Skip to content

Moksleiviai neria į verslo pasaulį

 Moksleiviai neria į verslo pasaulį

Gimnazistų idėja pakeitė ilgametį uniformos veidą

Šiuolaikinė mokykla jau seniai neapsiriboja vien tradicinių disciplinų ugdymu. Moksleiviai gebėjimų bagažą pildo psichologijos, emocinio intelekto, lyderystės ir netgi vadybos bei verslumo žiniomis. Būtent verslo pasaulyje pastaruosius mėnesius sukasi kelios dešimtys Kėdainių šviesiosios gimnazijos moksleivių, įkūrusių šešias bendroves. O vienai iš jų sekasi ypač puikiai – šešių vienuoliktokų įgyvendinta verslo idėja pakeitė ilgametį gimnazijos uniformos įvaizdį.

Bendrovė mokomoji, bet pinigai tikri

„Šias bendroves moksleiviai kuria dalyvaudami įvairių pasaulio šalių mokyklose įgyvendinamoje amerikiečių programoje „Junior Achievement“. Tai verslumo, vadybos ir rinkodaros pamokos, – pasakoja bendrovių veiklą kuruojanti Šviesiosios gimnazijos ekonomikos mokytoja Lilė Žukauskienė. – Baigę „Junior Achievement“ programą moksleiviai laiko tarptautinį egzaminą lietuvių arba anglų kalba ir gauna baigimo pažymėjimą, kuris pripažįstamas Lietuvos bei užsienio universitetuose.“

[quote author=”A. Šilkaitytė”]Mes paruošėme gimnazinės uniformos megztinių dizainą, suradome gamintojus ir siūlome moksleiviams įsigyti šiuos megztinius. Kad moksleiviai turėtų pasirinkimą, sukūrėme du megztinių dizainus.[/quote]

Jaunųjų verslininkų pasiūlyta prekė – dvejopo dizaino megztiniai, suteikiantys naują įvaizdį įprastai gimnazijos uniformai.Verslumo įgūdžių pasas (iš anglų kalbos – Entrepreneurial Skills Pass) – tai kvalifikacija, įrodanti 15–19 metų amžiaus mokinių verslumo įgūdžius, įgytus „Junior Achievement AcceleratorX“ programoje, jaunųjų bendrovių kūrimo ir veiklos vykdymo metu. Verslumo įgūdžių pasas (VĮP) atspindi reikalingą žinių ir kompetencijų lygį, norint įsteigti ir valdyti mokomąjį verslą, kuris veikia pagal uždarosios akcinės bendrovės principus.

Nors šios bendrovės yra tik mokomosios, tačiau čia verslas kuriamas investuojant tikrus pinigus ir laikantis realiame pasaulyje egzistuojančių verslo principų.

„Moksleiviai Vilniuje užregistruoja įmonę, gauna leidimus, tada įsigyja akcijų, jas parduoda ir tai būna pradinis bendrovės kapitalas, – pristato mokytoja. – Žinoma, didelis palengvinimas vaikams yra pateikta programa, kurioje surašyti visi reikalingi žingsniai. Tačiau verslo plėtros galimybėmis ypač susidomėję moksleiviai skaito papildomos literatūros ir įdeda gerokai daugiau darbo. Tai jų bendrovei tampa tik dideliu pliusu.“

Rado tuščią nišą

„Verslumo pamokose dalyvaujantys vaikai būna labai aktyvūs ir mokomųjų bendrovių gimnazijoje veikia ne viena. Tačiau, kaip ir tikrame pasaulyje, viena įmonė sužydi labiau ir demonstruoja geresnius pasiekimus. Bendrovė „TrečiaDienis“ yra mūsų lyderė. Labai džiaugiamės ir pačia verslo idėja, ir moksleivių darbu“, – sako L. Žukauskienė.

[quote author=”V. Liutkienė”]Seniai galvojome, kad gimnazijos švarkams reikia alternatyvos kasdieniam dėvėjimui. Šiemet žiema nėra šalta, bet kai sulaukiame speigo, leidžiame vaikams vilktis šiltesnius megztinius ir nedėvėti visos uniformos. Taigi, manau, kad šios bendrovės pasiūlyti megztiniai yra labai vykusi alternatyva kasdienei uniformai.[/quote] 

Trečioje gimnazinėje klasėje besimokančių Austės Šilkaitytės, Dovydo Šablevičiaus, Eimanto Ragožiaus, Lauryno Arkadijevo, Tito Savicko ir Manto Šmulkščio įkurta mokomoji bendrovė „TrečiaDienis“ su savo preke taikliai pataikė į tuščią rinkos nišą ir ėmė sparčiai ją pildyti.

