Skip to content

Ši Kėdainių progimnazija kai kuo aplenkė daugelį kitų šalies mokyklų

 Ši Kėdainių progimnazija kai kuo aplenkė daugelį kitų šalies mokyklų

„Ką norima įvesti į gyvenimą, tą pirmiausia reikia įvesti į mokyklą“, – sakė vokiečių filosofas Wilhelm von Humboldt.

Iš šiuolaikinės mokyklos tikimasi gerokai daugiau nei vien puikiai į moksleivių galvas sudėtų akademinių žinių. Moderni mokykla visų pirma ugdo ir augina ŽMOGŲ visomis gražiausiomis šio žodžio prasmėmis: sąmoningą, empatišką, veiklų, kultūringą ir, žinoma, kūrybišką. Tad jei norime, kad ateities žmogus būtų toks, pirmiausia turime šių svarbių vertybių kupiną dirvą išpurenti mokyklose.

Tuo įsitikinusi ir Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazija, kuri žurnalo „Reitingai“ neseniai paskelbtame kokybiškiausių šalies švietimo įstaigų sąraše, progimnazijų kategorijoje sužibėjo kaip viena geriausiai sveiką ir švarų emocinį mikroklimatą puoselėjančių mokyklų šalyje.

Pasak šios ugdymo įstaigos direktorės Terezos SOTNIK, kuriant gerą mokyklos mikroklimatą vienas lauke išties ne karys, o penkta pozicija minėtame 20-tuke yra tai, ką per kelerius nuoseklaus darbo metus bendromis jėgomis pavyko sukurti visoms J. Paukštelio progimnazijos bendruomenės rankoms, protams bei širdims. Tad kaipgi jiems tai pavyko?

– Direktore, Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazija – penkta progimnazija šalyje, kurios mikroklimatas įvardytas kaip geriausias. Kaip Jūsų įstaigos bendruomenė sutiko šiuos rezultatus?

– Pirmoji žinutė apie tai, kad mūsų mokykla atsidūrė tarp pažangiųjų mokyklų, išsiskiriančių kokybe, atskriejo iš žurnalo „Reitingai“ komandos. Vėlyvą gegužės ketvirtadienio vakarą netikėtai gautas elektroninis laiškas nešė džiugią žinią, kaip įvertinimą ir paskatinimą, visai mūsų mokyklos bendruomenei. Nuoširdžiai džiaugėmės sužinoję, kad esame 5-ieji tarp Lietuvos progimnazijų, kuriose puikiai įvertintas mikroklimatas, džiaugiamės ir jaučiame begalinį dėkingumą bei pasididžiavimą.  

– Kiek darbo slepiasi po tokia aukšta vieta? Greičiausiai pasitelkėte ne tik teoriją, bet ir patyriminius dalykus?

– Tokia aukšta vieta – ne vienerių metų rezultatas. Progimnazijos 2018–2022 m. strateginiame plane išsikeltas vienas iš tikslų gerinti mokyklos bendruomenės mikroklimatą yra nuosekliai įgyvendinamas.

Pernai sausio–birželio mėn. diegta vaiko emocijų išraiškos kontrolės (VEIK) programa, kurios tikslas – tėvų įtraukimas ugdant mokinių pozityvias vertybes, tinkamo elgesio normas. Įgyvendinant ugdymo turinį, progimnazijoje diegiamos socialinio emocinio ugdymo, prevencijos, sveikatos stiprinimo programos „Laikas kartu“ (1–4 kl.), „Antrasis žingsnis“ (1–4 kl.), „Paauglystės kryžkelės“ (5–8 kl.).

[quote author=”Septintokas Karolis”]Aš labai lengvai prisijungiau prie naujos klasės, nes klasės draugai yra labai draugiški, ištiesia pagalbos ranką. Man atrodo, kad šioje mokykloje visi yra laisvesni, linksmesni ir draugiškesni.[/quote]

Šios įrodymais grįstos programos padeda mokytojams kurti saugią mokymosi aplinką ir išmokyti vaikus įgūdžių, padedančių pasiekti sėkmę mokykloje ir gyvenime. Programose numatomas vaikų potencialo didinimas, pozityvių socialinių įgūdžių stiprinimas, kūrybinių galių plėtotė, sveikatos ugdymas, emocinės sveikatos stiprinimas.

