspūdi.
Ne apie ką kitą, o apie lietuvybę šneka ir mano darbai, kuriuose apstu įvairiausių lietuviškų niuansų.
Kurdama gobeleną „100 ornamentų Lietuvai“, skirtą pernai minėtam Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo šimtmečiui, vadovavausi dzūkų ir suvalkiečių liaudies ornamentika, šiam kraštui būdingais audiniais, kuriose vyravo labai ryškios spalvos. Ne veltui ir mano darbas – ryškiaspalvis.
Kitas mano darbas „Dėlionė“ susideda ne tik iš gobeleno technika austų detalių. Jame atsiranda pieštų ir tapytų detalių“, – savo darbus pristato D. Valentaitė.
Dangaus ir žemės sąjunga
Danutė Jonelienė minčių savo darbams semiasi iš liaudies meno, jiems būdingų audinių, ornamentų.
Menininkės kūrinyje „Žvaigždikis“ vyrauja vienas paprasčiausių ornamentų, simbolizuojantis dangaus ir žemės sąjungą. Spalvinį sprendimą savo kūriniui autorė tikina parinkusi iš suvalkietiškų liaudies audinių, kurie, anot tekstilininkės, yra labai spalvingi.
Gimė spontaniškai
Anot Virginijos Kirvelienės, jos parodoje eksponuojamo darbo „Išausta laisvė“ pavadinimas gimė spontaniškai.
„Kada 2017 metais profesorius Liudas Mažylis Vokietijoje rastuose archyvuose aptiko mūsų Lietuvos Nepriklausomybės aktą, man iš karto kilo noras šį istorinį dokumentą įprasminti tekstilinėje raiškoje.
Nors kūrybinio proceso metu teko susidurti su nemažomis technologinėmis kliūtimis, tačiau bandydama derinti gobeleną su skaitmenine spauda, tiksliau tiesioginiu spausdinimu, savo tikslą pasiekiau.
Žinoma, galimų variantų ar kūrybinių ieškojimų šiai temai išreikšti gali būti ir kitokių, tačiau, kaip pirminis bandymas, man rodos, pavyko.
Jaučiuosi žengusi nemažą žingsnį savo ieškojimų kelyje bei praplėtusi savo išraiškos galimybių ribas“, – mintimis dalijasi V. Kirvelienė.
Linkėjo sėkmės
Autorių sukurtais darbais gerėjosi gausus būrys maloniai nusiteikusių kraštiečių. Neaplenkė naujosios parodos atidarymo ceremonijos ir Kėdainių rajono savivaldybės meras Valentinas Tamulis, kuris pasidžiaugė menininkų kūrybos rezultatais ir palinkėjo autoriams visokeriopos sėkmės bei neblėstančio įkvėpimo tolimesniuose kūrybiniuose ieškojimuose.
Prieš tai respublikinės parodos „Gobelenas vakar ir rytoj“ kūriniai, kuriuos tekstilininkai kūrė 2009–2019 metais, buvo publikuojami Gelgaudiškyje, vėliau menininkų darbai keliaus į Anykščius, tada – į Jonavą.
[#gallery=2207#]