Mokesčių mokėtojų pinigai – valdininkų automobilių parkui

 Mokesčių mokėtojų pinigai – valdininkų automobilių parkui

Prabangūs, galingi automobiliai, savivaldybių įsigyjami už mokesčių mokėtojų pinigus, neretai jų visai netaupant. Kai kurie valdininkų reikalavimai automobiliams šokiruoja – nurodoma, jog bagažinė būtų atidaroma ne ranka, o kojos mostu, maksimalus važiavimo greitis – ne mažiau kaip 210 kilometrų per valandą, taip pat pageidaujama reguliuojamo komforto važiuoklės ar prabangios audiosistemos. Tokius faktus atskleidžia Viešųjų pirkimų tarnybos atliktas tyrimas. Jame linksniuojama ir Kėdainių rajono savivaldybė, 2012-2017 metų laikotarpiu pirmavusi pagal pirkimų skaičių.

Konkurso nugalėtojas parenkamas iš anksto?

Viešieji pirkimai jau seniai yra tapę kai kurių valdininkų pasipelnymo šaltiniu. Nors korupciniai sandoriai, gaunant neteisėtą atlygį iš konkurso laimėtojo sudaromi gal ir ne visada, pasitaiko nemažai atvejų, kai tiesiog nusikalstamai švaistomi mokesčių mokėtojų pinigai.

Iš tiesų viešųjų pirkimų sistemos principas turėtų veikti taip, kad kuo daugiau tiekėjų siūlytų savo prekes ar paslaugas ir susidarius konkurencijai galima būtų pasirinkti geriausias sąlygas – dažniausiai optimaliausią kainos ir kokybės santykį pasiūliusią bendrovę. Deja, realybėje šio principo ne visada paisoma.

Formuodami reikalavimus pirkimams, valdininkai neretai nurodo tokias sąlygas, kurios tinka tik vienai prekei ar bendrovei. Tokiu būdu pirkimas vyksta pardavėjams nekonkuruojant. Kiti tiesiog negali atitikti iškeltų reikalavimų. Tad konkurse atsiradus vieninteliam, valdininkų iš anksto dažniausiai parinktam tiekėjui, su juo ir sudaroma sutartis. Taigi, prekės ar paslaugos kaina tokiais atvejais dažniausiai ženkliai viršija tą, kuri dominuoja rinkoje.

Neseniai paskelbta Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) apžvalga rodo, kad 2015-2017 metais Lietuvos savivaldybės 56 procentus automobilių pirko viešajame pirkime dalyvaujant tik vienam tiekėjui.

„Tarnyba pastebi, kad savivaldybės, įsigydamos ar išsinuomodamos automobilius, neretai piktnaudžiauja rengdamos pirkimo dokumentus, juose techniniais reikalavimais apibrėžia jau iš anksto žinomą ir norimą įgyti automobilį iš numatyto tiekėjo“, – teigiama VPT analizės išvadose.

Kas pirko prabangiausius automobilius?

„Už aukštesnę nei vidutinė kainą, buvo nusipirkta 42 proc. naujų automobilių, išsinuomota 34 proc. naujų automobilių. Neretai pirkimo dokumentuose techniniai reikalavimai pritaikomi konkrečiam tiekėjui ir konkrečiam automobiliui“, – teigiama VPT specialistų atliktos analizės išvadose.

2015–2017 m. buvo nupirkti 4 automobiliai, kurių kaina viršijo daugiau, kaip 30 tūkst. eurų. Tokius automobilius įsigijo Plungės, Joniškio, Akmenės rajonų ir Druskininkų savivaldybės. 10 savivaldybių įsigytų 10 brangiausių automobilių vidutinė kaina vidutinę visų įsigytų lengvųjų automobilių kainą viršijo 7-17 tūkst. eurų.

VPT specialistų tyrime esama ir iš tiesų kuriozinių faktų, liudijančių apie protu sunkiai suvokiamą prabangos troškimą. Alytaus rajono savivaldybė išsinuomojo automobilį, kuriam taikė tokius reikalavimus kaip funkcija, leidžianti atidaryti bagažinę kojos judesiu, bei adaptatyviai reguliuojama važiuoklė su važiavimo profilio pasirinkimo galimybe.

Šilutės rajono savivaldybė nuomojamam automobiliui taikė ne mažesnio kaip 210 kilometrų per valandą maksimalaus greičio reikalavimą… Taip pat nustatyta, jog 2015 – 2017 metais buvo savivaldybių, kurios pageidavo įsigyti arba išsinuomoti labai galingus variklius turinčius automobilius.

O kaip šiame kontekste atsispindi Kėdainių rajono savivaldybė? Ar vietos valdininkai savo reikmėms pirkdami bei nuomodami automobilius stengiasi sutaupyti mokesčių mokėtojų pinigus, ar moka didesnę nei rinkoje kainą?

