GYVENIMAS MARGAS

Visos kategorijos
Motociklininko teigimu, net ir Lietuvos keliais galima saugiai važinėti motociklais, tik iš tų kelių nereikėtų daryti žiedinių lenktynių trasų.  / Asmeninio archyvo nuotr.

Užkietėjusiam motociklininkui labiausiai rūpi saugus eismas

Rasa JAKUBAUSKIENĖ - 08:18 Liepos 20d. 2020

Kelyje svarbiausia – saugoti ir gerbti gyvybę. Tokios nuomonės yra kėdainietis motociklininkas Mantas Mažuolis. Jis socialiniuose tinkluose aktyviai propaguoja saugų vairavimą, Facebooke vienoje iš didžiausių moto grupių nevengia dalintis su tuo susijusia informacija bei padeda rūpintis tvarka joje. Skeptikams Mantas atkerta, jog Lietuva motociklų aistruoliams nėra per maža, o jos keliai pakankamai geri, kad galima būtų saugiai „prasinešti“ plieniniu žirgu.

– Mantai, kokią lietuvių vairavimo kultūrą pastebite?

– Lietuvių vairavimo kultūra yra gana įvairi ir sunku ją būtų apibūdinti vienu žodžiu. Galima būtų sakyti, kad ji yra linkusi į kraštutinumus, t.y. kartais labai gera, kartais labai bloga.

Manto Mažuolio nuomone, pamatinė saugaus važiavimo motociklu taisyklė: „Motociklu reikia važiuoti taip, lyg tau visada būtų šalutinis, net jeigu ir pagrindinis“.

 – Ar skiriasi automobilių, motociklų, dviratininkų, paspirtukininkų ir kitas transporto priemones vairuojančių eismo dalyvių kultūra?

 – Visi labai gerai žino teises, bet dažnas linkęs pamiršti savo pareigas. Pastarųjų mes turime kiekvienas, nepriklausomai nuo to, už kokios transporto priemonės vairo sėdime ar stovime.

 – Jūsų nuomone, gerėja situacija keliuose ar vis tik mums, lietuviams, dar labai daug trūksta?

 – Jeigu kalbėtume apie bendrą vairuotojų kultūrą kelyje, tai situacija gerėja. Galbūt ne taip sparčiai kaip norėtųsi, bet einame į priekį. Visgi visų Kelių eismo taisyklių (KET) pamatas yra pastatytas ant tarpusavio pagarbos ir supratingumo. Žinoma, visuomenė yra marga ir pasitaiko visko.

Didžiausia problema, mano galva, tai ta, kad mes esame linkę labai smarkiai stigmatizuoti. Kartais atrodo, kad tą darome su pasimėgavimu ir tik ir laukiame, kada tam tikros markės automobilis ar motociklas papuls į avariją, kad socialiniuose tinkluose galėtume išlieti savo pyktį neįsigilinę į aplinkybes. Visa tai persiduoda ir į gatvę.

– Daug keliaujate motociklu po Lietuvą, gal pastebite skirtumų tarp eismo dalyvių didžiuosiuose miestuose ir mažesniuose miesteliuose?

– Skirtumų yra, bet jie nėra labai dideli.

– Kodėl, Jūsų manymu, tie eismo kultūros skirtumai atsiranda?

– Motociklu esu išmaišęs skersai ir išilgai visą Lietuvą. Turbūt nėra kaimo, iki kurio veda asfaltas, kuriame nebūčiau buvęs.

Pastebėjau, kad atokesniuose miesteliuose ar kaimuose, palyginus su didžiaisiais miestais, žmonės už vairo ramesni, mažiau skuba, bet negalėčiau pasakyti, kad yra geresni, blogesni, kultūringesni ar nekultūringesni vairuotojai. Tiesiog supanti aplinka, eismo intensyvumas, mums, sėdintiems už vairo, daro įtaką, ko gero, labiau nei mes įsivaizduojame.

– Mantai, Jūs propaguojate saugų vairavimą, eismą keliuose. Gal galėtumėte plačiau papasakoti apie savo gerus darbus visuomenės labui?

