Istoriją liudijantys sunkvežimiai į Kėdainius sutraukė minią smalsuolių (GALERIJA)
Visą šeštadienį Kėdainių miesto gatvėse gaudė Lietuvos keliuose apskritai neregėta arba kadaise riedėjusi, bet užmarštin jau nugrimzdusi sunkiasvorė technika.
[quote author=“R. Kardelis“]Į asociacijos „Retromobile“ kvietimą atsiliepė arti trisdešimties Lietuvos ir Latvijos istorinių sunkvežimių gerbėjų, kurie, nepabūgę nei kuro sąnaudų, nei solidaus transporto priemonių amžiaus, dalyvavo renginyje „Old Truck Show 2019“. Atvyko ir prieškario technika, ir karinė, ir civilinė.[/quote]
Dvidešimtojo amžiaus gausmas Kėdainiuose
Tądien pirmąjį kartą nuo pačios Lietuvos istorinės technikos judėjimo, užgimusį 1974 metais, pradžios šalyje įvyko išimtinai sunkiajai technikai bei jos gerbėjams skirtas renginys – „Old Truck Show 2019“.
Į Lietuvos istorinių automobilių sąskrydį suvažiavo trys dešimtys automobilių – sunkiasvorės technikos, gamintos Čekijoje, Švedijoje, Vokietijoje ir Rusijoje.
Seniausieji – praėjusio amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje pagaminti, jauniausi – dešimtojo dešimtmečio pradžioje.
Prisistatė kėdainiečiams ir miesto svečiams
Sąskrydį pradėję susirinkimu Kėdainių aerodrome, jo dalyviai Kėdainių miesto gatves skrodė kolonoje, o galiausiai kėdainiečiams ir miesto svečiams prisistatė senamiestyje.
Kelias valandas su istorinės technikos entuziastais bendravę sunkvežimių savininkai patraukė į lietuviškomis Alpėmis tituluojamos bendrovės „Lifosa“ kalnus bei Kėdainių krematoriumą.
Pirmąjį tokio pobūdžio istorinės technikos sąskrydį ne vien Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse užbaigė sunkvežimių varžytuvės Kėdainių aerodrome ir kova dėl taurės, kurią įsteigė Kėdainių rajono savivaldybės meras Valentinas Tamulis.
Pagaliau atsigriebė
„Idėja suburti vienminčius į vieną vietą brendo jau keletą metų. Istoriniai sunkvežimiai nuolat šliedavosi prie lengviesiems automobiliams skirtų renginių bei sąskrydžių. Tai nebuvo sąžininga jų atžvilgiu, – „Rinkos aikštei“ sakė renginio „Old Truck Show 2019“ organizatorius, Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacijos „Retromobile“ prezidentas Ramūnas Kardelis. – Į asociacijos „Retromobile“ kvietimą atsiliepė arti trisdešimties Lietuvos ir Latvijos istorinių sunkvežimių gerbėjų, kurie, nepabūgę nei kuro sąnaudų, nei solidaus transporto priemonių amžiaus, dalyvavo renginyje „Old Truck Show 2019“. Atvyko ir prieškario technika, ir karinė, ir civilinė. Vertiname Kėdainių rajono savivaldybės pagalbą bei geranoriškumą, kuomet rajono valdžios atstovai atsiliepė į organizatorių iniciatyvą renginį organizuoti jų mieste bei įsteigė vardinę Kėdainių rajono mero Valentino Tamulio taurę vienam iš renginio dalyvių.“
[quote author=“R. Tamošaitis“]Labai geras „aparatas“ – maksimaliai spaudžiant, „bėga“ 90 km/h, 100 kilometrų „valgo“ tik 20 litrų dyzelio, šešių cilindrų variklio, 130 arklio galių. Kaip tuo metu gamintas – labai kokybiškas, viskas apgalvota.[/quote]
„Uraganas“ uragano senamiestyje nekėlė
Renginio organizatorius R. Kardelis paminėjo, jog keletas automobilių pasiliko aerodrome ir pasirodyti plačiajai visuomenei Kėdainių senamiestyje negalėjo dėl puikiai suprantamų priežasčių.
„Kai kurios mašinos – labai stambių gabaritų, masyvios. Tai – karo pramonei ruošta technika, kurią Kėdainių senamiesčiui priimti būtų sudėtinga, tarkime, aštuonių ratų „Maz 7310“, dar vadinamas „Uraganu“. Taip pat į senamiestį neatvyko 1938 metų gamybos sunkvežimis – tiesiog… nebeužsikūrė ir pasiliko aerodrome, – šypteli R. Kardelis. – Labai džiaugiamės renginiu, nesitikėjome, kad Kėdainių senamiestyje susirinks tiek žmonių. O pamatyti tikrai buvo ką – ir karinių mašinų, ir specialiosios paskirties – atvyko akumuliatorinė, ryšininkų mašina, kariniai, prieškariniai automobiliai, greitosios medicinos pagalbos, ugniagesių gelbėtojų sunkvežimiai. Na o pirmąjį tokį renginį ne vien Lietuvoje, bet ir visose Baltijos šalyse apskritai vainikavo varžybos Kėdainių aerodrome, kuriame dėl rajono savivaldybės mero V. Tamulio taurės įvairiose rungtyse ir nominacijose susirungė prieš 30-60 metų gaminti istoriniai automobiliai.“
[quote author=“V. Brunius“]Vėliau šis „GAZ 63“ filmavosi masinėje HBO serialo „Černobylis“ scenoje, filme „Diatlovo perėja“.[/quote]
Tarp kitko, Kėdainių rajono savivaldybės mero V. Tamulio taurė už šio renginio automobilį-simbolį iškovojo būtent aštuonių ratų sunkvežimio „Maz 7310“, dar vadinamo „Uraganu“, savininkas Valdas Zauka.
