Atšvaitas tamsoje ne pasirinkimas, o būtinybė

Vėl apsisukęs metų ratas, spalvingai išmargindamas medžių lapus, kartu su jais nusinešė ir nemažą dalį šviesaus dienos meto.
Ilgėjančios sutemos, kurios netrukus užims net du trečdalius paros, iš visų eismo dalyvių pareikalaus dar didesnio budrumo kelyje nei iki šiol. Šį savaitgalį, persukus laikrodžius, turėsime dar ilgesnius ir tamsesnius vakarus. Tad pėstiesiems pats metas pasirūpinti savo saugumu kelyje tamsiuoju paros metu, o vairuotojams – nepamiršti visapusiško budrumo.
Atšvaitai būtini
Didžioji dalis kasmet Lietuvos keliuose nukenčiančių pėsčiųjų sveikatą ar gyvybę prarado būtent tamsiuoju paros metu. Nemaža jų dalis nesilaikė Kelių eismo taisyklių ar nebuvo pasirūpinę atšvaitais.
Ankstyvos sutemos eismo sąlygas gerokai apsunkina net ir labai patyrusiems vairuotojams. Bene didžiausias iššūkis vairuojant tamsoje – be atšvaitų vaikštantys pėstieji. Juos neapšviestuose kelio ruožuose ypač sunku pastebi. Dažniausiai vairuotojai juos pamato, kai saugiai transporto priemonės sustabdyti praktiškai neįmanoma. Deja, bet kasmet vėlyvą rudenį trumpėjant šviesiajam paros laikui fiksuojamas pėsčiųjų žūčių keliuose didėjimas.
[quote author=”Aut. past.”]Nors statistika vis dar liūdina pėsčiųjų žūtimis, tačiau gera žadanti tendencija, kad vis daugiau žmonių supranta atšvaitų teikiamą naudą ir mielai jais naudojasi, teikia viltį, ateities kartą būsiant sąmoningesnę.[/quote]
VĮ „Kauno regiono keliai“ saugaus eismo specialistai vieningai tvirtina, kad pagrindinė tokių nelaimių priežastis yra pėsčiųjų neatsargumas bei Kelių eismo taisyklių reikalavimų nesilaikymas.
„Pėstieji, tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui eidami neapšviestu kelkraščiu, važiuojamosios dalies kraštu, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą. Visi šie daugybę kartų girdėti reikalavimai pėstiesiems yra taikomi tik dėl jų pačių saugumo. Jei asmuo turi pakankamai sveiko proto, jis privalo suvokti, kad tamsoje, o jei dar dargana, lynoja, o jei dar ir pėsčiojo apranga tamsi, jis vairuotojui yra praktiškai nematomas iki to laiko, kai saugiai sustabdyti transporto priemonę jau būna gerokai per vėlu. Ir pikta, ir liūdna, kai eismo įvykių suvestinėse kaskart randame pėsčiųjų, neturėjusių jokių šviesą atspindinčių elementų, aukų eilutę. Nejau taip sunku suvokti, kad atšvaitas tamsoje gali išgelbėti gyvybę. Kaip vairuotojas gali saugoti tą, kurio nemato?“ – klausia VĮ „Kauno regiono keliai“ saugaus eismo specialistas Linartas Kiškis.
Vairuotojų pareigos
Savo ruožtu vairuotojai, važiuodami tamsiu paros metu, privalo būti dar atsargesni nei įprastai. Jie privalo atidžiai stebėti ne tik kitas transporto priemones, bet ir šalikeles, pėsčiųjų perėjas.
„Tamsiu paros metu važiuojant, o ypač neapšviestais kelių ruožais ar vietinės reikšmės keliais, vairuotojai privalo nuolat turėti galvoje, kad kelyje bet kada gali atsirasti nenumatyta kliūtis – neatsargus pėsčiasis, gyvūnas bei kita. Tad už vairo niekada negalima atsipalaiduoti. Privalu laikytis saugaus greičio, kuris leistų tinkamai sureaguoti į galimas kliūtis, dėmesį sutelkti ne tik į kelią, bet ir į jo prieigas. Kaip jau ne kartą kalbėjome, važiuojant nedideliais atstumais viršytas greitis sutaupo vos kelias minutes laiko, tačiau dėl to gali įvykti daug skaudžių nelaimių. Būkime protingi, neskubėkime ir tinkamai įvertinkime savo galimybes“, – kviečia pašnekovas.