– Manau, kad geri darbai daromi tyliai. Visada stengiuosi sudalyvauti visose socialinėse akcijose, susijusiuose su motociklizmu ir prisidėti prie kitų žmonių gražių iniciatyvų.

 Paskutinis renginys, kuriame teko sudalyvauti pernai ir kuriame dalyvausiu maždaug po mėnesio šiemet, buvo akcija „Mane veža“. Jos metu motociklų vairuotojai gaudavo kelionių partnerį ar partnerę. Tai žmonės, turintys vienokią ar kitokią regėjimo negalią ir patys neturintys galimybės pasivėžinti motociklu. Tai didelės atsakomybės reikalaujantis nuotykis, paliekantis labai ypatingą jausmą tiek motociklo vairuotojui, tiek keleiviui.

Jeigu aš ir mano motociklas gali kažkam pagerinti dieną, tai nesuprantu, kodėl reikėtų tam trukdyti. Arba, jeigu mano patarimas gali išsaugoti kažkam sveikatą ar gyvybę, tai būčiau savanaudis, jeigu to patarimo neduočiau. Mantas

Kadangi savo kelionių motociklu sąskaitoje turiu labai daug kilometrų ir esu gana aktyvus socialiniuose tinkluose, nevengiu patirtimi pasidalinti ir su kitais, mažiau patyrusiais motociklininkais. Stengiuosi tą daryti reguliariai ir dalintis viskuo, ką žinau ir ką patyriau pats. Motociklas, kaip transporto priemonė, yra gana rimtas ir pavojingas dalykas, todėl džiaugčiausi, jeigu mano patirtis padėtų bent vienam žmogui, todėl tą stengsiuosi daryti ir toliau.

Nuo labai jaunų dienų motociklą vairuojantis Mantas teigia, jog tai jam yra trasi meditacija.– Kodėl tai darote? Ar tai veikia?

– Pirmiausia, tai smagu daryti gera ir geru dalytis. Jeigu aš ir mano motociklas gali kažkam pagerinti dieną, tai nesuprantu, kodėl reikėtų tam trukdyti. Arba, jeigu mano patarimas gali išsaugoti kažkam sveikatą ar gyvybę, tai būčiau savanaudis, jeigu to patarimo neduočiau. Ir tikrai ne aš vienas toks. Aplinkui yra pilna puikių motociklininkų ir dažnai būna gaila, kai tave nepažįstamas piktas asmuo vadina „donoru“ vien todėl, kad tu turi motociklą.

Kaip jau minėjau, su stigmatizavimu mūsų šalyje yra problemų ir aš, elgdamasis kelyje tvarkingai, stengiuosi būti bent kažkokia teigiama atsvara tam degutui šaukšto medaus statinėje.

– Turite kokių nors minčių, kaip galima būtų gerinti saugų vairavimą gatvėse, keliuose? Jei taip, gal galėtumėte jomis pasidalinti su mūsų skaitytojais?

– Jeigu žiūrėtume tik iš motociklininko pusės, tai Seime neseniai buvo atmestas įstatymas, kuris būtų leidęs motociklus iki 125cc vairuoti turint tik B kategoriją. Mano galva, tai būtų ne tik sumažinę kamščius miestų gatvėse, bet  tolimesnėje perspektyvoje, kad ir kaip keistai tai skambėtų, sumažintų automobilių ir motociklų avarijas.

Mūsų šalyje motociklų sezonas gana trumpas, o motociklų yra gana mažai ir automobilių vairuotojai nėra pratę akimis ieškoti motociklų. Dėl to įvyksta nemažai avarijų.

Taip pat, atsirastų daug daugiau „mišrių“ vairuotojų, važinėjančių tiek automobiliu, tiek motociklu. Aš esu toks vairuotojas ir važiuodamas automobiliu visada padedu motociklui, jeigu to reikia – sudarau sąlygas mane saugiai aplenkti, žinau akląsias zonas, todėl prieš išlįsdamas automobiliu, turiu išugdytą pojūtį pažiūrėti atidžiau į tam tikras vietas.

Lygiai tą patį darau važiuodamas motociklu automobilių atžvilgiu. Ir tai nėra įgimta, tai yra išugdyta su laiku, nes gerai pažįstu abi transporto priemones ir žinau jų niuansus.