Vairas – dešinėje pusėje
Savojo Šveicarijoje 1969 metais gaminto „Saurer Berna“ karinio sunkvežimio iš akiračio nepaleido Remigijus Tamošaitis.
„Iki Kėdainių į sąskrydį atvažiuoti užtruko amžinybę, – juokėsi istorinės technikos gerbėjas iš Raseinių. – Jeigu rimtai, tai važiavau daugmaž valandą. Labai geras aparatas – maksimaliai spaudžiant, „bėga“ 90 km/h, 100 kilometrų „valgo“ tik 20 litrų dyzelio, šešių cilindrų variklio, 130 arklio galių. Kaip tuo metu gamintas – labai kokybiškas, viskas apgalvota: vairas dešinėje pusėje, kad, važiuojant nuokalne, skardžiais, matytum visą dešinę pusę, nenugarmėtum į bedugnę. Blokuojasi visi keturi ratai – kad ir kokiu keliu bevažiuotų, ši mašina – neužklampinama. Turi „gervę“ – vadinasi, automobilis gali būti traukiamas tiek iš priekio, tiek iš galo, ko rusiškoje technikoje nėra. Atspirties tašku tapti gali medis, kitas automobilis arba… stambus vyras. Šį automobilį prieš šešerius metus įsigijau iš estų kariuomenės. Sakysite, esu kvailas, kad pinigus investuoju į istorinę karinę techniką – na, bet toks jau aš esu… Matyt, kiekvienas mes esame pakvaišęs savaip.“
[quote author=“V. Sabulis“]Tai – investicija į ateitį. Tokių automobilių pasaulyje išleista tebuvo 30 tūkstančių, šiandien belikę vos 400. Lietuvoje – tik vienas. Vadinasi, su laiku šio automobilio vertė ir kaina tiktai kils.[/quote]
Filmavosi „Černobylyje“
Istorinės technikos sąskrydyje smalsuolių dėmesį traukė ir iš Radviliškio atriedėjęs 1967 metų gamybos „GAZ 63“ bortinis sunkvežimis.
„Šeimos verslas. Prieš šešerius metus nusipirkome iš Latvijos, susitvarkėme. Kurį laiką jis stovėjo retromobilių muziejuje Kaune. Vėliau šis „GAZ 63“ filmavosi masinėje HBO serialo „Černobylis“ scenoje, filme „Diatlovo perėja“. Vežam mergvakarius, bernvakarius, bet daugiausia – po Radviliškio rajoną, kadangi maksimalus sunkvežimio greitis – tik 60 km/h, o kuro sąnaudos – net 20-30 litrų degalų šimtui kilometrų. Kadangi šis „GAZ 63“ ilgą laiką tebuvo rezervinis sovietų armijos sunkvežimis, o vėliau jį nupirkęs ūkininkas tik šiek tiek nuriedėjo po dirbamas žemes, automobilio rida – vos 7100 kilometrų. Ūkininkas pardavė jau kaip metalo laužą – mes susitvarkėme jį su tėčiu ir broliu, o šiandien šiuo savo sprendimu esame labai patenkinti“, – „Rinkos aikštei“ pasakojo vienas iš „GAZ 63“ savininkų Vidas Brunius.
Nupirko tik žmonai palaiminus
Sunkiasvorės didžiagabaritės technikos sąskrydyje „Old Truck Show 2019“ dalyvavo ir prie kolonos prisijungė lenvųjų automobilių mėgėjai.
Taip pat – ne šių laikų automobilių, o istorinių.
Vienas tokių – kėdainiečio Virgilijaus Sabulio Audi 100 Coupe S. 1974 metais gaminta transporto priemonė Lietuvoje – viena vienintelė tokia.
„Vos prieš keletą mėnesių iš Švedijos nusipirkau. Šiandien – pirmasis oficialus išvažiavimas į gatvę, – šyptelėjo V. Sabulis. – Automobiliai – mano aistra, garaže stovi net keli tokie istoriniai. Tai – malonumas brangus, bet tokį automobilį vairuoti, remontuoti, restauruoti man suteikia labai daug džiaugsmo.“
Audi markės fanas garaže turi net kelis istorinius automobilius, bet kasdienos reikmėms „ratais“ dalijasi su savo žmona:
„Kasdienai mums pakanka vieno automobilio. Džiugu, kad žmona supranta mano aistrą – su jos palaiminimu bei, taip pat, ir jos pinigais drauge pirkome Audi 100 Coupe S. Tai – investicija į ateitį. Tokių automobilių pasaulyje išleista tebuvo 30 tūkstančių, šiandien belikę vos 400. Lietuvoje – tik vienas. Vadinasi, su laiku šio automobilio vertė ir kaina tiktai kils.“
[#gallery=2050#]