Skatinant mokinių sąmoningumą, plėtojant savanorystės idėjas, parengtas ir įgyvendintas 5–8 klasių mokinių socialinio emocinio ugdymo programos savanorysčių planas. Siekiant ugdyti mokinių elgesio kultūrą, kūrybiškumą, socialines emocines kompetencijas, buvo organizuoti tiksliniai renginiai, iniciatyvos, akcijos: AČIŪ diena, Draugo diena, „Maistas + kultūra = AŠ“, Sąžiningumo mokyklų tinklo kūrimo programos mokyklos vertybių žemėlapio kūrimo iniciatyva, iniciatyvos, skirtos Tolerancijos dienai, akcija „Savaitės be patyčių“, paskaitos „Visuomenės švietimas apie kurčiuosius: gestų kalba, kurčiųjų kultūra, mitai ir įdomybės“, „Elektroninių cigarečių žala jaunam organizmui“, interaktyvi edukacija „Problema – (ne)bėda“ ir kt. Vykdomos prasmingos iniciatyvos tiek progimnazijoje, tiek rajone. 

Juozo Paukštelio progimnazijos direktorė Tereza Sotnik įsitikinusi: „Mikroklimatas mokykloje turi apimti visus lygmenis: tėvai – mokytojai, tėvai tarpusavyje, mokytojai – vaikai, vaikai tarpusavyje.“ Asmeninio archyvo nuotr.– Šis reitingas buvo sudaromas pagal tai, kiek mokinių tėvai yra patenkinti vaikų ugdymu bei kiek patys mokiniai jaučia gerą ryšį su mokykla. Ar jūs patys kaip nors tai tiriate, stebite?

– Kasmet rugsėjo–spalio mėn. vykdomi pirmų ir penktų klasių mokinių adaptacijos tyrimai, stebima naujai atvykusių mokinių savijauta ir adaptacija, tai individualiai aptariame su mokiniais ir jų tėvais.

Taip pat kasmet atliekamas 5–8 klasių mokinių tyrimas „Mokinių mikroklimatas ir patyčių paplitimas“, kurio išvadomis remiamasi bendruomenėje susitariant dėl mokinių saugumo, socialinio sąmoningumo, atsakingų sprendimų priėmimo.

Mokykla kiekvienais metais dalyvauja Nacionalinės švietimo agentūros vykdomose mokinių ir tėvų apklausose dėl mokyklų ugdomosios aplinkos.  Džiugina pasikartojančios  tokios aukščiausios vertės, kaip aukšta mokinių mokymosi motyvacija (didžioji dauguma mokinių pritaria teiginiui, kad jiems yra svarbu mokytis), mokykloje mokiniai yra skatinami bendradarbiauti, padėti vieni kitiems, mokiniams įdomi ir naudinga mokykloje organizuojama socialinė ir visuomeninė veikla, gera mokinių savijauta (nesišaipo vieni iš kitų).

Didelį dėmesį skiriame grįžtamajam ryšiui iš mokinių apie pamokos kokybę – tai įvertiname pasinaudodami platformos IQES online klausimynais. Svarbus ir kasdienis dalykų mokytojų, klasių vadovų, Vaiko gerovės komisijos, administracijos, specialistų, kitų darbuotojų bendradarbiavimas, glaudaus ryšio su mokinių tėvais palaikymas.

– Geras mikroklimatas greičiausiai skatina tiek į vaiką, tiek į pedagogą, tiek į moksleivio tėvelį pirmiausia žvelgti kaip į žmogų. Jūsų akimis, kas yra geras, sveikas, švarus mikroklimatas mokykloje?

– Progimnazijos mikroklimatas sukuria atsakomybės, bendrumo jausmą. Jausmą, kad visi kalbame ta pačia kalba ir norime to paties. Svarbu nebijoti būti savimi. Dar svarbiau, kad, nepriklausomai nuo bendruomenės nario statuso (mokinys, tėvas, mokytojas ar kitas darbuotojas), vyrautų pagarba.

[quote author=”J. Paukštelio progimnazijos direktorė T. Sotnik„]Atvirumas – viena iš vertingiausių įstaigos savybių. Mokytojas ir mokykla – atspirties taškas, tad vaikas turėtų išmokti, kad atvirumas atsiperka. Kur vyrauja atvirumas, ten nebelieka melo, baimės, manipuliacijų, patyčių.[/quote]

Mikroklimatas mokykloje turi apimti visus lygmenis: tėvai – mokytojai, tėvai tarpusavyje, mokytojai – vaikai, vaikai tarpusavyje. Didelis dėmesys skiriamas kolektyvo (klasės, tėvų, mokytojų, bendruomenės) formavimui. Juk jei nėra saugumo ir pasitikėjimo komandoje, rezultatai niekada nebus aukšti. Sveikas mikroklimatas mokytojų bendruomenėje – geras pavyzdys vaikams. 

– Ar mokyklos mikroklimatas atsispindi tik moksleivių, moksleivių–mokytojų tarpusavio ryšiuose?