„Mes paruošėme gimnazinės uniformos megztinių dizainą, suradome gamintojus ir siūlome moksleiviams įsigyti šiuos megztinius. Kad moksleiviai turėtų pasirinkimą, sukūrėme du megztinių dizainus: vieni megztiniai papuošti lotynišku užrašu ir įkūrimo data „Gymnasium Illustre Est. 1647“, o kiti – gimnazijos emblema ir užrašu „Kėdainių šviesioji gimnazija“, – prekę pristato bendrovės „TrečiaDienis“ prezidentė Austė. – Siūlydami šį dizainą mes kviečiame moksleivius keisti uniformą ir vietoje švarkų žiemą rinktis megztinį. Tai galimybė atnaujinti uniformą ir drauge pasiūlyti mokiniams tokią uniformą, kuri jiems būtų patrauklesnė ir kurią jie mielai dėvėtų. Ši idėja gimnazijoje nėra nauja, bet mes pirmieji ėmėme ir ją įgyvendinome.“

O tada laukė verslo derybos…

Gimnazijos uniforma – svarbi ugdymo įstaigos įvaizdžio dalis, tad bet kokie pokyčiai turi būti tinkamai apsvarstyti ir, žinoma, sulaukti vadovybės palaiminimo.

„O kaipgi vyko derybos su gimnazijos direktore?“ – pasiteirauju jaunųjų verslininkų. „Nusprendus imtis būtent šios idėjos, pirmas kilęs klausimas buvo – ar administracija leis tokius uniformos pokyčius, – dalijasi Austė. – Prieš pirmąjį pokalbį su direktore buvo išties neramu ir šiek tiek baisu, nes turėjome pristatyti savo bendrovę ir idėją. Vis tik pokalbis puikiai pavyko. Vėliau su direktore susitikome dar kelis kartus ir suderinome megztinių dizainą.“

Pasak Šviesiosios gimnazijos direktorės Violetos Liutkienės, derybos su bendrovės „TrečiaDienis“ komanda vyko sklandžiai bei lengvai, nes mintis papildyti gimnazijos uniformą sukosi jau ir anksčiau.

[quote author=”L. Žukauskienė”]Moksleiviai Vilniuje užregistruoja įmonę, gauna leidimus, tada įsigyja akcijų, jas parduoda ir tai būna pradinis bendrovės kapitalas.[/quote]

„Bendrovės įkūrėjams daug derėtis nereikėjo, nes jų idėja buvo iškart priimta, – šypsosi gimnazijos vadovė. – Mes seniai galvojome, kad gimnazijos švarkams reikia alternatyvos kasdieniam dėvėjimui. Šiemet žiema nėra šalta, bet kai sulaukiame speigo, leidžiame vaikams vilktis šiltesnius megztinius ir nedėvėti visos uniformos. Taigi, manau, kad šios bendrovės pasiūlyti megztiniai yra labai vykusi alternatyva kasdienei uniformai.“

Laviravo tarp lūkesčių ir galimybių

Idėja yra, pritarimas gautas, metas kibti į gamybos ir reklamos darbus.

„Kadangi megztinių visi seniai norėjo, tai paklausa buvo, – sako bendrovės finansų viceprezidentas Dovydas Šablevičius. – Bet reikia nepamiršti, kad turėjome ieškoti aukso viduriuko tarp klientų lūkesčių, pageidavimų, mūsų galimybių ir kainos faktoriaus.

Radome įmonę, kuri mums tuos megztinius galėjo parduoti, suderinome nuo kiekio priklausančią kainą, paskaičiavome, kiek kainuotų megztinių siuntimas, įpakavimas, ir tai sudarė galutinę prekės kainą klientui. Vienas megztinis kainuoja 29 eurus.“

Per taiklią reklamą – į kliento širdį

Kai prekės idėja virto tikru megztiniu, išmušė valanda pasiraitoti rankoves ir iš peties kūrybingai padirbėti skleidžiant žinutę apie rinkoje atsiradusią naują prekę bei žadinant būsimų klientų susidomėjimą. Bendrovės rinkodaros skyriaus viceprezidentas Laurynas Arkadijevas atskleidė, kad tai tapo sunkiau nei atrodė iš pirmo žvilgsnio.

„Rinkodaros vien iš teorijos neišmoksi. Tai labai įdomi, tačiau sunkiai nuspėjama sritis, – sako gimnazistas, kuriam žvilgtelėti į rinkodaros pasaulį teko jau anksčiau, darbuojantis mokyklos bei miesto mokinių tarybos veikloje. – Taigi žinutę apie savo prekę skleidėme keliais būdais: gimnazijos interneto puslapyje, kabinome plakatus mokyklos erdvėse bei vaikščiodami po klases rengėme pristatymus, kurių metu moksleiviai galėjo paliesti megztinio medžiagos pavyzdį bei gyvai, o ne nuotraukoje pamatyti audinio spalvą.

