Artėja liūdnos dienos sukčiams: įvedama nauja saugumo priemonė

BNS Juliaus Kalinsko nuotr.
Nuo šių metų spalio 9 dienos Lietuvoje padidės bankinių pervedimų saugumas – prieš atliekant mokėjimą eurais, banko sistemos automatiškai patikrins, ar gavėjo vardas arba įmonės pavadinimas sutampa su nurodytu sąskaitos numeriu (IBAN). Tokia saugumo priemonė įvedama siekiant geriau apsaugoti gyventojus ir verslą nuo sukčių bei netyčinių klaidų.
Kas nutiks patikrinus?
Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentės dr. Eivilės Čipkutės teigimu, sukčiavimo mastas Europoje auga, todėl įvesti papildomus saugiklius, kurie padėtų apsaugoti gyventojų ir įmonių lėšas, būtina.
„Gavėjo informacijos tikrinimas – tai prevencinė priemonė, leidžianti iš anksto pastebėti galimus neatitikimus ir apsaugoti mokėtoją bei sustiprinti pasitikėjimą elektroniniais atsiskaitymais“, – komentuoja LBA vadovė.

Įsigaliojus naujai tvarkai, kiekvienas mokėtojas, atlikdamas pervedimą eurais į sąskaitą, atidarytą Lietuvoje ar kitoje euro zonos šalyje, banko savitarnos sistemoje matys vieną iš trijų galimų žinučių apie nurodyto gavėjo duomenų atitikimą.
Jei vardas ar pavadinimas visiškai sutaps su banko turimais sąskaitos savininko duomenimis – bus rodomas patvirtinimas. Jei duomenys bus panašūs, bet netikslūs, sistema pasiūlys patikslintą versiją. Jei duomenys nesutaps – bus pateiktas įspėjimas, kad įvesta informacija skiriasi nuo tikrosios.
Vis dėlto galutinis sprendimas, ar tęsti mokėjimą, vadovaujantis Europos Sąjungos (ES) teisės aktais, bus paliekamas vartotojui. Kitaip tariant, net jei sistema rodys, kad duomenys nesutampa, pervedimą vis tiek bus galima patvirtinti – tik su aiškiu perspėjimu apie galimą neatitikimą.
Vis dėlto gyventojai turėtų išlikti budrūs – tai, kad apie tikrinimą sužinosime banko sistemoje, nereiškia, jog sukčiai nesistengs pasinaudoti pokyčiais.
Sukčiai gali bandyti pasinaudoti pokyčiais
LBA prezidentė atkreipia dėmesį, kad pranešimai apie pervedimo gavėjo informacijos tikslumą bus rodomi automatiškai ir vartotojams jokių papildomų veiksmų imtis nereikės.
Tačiau, jos teigimu, gyventojai turėtų išlikti budrūs – tai, kad apie tikrinimą sužinosime banko sistemoje, nereiškia, jog sukčiai nesistengs pasinaudoti pokyčiais.
„Labai svarbu, kad visi įsimintų – tokio pobūdžio informacijos patikrinimai vykdomi tik bankų vidinėse sistemose. Nei bankai, nei kitos institucijos nesiųs trumpųjų žinučių (SMS) ar el. laiškų, ragindami tikrinti gavėjus ar pateikti asmens duomenis“, – perspėja dr. E. Čipkutė.
Jos teigimu, jei visgi gausite tokią žinutę – tikėtina, kad tai sukčių bandymas išvilioti jautrią informaciją.
Atkreipia verslo dėmesį
Nors daugumai gyventojų šie pokyčiai neturėtų sukelti nepatogumų, verslui rekomenduojama iš anksto pasiruošti – informuoti savo klientus ir užtikrinti, kad įmonės pavadinimas būtų tiksliai nurodomas sąskaitose, mokėjimo šablonuose ar kitose klientų naudojamose platformose.
„Neretai pasitaiko, kad klientai mokėjimuose vis dar rašo senus įmonių pavadinimus – pavyzdžiui, vietoj „Telia“ nurodo „Teo“ ar „Omnitel“. Iki šiol tokie pavedimai būdavo įvykdomi be problemų, bet nuo spalio jie bus pažymėti nurodant, kad gavėjo pavadinimas nesutampa su jo sąskaitos numeriu – tai gali sukelti bereikalingą nerimą arba trikdyti mokėjimo procesą“, – pažymi LBA vadovė.
Iki šiol Lietuvoje gavėjo vardo ar pavadinimo ir sąskaitos numerio patikra buvo taikoma tik kai kuriuose bankuose ir tik tuo atveju, kai mokėtojas ir gavėjas naudojosi to paties banko paslaugomis.
Nuo spalio ši galimybė bus išplėsta tarpbankiniams pervedimams eurais visoje euro zonoje, kurioje yra 20 ES valstybių narių.
Ši saugumo priemonė įgyvendinama pagal 2024 m. patvirtintą ES Momentinių mokėjimų reglamentą.
2 Komentarai
o paskui mes įspėsime,kad sukčiaujate ir galite būt išaiškintu bei galimai nubaustu.
Kur anksčiau tos prevencinės priemonės buvo?Ar protas vaikšto iš paskos,ar jau sukčiai davė komanda,kad „sotus”?