Motociklai iki 125cc tikrai nėra tokie galingi, kad keltų realią grėsmę eismo saugumui ir tai sumažintų savotišką trintį tarp automobilių ir motociklų vairuotojų.

Taip pat motociklų diskriminavimas pasitelkiant KET. Turiu omenyje skirtingas nuobaudas už tą patį pažeidimą. Motociklai yra verčiami važiuoti daug lėčiau nei automobiliai, todėl automatiškai tampa kliūtimi. Vienas iš pavojingiausių dalykų važiuojant motociklu yra važiavimas, kai tave iš galo spaudžia automobilis.

Tu pradedi kelti kamštį sraute, už tavęs važiuojantis asmuo pradeda pykti, dar labiau tave spausti. Viena klaida ir tu – po ratais. Dar vienas dalykas vadinamo „filtravimosi“ draudimas. „Filtravimasis“ – tai situacija, kai eismo kamštyje ar prie šviesoforų yra draudžiama pravažiuoti tarp automobilių per kelio ženklinimo liniją.

Lietuvių vairavimo kultūra yra gana įvairi ir sunku ją būtų apibūdinti vienu žodžiu. Galima būtų sakyti, kad ji yra linkusi į kraštutinumus, t.y. kartais labai gera, kartais labai bloga. Mantas

Motociklas, stovintis tarp dviejų automobilių, yra pasmerkiamas tragedijai, jeigu į už motociklo stovintį automobilį kas nors atsitrenktų iš galo ir motociklas atsidurtų tarp dviejų susidūrusių automobilių. Lietuvoje tikrai yra kur patobulėti įstatymiškai motociklų atžvilgiu.

– Mantai, Jūs esate „užkietėjęs“ motociklininkas, vienas iš daug sekėjų Facebooke turinčios grupės „Moto klubas“ administratorių. Ar daugėja riterių ant plieninių žirgų Lietuvoje?

– Taip, šioje grupėje aš padedu palaikyti tvarką ir ten dalinuosi savo patirtimi. Na, o tarp moto entuziastų yra ir riterių, ir nemažai kenkėjų. Turbūt kaip ir bet kokioje kitoje žmones vienu bendru dalyku buriančioje grupėje.

– Kasmet pavasarį, kiek atšilus orams ir gatvėse pasirodžius motociklininkams, darosi baugu, kad ir vėl pasipils avarijos. Kaip manote, kodėl motociklų vairuotojai taip dažnai patenka į eismo įvykius?

– Čia yra plati ir skaudi tema. Žmonės pamiršta, kad kelyje yra ne vieni. Karas, vykstantis tarp automobilių ir motociklų vairuotojų yra labai žalojantis. Yra grupė motociklininkų piktybiškai atsisakančių elgtis adekvačiai kelyje.

Dideli greičiai gyvenvietėse, chuliganiškas vairavimas dėl kelių sekundžių šlovės, gaunamos iš aplinkinių, mano galva yra vienas kvailiausių dalykų, padaromų už motociklo vairo. Reikia žinoti, kada ir kur galima pavažiuoti  greičiau ir kada savo kūną, adrenalinu varomą, reikėtų prilaikyti ant trumpo pavadžio.

Visada stengiuosi sudalyvauti visose socialinėse akcijose, susijusiuose su motociklizmu ir prisidėti prie kitų žmonių gražių iniciatyvų. Mantas

Panašiai ir su automobilių vairuotojais. Yra žmonių, kurie kelyje elgiasi kaip visiški kvailiai. Važinėja įnikę į telefonus, automobiliuose sėdi lyg foteliuose prie televizorių, žiūri tik tiesiai ir kas blogiausia – vis dar nesibodi sėstis už vairo girti.

Kaip jau minėjau, čia plati tema ir absoliučiai teisių nebūna beveik niekada.

– O gal Lietuva per maža šalis motociklams – nėra tinkamų gatvių, kelių, nėra kur įsibėgėti, kad galėtum pajausti motociklo vairavimo malonumą, greitį?

– Tikrai ne. Lietuva yra puiki ir graži šalis, su pakankamai gerais keliais.