– Viskas prasideda nuo progimnazijos durų pravėrimo: kaip pasitinkama, ar maloniai bendraujama. Džiugina, kad tiek tėvai, tiek mokiniai įvardija, jog progimnazijoje dirba mokytojai, kurie suvokia, kad turi išmokyti vaikus ne tik mokomųjų dalykų, bet ir tarpasmeninių santykių.

Atvirumas – viena iš vertingiausių įstaigos savybių. Mokytojas ir mokykla – atspirties taškas, tad vaikas turėtų išmokti, kad atvirumas atsiperka. Kur vyrauja atvirumas, ten nebelieka melo, baimės, manipuliacijų, patyčių.

Geras mokyklos mikroklimatas turi didelės įtakos ir moksleivių akademiniams pasiekimams. Algimanto Barzdžiaus / Rinkos aikštės archyvo nuotr.– Vaikams perimti naujus elgesio metodus greičiausiai yra gerokai lengviau, o kaip sekasi keičiant mikroklimatą prisidėti Jūsų įstaigos pedagogams, kurie turi ilgametę darbo patirtį ir dirbo įvairaus mikroklimato sąlygomis?

– Visa mokyklos bendruomenė aktyviai prisideda prie savito ir patrauklaus mokyklos mikroklimato kūrimo. Čia svarbus kiekvienas bendruomenės narys. Kolektyve dirba aukštos kvalifikacijos, patyrę ir turintys ilgametę darbo patirtį mokytojai. Pastarųjų patirtis yra ypač vertinga. Mokytojai dalijasi įgyta patirtimi, domisi naujovėmis, aktyviai dalyvauja  projektinėse veiklose.

Dalyvaudami ES fondų finansuotame projekte „Mokymosi pagalbos mokiniui ir šeimai modelio, grįsto inkliuzinio (įtraukiojo) ugdymo nuostatomis, sukūrimas ir įdiegimas“ ne tik tobulinome profesines kompetencijas, bet ir dalijomės profesine patirtimi, vesdami atviras pamokas respublikos, rajono pedagogams.

[quote author=”Aštuntokė Austėja”]Mūsų mokyklos mokytojai visada patars ir padės ne tik pamokų metu, su jais galima nuoširdžiai pasikalbėti ir sulaukti patarimo ar pagalbos.[/quote]

ES projekte „Radviliškio rajono bendrojo ugdymo mokyklų veiklos tobulinimas siekiant mokinių pažangos“ dalyvavome kaip konsultuojanti mokykla (sritis – socialinio emocinio ugdymo programų diegimas). Džiaugiamės galėdami pasidalinti tuo, ką kartu sukūrėme.

– Direktore, kas, Jūsų nuomone, yra didžiausia gero mikroklimato mokykloje dedamoji?

– Mokyklos mikroklimatas – tai aplinka, kurioje kuriami ir įvertinami mokyklos bendruomenės tarpusavio santykiai, mokinių emociniai, fiziniai, socialiniai saugumo poreikiai, bendra mokyklos, klasės aplinka, psichologinė socialinė pagalba, psichologinis klimatas. Mokyklos mikroklimatas didžiąja dalimi priklauso nuo glaudus bendradarbiavimo tarp visų bendruomenės narių, bendro susitelkimo, tarpusavio supratimo, geranoriškumo. Mokyklos mikroklimatą kuria visa mokyklos bendruomenė. 

– O kaip geras mikroklimatas veikia moksleivių pažangumą, patyčių rodiklius, mokytojų darbo rezultatus, galiausiai – visą mokyklos bendruomenę?

– Jei mokyklos mikroklimatas yra geras, vyksta nuoširdus, pagarba ir pasitikėjimu grįstas bendravimas, tai ir mokymosi, ir darbo rezultatai yra geresni. 

– Kiek reikia laiko, kad pasirodytų pirmieji pokyčiai tokioje sunkiai apibrėžiamoje ir išmatuojamoje srityje kaip mikroklimatas?

– Kartais džiugina labai maži teigiami individualūs pokyčiai, kurių galima sulaukti labai netikėtai, arba greitai – po dienos kitos. Vaikai greitai mokosi iš vyresniojo asmens rodomo pavyzdžio ir perima elgesio modelius. O bendram mikroklimato sukūrimui reikia, ko gero, ne vienerių metų. 

– Karantinas stipriai pakeitė mokyklų kasdienybę ir sujaukė šiuos mokslo metus – ugdymo procesas buvo perkeltas į virtualią erdvę. Taip lengviau ar sunkiau užtikrinti gerą mikroklimatą bendruomenėje?