A. Barzdžiaus nuotr. Kėdainių rajoną aplenkė tik Kaunas

Analizuojant nepateisinamais vadinamus pirkimus, kai valdininkų iškeltus reikalavimus atitinka tik vienas, greičiausiai iš anksto numatytas tiekėjas, minima ir Kėdainių rajono savivaldybė. Ji užima pirmąją vietą pagal pasirašytų sutarčių skaičių.

„2012-2017 m. „vieno tiekėjo“ pirkimai sudarė 63 proc. visų pirkimų. Nors pastaraisiais metais ši neigiama tendencija šiek tiek sušvelnėjo, 2015-2017 metais „vieno tiekėjo“ pirkimų sumažėjo 17 proc., tačiau įvertinus tai, kad rinkoje ne vienas automobilis savo klasėje turi konkurentų ir yra ne vienas šių automobilių tiekėjas – toks aukštas „vieno tiekėjo“ procentas savivaldybių automobilių viešuosiuose pirkimuose yra nepateisinamas“, – ataskaitoje teigia VPT.

Per 2012-2017 metus vykus dvylikai automobilių pirkimų, o 42,9 procento nuo visų pirkimų dalių pasiūlymą Kėdainių rajonui teikė vienas ir tas pats tiekėjas.

Antrąją vietą Kėdainių rajono savivaldybė užima ir pagal įsigytų ar išsinuomotų automobilių skaičių. 2015-2017 metais valdininkai savo parką pagausino 21 automobiliu ir nusileido tik Kauno savivaldybei, per tą patį laikotarpį įsigijusiai 23 automobilius.

Vidutinė kaina – 14,6 tūkst. eurų

Per šį laikotarpį sudarytų automobilių pirkimo ar nuomos sutarčių vertė siekia 306,6 tūkst. eurų. Vidutinė 1 automobilio nuomos ar pirkimo sandorio kaina siekia 14,6 tūkst. eurų. Žvelgiant į kitų savivaldybių duomenis, tai nėra itin didelė suma.

Klaipėdos savivaldybei vienas automobilis vidutiniškai kainavo 35,4 tūkst. eurų, Trakų rajonui – 20,5 tūkst. eurų, Vilniui – 14,1 tūkst. eurų, Kaunui – 15,8 eurų.
VPT skaičiavimais, 2015-2017 metais vidutinė vieno naujo automobilio pirkimo kaina buvo 19,2 tūkst. eurų, nuomos kaina visam nuomos laikotarpiui panaši – 19,1 tūkst. eurų. Už aukštesnę nei vidutinė kainą, buvo įsigyta 42 proc. naujų automobilių, išsinuomota 34 proc. naujų automobilių. Tad Kėdainių rajono savivaldybė, kurios sudarytų sandorių vidutinė vertė siekia 14,5 tūkst. eurų, į šią kategoriją nepatenka.

[quote author=“Aut. past.“]Antrąją vietą Kėdainių rajono savivaldybė užima ir pagal įsigytų ar išsinuomotų automobilių skaičių. 2015-2017 metais valdininkai savo parką pagausino 21 automobiliu ir nusileido tik Kauno savivaldybei, per tą patį laikotarpį įsigijusiai 23 automobilius.[/quote]

Populiariausios automobilių markės

Analizuodami 2015-2017 metais vykusius šalies savivaldybių pirkimus, VPT specialistai sudarė populiariausių automobilių reitingą.

Nustatyta, jog daugiausia savivaldybių atstovai įsigijo „Škoda“ markės automobilių – 36,8 proc. visų pirktų ar nuomotų automobilių. Savivaldybėse taip pat labai populiarūs „Volkswagen“ automobiliai – 21,6 proc. Toliau pagal populiarumą rikiuojasi „Toyota“ – 9,5 proc. ir „Opel“ – 7,6 proc.

Vertinant populiariausius automobilius pagal markę ir modelį, matyti, kad pirmąsias tris vietas savivaldybių automobilių pirkimuose dalijasi „Škoda“ markės automobiliai – „Octavia“, „Yeti“ ir „Superb“.

Šioje vertinimų kategorijoje Kėdainių rajonas iškrenta iš bendrojo respublikinio konteksto. Štai pernai rajono savivaldybė socialinių darbuotojų poreikiams įsigijo 10 naujų „Peugeot“ markės automobilių. Už juos iš rajono biudžeto buvo atseikėta maždaug 130 tūkst. eurų.

Šiais metais išsinuomota 12 naujų „Suzuki Vitara“ visureigių. Vienas jų atiteks Statybos ir turto skyriui, kiti visureigiai skirti rajono seniūnijoms.

Konkursą laimėjo dukterinė „Lietuvos energijos“ įmonė

Kėdainių rajono savivaldybės paskelbtą viešąjį automobilių nuomos konkursą laimėjusi, žemiausią kainą – 150 tūkst. 543 eurų pasiūliusi bendrovė „Transporto valdymas“, priklauso valstybės valdomai vienai didžiausių energetikos įmonių grupių Baltijos šalyse – „Lietuvos energija“.