Atšvaitai vaikams
Nors statistika vis dar liūdina pėsčiųjų žūtimis, tačiau gera žadanti tendencija, kad vis daugiau žmonių supranta atšvaitų teikiamą naudą ir mielai jais naudojasi, teikia viltį, ateities kartą būsiant sąmoningesnę.
„Tamsiu paros metu būtinai segėkite atšvaitus patys, taip tapsite puikiu pavyzdžiu mažiesiems.
Juo labiau kad šiandien atšvaitų gamintojai išties išradingi. Atšvaitų galima įsigyti įvairių formų, su linksmais paveikslėliais ir pan. – kiekvienam pagal skonį ir poreikius, tad, manau, kad vaikai mielai juos nešios. Be to, dabar nemažai drabužių, avalynės, mokyklinių prekių gamintojų atšvaitus integruoja į savo produktus. Tad tėveliai gali ieškoti daiktų su šviesą atspindinčiais elementais ir taip išspręsti atšvaitų problemą“, – pataria L. Kiškis.
Tinkamai nešioti
Pašnekovas primena, kad eismo dalyvių saugumas nemaža dalimi priklauso būtent nuo matomumo – kuo transporto priemonės valdytojas anksčiau jus pastebės, tuo saugesni ir tinkamu laiku sprendimai bus priimti.
[quote author=”Aut. past.”]Atšvaitas garantuoja, kad pėsčiasis tamsoje bus pastebėtas bent trigubai anksčiau nei be jo.[/quote]
„Kadangi pats atšvaitas savaime nešviečia, o tik atspindi atvažiuojančios transporto priemonės šviesas jį būtina pritvirtinti automobilio žibintų aukštyje, nes taip atšvaitai geriausiai atliks savo funkciją, vairuotojams juos bus lengviau pastebėti.
Tad norint būti gerai matomam kelyje, atšvaitą reikėtų segėti dešinėje kūno pusėje. Atšvaitą prie drabužių reikėtų pritvirtinti taip, kad būtų matomas iš visų pusių. Geriausia atšvaitą pritvirtinti automobilių žibintų aukštyje – ties suaugusio žmogaus keliais, virš rankos riešo ar blauzdos srityje. Svarbu ir atšvaito paviršiaus plotas, jis turi būti gana didelis (bent jau apie 16 cm2), kad transporto priemonės žibintų šviesos galėtų jį apšviesti ir vairuotojui jis būtų pakankamai pastebimas. Tuomet vairuotojas, įjungęs trumpąsias šviesas, žmogų su atšvaitu pastebės iš maždaug 150 metrų, o įjungęs ilgąsias – net iš apytiksliai 400 metrų atstumo. To pakanka, kad vairuotojas galėtų sulėtinti važiavimo greitį ir saugiai prasilenkti su pėsčiuoju, dviratininku, ar vadeliotoju, o esant būtinybei net ir sustabdyti automobilį. Tuo tarpu žmogų be jokių šviesą atspindinčių elementų vairuotojai tamsoje pamato likus vos maždaug 50 m iki jo. Tad akivaizdu, kad atšvaitas garantuoja, kad pėsčiasis tamsoje bus pastebėtas mažiausiai trigubai anksčiau nei be jo“, – pabrėžia saugaus eismo specialistas.
Taip pat reikia nepamiršti, kad kelkraščiu pėstiesiems reikia eiti priešinga nei automobilių eismo judėjimas kryptimi.
Ir dar būtina įsisamoninti, kad KET ne rekomenduoja, bet reikalauja pėsčiuosius turėti atšvaitus, liemenes arba drabužius su šviesą atspindinčiais elementais.
O už jų nedėvėjimą tamsiuoju paros metu įstatymai užtraukia baudą nuo 23 iki 40 eurų.