Įdomu tai, kad patį pirmą plakatą ruošiau apie keturias valandas, bet galiausiai jis mums netiko. Tada dvi valandas praleidome aiškindamiesi, kokio plakato iš tiesų reiktų, ir per kelias minutes sukūriau antrą plakatą, kuris gerokai labiau atitiko mūsų poreikius ir buvo veiksmingesnis nei tas, prie kurio praleidau kelias valandas!

Nuspėti, kas patrauks klientą, o kam jis liks abejingas – sunku. Tai tarsi loterija: arba pataikysi, arba prašausi.“

„Nebus taip, kad visiems patiks tavo prekė, – supranta Austė. – Bet mes ieškome alternatyvų, kaip pritraukti daugiau klientų. Tai ir yra mūsų pagrindinis bei įdomiausias uždavinys – kaip padidinti perkamumą.“

Šiandien bendrovė yra pardavusi 88 megztinius ir renka naują užsakymą.

Geras jausmas

Jaunieji verslininkai atskleidžia, kad plėtojant mokomosios bendrovės veiklą smagiausia dalis – aplink save matyti vaikščiojantį rezultatą.

[quote author=”E. Ragožius”]Kai ateini į klasę ir pamatai, kad visi moksleiviai vilki mūsų bendrovės parduodamus megztinius, pasidaro taip gera širdy…[/quote]

„Kai ateini į klasę ir pamatai, kad visi moksleiviai vilki mūsų bendrovės parduodamus megztinius, pasidaro taip gera širdy…“ – šypsosi bendrovės buhalteris Eimantas Ragožius. „Tai, kad bendramoksliai mumis pasitiki ir nori iš mūsų pirkti prekę – šaunus jausmas, – antrina bendrovės prezidentė Austė. – Eini koridoriumi, prie tavęs prieina, teiraujasi detalių, klausia, ar priimame užsakymą. Tikrai smagu.“

Popierizmas išgąsdino, bet pasiteisino

Pasirodo, popierizmas gąsdina ne tik patyrusius specialistus, bet ir entuziastingąjį jaunimą. Bendrovės finansų viceprezidentas Dovydas ir buhalteris Eimantas sutaria – rūpintis įmonės finansais įdomus iššūkis, bet iš pradžių popierizmo gausa tikrai gąsdino: „Pradžioje vis pildėme ir pildėme, atrodytų, nereikšmingus popierius. Tai suvalgė labai daug laiko, bet vėliau supranti, kad darbas nebuvo atliktas veltui, nes būtent šie kruopščiai pildyti popieriai aiškiai parodo visą bendrovės situaciją.“

Leidžia paliesti tikrovę

Šviesiosios gimnazijos moksleivių bendroves kuruojanti ekonomikos mokytoja L. Žukauskienė įsitikinusi, jog galimybė „pažaisti“ įmonę leidžia gerokai tikroviškiau suprasti verslo pasaulį nei vien šio dalyko mokantis iš vadovėlio.

„Kurti verslą yra tarsi kurti gyvą organizmą. Čia viską pats išbandai tikrovėje. Net jei moksleiviai ir nekurs savo įmonės, šios pamokos jiems pravers darbinantis. Jie kur kas aiškiau suvoks, kaip veikia įmonė, kokie procesai joje vyksta“, – įsitikinusi pedagogė.

„Kurdami mokomąsias bendroves gimnazistai susiduria su praktine veikla. Tiesa, jie dirba tam tikromis šiltnamio sąlygomis, nes turi įvairių nuolaidų, pavyzdžiui, mokėjimo, – dėmesį atkreipia gimnazijos direktorė V. Liutkienė. – Bet moksleiviai vis tiek gali pajusti, ką reiškia organizuoti verslą, populiarinti jį.

Kaip bebūtų keista, jauniesiems verslininkams sudėtingiausia buvo ne kurti verslo planus, rengti finansines ataskaitas, o pristatyti, populiarinti, siūlyti ir reklamuoti produktą. Visi suprantame, kad šiuolaikiniame pasaulyje gebėjimas pristatyti save bei sudominti savo idėja aplinkinius yra labai svarbus įgūdis.“

Kitos Šviesiojoje gimnazijoje veikiančios mokomosios bendrovės taip pat aktyviai vykdo veiklą. Viena bendrovė šią žiemą dalyvavo Vilniaus rotušėje vykusioje kalėdinėje mugėje, o kita netrukus vyks į „Litexpo“ mugę.

1 Komentaras

  • kaip fainai, šaunus jaunimas auga, galės kada nors prisijungti prie buhalterių komandos:) o dabar turi mokytis, tobulėti, pažiūrėti kokia buhalterinė apskaita kaina 🙂 smagu žiūrėti į gudrų jaunimą

Rašyti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video