Esminių pokyčių laukusios vairavimo mokyklos nusivylė: į prašymus neatsižvelgta
Lina Putrimaitė
„Vairavimo mokytojais galės būti muzikos akademijos absolventai, bet ne mechanikos profesinį išsilavinimą turintys specialistai“, – taip trumpai Transporto saugos administracijos skelbiamus pasikeitimus vairavimo mokykloms įvertino Kėdainių saugaus eismo centro vadovas Raimundas Buinevičius.
Keičiami reikalavimai problemų nesprendžia
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) skelbia, kad nuo pavasario asmenims, norintiems mokyti būsimus vairuotojus vairavimo teorijos, pakaks turėti aukštąjį išsilavinimą – nebus reikalavimo turėti techninių mokslų ir automobilizmo studijų diplomą.
Toks pat išsilavinimo reikalavimas bus taikomas ir asmenims, kurie vairavimo mokykloje yra atsakingi už mokymo proceso organizavimą bei mokymo kokybę.
„Mintis supaprastinti išsilavinimo reikalavimus LTSA brendo jau kurį laiką, nes matėme, kad tai perteklinis daugelį metų teisės akte įrašytas reikalavimas, juolab pačios automobilizmo studijos niekur nebuvo konkrečiai apibrėžtos.
Be to, dabartiniai galiojantys reikalavimai vairavimo mokykloms jau tampa iššūkiu, nes vis sunkiau pritraukti naujų darbuotojų. Tad daugelį metų stebint situaciją teisėkūros prasme ir susiduriant su praktine vairavimo mokyklų patirtimi ir kilo mintis imtis atitinkamų pokyčių. Dėl jų buvo diskutuota ir su vairavimo mokyklų atstovais“, – pranešime sako Vaida Rukienė, LTSA Teisės ir rizikų valdymo skyriaus patarėja.
Tačiau Kėdainių vairavimo mokyklos Saugaus eismo centro vadovas R. Buinevičius atkerta, kad šie pakeitimai tėra simboliniai ir visai nesprendžia vairavimo instruktorių trūkumo. „Reikalavimai paprastinami vairavimo teorijos mokytojams, kurių mokantis B kategorijos vairavimo net nereikia, nes mokiniai teorijos egzaminui gali pasiruošti savarankiškai“, – sako R. Buinevičius.
Be kita ko, anot jo, nesuprantama, kodėl vairavimo instruktoriais negali dirbti profesinį išsilavinimą turintys arba ilgametę vairavimo patirtį sukaupę vairuotojai.
„Turime tokių pavyzdžių, kai į vairavimo mokyklą ateina dvidešimt ar daugiau metų patirtį turintys vairuotojai ir galintys savo praktinėmis žiniomis dalintis su mokiniais, tačiau mes jų įdarbinti negalime, nes jie neturi aukštojo išsilavinimo. O daugiausiai praktinės patirties turintys vairuotojai reikiamo išsilavinimo ir neturi“, – sako vairavimo mokyklos vadovas.
Vairavimo instruktorių trūksta visoje Lietuvoje. Atokesniuose rajonuose situacija dar sudėtingesnė. Nerimaujama, kad, dabar dirbantiems vyresniems instruktoriams išėjus į pensiją, pamainos neatsiras.
Nuo rudens Kėdainiuose ieškome vairavimo instruktorių, taip ir neradome.
Nemanau, kad šitiems pakeitimams įsigaliojus situacija keisis“, – apgailestauja R. Buinevičius.
Mažėja administracinė našta, kuri nėra našta
Dar vienas pokytis – vairavimo mokykloms mažinama administracinė našta.
Nuo kitų metų pavasario LTSA nereikalaus vairavimo mokyklų interneto svetainėje skelbti mokinių grupių mokymo pradžios datų, teorijos mokymo tvarkaraščių, nebus privaloma teikti mokymo patalpų ir vairavimo mokymo aikštelių nuotraukų, nuomos ar panaudos sutarčių ir pan.
„Vairavimo mokyklos teikdavo LTSA nemažai techninio pobūdžio dokumentų, kuriems parengti reikėdavo daug laiko sąnaudų.
Atsisakius šio reikalavimo sumažės pateikiamos informacijos apimtis. Šie pokyčiai taupys vairavimo mokyklų pinigus – LTSA apskaičiavimu, atsisakius tokios informacijos teikimo prievolės, 316 šalyje veikiančių vairavimo mokyklų kiekvienais metais sutaupys beveik 140 tūkst. eurų“, – sako V. Rukienė.
Taigi suskaičiavus, kiekviena Lietuvoje veikianti vairavimo mokykla sutaupytų kiek daugiau nei 400 eurų per metus.
Tačiau Kėdainių saugaus eismo centro vadovas R. Buinevičius pastebi, kad ši administracinė našta ne tokia jau ir sunki vairavimo mokykloms.
„Tai tiesiog raštvedyba, mokyklos darbuotojas reikiamą informaciją pateikdavo kas kelis mėnesius“, – sako jis.
Rado ir teigiamų pokyčių
Taip pat atnaujintas pažeidimų, dėl kurių sustabdoma teisė vykdyti transporto priemonių vairuotojų mokymą, sąrašas.
Nuo kitų metų paliekami tik tie pažeidimai, kurie turi ypatingos įtakos vairuotojų mokymo kokybei ir saugiam eismui.
Keletas iš jų: negalima praktinio vairavimo mokymų vykdyti namų kiemuose ar automobilių stovėjimo aikštelėse, t. y. ten, kur didelis žmonių srautas; neįgaliųjų mokymas turi vykti specialiai neįgaliesiems pritaikytu automobiliu; praktinio vairavimo mokyti gali tik tie asmenys, kurie turi teisę juos vykdyti.
„Galbūt vienintelis teigiamas dalykas šiuose pakeitimuose yra tai, kad nebelieka reikalavimo vairavimo mokykloms, jog mokantis BE vairavimo kategorijos (lengvieji automobiliai su priekaba), galima naudoti ir senesnius nei penkiolikos metų automobilius.
Iki šiol buvo reikalavimas, kad automobiliai turėjo būti ne senesni nei 15 metų. O tai gana didelė našta mokykloms, nes besimokančiųjų nėra daug, o automobilių išlaikymas kainuoja“, – pastebi R. Buinevičius.
Visi reikalavimai patvirtinti naujame Reikalavimų vairavimo mokykloms apraše, kuris įsigalios nuo 2022 m. kovo 1 dienos.