2018 metų vasarį įregistruota dukterinė įmonė specializuojasi transporto versle, ilgalaikės veiklos nuomos srityje. Portalo rekvizitai.lt duomenimis, šiai dienai bendrovė „Transporto valdymas“ nuosavybės teise valdo įspūdingą, 1 tūkst. 936 automobilių parką.

Nors ši bendrovė nėra minima 2015-2017 metų laikotarpį VPT apimančiame tyrime, jame figūruoja kita „Lietuvos energijos“ grupei priklausanti įmonė, UAB „NT Valdos“. Būtent skaidant šios bendrovės veiklą ir buvo įsteigta dalies funkcijų perėmėja – UAB „Transporto valdymas“.

[quote author=“Aut.past.“]Analizuojant nepateisinamais vadinamus pirkimus, kai valdininkų iškeltus reikalavimus atitinka tik vienas, greičiausiai iš anksto numatytas tiekėjas, minima ir Kėdainių rajono savivaldybė. Ji užima pirmąją vietą pagal pasirašytų sutarčių skaičių.[/quote]

Analizuojamu laikotarpiu valstybės įmonės „Lietuvos energija“ padalinys „NT Valdos“ pagal su savivaldybėmis sudarytų sutarčių skaičių užima antrąją vietą. Ją lenkia tik oficialus „Volkswagen“ atstovas Lietuvoje, UAB „Moller Auto“.

Didžioji automobilių dalis – nuomojama

Šiuo metu Kėdainių rajono savivaldybės administracija valdo 33 lengvuosius automobilius.

Pagal pirkimo-pardavimo sutartį įsigyti 3 automobiliai: 2003 metais pirkta „Opel Astra“ (1995 m.), 2005 metais įsigyta „Audi A4“ (1997 m.) ir 2004 metais pirkta „Audi A6“ (1995 m.)

Pagal veiklos nuomos sutartis įsigyta 30 automobilių:

„BMWi3“ 2015 m. – 1 vnt. 60 mėn. nuomos sutartis 2015-12-15;

„Toyota Rav4“ 2017 m.– 1 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2017-06-15;

„Škoda Octavia“ 2016 m. – 1 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2016-10-20;

„Škoda Octavia“ 2016 m. – 1 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2017-04-07;

„Škoda Yeti“ 2016 m.– 1 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2016-07-15;

„Citroen C-Elysee“ 2016 m.– 2 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2016-06-10;

„Citroen C-Elysee“ 2016 m.– 2 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2016-06-10;

„Citroen C-Elysee“ 2016 m.– 1 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2017-04-07;

„Peugeot 208“ 2017 m.– 10 vnt. 59 mėn. nuomos sutartis 2017-06-09;

„Suzuki Vitara“ 2018 m.– 12 vnt. 36 mėn. nuomos sutartis 2018-05-16.

Visi lengvųjų automobilių veiklos nuomos pirkimai buvo skelbiami, t. y. atliekami supaprastinto atviro konkurso būdu Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos priemonėmis (CVP IS). Pastaraisiais dviem pirkimais buvo įsigyjama vienu pirkimu 10 (2017 m.) ir kitu pirkimu 12 (2018 m.) automobilių. Šiuos abu pirkimus laimėjo tas pats tiekėjas – UAB „Transporto valdymas“ (ankstesnis pavadinimas UAB „NT Valdos“) pagal mažiausios kainos kriterijų.

Kėdainių rajono savivaldybės inf.

Kiek kainuoja valdininkų automobiliai mokesčių mokėtojams?

Per mėnesį Kėdainių rajono savivaldybės administracija už 30 automobilių, kurie yra įsigyti pagal veiklos nuomos sutartis, sumoka 9 891,23 eur.

Vadinasi, per metus mokesčių mokėtojams valdininkų transporto priemonės atsieina 118 tūkst. 694, 76 ct.

Valdininkai geidžia prabangos

8 proc. naujų automobilių buvo keliami didesnės prabangos ir komforto reikalavimai, pavyzdžiui: variklio galingumas – nuo 200 kW, ratlankių skersmuo – nuo 18 colių, salonas – tik šviesios arba tamsios odos, oda aptrauktas vairas, odiniai durų apmušalai, audiosistema – su ne mažiau kaip 10 garsiakalbių, bagažinės atidarymas – kojos judesiu, maksimalus greitis – 210 km/h ir t.t.

Žymiai didesnės vertės nei vidutinė lengvųjų automobilių pirkimo ar nuomos sutartys buvo pasirašytos tų savivaldybių, kurios automobiliams kėlė aukštus specifinius reikalavimus. Tokias sutartis 2015–2017 m. sudarė šios savivaldybės: Kauno miesto, Neringos, Kauno rajono, Plungės rajono ir Klaipėdos miesto.

VPT inf.

Rašyti komentarą

Dėmesio! El. paštas nebus skelbiamas. Komentuodami esate atsakingi už savo išsakytas mintis. Gerbkime vieni kitus, venkime patyčių, nekurstykime neapykantos ir susipriešinimo. Skaitytojų komentarai neatspindi „Rinkos aikštės“ redakcijos nuomonės.

Už komentarus atsakingi juos parašę asmenys.


Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video