 Tik aš nemanau, kad iš tų kelių reikėtų daryti žiedinių lenktynių trasas ir juose atitinkamai važiuoti. Tam yra įvairių renginių, skirtų mėgėjams, kur norėdamas parodyti savo gebėjimus, gali atvažiuoti ir saugioje aplinkoje išsikrauti ir netgi gauti patarimų iš profesionalių sportininkų.

– Kokius motociklo vairavimo privalumus dar galėtumėte įvardinti be adrenalino ir greičio pojūčio malonumo?

– Kiekvienam turbūt skirtingai ir kiekvienas pagal save. Man važiavimas motociklu – savotiška meditacija. Vėjo, įvairių kvapų, gamtos įvairovė, kurią tu gali justi važiuodamas motociklu. Taip pat tai ir šiokia tokia fizinė patirtis. Motociklu nuvažiuoti 500 km yra kiek kitoks pojūtis, nei tiek pat nuvažiuoti automobiliu. Gana sunku absoliutinti, nes aš nuo labai jaunų dienų esu ant motociklo. Labai sunku būtų be jo (šypsosi).

– Jūs, kaip patyręs motociklininkas, kaip patartumėte saugiai važiuoti šia dvirate priemone?

– Turbūt skambėsiu nuvalkiotai, bet motociklu reikia važiuoti taip, lyg tau visada būtų šalutinis, net jeigu ir pagrindinis. Tai yra, ko gero, pamatinė saugaus važiavimo motociklu taisyklė. Aš pats ja remiuosi ir labai nuoširdžiai patariu remtis kitiems motociklininkams.

Na, o visi mano patarimai bei nuotykiai ant motociklo nesunkiai randami socialiniuose tinkluose. Kada nors sudėsiu juos į vieną vietą, kad būtų lengviau surasti (juokiasi).

– O kas, Jūsų nuomone, apskritai neturėtų sėsti už motociklo vairo?

– Galbūt neturėtų sėsti tie, kam motociklas yra tik mados ir stiliaus reikalas. Kita vertus, motociklą lengva įsimylėti, tad kelyje užteks vietos mums visiems. Kviečiu prisijungti (šypsosi).

– Ačiū, Mantai, už nuoširdų pokalbį ir linkiu saugių kelionių.

6 Skaityti komentarus / komentuoti

Komentuoti

Naujienų portalo www.rinkosaikste.lt redakcija neatsako už komentarus ir jų neredaguoja, tačiau rodo komentaro autoriaus IP adresą ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, pažeidžia įstatymus ar reklamuoja. Informuokite redaktorius apie netinkamus komentarus redakcija.ra@gmail.com. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn. Skelbdami savo nuomonę, jūs sutinkate su taisyklėmis.
Griežtai draudžiama www.rinkosaikste.lt paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti www.rinkosaikste.lt kaip šaltinį.
Taip pat skaitykite
img

Dirbdami širdimi dovanoja gerumą

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
1
12:48 Rugpjūčio 03d. 2020
img

Veidas, kuriame visada matai saulę

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
15:34 Rugpjūčio 01d. 2020
img

Ji padeda užlipti ant gyvenimo pokyčių tramplyno

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
09:30 Liepos 28d. 2020
img

Neįgaliųjų didžiausia stiprybė slypi siekyje visuomet tobulėti ir nugalėti negalią

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
13:32 Birželio 22d. 2020
img

Veiklusis šefas Edvinas Genys dangoraižius iškeitė į nuosavą daržą

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
1
15:43 Birželio 16d. 2020
img

Kamilė Šniukštaitė: ne žodžiais, o darbais žmones gydanti kineziterapeutė

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
1
16:00 Birželio 15d. 2020
img

Avalynės kūrėjų duetas savo sąjungą sutvirtino santuokos saitais

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
1
17:05 Birželio 13d. 2020
img

Jos kasdienybė – ląstelių spektakliai laboratorijoje

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
14:48 Birželio 10d. 2020
img

Prekybos olimpietė: „Tikiu darbu, o ne stebuklais“

Svarbiausias užsiėmimas – kasdieninis gyvenimas
08:12 Birželio 01d. 2020

SKELBIMAI

touched by digitouch!