– Netikėtai pasaulį sukausčius pandemijai, šalyje paskelbus karantiną, visiems mokiniams, mokytojams, tėvams teko priimti nuotolinio mokymo(si) iššūkį. Pasiruošti tokiam pokyčiui neturėjome daug laiko, tačiau visi kartu susitelkę, priėmę aiškius sprendimus dėl pamokų organizavimo, mokomosios medžiagos pateikimo, grįžtamojo ryšio, mažais žingsneliais ugdymo procesą tęsėme naujoje, mums ne itin pažįstamoje virtualioje erdvėje. 

Administracijos, kiekvieno mokytojo, specialistų betarpiškas bendravimas su mokiniais, jų tėveliais, pakantumas ir gebėjimas suprasti ir susitarti padėjo išspręsti visus iškilusius klausimus. 

Dirbant ir mokantis tiek mokykloje, tiek nuotoliniu būdu užtikrinti gerą mikroklimatą tikrai įmanoma, kai visa bendruomenė turi visus vienijantį, bendrą tikslą ir sutelktai jo siekia.  

– Kalbant apie mikroklimatą, kokią savo vadovaujamos mokyklos viziją matote?

– Mokyklos vizija visų mūsų rankose ir širdyse – Kėdainių Juozo Paukštelio progimnazija –  nuolat besimokanti, bendradarbiaujanti, kurianti modernią, jaukią ir saugią mokymosi aplinką ugdymo įstaiga, kurioje ugdomas atsakingas mokinys, sistemingai besimokantis bei siekiantis asmeninės mokymosi pažangos, ir kurioje dirba savo dalyką ir mokymo metodiką išmanantis, socialiai atsakingas mokytojas, nuolat tobulėjantis, formuojantis mokinio vertybines nuostatas ir gebėjimus, prisiimantis asmeninę atsakomybę.

[quote author=”Aštuntokė Emilija”]Mokyklos administracija maloniai elgiasi, išklauso pastabas ir stengiasi į jas atsižvelgti.[/quote]

– Labai ačiū už pokalbį.

O štai ką apie į reitingų viršūnes šoktelėjusią savo mokyklą, J. Paukštelio progimnaziją, mano patys mokiniai.

Mokykla – antri namai

Aštuntos klasės moksleivė Austėja: „Man mokykla labai patinka dėl savo jaukios aplinkos, joje yra daug poilsio zonų, kuriose per pertraukas galima pailsėti.

Mūsų mokyklos mokytojai visada patars ir padės ne tik pamokų metu, su jais galima nuoširdžiai pasikalbėti ir sulaukti patarimo ar pagalbos.

Mokykloje vyksta labai daug įdomių ir naudingų renginių, kuriuose galima daug ko sužinoti arba tiesiog gerai praleisti laiką su mokyklos draugais. Didžiausias šios mokyklos pliusas yra tas, kad visi mokiniai čia priimami vienodai, svarbus kiekvienas mokinys.

Vieno dalyko, kuris man šioje mokykloje patinka išskirti negalėčiau, nes ši mokykla man yra tiesiog kaip antri namai.“

Puiki aplinka ir mokytis, ir ilsėtis

Aštuntos klasės moksleivė Emilija: „Mokykla labai gražioje vietoje, prižiūrėta ir sutvarkyta aplinka. Labai maloni mokyklos bendruomenė ir mokytojai. Mokykloje vyksta daug renginių ir forumų, minimos įvairios akcijos ir šventinės dienos.

Mokyklos administracija maloniai elgiasi, išklauso pastabas ir stengiasi į jas atsižvelgti. Vyresni mokiniai padeda mažesniems. Mokykloje būna daug konsultacinių valandų, todėl mokiniai gali po pamokų gilinti žinias, ruošti namų darbus.

Per pertraukas mokiniai gali pailsėti, nes mokykla yra erdvi. Mokykloje įrengtos poilsio erdvės, šaškių lentos, todėl per pertraukas galima pažaisti.“

Draugiška klasė ir mokytojai padėjo naujokui

Septintos klasės moksleivis Karolis: „Aš labai lengvai prisijungiau prie naujos klasės, nes klasės draugai yra labai draugiški, ištiesia pagalbos ranką. Man atrodo, kad šioje mokykloje visi yra laisvesni, linksmesni ir draugiškesni. Mokykla daug erdvesnė.

Man labai patinka, kad dalykinė pamoka vyksta visada tame pačiame kabinete. Mokytojai puikiai išaiškina pamokos temą. Jei ko nesupranti, gali ateiti į konsultaciją, kurią turi beveik kiekvienas mokytojas. Labai džiaugiuosi, kad pasirinkau šią mokyklą.“

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video